jenskristian Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg fikk for noen dager siden et brev i posten fra Altibox/Agder Breiband om at de planlegger utbyggingen av fiber i området hvor jeg bor. Situasjonen min i dag er at jeg oppgraderte til VDSL2 hos Telenor 10. februar, så har en del bindingstid igjen. Ringte dem for å sjekke bruddgebyret som er på gjenværende månedskostnader pluss et ekstyra gebyr. Vil derfor ikke lønne seg å si opp dette før 10. februar. Jeg har også parabol fra Viasat, og betaler totalt 948 kr totalt per måned for TV og Internett. Jeg må si at 40/40 mbps eller 60/60 mbps fiber virker veldig fristende, men da jeg ikke vet hvor lenge jeg vil bli boende i min nåværende leilighet er jeg også litt skeptisk til å betale 4000 kr (?) for at de skal legge fiber inn til boligen. Alitbox Etablering: 4000 kr + 879 kr = 4879 kr Månedspris: 898/998 kr + 199 kr = 1097 kr (jeg må ha Viasat Sport pakken) Telenor/Viasat Månedspris: 948 kr (998 kr etter 10. februar) Det jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg med er å komme med erfaringer av Alibox' Internett- og TV-produkter. Og hvor lang pleier de å bruke fra de sender et slikt varselsbrev til utbygging er ferdig? Får også IP-telefoni med i den pakken til 898/899 kr selv om jeg egentlig ikke trenger dette, så det vil nok ikke bli brukt. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 På ene siden - hvorfor bytte til noe dyrere om du er fornøyd med det du har? Eneste grunnen jeg ser til å skaffe seg fiber er da å kunne selge en leilighet som har fiber. Slike utbygginger går ofte på hvor mange som sier ja, dersom ikke nok sier ja blir ikke området bygget ut nå (skal ikke si at det er slik hos deg, men er mulig). Tidsperspektiver aner jeg ikke noe om, der tror jeg du må ringe til utbygger. Ikke utenkelig at de ikke er ferdig før telenorabonnemetet ditt likevel er gått ut. Selv har jeg altibox og er veldig fornøyd med det, både internett-tilkoblingen (jeg har 25/25) og PVR-biten som går an å styre over internett eller med app på iphone/ipad. Praktisk å kunne sette noe på opptak hjemme når man er et helt annet sted. Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Eneste grunnen jeg ser til å skaffe seg fiber er da å kunne selge en leilighet som har fiber. Slike utbygginger går ofte på hvor mange som sier ja, dersom ikke nok sier ja blir ikke området bygget ut nå (skal ikke si at det er slik hos deg, men er mulig). Helt korrekt. Står også det i det brevet jeg fikk. Stod også at det ville komme en kar på besøk etterhvert, så får kanskje ha en liten Q&A med han. Godt å høre at du er fornøyd hvertfall. Er egentlig ikke bare Internett over fiber som frister, men det å kunne kvitte seg med parabolen. Lei av ustabile signaler ved uvær og en treg PVR-boks. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Hvis jeg forstår deg rett. 1. Du har planer å flytte? 2. Du har ca 8 månder igjen bindingstid med VDSL2? Altså bredbåndavtalen følger deg selv om du flytter, jeg tviler på huset er låst i bredbånd 12 måneder, men er litt usikker her. Eneste grunnen til jeg vuderer velger fiber, er fordi man ikke er låst med fasttelefon/kabeltv avtale og har flere muligheter med hastighet. Ser du også nevnte dette. Hvis du betaler rundt 4000 kr for strekking av fiber kabel, syns jeg prisen er verdt det, om du da kan ha fiberen i ca 100 år hvis de som gjør jobben gjør en god jobb. Jeg vil anbefale alle å heller bruke god tid før folk bestiler enten ADSL/Coax linje, siden det fort kan føre til 12 måneder bindingstid, og for noen i ditt tilfelle er en lang tid å vente. Er det slik at du har f.eks 25/5 mbit (40/20 mbit) superbredbånd, er det beste rådet til det å oppgradere i så fall i bindingtid og heller si opp avtalen når den går ut. Men er det slik linjen er ustabil, ville jeg klaget, krevd prisavslag så sant det er mulig. Hvis du har ADSL/superbredbånd mener jeg denne kun er låst til fasttelefon. Altså jeg tror du kan bytte levrandøren av parabolen hvis du kan det, så sant du ikke ennå er i bindingstid. Men er litt usikker på reglene der. Endret 26. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Eier du leiligheten selv så øker verdien såpass at det lønner seg å få lagt inn fiber. Dog bruksmessig så vil du ikke merke noe forskjell på VDSL og Fiber så fremt du ikke laster opp enorme mengder. Har selv en 40/20 hjemme, hadde fint klart meg med en 10/10 linje Lenke til kommentar
