Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse elektrikker ELE3002 2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, er i full gang med forberedelse her og !

Føler eg har litt kontroll på det meste, men vil gjerne ha meir tips ang.

• Fornyelse av belysning i bolig

• Feilsøking i bolig

:)

Me2!

Lenke til kommentar

Fornyelse av lys i bolig, trenger nok ikke å være så komplisert som knx eller eib. det er ganske dyrt for kunden, så er ikke det som blir brukt mest eller blir brukt. det kan være så enkelt at man setter opp downligts i stedet for lyskronene, taklampene og stå lampene osv. kanskje folk vil dimme lysene i stedet for den kjipe bryteren, kan være så mye

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke sove pga denne eksamenen. Den har akkurat de tingene jeg føler jeg ikke vet nok om. Men har snakka litt med sjefen min ang lys og vifteanlegg.

Styring av ventilasjon er nok mer som blir nevnt her at en skal koble tilførsel og evt koble til andre styringrer utifra styrestrømskjema. Skal man til med ny PLS styring utifra gammel styrestrøm så sliter jeg litt.

Når det kommer til lys blir jeg ihvertfall mest sansynlig å bruke mest led. Greit å huske litt på lumen/lux verdier for å få godt lys. Dimmer og bevegelsessensorer er et must.

Forrige eksamen jeg såg var bytte av motorer i, handlet om at man skulle gjøre greie for og evt anbefale bytte av like motorer men den nye var mer energieffektiv med høyere cosø. 0,83->0,87. Den tok også for seg overtidsregler, med retter og plikter i forhold til dette pga motorene måtte byttes i helgen da de ellers var ute av drift.

Likte ikke denne forbereldelsen noe bedre enn dere andre. Den er rett og slett så altomfattende at det har vært snarest umulig å kunne i det hele tatt begynne å lese på alt dette.

Derfor fant jeg FG for brannalarm og satser på å henvise til den om vi får slik type anlegg, og kikka så vidt på litt styring og pls. Men vet så lite om ventilasjon at jeg tror ikke jeg klarer å tenke meg til noe før jeg ser det.

Lenke til kommentar

heisann karer har akkurat samme forberedelsene.

kan vel gi en liten smakebit av min eksamen forberedelse:

http://nbl.sintef.no/handbook/kap8.htm er en veldig fin side for detektor typer og slikt

Varmekabel informasjon.

Finn arealet på rommet.

Finn effektbehovet: A x 100 w/m

Resistans i varmekabelen: Rtot = U2 / P

Lengden på varmekabelen: L = Rtot / RperM

Effekt pr. Meter kabel: P pr.M = Ptot / L

Finn C-C avstanden: = A x 100 / L

eksempel:

Arealet er 6 kvadratmeter

effektbehov(W) = A x 100 = 6 x 100 = 600W

Resistans i kabelen: Rtot = 230 x 230 / 600 = 88,17 ohm

Les av på devireg listen fra 600 w og gå forbi deviregs grense på 10Wpr.m og les av antall ohm per m.

lengda på kabel: L = 88,17 / 1,2 = 73.5 m

Effekt per m = 600 / 73,5 = 8,2 W

C-C avstand = 6 x 100 / 73,5 = 8,2 cm

ta hensyn til toalett (veggtoalett) sluker og lignende.

post-225268-0-85247600-1306447524_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Faen jeg dreit meg ut på den motorstyringa :( Tok stjerne/trekant i stedet for Dahlander. Fækk. Håper ikke det går til stryk for det.

Når det gjaldt varmekabelen, hva gjorde dere ift underlag, mtp høyde osv?

Skrekkelig usikker på hvordan det egentlig har gått pga den styrestrømmen, men hadde en god følelse til jeg såg det.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg sitter med samme eksamen xD

Jeg sliter litt med feilsøking i bolig også fornyelse av lys i bolig.

Er skipselektriker så det andre er passe greit i hvert fall.

hvis du liksom er skipelektriker så horfor skal du ha denne elektriker eksamen da? man må ha denne før man kan ta fagprøven og kalle seg elektriker. men du sier du er det fordi du jobber på skip. selv jobber jeg på skip.

synd at teknisk el, byggtek el og skip el er slått sammen. det er den største feilen som er gjort. de på byggteknisk har ikke sjangs til å komme på skip eller offshore. det skal mye til. de er uduglig til alt. de blir mer som en lærling med boligerfaring. dvs. problem. man har ikke tid til dette i skipsnæringen. utenom de som er på farten. de er jo pålagt til å elektriker ombord annenhver rotasjon/måned selv om det ikke er arbeid ombord. da blir det mangen late dager.

regner med du kan en god del om feilsøking og motor. men du må passe på det med jording. husk at på land er ikke byggningen av metall som på skip. utjevningsjord av en motor må da ha en jordleder seperat og ikke som på skip at man sveiser fast en bolt i skottet og fester lederen med kabelsko. inntak og jordelektrode har man heller ikke på skip. det kan bli nevnt i oppgava. med fornyelse av lysanlegg er bare skifte ut lys, enok og energieffektive løsninger. gjennom tek blir det fastsatt store krav til energitap. det gjelder mest varme. huset skal vere veldig tett så det skal brukes masjett gjennomføringer i yttervegger og tak til kaldloft. dette pga tap av varme der man stikker hull på plastsperren. derfor er det viktig å lage til rør inne i veggene til energieffektive løsninger og utelys i fremtiden. det bør legges tilrette for endring av installasjon i boliger. se nek 400:2010 siste kapittel. 823 trur jeg det var.

Lenke til kommentar

denne er mer omfattende enn i fjor da jeg tok den. husk å tenk enkelt. det blir ikke mye utregning og store oppgaver. du må vise at du har kunnskapen om et bredt spekter. skriv litt om mye. ikke forklar alt i detalj. du har ikke tid til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...