Gå til innhold

[Løst] Gigabyte GTX 580 SO vs MSI GTX 580 Lightning.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver og spekulrer på å skifte skjermkortene mine, 2 x Gigabyte GTX 460 OC 1 GB med GTX 580. Problemet er, om det er et problem da, at jeg slites mellom 2 x Gigabyte GeForce GTX 580 ”Super Overclock” 1536 MB eller 2 x MSI GeForce GTX 580 1536MB "Lightning" med Twin Frozr III kjøler.

Leste at en fyr i et forum (husker ikke hvor) klaget over at Gigabyte kortene ikke funket så godt i SLI, kortet i spor 2 ble veldig varmt på grunn av at kjøleviftene bare blåser ut den varme luften til alle kanter. Sjekket en test som Guru3D.com hadde gjort av de to kortene og MSI kortet ble ikke så varmt som Gigabyte kortet, noe som er viktig da jeg som sagt skal ha dem i SLI.

Når det gjelder ytelse så er de ganske like, så det er ikke hoved spørsmålet. Er det noen som har disse kortene i SLI oppsett og kan komme med noen erfaringer setter jeg stor pris på det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å forstå at begge kortene lager omtrent like mye varme, forskjellen ligger i hvor denne varmen ender opp. Begge kortene sprer varmen inne i kabinettet og det øverste kortet vil derfor bli noe varmere enn det nederste.

arni90, hadde du lest hva jeg skrev i første innlegg, ville du ha sett at jeg har 2 x GTX 460 i SLI og vet meget godt hva som skjer med 2 kort i SLI eller CF for den saks skyld som jeg også har hatt. Det er nettopp derfor jeg tror at jeg vil heller kjøpe MSI enn Gigabyte kortene fordi MSI kortene holder lavere temperatur enn Gigabyte kortene. Og MSI kortene fikk topp karakter hos Guru3D. Jeg har dog aldri hatt MSI kort tidligere, det er derfor jeg vil ha litt feedback nettopp om MSI Lightning kortene.

Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå at begge kortene lager omtrent like mye varme, forskjellen ligger i hvor denne varmen ender opp. Begge kortene sprer varmen inne i kabinettet og det øverste kortet vil derfor bli noe varmere enn det nederste.

arni90, hadde du lest hva jeg skrev i første innlegg, ville du ha sett at jeg har 2 x GTX 460 i SLI og vet meget godt hva som skjer med 2 kort i SLI eller CF for den saks skyld som jeg også har hatt. Det er nettopp derfor jeg tror at jeg vil heller kjøpe MSI enn Gigabyte kortene fordi MSI kortene holder lavere temperatur enn Gigabyte kortene. Og MSI kortene fikk topp karakter hos Guru3D. Jeg har dog aldri hatt MSI kort tidligere, det er derfor jeg vil ha litt feedback nettopp om MSI Lightning kortene.

MSI-kortet sprer akkurat like mye varme inn i kabinettet som Gigabyte-kortet gjør, da strømforbruket er likt. Forskjellen ligger i kjølerdesignen der MSI-kortet er meget bredt og "tynt", mens Gigabyte-modellen trenger tre slots akkurat som DCU II-kjøleren til ASUS, det er ikke anbefalt til SLI med mindre hovedkortet ditt har et ekstremt layout.

En annen fordel er at GTX 580 Lightning har best strømregulering, så der har du enda en fordel med tanke på overklokking.

Uansett må du ha en ekstrem luftflyt i kabinettet ditt (type HAF X eller Raven/Fortress 02) for å fjerne varmen disse kortene produserer fort. Stock-kjøler er faktisk ganske bra for SLI da den skyver all varmen ut bak kabinettet og ikke etterlater noe inne.

Lenke til kommentar

Jeg Har HAF X kabinett, så luftflyt skulle ikke være noe stort problem. HKet mitt har 3 PCIe spor, så det skal gå med Gigabyte kort i SLI, men som du sier så er den kjøleren ganske så bred. Tror nok jeg heller mer og mer over mot Lightning kortet, men man skal aldri si aldri.

Men er det ingen her som har et MSI Lightning kort og kan gi litt info??

Lenke til kommentar

Da ble det til slutt et MSI GeForce GTX 580 Lightning kort for øyeblikket. Håper at jeg kan kjøpe et Lightning kort til senere i år slik at jeg kan kjøre dem i SLI. Tiden for vise.

Skulle gjenre ha fått tak i en lang SLI bro, men ikke lett her i Spania,

Lenke til kommentar

ett to eller tre spm. ...er det verdt å kjøpe 580 3gb versjon...? eller kansje bare invistere i ett 590 kort menst jeg først skall bryke så mye penger på et sjermkort :p kansje dere kan hjelpe meg å velge de beste 590 kortet:D? ikke vannkjøling*

Endret av DaN00b
Lenke til kommentar

Et GTX 590 har akkurat like lav VRAM-grense som GTX 580 1.5GB har fordi hver brikke har 1.5GB VRAM å bruke hver.

GTX 590 er ikke et kort jeg vil anbefale å kjøpe for en entusiast da det ikke kan overklokkes, yter dårligere enn HD 6990, bruker SLI og produserer varme.

Lenke til kommentar

men jeg har tenkt å kjøre 3D vertfall på filmer så vist de ikke hadde vert for de så hadde jeg valgt ett 6990...de er ca 1000kr forsjell på 580 3GB og 590 er ikke de best å kjøpe 590 da??O.o

Endret av DaN00b
Lenke til kommentar

men jeg har tenkt å kjøre 3D vertfall på filmer så vist de ikke hadde vert for de så hadde jeg valgt ett 6990...de er ca 1000kr forsjell på 580 3GB og 590 er ikke de best å kjøpe 590 da??O.o

Ytelsesmessig får du mer for pengene å kjøre GTX 570 SLI enn GTX 590. Hvorfor? Fordi GTX 590 ligger med en kjerneklokke på 607MHz mot GTX 580s 772MHz. Man kan ikke overklokke GTX 590 uten at det går opp i røyk fordi Nvidia har kuttet kostnader for å spare penger. Dessuten bruker kortet SLI, som er noe herk med alt for dårlig støtte etter min mening. Nvidia har fortsatt ingen godkjent driver for The Witcher 2. Dragon Age 2 brukte nesten en måned på å få en godkjent driver som hadde svak ytelse, Crysis 2 og Shogun 2 har de slitet med også. Du kan bruke BETA-drivere, men de kræsjer i andre spill og er generelt lite stabile.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med arni90 i dette. Jeg kan ikke se noen vits å kjøpe GTX 590 når 2 x GTX 570 yter bedre enn 590. Eventuelt kan du kjøpe et GTX 570 eller GTX 580 kort nå, og hvis du absolutt skal ha SLI, så kjøper du et kort til senere. Og som arni90 sier, så har Nvidia problemer med drivere til SLI i diverse spill, håper at de kan løse det problemet asap.

For å se 3D film holder det faktisk med et GTX 560 Ti kort, og 2 x GTX 560 kort har faktisk en meget bra ytelse i SLI.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter som GTX 580 Lightning kortet er 45 mm bredt vil det ikke bli mulig å sette dem i PCIe spor 1 og 2, men må sette kort nr. 2 i PCIe spor 3, når jeg får det da. Noen som vet om en SLI bro på 10,4 cm rekker fra spor 1 til spor 3?

Vet jeg kan måle, men kjekt med litt erfaring da.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...