thomit Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Rent bortsett fra at fiber, etter min erfaring, er betydelig mer pålitelig og stabil enn ADSL-teknologi (som - let's face it - er utdatert allerede). I hvert fall er min erfaring med Altibox god, sjeldent brudd i internett eller TV-signal, god PVR-løsning, som oppdateres og blir bedre hele tiden, symetrisk, dvs. at opp og ned-hastighet er like stor, og ikke minst - nærmest uendelig båndbredde og dermed svært godt fremtidssikret. Fiber har plass til hundrevis av HD-kanaler, om nødvendig. PS. Og selvfølgelig, prikken over i'en: Med Altibox har jeg tilgang til samtlige Premier League kamper, direkte overført i HD . Ikke bare de 3 PL kanalene andre har. Til tross for det, er abonnementet billigere. Endret 26. mai 2011 av thomit Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Rent bortsett fra at fiber, etter min erfaring, er betydelig mer pålitelig og stabil enn ADSL-teknologi (som - let's face it - er utdatert allerede). I hvert fall er min erfaring med Altibox god, sjeldent brudd i internett eller TV-signal, god PVR-løsning, som oppdateres og blir bedre hele tiden, symetrisk, dvs. at opp og ned-hastighet er like stor, og ikke minst - nærmest uendelig båndbredde og dermed svært godt fremtidssikret. Fiber har plass til hundrevis av HD-kanaler, om nødvendig. PS. Og selvfølgelig, prikken over i'en: Med Altibox har jeg tilgang til samtlige Premier League kamper, direkte overført i HD . Ikke bare de 3 PL kanalene andre har. Til tross for det, er abonnementet billigere. Dette varierer veldig fra område til område. Har hatt VDSL2 i godt over 2år nå og ikke opplevd noe nedetid, dog dette har mer å gjøre med avstand til sentralen og kvalitet på linjene. Har du mulighet for VDSL så bor man såpass nære sentralen at mulige feilkilder blir mindre, sentralene til ISP`ene er matet med fiber så her er det kun snakk om "last mile" leveranser på enten fiber eller kobber. Behovet er forskjellig fra person til person, jeg selv har mer enn nok med VDSL2 selv om fiberen ligger utenfor døren, jeg avventer heller til tiden er inne og behovet er der... pris messig er VDSL2 billigere for meg. Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg er litt nyskjerrig på hvor dette området er... Jeg klarer ikke finne noe informasjon hos Agder Breiband (Altibox) på hvor de bygger ut i Agder nå for tiden... Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Hvis jeg forstår deg rett. 1. Du har planer å flytte? 2. Du har ca 8 månder igjen bindingstid med VDSL2? Altså bredbåndavtalen følger deg selv om du flytter, jeg tviler på huset er låst i bredbånd 12 måneder, men er litt usikker her. Eneste grunnen til jeg vuderer velger fiber, er fordi man ikke er låst med fasttelefon/kabeltv avtale og har flere muligheter med hastighet. Ser du også nevnte dette. Hvis du betaler rundt 4000 kr for strekking av fiber kabel, syns jeg prisen er verdt det, om du da kan ha fiberen i ca 100 år hvis de som gjør jobben gjør en god jobb. Jeg vil anbefale alle å heller bruke god tid før folk bestiler enten ADSL/Coax linje, siden det fort kan føre til 12 måneder bindingstid, og for noen i ditt tilfelle er en lang tid å vente. Er det slik at du har f.eks 25/5 mbit (40/20 mbit) superbredbånd, er det beste rådet til det å oppgradere i så fall i bindingtid og heller si opp avtalen når den går ut. Men er det slik linjen er ustabil, ville jeg klaget, krevd prisavslag så sant det er mulig. Hvis du har ADSL/superbredbånd mener jeg denne kun er låst til fasttelefon. Altså jeg tror du kan bytte levrandøren av parabolen hvis du kan det, så sant du ikke ennå er i bindingstid. Men er litt usikker på reglene der. 1. Ja. Flytter nok om om ett til to år. 2. Stemmer Jeg vil nok tro at et abonnement hos Alibox vil følge personen, men eneste problemet er at jeg da må flytte et sted hvor de leverer fiber. Ellers vil jeg måtte bryte abonnementet med dem dersom jeg flytter før jeg har hatt Altibox i 12 måneder (eventuelt overføre til vedkommende jeg selger leiligheten til). Jeg er veldig fornøyd med VDSL2 fra Telenor (25/5 mbps), så er ikke av missnøye jeg vil bytte. Jeg er imidlertid missfornøyd med Viasat da jeg slet veldig lenge med usynkronisert bilde/lyd på Viasat Sport HD og PVR-boksen er treg og ustabil. Jeg er ikke innenfor bindingstid med Viasat lengre. Eier du leiligheten selv så øker verdien såpass at det lønner seg å få lagt inn fiber. Dog bruksmessig så vil du ikke merke noe forskjell på VDSL og Fiber så fremt du ikke laster opp enorme mengder. Har selv en 40/20 hjemme, hadde fint klart meg med en 10/10 linje Jeg eier leiligheten ja, og jeg vil nok også tro at fiber vil øke interessen for den når jeg skal selge. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Interessen øker og verdien på boligen øker, fiber viser seg å gi et prisløft på ca 30000 - 40000,- Så det kan absolutt lønne seg Lenke til kommentar
