Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anonym ovenfor sensor

Maxie10

Anbefalte innlegg

Er litt sur nå. For to dager siden leverte jeg en hovedoppgave (bachelor). Selvfølgelig med kandidatnummer istedet for navn, for i regelverket er de veldig tydelig på at man skal levere anonymt. Så, i går, får jeg høre av den ene foreleseren vår at det er han og den andre foreleseren som skal rette disse oppgavene, de skal ikke sendes til ekstern sensur.

Den ene av disse foreleserne har vært veileder for oss, så han vet hvem som har skrevet hva. Den andre kjenner oss også rimelig godt og kan sikkert gjette hvem som har skrevet hvilken oppgave.

Vi kan jo dermed bli dømt litt etter hvor godt forhold vi har til disse foreleserne, om de liker oss eller ikke, tenker at det kan trekke litt opp eller ned. Selvfølgelig skal det ikke være sånn, de skal jo være rettferdige, men det ligger liksom og lurer i bakhodet. Jeg mener at vi har rett på ekstern sensur. Dette er noe vi har arbeidet mye med og det burde bli rettet av noen som ikke kjenner oss, mener jeg. I universitets- og høyskoleloven står det: "Styret oppnevner sensor ved eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering når resultatet inngår på vitnemålet eller innregnes i karakter for vedkommende studium. Det skal være minst to sensorer, hvorav minst én ekstern, ved bedømmelse av kandidatenes selvstendige arbeid i høyere grad."

Jeg ringte og spurte eksamensansvarlig om dette, hun bare sa at sånn var det, den ene av foreleserne regnes som ekstern sensor siden han ikke har hatt veiledning med oss og det er nok at vi er anonyme ovenfor ham, da er det liksom greit at den andre vet hvem som har skrevet de forskjellige tekstene. Med fem stykker som har innlevert føler ikke jeg at vi er anonyme i det hele tatt. Er det virkelig lov å løse sensuren på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bachelorgraden regnes ikke som en "høyere grad" i denne bestemmelsens forstand. Høyere grad er master- og doktorgrad.

Dersom du er uenig med sensuren kan du klage. At du trekker undervisernes kompetanse og/eller integritet i tvil får stå for din egen regning.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med noen fra fagutvalget i går og de mente at selv om "høyere grad" kan tolkes som kun master så burde det samme gjelde ved innlevering av selve bacheloroppgaven, som jo teller mye mer enn en vanlig eksamen.

Men det at vi ikke får ekstern sensor er ikke det som bekymrer meg mest, det er at en av foreleserne vet hvem som har skrevet hva, ettersom han har gitt oss veiledning underveis.

Jeg har aldri sagt at jeg trekker deres kompetanse i tvil, absolutt ikke. Men at lærere ikke alltid er 100% rettferdige ovenfor elever/studenter som de kjenner godt er vel noe de fleste har opplevd i løpet av skolegangen. Så når samtlige studenter ønsker å være anonyme + at det står i retningslinjene at oppgaven skal leveres anonymt (du kan t.o.m stryke om du skriver navnet ditt på den) så mener jeg vi ihvertfall bør kunne sette søkelys på dette og kanskje få endret systemet, om ikke i år så kanskje til neste år.

Endret av Maxie10
Lenke til kommentar

På universitetsnivå kan jeg virkelig ikke se hvordan dette skal kunne bli ett problem. Sensuren er vel en drøfting mellom de to sensorene og jeg må ærlig talt innrømme at jeg har vanskelig for å tro at det skal ha noen innvirkning på karakteren.

Ser at det kan være ett problem når man har faglærer som retter oppgaver slik som på videregående. Dette fordi læreren i noen tilfeller muligens har bestemt seg for at eleven ligger på ett visst nivå og setter karakter deretter. Under en drøfting mellom 2 sensorer er det tror jeg ikke det er all verdens sannsynlighet for at noe slikt skjer.

Dessuten er dere anonyme. Spørs om sensoren gidder sitte å kryss-sjekke skrivestiler for å finne ut hvem som har skrevet oppgaven.

Lenke til kommentar

Vi har levert akkurat de samme oppgavene til veiledning til den samme fyren før, og snakket med ham om dem. Dette var obligatorisk. Så han trenger ikke sjekke noe som helst, han vet hvem som har skrevet dem. Og som sagt er vi veldig få i gruppen, så det skal godt gjøres å glemme hvilken tekst som tilhørte hvilken student.

Jeg håper jo selvfølgelig at de klarer å være rettferdige, og jeg får jo ikke gjort noe til eller fra i denne omgang virker det som.

Ser at det kan være ett problem når man har faglærer som retter oppgaver slik som på videregående. Dette fordi læreren i noen tilfeller muligens har bestemt seg for at eleven ligger på ett visst nivå og setter karakter deretter.
Det samme kan jo skje på universitetet når du bare har to forelsere å forholde deg til, og de retter alle oppgavene dine?

Saken er hvertfall ute av mine hender nå, fagutvalget tar seg av det.

Endret av Maxie10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...