Gå til innhold

Identifikasjon ved billettkontroll - På tide med digital identifikasjon?

Anbefalte innlegg

Jeg ble nylig stoppet opp på Bybanen i Bergen og fikk bot fordi jeg ikke hadde studentbevis. Per dags dato er det kun studentbevis som er gyldig bevis, dvs. det fysiske studentkortet du får ved din skole.

Når jeg ble stoppet opp, spurte jeg om jeg kunne logge inn på Studentweb og bevise at semesteravgiften er betalt (gyldig student), men dette godtok de ikke.

Hvorfor godtas ikke denne formen for identifikasjon?

Med Studentweb logger inn med ditt personnummer -> kontrolleres opp mot f.eks: bank-eller førerkort du har med (slik var det i mitt tilfelle, hadde både fører og bankkort tilgjengelig men ikke studentbeviset). Når du er innlogget på Studentweb står det tydelig og klart hvem som er innlogget (navn, fødselsnr etc). Samtidig står det også om semesteravgiften er betalt eller ikke. Personnummer er dessuten unikt og er langt mer vanskeligere å forfalske/stjele enn et fysisk studentkort.

Men hvordan vet vekteren at du har tastet inn en gyldig/ekte side på mobilen?

Du bruker ikke din egen mobil, men heller vekterens (de går rundt med smarttelefoner pga oppslag mot folkeregisteret).

Hvorfor innføre Studentweb som gyldig bevis?

- Vi studenter har ikke all verdens med penger, og det er ekstra surt for å studenter å bli 750 fattigere -> bør finnes alternative måter å bevise at du er student

- Vi har kommet såpass langt i den digitale verden at det er på tide med dynamisk form for id

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor lang tid bruker du på å bruke vekterens telefon for å logge på studentweb? Hvor lang tid bruker 50 studenter på samme bybane?

Reglene er der for å gjøre det enklere for alle parter. Du er selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med gjeldene regler for tilbudet du bruker, i dette tilfellet kollektivtransport aka. Bybanen. Det har du ikke gjort, og derfor kan bør du bøtelegges.

Husk også at vekteren har sine regler han må følge. Han kunne kanskje ha sett imellom fingrene i dette ene tilfellet, men da også risikert at neste gang er det en kompis av deg som prøver seg på det samme, og så er vi i gang.

edit: kan/bør...

Endret av Musty
Lenke til kommentar

@Musty

Jeg har aldri sagt at JEG ikke burde bli bøtelagt. Det er ikke det innlegget handler om.

Det jeg forslår er at ved nødsituasjon så kan Studentweb brukes som gyldig studentbevis! Utgangspunktet er at alle har med seg studentbevis som før men Studentweb kan brukes. Jeg dog enig at tidsbruk kan bli et problem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...