Gå til innhold

Er Hellas, Irland og Spania nye Weimar-republikker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som du blander kortene litt her. Dvs, du slår landene litt for mye sammen for å oppnå ønsket diskusjonseffekt.

Spania har f.eks ikke gjeldsproblemene (i det offentlige) som de andre landene har, men det er derimot de som har 40% ungdomsledighet og 20% generell ledighet. Irland har også høy ledighet, men den er ikke på mer enn rundt 20% selv om dette er rekordhøyt for Irland, vanlig ledighet på rundt halvparten: http://uk.finance.yahoo.com/news/Record-Number-Of-Young-People-skynews-1120689032.html?x=0&.v=1

Generelt sett har EU en ungdomsledighet på 20%. Det er jo da åpenbart at Spania er med på å trekke dette opp pga dobbel rate og høy befolkning. http://www.eurocharity.gr/en/story/7691

Generell ledighet for Hellas ligger på 12.2. Jeg fant ikke tall for ungdomsledighet, men generell tendens tyder på circa det dobbelte, altså rundt 25%. Høyt, men ikke i nærheten av hva du oppgir.

Men Hellas og Irland (hvorfor du ikke nevner Portugal vet jeg ikke) har problemer med gjeld, Irland etter å ha slukt et banktap og Hellas etter å ha levd litt for lenge med litt mye Sambuca og mat og litt lite hardt arbeid og nøkternhet. Som Stoltenberg sa i intervju med Søndagsavisa (?) at man kan ikke ha nordisk statlig velferd uten nordisk skatt...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet i Hellas er vel ikke at folk er sløve eller ikke gidder å jobbe, problemet er at store deler av økonomien er svart og unntatt offentlige avgifter/skatt. Det var jo kjekt for arbeidskjøperne så lenge økonomien gikk greit, men ved krisetider var det arbeiderne som ble lette ofre.

Lenke til kommentar

Problemet i Hellas er vel ikke at folk er sløve eller ikke gidder å jobbe, problemet er at store deler av økonomien er svart og unntatt offentlige avgifter/skatt. Det var jo kjekt for arbeidskjøperne så lenge økonomien gikk greit, men ved krisetider var det arbeiderne som ble lette ofre.

Jeg tror det er overdrevet hvor mye de mister på grunn av svart arbeid.

Hvis dette er hovedfaktoren, så burde skatteinntektene deres være lave sammenlignet med skatteinntektene deres.

Faktisk Hellas har nesten like lave skatter som USA, men en offentlig forbruk tilsvarende Skadinavia. Hovedproblemet i Hellas er at de er uansvarlige.

Lenke til kommentar

• Value of Greek black economy estimated at 30% of GDP

• Budget deficit at 12.7% of national income

http://www.guardian.co.uk/business/2010/feb/07/greece-budget-deficit-crisis

Hva med å faktisk lese hva jeg skriver. Hvis argumentet ditt var riktig, så burde Hellas ha høye skattesatser sammenlignet med skatteinntektene deres. Det har de ikke.

Hellas har en svart økonomi på rundt 30% ja, men andre land i Europa har en svart økonomi på rundt 15%. http://en.wikipedia.org/wiki/Black_market Hoevedproblemet i Hellas er at de er uansvarlige. F.eks. i offentlig sektor er lønningene svært høye, de gjør lite på jobben og de kan pensjonere seg når de er 55. I Hellas er skattene lave, mens offentlig forbruk er på samme nivå som Frankrike og Skandinaviske land.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk lese hva jeg skriver.

Hva med å faktisk sjekke hva du selv skriver før du går ut med anklagene dine?

Du skrev:

Hvis dette er hovedfaktoren, så burde skatteinntektene deres være lave sammenlignet med skatteinntektene deres.

(min utheving)

Det var ikke helt entydig hva det var du forsøkte å si ...

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk sjekke hva du selv skriver før du går ut med anklagene dine?

Du skrev:

(min utheving)

Det var ikke helt entydig hva det var du forsøkte å si ...

Jeg forventer forsatt at han ikke overseer hva jeg skriver, og skriver nøyaktig det samme. Jeg mente

Hvis dette er hovedfaktoren, så burde skatteinntektene deres være lave sammenlignet med skattesatsene deres.

Lenke til kommentar

Hellas har et litt for høyt svart forbruk, men det er ikke grusomt, i hvert fall ikke hvis de hadde hatt fornuftige skattesatser i forhold til utgiftene på statsbudsjettet.

Men de bruker altfor mye på offentlig sektor og offentlig pengebruk. Jeg leste at de knapt nok har kuttet i denne sektoren til nå.

