Balrog11 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har laget en webside som hovedprosjekt, og i den forbindelse skal jeg lage såkalt testdokumentasjon. Altså teste om websiden fungerer som den skal på alle mulige måter. Hvilke verktøy/programmer/måter/nettsider kan jeg validere/teste den på/med? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 http://www.w3schools.com/site/site_validate.asp Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Lag et dokument for testplaner. Jeg regner med du ikke har laget program specifications eller DFD's, noe man egentlig skal gjøre i et systemutviklingsprosjekt. Alle testene bør dokummenteres i testplanen. Det er fire typer tester, og her er litt kort om hver av de: Unit test: Test hver enkelt modul (side/form) på nettstedet. En test kan være input validering, feks input skal være mellom 10 og 100, da tester du for ugyldig forlite, ugyldig formye, ugyldig tallformat og ikke-numeriske verdier. En annen modultesting kan være å kjøre hver enkelt side gjennom validatoren. Legg merke til at validatoren kun finner syntaktiske feil, ikke semantiske feil. Integration test: test use scenarier ut fra brukerens perspektiv. Jeg aner ikke hva slags nettside du har laget og for hvem, men et use scenarium kan være: "Brukeren vil redigere sitt forrige innlegg." Eller "brukeren søker etter nøkkelord." Sjekk flest mulig use scenarier. Test også at du har fulgt standard HCI-konvensjoner. System test: Sjekk brukbarhet, sikkerhet, ytelse og brukerdokumentasjonen (hjelpefiler etc som beskriver use scenarier, dvs hvordan noe gjøres, ikke hva systemet kan gjøre). Acceptance test: dette er tester som brukerne selv gjør, ikke du som systemutviklier. Ved alfatesting tester brukerne med testdata. Ved betatesting tester brukerne systemet ditt med ekte data. Du finner mer om emnet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Software_testing Endret 26. mai 2011 av MikkelRev 1 Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 MikkelRev, du gir mange gode råd, men jeg reagerer litt på din beskrivelse av testkategoriene / bruk av test-termene. Veldig kort: Unit test (enhetstest) er en test av en enhet i isolasjon. En enhet kan være stor eller liten, men poenget er å isolere enheten, slik at feil i andre enheter ikke påvirker testen. Jeg vet det ikke alltid er helt enkelt å forstå dette konseptet om man ikke har jobbet litt med det. Integration test er en test hvor flere enheter settes sammen, og man tester at de virker sammen. Som f.eks. å teste at websidene klarer å kommunisere med en database. System test er en test av hele systemet med alle integrasjoner på plass. Acceptance test er en test som verifiserer at et krav til løsningen er tilfredstilt. Det behøver ikke være kunden som gjennomfører disse, men det er disse kunden er interresert i at passerer som de skal - de beviser at løsninger gjør det den er tiltenkt. I tillegg er det vanlig å bruke litt til på usability testing av websider - hvordan er brukeropplevelsen, og er det enkelt å gjøre det man skal - og ikke minst forstå hvordan man skal gjøre det. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg er student, så har stor sjanse for å feile på tester. Etter det jeg har forstått og lest, så er dine beskrivelser av de fire testene det samme som jeg også har lest, og er mer overordnede enn mine beskrivelser. Mine beskrivelser er en del av, eller underpunkter av de testene du beskriver. Feks er det å sjekke at brukerdokumentasjonen faktisk matcher systemet, en del av systemtesting. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hvilke verktøy/programmer/måter/nettsider kan jeg validere/teste den på/med? For å gi deg litt mer på dette så kan jeg nevne at det finnes ulike verktøy for å automatisere webtesting som det kan være verdt å ta en titt på. Et av de mest populære verktøyene er Selenium (laget i Java, men kan brukes fra flere ulike språk). Et annet populært rammeverk er watir (Ruby). Med disse verktøyene kan du lage tester som automatisk åpner websiden din og gjør ting på den etter dine instruksjoner. De verifiserer at ting fungerer som du forventer, og rapporterer om noe ikke gjør det. Disse testene kan du kjøre igjen og igjen etterhvert som du gjør endringer på sidene - dermed har de blitt et sett med regresjonstester, dvs. tester som fanger opp om noe som tidligere fungerte ikke gjør det lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå