Gå til innhold

Gothic 2 combat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kampsystemet i Gothic 2 kan være tricky for nybegynnere. Et triks (sett at du bruker WASD til å bevege deg) er å holde inne venstre museknapp og bruke WASD tastene til å slå ulike kombinasjoner med våpenet. For å bruke bow holder du inne venstre museknapp og trykker W (eller hva du bruker som "forward").

Dette brukte jeg da ca. 3 timer på å få forstå selv. ;)

Lenke til kommentar
Jeg syntes det var helt ræva å slåss i gothic 2... Satt 3 timer i går å testa det ut. Det er jo helt umulig å drepe flere enn en enemy omgangen :evil:

Jeg liker det faktisk veldig godt. Og det er ikke mange spillene der du kan drepe flere fiender på en gang. I så fall er det en illusjon. Så lenge du har et våpen, slik som sverd, kan du bare treffe en fiende om gangen. Enkelt og greit. Du kan la det suse gjennom luften og treffe to etter hverandre, dog.

Lenke til kommentar

Har ikke spilt Gothic 1 og hadde derfor ingen forutsetninger for å bruke det 'gamle' kampoppsettet, men fiklet litt og bestemte meg for å bruke det 'nye' (WASD, vanlig slag med vmk, block med hmk). Problemet da ble jo at man bare hadde ett slag og mistet 'swing' slaga til høyre og venstre. Disse kunne mappes opp valgfritt, men det ble litt mye å holde orden på.

Mappet til slutt høyre og venstre swing til A og D slik at de bare funker i kamp-modus, men jeg mistet evnen til å strafe i kamp =) Eneste utvei da var bare å lære seg å blokke godt nok, eller gå til motangrep for å bryte en fiendes angrep. Greit nok, men kanskje litt vanskeligere. For sent å sette seg inn i det gamle systemet nå likevel, heh.

Comboer kommer når kompetansen i et melee våpen går opp (figther, master), eller rett og slett bare ved å kombinere bevegelser. Hvis du slår et vanlig slag med sverd ser du at sverdet ender opp på høyre eller venstre side for et kort øyeblikk - hvis du da tar en swing i motsatt retning har du en kombo =) Etterhvert kan du bruke vanlige slag som komboer også, for litt piruetter og slikt.

Og ja, liker også kamp i Gothic 2 veldig godt - det er ingenting unnaturlig ved det liksom, du vasser ikke bare gjennom fiendene når du er level x, men må lære deg hvordan hvert monster sloss og hvordan du tar dem.

Tøffeste kamp i Gothic 2 så langt? 3 Fire Lizards som omringet meg, heh.

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

3 firelizzarder er da ingen problem (paladin lvl 32).. Verre med 10 skeletors, 2 skeletor mages og lord of inubus.. Nede i den graveyarden.. Da får man litt småtrøbbel... Særlig død blir man om man er så uheldig og bli frøset ned..

Lenke til kommentar

Inubis og tomben er enkel nok en etter en, det tar du i kapittel 1 når du kan ta skjeletter =) Men joda, skjelletter og shadowwarriors er vriene siden det skal så lite til før du tolker dem feil. Etter 30+ og nærmere 100 i weapon AC er det ikke det store lenger da.

Men fire lizards? Hverken min paladin eller merc har nubbsjans når jeg får 3 på meg, selv om jeg står på 'drikk healing potion' knappen =) Rundt 35 begge to, der mercen klarer seg best pga høyere 'dragon fire' AC. Flammene deres har så sinnsyk skade over tid at det ikke nytter uansett, heh.

Men bortsett fra grupper med monstre er det lite som byr på utfordringer etter skjellettene er mestret.

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

Har du funnet Eye of Innus? En av de questene (det involverer en forbryter, mer vil jeg ikke si) du må fullføre for at plottet skal gå videre gjør at du kan spørre om du kan få bli paladin, da tar Lord Hagen deg i mot med åpne armer.

Lenke til kommentar
Har du funnet Eye of Innus? En av de questene (det involverer en forbryter, mer vil jeg ikke si) du må fullføre for at plottet skal gå videre gjør at du kan spørre om du kan få bli paladin, da tar Lord Hagen deg i mot med åpne armer.
Takk gøbben ! (bra at du ikke sa mer :p )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...