Lenke til kommentar

Jeg forventer forsatt at han ikke overseer hva jeg skriver, og skriver nøyaktig det samme. Jeg mente

Hvis dette er hovedfaktoren, så burde skatteinntektene deres være lave sammenlignet med skattesatsene deres.

Det er et faktum at skatteunndragelse er et problem i Hellas, og årlig fører dette til et tap på 20 milliarder dollar. Den svarte økonomien er utbredt, også i vanlige yrker i samfunnet. Det sier seg selv at denne unndragelsen fører til enorme tap for staten.

Tilbake til krisa, og hva som sies her inne:

Nå vil man altså kutte i offentlig velferd, samtidig som spekulantene blir bailet ut med enorme summer, slik at det offentlige får enda større gjeld og må få lån fra IMF, som igjen presser igjennom reformer som svekker det offentlige og gir markedet større makt. Ergo mer makt til spekulantene igjen. Ergo større sjans for nye kriser igjen.

75% i Hellas har et negativt bilde av IMF, 65% føler IMF ødelegger den greske økonomien. Det er ikke så rart. Spekulantene er heller ikke populære for tiden. Det er heller ikke rart. Men det er de som får pengesummene, mens folk flest trues med nedskjæringer.

Lenke til kommentar

Generell ledighet for Hellas ligger på 12.2. Jeg fant ikke tall for ungdomsledighet, men generell tendens tyder på circa det dobbelte, altså rundt 25%. Høyt, men ikke i nærheten av hva du oppgir.

Faktisk arbeidsledigheten er på 16% nå. 12% var for et år siden.

Iforholdtil offentlig sektor. Problemet er ikke at de har alt for gode velferdstjenester. Problemet er at offentlige ansatte har presset seg til langt bedre vilkår enn resten av befolkningen. Offentlige ansatte har bedre lønninger, kortere arbeidsdager og kan pensjonerer seg latterlig tidelig. Dette skjer på grunn av at politikere vil tjene politisk på å gi offentlige ansatte bedre vilkår, mens de vil ikke tjene politisk på å gi private ansatte bedre vilkår.

Lenke til kommentar

Det er et faktum at skatteunndragelse er et problem i Hellas, og årlig fører dette til et tap på 20 milliarder dollar. Den svarte økonomien er utbredt, også i vanlige yrker i samfunnet. Det sier seg selv at denne unndragelsen fører til enorme tap for staten.

Nå vil man altså kutte i offentlig velferd, samtidig som spekulantene blir bailet ut med enorme summer, slik at det offentlige får enda større gjeld og må få lån fra IMF, som igjen presser igjennom reformer som svekker det offentlige og gir markedet større makt. Ergo mer makt til spekulantene igjen. Ergo større sjans for nye kriser igjen.

Ingen er uenig i at skatteunndragelse er et problem i Hellas. Jeg bare sier at det er ikke hovedgrunnen til at Hellas har problemene de har nå. Hovedproblemet er uansvarlighet.

Det Hellas trenger å gjøre er å kutte i de overbetalte offentlige ansatte. Desverre tror jeg det er det siste stedet de kutter. De vil heller kutte i antall offentlige ansatte, fordi fagforeninger har en tendens til å velge kutt i ansatte enn lønnskutt. Et kutt i offentliges lønn vil sørge for at velferdsnivået forblir på samme nivå, mens et kutt i ansatte fører til et dårligere velferdsnivå.

Og hva mener du med spekulantene. Hellas må betale sine forpliktelser som alle andre. Selv om de som ga dem lån, gjorde det for å tjene penger. Velger man å ikke betale tilbake (altså, ikke bare en default) så vil ikke Hellas få noen lån i fremtiden, samtidig vil de nok bli kastet ut av EU. Økonomien deres vil kollapse og de vil ha enorme problemer med å betale tilbake.

75% i Hellas har et negativt bilde av IMF, 65% føler IMF ødelegger den greske økonomien. Det er ikke så rart. Spekulantene er heller ikke populære for tiden. Det er heller ikke rart. Men det er de som får pengesummene, mens folk flest trues med nedskjæringer.

Det var Hellas som ba om lån, ikke IMF som presset lån på Hellas.

Lenke til kommentar

Hvilke spekulanter snakker du om? Tenker du på vestlige banker som har lånt dem pengene eller hva? Ettersom Hellas sitt problem er en gedigen statsgjeld pga overforbruk og ikke at de har overtatt råtne forpliktelser fra bankene sine slik som Island og Irland har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...