Licht Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Er det et bransjemessig problem dog? Man kan jo såklart evt boikotte kina som land når det gjelder denne varen, men skal man slutte med grøftegraving også, fordi det er noe fanger i kina gjør? Hva med å bruke paller? AtW Hvordan vil du boikotte Kina, eller kinesiske fengsler, i RMT-handel? Det er snakk om virtuelle verdier som ikke kan spores av andre enn de som styrer spillet - hva som er kilden til det du kjøper i en gitt transaksjon kan ikke du finne ut. Grøftegraving og pallespikring er en ganske dårlig sammenlikning, siden begge deler er lovlig og ikke skader en tredjepart. "Bransjen" er en hengemyr av slavearbeid og tilknytning til organisert kriminalitet, så det utgjør neppe et bransjemessig problem. Det at du ser på det som en "bransje" er imidlertid det jeg ville til livs med den forrige posten - det er litt vanskeligere å toe sine hender og forsvare sin egen juksing med at "jeg hjelper en stakkars kinesisk firebarnsmor å livnære seg", når man får vitneutsagn som dette å forholde seg til. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Er det et bransjemessig problem dog? Man kan jo såklart evt boikotte kina som land når det gjelder denne varen, men skal man slutte med grøftegraving også, fordi det er noe fanger i kina gjør? Hva med å bruke paller? AtW Hvordan vil du boikotte Kina, eller kinesiske fengsler, i RMT-handel? Det er snakk om virtuelle verdier som ikke kan spores av andre enn de som styrer spillet - hva som er kilden til det du kjøper i en gitt transaksjon kan ikke du finne ut. Grøftegraving og pallespikring er en ganske dårlig sammenlikning, siden begge deler er lovlig og ikke skader en tredjepart. "Bransjen" er en hengemyr av slavearbeid og tilknytning til organisert kriminalitet, så det utgjør neppe et bransjemessig problem. Det at du ser på det som en "bransje" er imidlertid det jeg ville til livs med den forrige posten - det er litt vanskeligere å toe sine hender og forsvare sin egen juksing med at "jeg hjelper en stakkars kinesisk firebarnsmor å livnære seg", når man får vitneutsagn som dette å forholde seg til. Det er sant, det er vanskelig for menigmann å spore, men det er det mye produksjon som er. La oss feks sammenlikne med klesproduksjon da. Det er vanskelig for meningmann å spore hvor produksjonen foregår. Er det ulovlig å selge gull i spill? Tviler på det etter norsk lov, og hvorfor skader det en tredjepart mindre? Er det mer skadlig om kinesiske fengselsansatte tvinges til å spille wow kontra om de tvinges til å spikre paller? Det er nok sikkert litt vanskeligere, akkurat som det er litt vanskeligere å toe sine hender når man vet at klærne en kjøper antakelig er tilvirket under dårligere forhold. Og det er absolutt ett poeng. Men jeg er usikker på om dette eksemplet er noe som er et argument imot gullproduksjon heller enn forholdene i kinesiske fengsel generelt. AtW Lenke til kommentar
Licht Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det sier nok mer om hvordan myndighetene i Kina behandler folk i sin alminnelighet enn om RMT-bransjen, men hvis de har samtlige fanger i alle disse "re-education"-leirene på tolvtimers farmeskift, så blir det en del "produksjon". Om vi ikke akkurat kan si noe sikkert om mengden virtuell valuta som kommer fra disse fengselsstedene, så kan vi jo anta at det er en god slump, iallefall, og at det er indikativt på vill vest-tilstandene i bransjen. I forhold til sporing, så er det betydelig enklere å spore fysisk gods - også for hvermansen. Man kjøper ikke en Louis Vuitton fra en smilende greker (eller kineser) i en bakgate på Kreta, og forventer at den er håndsydd av smilende mademoiselles i Frankrrike, og ikke stammer fra barnearbeid i et knockoff-sweatshop i Kina. En profesjonell kan, bokstavlig talt, også gå slike ting i sømmene og vurdere kvaliteten og kjennemerker, og for produkter som selges over disk i den vestlige verden finnes organer som tar seg bryet med å kartlegge produksjonskjeden. På den annen side er all virtuell valuta skapt lik, og det er ingen forskjell på den jeg kan generere i min egen stue, og på den som genereres i kinesiske fengsler. Siden bransjen ligger i en juridisk gråsone (de har ikke fått noen dommer, men hver gang f.eks. Blizzard stevner et RMT-utsalg, stenger de operasjonen etterfult av et settlement out of court) og kun eksisterer på internett, er det heller ingen kontrollorganer som kan kontrollere og kartlegge - dersom det i det hele tatt er mulig. Tredjeparten som skades i all RMT-handel er spillerne som ikke jukser. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Enda kjipere å tenke på alle disse som gjøre dette mer eller mindre frivillig. Lenke til kommentar
