kabull Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hei Sliter med at maskinen min (selvbygd) plutselig kan finne på å slå seg av og restarte. Jeg havner da i vinduet som sier noe om at windows ikke ble korrekt avsluttet og om jeg vil starte W som normalt. Dette kan skje midt i en film, eller bare ved surfing på nett med IE. Noen ganger har jeg i også W7(ultimate 64bit) fått opp en melding som advarer mot overklokking og at disse instillingene må resettes til default i BIOS. Dette til tross for at jeg ikke har snuset på overklokkingsmulighetene. For å vurdere fare for cpu overoppheting har jeg i bios aktivert cpu temperaturalarm på laveste mulige temp, og dobbelsjekket kjølepasta mot viftefoten osv. Ingen tegn til problemer der. MB utility'en sier også at cpu og system temp er langt under 40 gr hele tiden. Bruker onboard graphics. Maksinen er relativt nysammenskrudd og jeg har hatt store problemer med selve installasjonen av W7 på SSD, sammen med to vanlige HDD i raid 1 som lagringsdisker. Dvs jeg fikk ikke installert OS på fornuftig (utallige hangups ved win-update og SP1 install) vis uten at jeg midlertidig koblet vekk raid diskene, for så å koble disse inn igjen etter OS installeringen. Det virket til slutt noenlunde bra, men med de feilen jeg nevner ovenfor fra tid til annen. SSD og BD-spilleren er koblet til sata-III nr 1 og 2, mens raid diskene er koblet til sata-II nr 4 og 5. Jeg har tidligere lest litt om lignende problemer med raid og ssd os disker men forstår ikke den egentlige årsaken til dette, eller hvordan best sette dette opp. Jeg er mer en villig til å gjøre alt på nytt for å få et stabilt og bra system. Bios og drivere er oppdaterte i tillegg til ny firmware for SSD. Nyeste driver for onboard HD2000 graphics måtte jeg utelate ettersom det sendte maskinen inn i en restart-loop. Jeg er veldig usikker på om alle disse problemen kan henge sammen med SATA-portene og raid systemet eller om det er flere problemer her på samme tid. Når maskinen bare restarter uten varsel har jeg lite å gå på også, ingen feilmelding, ingen bluescreen eller noe. Det ser mest ut som et strømbrudd egentlig. Men jeg har ingen grunn til mistenke PSU selv om dette er en mulighet også. Forslag og tips mottas med stor tall. Spec's W7 64bit ultimate eng. GA H67A UD3H B3 I5-2500 standard Corsair A50 cpu kjøler Chieftec 650w PSU SSD vertex 2 fra OCZ 120gig til OS 2 stk 2Tb Barracuda green i raid 1 som lagringsdisker Coolermaster IM690II kabinett (3 vifter) 2*2 gig 1333 minne fra OCZ LG blueray brenner (bruker og tråsløs tastatur fra logitech via usb bluetooth) Har jeg utelatt noe? Takker for alle tips og innspill. Kjell Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Du bør slå av automatisk restart ved feil. Du kan lese hvordan her. Kanskje du kan finne grunnen da. Uansett, mine råtips i prioritert rekkefølge, ut fra beskrivelse over: - pirat Win7 - strømforsyning - minne Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Du bør slå av automatisk restart ved feil. Du kan lese hvordan her. Kanskje du kan finne grunnen da. Uansett, mine råtips i prioritert rekkefølge, ut fra beskrivelse over: - pirat Win7 - strømforsyning - minne Enig med deg om at det kan være psu, disse fra chiftec har jeg hørt er litt svake på 12V railen og problemet kan ligge her. Test med en ny psu. kjør memtest86 (tror jrg det var det kaltes) så har du ihvertfall feilsøkt det åpenbare. Lenke til kommentar
kabull Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 W7'en er ekte den. Så det er ingen problem med SP1 og ekthetsverifiseringen osv. Skal kaste meg på denne memorytesten og PSU neste da. Vurdere en 650Watter fra corsair. Andre forslag til moderat kraftige PSU'er med høy pålitelighet mottas også. Takk for svar Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Du trenger ikke 650W for å drive den PC'en. Tipper den trekker litt over 100 watt ved load og kanskje så mye som 50 watt idle. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Hei, jeg ble litt sjokert her når jeg startet PCen for 3-4 minuter siden, det kom opp en feil melding om at min Windows er fake/Uekte og at jeg må "Få den ekte varen" jeg hadde to valg, den ene var og "spørre meg senere", og den andre for og kjøpe den ekte varen. hvorfor får jeg dette? min Windows 7 er Fult lovlig, kors på hjertet. hva kan dette skyldes? Bare glem denne, fant feilen. tydligvis har den siste oppdateringen oppfattet alle som om de alle har pirat windows. Endret 26. mai 2011 av Dore123m Lenke til kommentar
kabull Skrevet 3. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2011 (endret) Siste oppdatering for de som er interessert. Fant en feil i oppsettet av minne, der AUTO-funksjonen i hovedkortet kjører 1,65volts-brikkene på 1,5 volt. Satte de manuelt til 1,64 (0,02v inkrementer). Dette ga straks bedre resultater med memtest86+. Dvs maskinen rapporterte nå kun 1-2 error i løpet av 2-3 pass. Tidligere hadde jeg opptil 17 error. Den virkelige testen blir jo selfølgelig vanlig bruk over tid. Foreløpig ser det bra ut. Takk for tips fra dere her, netshop og Gigabyte support. Når det er sagt, er det fra enkelte hold blitt påstått at det er normalt med et par memory-error i løpet at noen scan med memtest, selv når alt er i orden. Hva er egentlig rimelig å forvente fra en memorytest for en ny pc i dag? Hilsen Kjell Endret 3. juni 2011 av kabull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå