Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows på skolepc starter ikke - pxe-e61: media test failure, check cable PXE-M0F: Exiting ROM

Anbefalte innlegg

Satt og så på en tvserie på tven, gjennom pcen, ved hjelp av en vanlig skjermkabel. Etterhvert begynte pcen å freeze i 1-2 sekunder med jevne mellomrom. Jeg restartet pcen i håp om at jeg kunne se på serien uten noen problemer, men da Dell ikonet var borte kom denne feilmeldingen opp:

PXE-e61: media test failure, check cable

PXE-M0F: Exiting ROM

Laptopen jeg bruker er en Dell Vostro, som brukes som skolepc i Akershus fylke.

Endret av Akselito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PXE-e61: media test failure, check cable

PXE-M0F: Exiting ROM

Maskinen forsøker å boote fra en PXE-server på nettet. Det er forsåvidt ikke noe problem i å gjøre dette før maskinen fortsetter å prøve å boote på andre måter, men hvis du ikke trenger det, så tar det en del ekstra tid før PC'er starter opp og er klar til bruk.

Et problem har du først dersom maskinen ikke finner harddisken eller ikke finner noe OS på harddisken ...

Hvis du ikke har behov for å boote fra CD-ROM eller USB-drive veldig ofte, så vil jeg anbefale deg å sette harddisk (HDD) som første 'boot device'. Du kan alltids endre rekkefølgen ved en senere anledning, eller du kan kalle opp maskinens 'boot menu' og der velge hvilket 'boot device' som skal brukes.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Nå har jeg kommet meg inn på windows. Men nå har jeg et nytt problem. Pcen fryser hvert 5 sekund, så går det kanskje 30-60 sek før jeg kan bruke pcen i 5 sekunder igjen. Er det noen komponenter som er ødelagte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...