Gå til innhold

Hvilket filsystem/raid skal jeg velge i NAS-serveren min?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en QNAP TS419+ Turbo og 2 x Samsung SpinPost HD201UI 2 TB-disker. Det jeg lurer på er hva slags filsystem og hvilken raid-type jeg burde bruke? Den støtter EXT3 og EXT4 og RAID 0, 1, 5 og 6. Jeg planlegger å bruke den som torrentserver, webserver, nettverkslagring, kanskje litt media server og FTP-server. Mulig Jeg vil også etterhvert kjøpe 2 disker til og tror jeg ønsker å kjøre to og to i raid så jeg får 2 forskjellige disker. Kobler nok også opp en ekstern HD jeg kjører Time Machine backup på hvis det har noe å si.

Hvordan anbefaler dere meg å sette dette opp? Er vel ikke så mye vits med backup ettersom det ikke er noe særlig sensitivt materiale jeg skal ha liggende utenom web-serveren, men den kan jeg kanskje kjøre backup av på USB-disken jeg setter i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut frå det eg har lest så skal EXT4 vere betre.

Med kun to diskar så kan du berre velje Raid 0 eller 1. Om du vil ha ytelse så går du for Raid 0, men er sikkerheit viktig så blir det Raid 1.

Om du ikkje er redd for å miste data om ein av diskane ryk, så gå for Raid 0. Du får utnytte all plass på diskane i motsetning til Raid 1 kor halvparten vert borte.

Om du ein gong legg til to diskar til og har fire, så kan det kanskje vere ein ide med Raid 5. Då kan du miste ein disk utan at alle data vert borte.

Prøv deg litt fram med ulike nivå og sjå om du merkar nokon forskjell. Usikker på om ein så svak prosessor og trege 2TB diskar vil gi deg noko bra ytelse med Raid 0.

Lage to raid arrays med 4 diskar ser eg lite poeng med. Lag ein stor og sorter ting med katalogar som vert delte.

På min Thecus N7700 så er kvar rot katalog ein eigen share som eg kan setje som ein nettverks stasjon.

Du kan lese meir om Raid nivå i Raid tråden her på forumet.

Lenke til kommentar

Okey, takk, det oppklarte en del for min del. Tror jeg går for en Raid 6-løsning med 4 disker når det blir tilfelle og kjører nå heller en backup av webserveren inn på den eksterne harddisken jeg kjører Time Machine på.

Lenke til kommentar

Bruke raid 6 ser eg ikkje som nokon vits med berre 4 diskar. Må hugse på at du mister 2 av diskane i raid 6. Det krev også mykje meir kraft å kalkulere paritet for 2 diskar.

Dette er nok meir for bedrifter som krev 100% oppe tid på serveren.

I min NAS har eg 7 1TB diskar i Raid 6 og det er ikkje nokon racer akkurat. Prosessoren i min er ein Celeron M 1.6GHz. Korleis den er i forhold til Marvell prosessoren i QNAP'en er eg ikkje sikker på, men vil tru dei er omtrent lik.

Thecus N7700 7 x WD10EADS Raid 6:

NASPT%20N7700%20WD10EADS%20Raid6.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...