JULINGiKAKE Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Jeg gikk over fra Altibox til Telenor, ikke fordi jeg hadde så voldsomt lyst men samlivsbrudd førte til salg av leiligheten. Kundeservice hos Altibox var langt bedre. Linja var mer stabil Tvtittingen var en fryd med gode oversiktlige menyer for en fotballfrelst som meg. ( Hadde tippeligaen gratis på den tiden ) Telenor: Grei linje. Har farten som er opptil 16mbit. Jeg holder 12mbit. Noe problemer innimellom der nettet kobler ut. Dårlig oplasting. Kundeservice.... hmmm.. hadde jeg hatt valget, ville jeg valgt noen andre. Jeg var 4 dager for sen med betalingen og våknet opp til stengt linje. Fyttigrisen så provoserende.I allefall når regningen var satt til et kvartal i forskudd. Måtte ut med gjenåpningsgebyr på neste regning. Når jeg etablerer meg i egen leilighet så vil ordet telenor være som å banne i kirken. Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 Hehe. Jeg har nok heldigvis hatt bedre erfaringer med Telenor, så kvaliteten på kundeservice er ikke grunnen til at jeg vurdrer fiber fra Altibox. Eneste som gjør meg usikker fremdeles er etableringskostnaden når jeg ikke vet hvor lenge jeg skal bo i leiligheten. Prislisten til Alibox er litt vanskelig å forstå. Noen som vet hva etableringen kommer på dersom jeg melder meg på når de nå bygger ut i mitt nabolag? Jeg bestiller nok pakken deres med internett, TV og telefon. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Det kan jo være at det er mulig å få lagt frem fiberen uten at du har abonnement på den, slik at den ligger der. Da kan du si opp telenor når kontrakten er utgått, og skaffe deg abonnement på fiberen senere. Du får høre med dem om de går med på det. Lenke til kommentar
Straight Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Jeg er i samme situasjon. Bestillte Superadsl fra Telenor rundt Feb/Mars og har nå tegnet meg hos Altibox. Til alt hell hadde Agder Breiband ett kampanjetilbud på kr 900,- ved egeninnsats som graving og installering av kabler etc. Siden du nevner bindingstid og bruddgebyr hos Telenor, har jeg prøvd å finne ut hvor mye dette kunne dreie seg om. I følge denne linken http://www.telenor.no/privat/kundeservice/kontakt/kontaktbendr.jsp koster det inntil kr 1000,- for å bryte avtalen alt etter hvor mye av bindingstiden som er igjen. Altibox er stipulert til å skulle grave i mitt område i August slik at jeg muligens er oppkoblingsbar medio September. Det kan umulig bli store gebyret på de resterende 5 mnd hos Telenor....? Lenke til kommentar
Straight Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 En liten ting til.... Du skriver; "Ringte dem for å sjekke bruddgebyret som er på gjenværende månedskostnader pluss et ekstyra gebyr." Det kan da umulig være tilfelle at du skal betale gjenværende månedskostnader da du nettopp betaler ett bruddgebyr for å bryte avtalen om 12 mnd binding! Din definisjon av bruddgebyr blir ganske anderledes enn det som linken i min forrige post beskrev. Jeg vil påstå at om det er slik du beskriver, kan man i realiteten ikke avslutte avtaleforholdet uten å lide ett økonomisk tap som er større enn å beholde avtalen. Dette virker ulogisk og uetisk i mine øyne. Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 En liten ting til.... Du skriver; "Ringte dem for å sjekke bruddgebyret som er på gjenværende månedskostnader pluss et ekstyra gebyr." Det kan da umulig være tilfelle at du skal betale gjenværende månedskostnader da du nettopp betaler ett bruddgebyr for å bryte avtalen om 12 mnd binding! Din definisjon av bruddgebyr blir ganske anderledes enn det som linken i min forrige post beskrev. Jeg vil påstå at om det er slik du beskriver, kan man i realiteten ikke avslutte avtaleforholdet uten å lide ett økonomisk tap som er større enn å beholde avtalen. Dette virker ulogisk og uetisk i mine øyne. Det var det han på kundeservice sa når jeg ringte. Ulogisk for meg også at det skal være lønnsomt å ha abonnementet ut avtaleperioden kontra å si det opp når man slutter å bruke det. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Bruddgebyr er det ikke når du betaler alt frem til kontraktslutt, ville ha ringt opp å snakket med en annen, eventuelt forbrukerombudet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Er det noen her, som har utført "Egeninnsats" i følge Altibox? Har det blitt noen utfordring? Kjedelig om man bestiller det, og så viser det seg til man ikke har gravetilatelse på eiendommen fordi under jorden er koblingsnett med hele nabolaget for en enebolig med selveiet tomt. Selv så lurer jeg på om noen har klart å bruke andre routere en Altibox sine? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Man må bruke sentralen som Altibox leverer. Men denne kan settes i bridge-modus, slik at man bruker en egen router i stede for den som er bygget inn i sentralen. TV og telefonidelen vil da fungere som før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå