Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Brannalarm symboler. Adresserbart brannalarm på skip med nye symboler?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har sett disse symbolene på et brannalarmanlegg før og kan fortelle meg hva de betyr?

Dette er et brannalarm anlegg med adresserbare meldere men som har symboler som jeg aldri har sett før på tegninger eller i noen lærebok.

 

Jeg regner med at vi får et vedlegg til imorgen med hva disse symbolene betyr men det hadde vært greit å vite det idag i forberedelsene.

 

Håndmeldersymbolene og alarmklokkene er greie.

 

CIMG6525.jpg

 

CIMG6526.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri sett de symbolene før jeg heller, du har ikke mulighet til å sende melding til en lærer og spørre (antar at du går på videregående skole)?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Går opp som privatist skipselektriker så det er litt begrenset tilgang til lærer. Ganske meningsløst å komme med slike symboler til en eksamen når det ikke finnes noen dokumentasjon i bøker eller på nettet.

Jeg har gått igjennom alle eksamensoppgaver som tidligere er gitt og alle brannalarmoppgavene. Ingen av disse har alarmanlegg med disse symboler. Tegningen er helt ræva også. Utydelige symboler i flere av rommene med teksten på rommet klint oppå melder symbolet. Rett og slett for dårlig å komme med på en eksamen.

Lenke til kommentar

Det står i eksamens forberedelsen at det er et ROV skip som heter MS Fariwell.

Det rommet som det står CO på er oppvaskerommet til kjøkkenet så det skulle vel ikke være high fog der. For meg ville jeg heller tro at den meldereen indikerer C for å være temp. Altså til en varmedetektor og hvor 0 er tallet null som skulle indikere et temperatur nivå.

Den krussedullen på de fleste andre melderene vet jeg ikke hva betyr.

Lenke til kommentar

Finner ikke noe ROV fartøy som heter det. Sikkert endret fra det egentlige navnet. Det står vel ikke noe verft og byggnummer regner jeg med. Ser ikke ut som om tegningen din viser hele båten heller?

Uansett kan jeg ikke hjelpe deg med symbolene. Men den kurvede streken mellom er kanskje bussen mellom detektorene, de er jo addresserbare.

 

Ta en telefon til Autronica, de lager brannsystemer til skip.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har sett disse symbolene på et brannalarmanlegg før og kan fortelle meg hva de betyr?

Dette er et brannalarm anlegg med adresserbare meldere men som har symboler som jeg aldri har sett før på tegninger eller i noen lærebok.

 

Jeg regner med at vi får et vedlegg til imorgen med hva disse symbolene betyr men det hadde vært greit å vite det idag i forberedelsene.

 

Håndmeldersymbolene og alarmklokkene er greie.

 

CIMG6525.jpg

 

Detektor B 52 og dei andre som ha samme sybol er kombi varme og røykdetektor. Den som står i CLEAN AREA med CO/U veit ikkje jeg hva er. Kansje det er gass og varme detektor.

 

CIMG6526.jpg

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hvis B52og de andre med dette krussedull symbolet er kombinerte detektorer på varme og røyk så må den i CLEAN ROOM være varme og noe annet siden den ikke har "røyk" symbolet (zikk zakk som peker oppover). Det står ikke CO/U på den i CLEAN ROOM, men CO/ og den krussedullen som er ukjent for de fleste av oss her.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hvis B52og de andre med dette krussedull symbolet er kombinerte detektorer på varme og røyk så må den i CLEAN ROOM være varme og noe annet siden den ikke har "røyk" symbolet (zikk zakk som peker oppover). Det står ikke CO/U på den i CLEAN ROOM, men CO/ og den krussedullen som er ukjent for de fleste av oss her.

 

Trur kansje det kan være kombi gass og varme. Men kan ikkje forstå at ein skal ha gassdetektor på CLEAN AREA. Den U (krussedullen) er det samme som varme.

Endret av Slorik
Lenke til kommentar

Det står i eksamens forberedelsen at det er et ROV skip som heter MS Fariwell.

Det rommet som det står CO på er oppvaskerommet til kjøkkenet så det skulle vel ikke være high fog der. For meg ville jeg heller tro at den meldereen indikerer C for å være temp. Altså til en varmedetektor og hvor 0 er tallet null som skulle indikere et temperatur nivå.

Den krussedullen på de fleste andre melderene vet jeg ikke hva betyr.

 

Original navnet på båten er M/V Sarah eller Island Constructor.

 

Link

Endret av Bigzz
Lenke til kommentar

Det står i eksamens forberedelsen at det er et ROV skip som heter MS Fariwell.

Det rommet som det står CO på er oppvaskerommet til kjøkkenet så det skulle vel ikke være high fog der. For meg ville jeg heller tro at den meldereen indikerer C for å være temp. Altså til en varmedetektor og hvor 0 er tallet null som skulle indikere et temperatur nivå.

Den krussedullen på de fleste andre melderene vet jeg ikke hva betyr.

 

Original navnet på båten er M/V Sarah eller Island Constructor.

 

Link

 

Alreit. Hvordan fant du ut det? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hvis B52og de andre med dette krussedull symbolet er kombinerte detektorer på varme og røyk så må den i CLEAN ROOM være varme og noe annet siden den ikke har "røyk" symbolet (zikk zakk som peker oppover). Det står ikke CO/U på den i CLEAN ROOM, men CO/ og den krussedullen som er ukjent for de fleste av oss her.

 

Trur kansje det kan være kombi gass og varme. Men kan ikkje forstå at ein skal ha gassdetektor på CLEAN AREA. Den U (krussedullen) er det samme som varme.

 

Da kan det jo kanskje hende at det er melder på CLEAN ROOM som det blir stilt spørsmål om. I tidligere oppgaver så har det vært stilt spørsmål om å utbedre feilmeldinger fra en melder i et rom. Da har det vært melder som har stått i pantry og hvor det ofte blir varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Ja, båten heter Sarah. Har GA av alle dekk i AutoCAD format, men her er ikke tegnet inn brannutstyr, det er jo en General Arrangement bare.

 

Men i dag har jo EL-Marine eksamen, fortell hvordan det gikk, og om du fant ut hva symbolene var.

 

edit: jeg er over middels intressert i båt kanskje, men har i hvertfall lagt ut profilen som pdf.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Ja, båten heter Sarah. Har GA av alle dekk i AutoCAD format, men her er ikke tegnet inn brannutstyr, det er jo en General Arrangement bare.

 

Men i dag har jo EL-Marine eksamen, fortell hvordan det gikk, og om du fant ut hva symbolene var.

 

edit: jeg er over middels intressert i båt kanskje, men har i hvertfall lagt ut profilen som pdf.

 

 

Eksamen gikk ok.

Men jeg synes at det er over grensen å komme med slike tegninger hvor det blir brukt symboler som omtrent ingen kjenner til eller som det ikke er mulig å finne ut av på nettet. Ved tidligere brannalarmoppgaver på eksamener så har man fått et skjema med symboler enten i forberedelsene eller på eksamensdagen.

 

Vi fikk ingen symbolliste på eksamensdagen. Regner med at det var mange som brukte mye tid på å finne ut av dette dagen før til ingen nytte. Bortkasta tid...Misslykka å sitte med en brannalarm oppgave der man ikke vet hva melderene er for noe.

Lenke til kommentar

Gratulerer med eksamen !

 

Syntes ellers problemstillingen så interessant ut, så jeg sjekket opp mot tre forskjellige skolebøker (for elektrikerfaget) med beskrivelse av brannalarmer. De aktuelle symbolene sto ikke der heller nei.

 

Når det gjelder brannalarmer så er jo utvalget av forskjellige typer sensorer alikevell begrenset hva angår hovedprinsipper. Her merker man jo vanligvis symbolene for sensorene med bokstavkoder slik: O = Optisk røykvarlser, I = Ionisk varsler for røyk/gass C = Termisk varsler Ser også at man noen ganger bruker en eller annen gresk bokstav for merking av termiske sensorer. Det er vel sånn sett uansett ikke mer enn tre forskjellige hovedprinsipper.

 

Har lite greie på båter, men det som allikevel undrer meg er: Finnes det virkelig ingen brannsentral der disse sensorene er koplet opp ? Det må det vel faktisk være ettersom alrmkolkkene er tegnet i løse luften. Mon det ikke bare er en del av kablingen som er tegnet opp, slik at det i virkligheten dreier seg om to detektorsløyfer (kan det se ut som om ?) som er koplet opp mot en brannsentral ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

disse tegningene (type) bruker jeg på jobben. vet ikke helt om symbolene her er spesielt laget for Eltek brannalarmer. B52 mener jeg er optisk og ionisk. noen typer av denne er med sirene i detektoren. denne typen heter IQ8Quad. jeg jobber veldig sjelden med brann da det ikke er noe jeg foretrekker av arbeid.

Lenke til kommentar

Gratulerer med eksamen !

 

Syntes ellers problemstillingen så interessant ut, så jeg sjekket opp mot tre forskjellige skolebøker (for elektrikerfaget) med beskrivelse av brannalarmer. De aktuelle symbolene sto ikke der heller nei.

 

Når det gjelder brannalarmer så er jo utvalget av forskjellige typer sensorer alikevell begrenset hva angår hovedprinsipper. Her merker man jo vanligvis symbolene for sensorene med bokstavkoder slik: O = Optisk røykvarlser, I = Ionisk varsler for røyk/gass C = Termisk varsler Ser også at man noen ganger bruker en eller annen gresk bokstav for merking av termiske sensorer. Det er vel sånn sett uansett ikke mer enn tre forskjellige hovedprinsipper.

 

Har lite greie på båter, men det som allikevel undrer meg er: Finnes det virkelig ingen brannsentral der disse sensorene er koplet opp ? Det må det vel faktisk være ettersom alrmkolkkene er tegnet i løse luften. Mon det ikke bare er en del av kablingen som er tegnet opp, slik at det i virkligheten dreier seg om to detektorsløyfer (kan det se ut som om ?) som er koplet opp mot en brannsentral ?

 

 

sløyfene blir delt opp i etasje nummer. noen blir og laget et nesten tilfeldig nummer på som går på en spesiell type detektor. eller det er en type detektor som skal gå på incinerator systemet. her kan utstyret vere spret over hele skipet. da bruker de ei egen sløyfe til det. på noen sentraler, som autronika så kan man koble manuell trykknapp og detektor på samme sløyfe. andre produsenter sier nei til dette. man kan og ha mangen sløyfer ved å bruker flere sentraler. sentralene blir da koblet opp gjennom bussystem. her så tegner vi ikke opp hvor kablene går. vi får en oversiktstegning over utstyret med nr. man kabler systemet sånn som det passer best i virkligheten. er det lettere å gå opp ei trapp for å så gå ned igjen og videre på samme dekk så gjør man det. i tegninger står det ofte sløyfenr som etasjenr. hvis det er få ting på ene sløyfa så setter man det isammen og gjør det som er best i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...