Gå til innhold

Hvordan sette Excel default font?

Anbefalte innlegg

Hei.

(jeg er fersking i forumet, så jeg beklager og tar med glede imot ramsalt kritikk hvis spørsmålet er besvart tidligere ;-) )

Det er i utgangspunktet enkelt å endre default font i Excel (2007, 2010) ved å gå inn i

Fil -> Alternativer -> Når nye arbeidsbøker opprettes -> (...)

Dette fungerer fint hvis jeg oppretter en ny arbeidsbok fra Fil menyen.

Men jeg pleier ofte å opprette Excel-dokumenter ved å høyreklikke i Utforsker -> Ny -> Microsoft Excel-regneark. Den nye arbeidsboken jeg da får opp ser ikke ut til å gjenkjenne den nye default fonten.

Kan noen hjelpe med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, velkommen til forumet :)

Ikke akkurat ett vanlig excel-problem du kommer med...

Dette gjøres ikke inne i excel, men i registry.

Når du høyreklikker og lager ny på den måten lager du en kopi av en excel-template på maskinen, denne inneholder allerede litt data, bla. font.

Du deaktiverer denne funksjonen ganske greit ved å rename ett par ting i registry.

Trykk på start - kjør - skriv inn regedit.

Naviger deg frem til Min datamaskin\HKEY_CLASSES_ROOT\.xls

Under dem mappen finner du antagelig noen flere mapper, som f.eks Excel.Sheet5 eller tilsvarende.

Det er antagelig også ett som heter ExcelWorksheet.

Alle Excel.Sheet5 (tallet kan variere) og ExcelWorksheet renames, ved f.eks å sette en _ forran.

Den vil da ikke bruke template og opprette en tom fil, som heller henter info fra excel når excel starter opp.

Har testet på min datamaskin uten problemer, men gir ingen garantier for noe som helst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...