Gå til innhold

Hjelp til oppsett VPN og ethernet bridge

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en stasjonær pc som er koblet til nett via trådløst. På den stasjonære har jeg en VPN-tilkobling til jobben. Jeg har en laptop som jeg ønsker å koble til med kabel til den stasjonære, og da koble meg på den stasjonære sin internettkobling med vpn.. er det mulig? Hvordan kan jeg få til det?

Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er at jeg har låst meg ute fra laptopen, og for å komme inn igjen må jeg ha kontakt med domenekontrolleren i jobb-domenet ved innlogging, og det har jeg via vpn..

Noen som har prøvd dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å dele VPN-tilkoblingen på den stasjonære PCen.

Vet ikke hvilket OS du har, men du må gå til listen over nettverkstilkoblinger der du ser alle nettverkskortene og VPN-tilkoblingen.

På vista/win7 blir det å gå innpå "Network and sharing center", deretter "Change adapter settings". Høyreklikk på VPN-tilkoblingen og velg "Properties", og gå til den siste fanen der det står "Sharing", og merk av for "Allow other network users to connect through this computer's internet connection", deretter velger du det kablete nettverkskortet fra listen under. Trykk ok, og prøv å koble til kabelen mellom stasjonæren og laptopen, eventuelt kjør en ipconfig -renew på laptopen.

Ps: det er ikke mulig å lage bridge mellom en VPN-tilkobling og et nettverkskort, fordi VPN-tilkoblingen bruker PPP, mens nettverkskortet er Ethernet, det er 2 protokoller som ikke går sammen, derfor må du bruke ICS (NAT) for å få det til, og ikke bridge.

Edit: skrev feil, er nå rettet

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...