Stormwolf Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 sikkert bedre enn å stirre i fengselsveggen dag inn, dag ut. Lenke til kommentar
SoiRaM Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Dette gjorde rett og slett dagen min enda bedre, nå smiler jeg Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Dette gjorde rett og slett dagen min enda bedre, nå smiler jeg Sier vel ganske mye om deg. 2 Lenke til kommentar
SoiRaM Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Dette gjorde rett og slett dagen min enda bedre, nå smiler jeg Sier vel ganske mye om deg. Er ikke hver dag man hører om slike uvanlige nyheter. syns ikke dette er godtatt nei. Men det er jo rett og slett morsomt å lese. Utrolige summer disse fengslene tjener på ett spill. vi får se hva som skjer i fremtiden Tror jeg hadde foretrukket å måtte spille i fengsel enn hardt arbeid rundt om andre plasser Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Jeg er litt enig i at dette er litt Blizzard sin feil. Jeg spilte LOTRO mye i starten, de var også veldig mye plaget av gullselgere som spamma alle chattene, men Turbine/Codemasters gikk virkelig inn for å fjerne disse og all selging av gull og har klart dette bra. Nå er WoW veldig mye større, ja, men jeg velger å tru at de kan overvåke og stanse dette like godt som andre... Helt utrolig at en eller annen kinesisk fengselssjef sitter og håver inn penger fordi fanger blir tvunget til å spille. Verden er utrolig... Ja jeg flirte litt av dette selv, det er vanskeligt å ikke gjøre så mye annet. Men jeg synes det er helt foraktelig.. Lenke til kommentar
Phreak Paradize Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Liker vel heller bedre det at blizzard bryter sin egen EULA når de tilbyr ingame items for penger... men men... who cares.. Om ikke disse i kina gjør det så er det noen i andre land som gjør det. Blir som ATW, skal en forby alt som gjør at folk blir misbrukt i produksjonen av det, så går jeg ut i fra at vi hadde vært et teknologi fattig og kles fattig land gitt, de som gjerne vil være skinnhellige må da få lov til å være det. Lenke til kommentar
Zlay3rofd0oM- Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Hahaha det bildet..elloell! 60 MiNUTEs WhEre ARt THou? "The Tainted Gold" handler om tre helt normale mennesker som ofret sitt liv i kampen om ytringsfrihet, de ytret sin mening om poteter på åpen gate. Johnny Depp(Finding Neverland, Secret Window) storspiller i rollen som Chang Ping Jong. Sammen med medfangene Cing Cong(David Beckham) og Chinarella(Fred Durst) blir han pisket inn i WoW avhengighet av brutale fengselsbetjenter. Spill med pisken, eller type DELETE og dø. Nei seriøst...Til alle dere som tuller med dette her, skjerp dere! Dere burde hatt en stille mening oppi hodet deres om at dette er dumt, ikke kom her å gi saken oppmerksomhet! Dere bør diskutere dette saklig på forumet en god stund, før dere sender et brev til regjeringen om at dere vil at de skal sende et brev til Kina som forteller at vi syns dette er skikkelig dumt og sånt. Eller neinei! Dere, skriv heller et brev om at vi vil nominere "Liu Dali" til fredsprisen! Drit i krig, champions league og fattigdom, det er en løsning for kriminelle som blir overarbeidet med dataspilling, som bør stå først på verdensordenen. Lenke til kommentar
JTBringe Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Liker at dere/VG har kopiert denne artikelen fra VG/dere... http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=10086250 Ta en titt på kommentarene til denne artikkelen på VG. Er helt latterlig hvor tilbakestående folk kan oppføre seg på nett... Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Liker at dere/VG har kopiert denne artikelen fra VG/dere... http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=10086250 Ta en titt på kommentarene til denne artikkelen på VG. Er helt latterlig hvor tilbakestående folk kan oppføre seg på nett... Haha! Med en gjennomsnittsalder på 8 år Og 99% av dem spilte WoW Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Tenk hvor jævli det er for dem hvis det lagger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå