The_Lobster Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Hei! Da maskina er død (krets på hovedkort eller cpu, samt at det er null grunn å kjøpe ny P3 CPU eller hovedkort), blir det oppgradering. Den må være veldig prisvennlig da, men yte godt. Greia er at jeg skal "arve" denne pc'n når fattern har nok penger til bærbar! Ikke noe spørsmål om AMD eller Intel, grunnet at paps må teste sin programvare på en Intel prosessor. Nå, dette er pcn som var: Ett eller annet Shuttle hovedkort P3 600mhz 128mb sdram 32.2gb 2mb buffer IBM harddisk Ati Xpert Work Pro 99 8mb (som utgav seg som å være Ati Rage Pro 128... ) og ett gammelt No-Name kabinett (som brukt i ok.no's case-mod guide... :wink: ) (merk, prisene er eks. mva., noe som er greit) Det jeg har tenkt på: Fra PSData.no: Asus P4P800 Deluxe 1125,- P4 2.4Ghz 800FSB 1525,- Geil 512mb 400mhz PC3200 CL2 5ns Golden Dragon Series 934,- Fra Komplett.no: Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128mb DDR 1170,- Suntek Miditower TH-656 Sølv 551,- Til sammens: 5306,- eks. mva. Det jeg lurer på, er om strømforsyningen i Suntek miditoweret er god? Og om det finnes bedre kabinetter som er billigere og bedre, som evnt. er lavere? (Pappa vil ha det smått). Ser oppsettet ok ut? Noen som vet om hvordan jeg kan få presset det under 5000,- uten frakt? (vel, helst med) Andre butikker som har det billigere uten at frakten tar over, andre komponenter, etc. Så at komplett.no har Abit IC7 til en eller to hundrelapper lavere enn Asus P4P Deluxe koster på PSData... Burde jeg gå for IC7 istedet? Klokking er ikke førsteprioritet, ettersom det antagelig ikke blir noen klokking før maskinen arves til meg, og når det skjer, er dataverdenen antagelig gått såpass langt at et nytt hovedkort behøvs... Oh, vi kommer fortsatt til å bruke den gamle, lille, trege IBM'en. Blir for mye nedskjæring på de andre komponentene om vi skal ha hdd også... Eller? Tusen takk i forveien! Mvh, Joachim F. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Er ikke klokking så viktig kan du spare noen hundringser ved å kjøpe billigere ram. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 RAM: Husk å kjøp 2 rambrikker i stedet for 1. Da får du utnyttet dual-kanal og dermed bedre ytelse. Om du har lyst på en heftig harddisk også så kan du kutte ned CPU'en også. F.eks til en Celeron 2GHz (~600kr) selv om den yter som en Pentium4-1,7GHz/Athlon1700+. Jeg vet det er som å banne i kirka å anbefale celeron her på forumet, men den er tross alt ikke så ille at den ikke er verd 600kr. Den er en Intel (som faren din ville ha) og den er grei å overklokke for deg senere. (Går som regel greit opp til ca 3GHz og yter da som en P4-2,5GHz/AthlonXP2500+) Hvis du er heldig så kan hovedkortet brukes med Prescott (Pentium4 3-4,5GHz) og dermed holde til en CPU-oppgradering om ca 1,5 år. PS. Skjønnte ikke helt hvorfor han "måtte" ha Intel til testing av programmer. Athlon er jo 100% kompatibel. Kan vel ha noe med følelsen å gjøre. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 RAM: Husk å kjøp 2 rambrikker i stedet for 1. Da får du utnyttet dual-kanal og dermed bedre ytelse..... PS. Skjønnte ikke helt hvorfor han "måtte" ha Intel til testing av programmer. Athlon er jo 100% kompatibel. Kan vel ha noe med følelsen å gjøre. Skjønner ikke det jeg heller... Men han driver med radio og laser kommunikasjon via en konsoll (med hans program på) som kjører på Intel eller Via ett eller annet, gjennom en RS232 port... Vet ikke om det har noe å si? Uansett, om jeg kjøper 2*256mb nå, vil jeg da kunne oppgradere med 2 256mb brikker til senere? Og vil 4*256mb fungere i dual-kanal? (dual og dual, fru blom) Og, ettersom det ikke blir noe særlig overklokking enda, vil kanskje en TwinMos PC3200 m/ Winbond 2CL yte like bra som Golden Dragon minnet uklokket? Takk for svar! Edit: Fant ut at Twinmos m /Winbond brikkene og Corsair Value ram ikke blir billigere enn GeIL ram'en... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 eh... er det ikke bare trem DDR-ram plasser da? :oops: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 RS-232 porten på Intel-systemer er 100% kompatibel med de på AMD-systemer. AMD og Intel-systemer kan til og med bruke samme southbridgge på noen systemer (Via og Sis chipsett). Southbridgen er det chippen som RS-232 kontrolleren er integrert i. Driverene og dermed alle programmer til RS-232 fungerer like bra på AMD som på Intel. Hvis ikke AMD og Intel-systemer hadde vært 100% kompatible ville AMD blitt slått ut av markedet raskt. Kompatibilitet er nøkkelen til konkurransen mellom AMD og Intel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 RAM: Som regel er det 3 minneplasser. Da kan du f.eks bruke 2x256MB i dual-kanal og etter hvert oppgradere med 512MB, og flytte litt rundt på brikkene slik at du får 2x256MB på den ene kanalen og 1x512MB på den andre. Da vil det også fungere i dual-kanal modus. Noen hovedkort har også 4 minneplasser. Da kan du gjøre som du sier: Ha 2x256MB nå og oppgradere med f.eks 2x512MB senere til totalt 1,5GB ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå