Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Til slutt, hvor mange familiemennesker er det som jobber i butikk?

Mange, hvis du beveger deg utenfor steder med mye studenter.

Det er ikke akkuratt de butikkene som vil holde søndagsåpent. Det er butikkene i byene som vil holde åpent, fordi de kan forsvare søndagstilegget.

 

Godt sagt. Nå er jo nesten hver norske by over 20 000 innbyggere en universitetsby, så jeg tror ikke det blir noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite innspill:

Joker på torget i Halden starta med søndagsåpent i år :) Veldig mange kunder virker det ikke som om det er, men det virker som om det er samme mengde som på vanlige dager. Det er alltids noen som har glemt å kjøpe et eller annet på de 6 andre ukedagene.

Lenke til kommentar

Et lite innspill:

Joker på torget i Halden starta med søndagsåpent i år :) Veldig mange kunder virker det ikke som om det er, men det virker som om det er samme mengde som på vanlige dager. Det er alltids noen som har glemt å kjøpe et eller annet på de 6 andre ukedagene.

Wow morro med flere haldensere, jeg jobber på en lokal bensinstasjon og jeg sender ofte folk til joker på søndager hvis vi ikke har det kunden er ute etter.

Lenke til kommentar

Et lite innspill:

Joker på torget i Halden starta med søndagsåpent i år :) Veldig mange kunder virker det ikke som om det er, men det virker som om det er samme mengde som på vanlige dager. Det er alltids noen som har glemt å kjøpe et eller annet på de 6 andre ukedagene.

Wow morro med flere haldensere, jeg jobber på en lokal bensinstasjon og jeg sender ofte folk til joker på søndager hvis vi ikke har det kunden er ute etter.

 

Hvilken bensinstasjon, om jeg får spørre? :]

Lenke til kommentar

La meg omformulere litt da: Jeg liker ikke at andre handler på søndagene heller. Det er jo dette som handler om kultur. Det skaper en kultur for konsum som jeg mener ikke er heldig med at mange og ikke få gjør det. Hadde det vært bare meg alene det gjaldt hadde jeg ikke brydd meg.

Hvorfor er denne konsumkulturen uheldig? Og hvilke konsekvenser følger som gjør at slike reguleringer bør benyttes?

 

Konsumentkultur var kanskje ikke helt rette ordet. Dagene (generellt sett) blir likere, og på en måte er det nå søndagen som definerer resten av uka (folk kan gjøre andre ting i helgen enn til vanlig fordi det er fri på søndag). Jeg tror at det er bra å ha en dag der det ikke er så voldsomt fokus på konsum. At en kan kan stoppe opp litt og se seg omkring i stedet for å jage videre etter mer som på de andre dagene. Noe i den retningen, klarer ikke å formulere det bedre.

 

Når en studerer er timeplanen ofte er litt mer fleksibel enn når en arbeider, enn har større frihet, en må ikke opp på jobb samme tid hver ukedag. Derfor tror jeg ikke at studenter bryr seg så mye om søndagen som noen som er i arbeid kanskje gjør da en får avbrekk på andre måter i løpet av uka. Varierer jo sikkert veldig fra person til person da, men bare noen tanker omkring det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke nekte meg å handle fordi du mener søndagen skal være hviledag. Du kan nekte deg selv å handle, men din mening skal ikke ødelegge for meg. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger, og da skal ikke enkeltes meninger ødelegge for andre. Du kan nekte barna dine å gå i butikken på søndager, men hvis jeg vil gå i butikken på søndagene skal ikke du kunne nekte meg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke nekte meg å handle fordi du mener søndagen skal være hviledag. Du kan nekte deg selv å handle, men din mening skal ikke ødelegge for meg. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger, og da skal ikke enkeltes meninger ødelegge for andre. Du kan nekte barna dine å gå i butikken på søndager, men hvis jeg vil gå i butikken på søndagene skal ikke du kunne nekte meg det.

 

Nei, ikke alene men om jeg er i flertall:p Dette er jo ikke en sak som gjelder individet som så dann, det er en gruppesituasjon.

Lenke til kommentar

Du kan ikke nekte meg å handle fordi du mener søndagen skal være hviledag. Du kan nekte deg selv å handle, men din mening skal ikke ødelegge for meg. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger, og da skal ikke enkeltes meninger ødelegge for andre. Du kan nekte barna dine å gå i butikken på søndager, men hvis jeg vil gå i butikken på søndagene skal ikke du kunne nekte meg det.

 

Nei, ikke alene men om jeg er i flertall:p Dette er jo ikke en sak som gjelder individet som så dann, det er en gruppesituasjon.

 

Jeg tror ikke du er i flertall. Det er derfor jeg startet tråden - jeg etterlyste en debatt rundt saken. Dette forumets medlemmer er i hovedsak 15-30 år gamle. Her ser vi jo tydelig hvor mange av dem som ønsker søndagsåpent. Hadde vi fått en folkeavstemning om saken, tror jeg faktisk at det hadde blitt tillatt med søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar

Du kan ikke nekte meg å handle fordi du mener søndagen skal være hviledag. Du kan nekte deg selv å handle, men din mening skal ikke ødelegge for meg. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger, og da skal ikke enkeltes meninger ødelegge for andre. Du kan nekte barna dine å gå i butikken på søndager, men hvis jeg vil gå i butikken på søndagene skal ikke du kunne nekte meg det.

 

Nei, ikke alene men om jeg er i flertall:p Dette er jo ikke en sak som gjelder individet som så dann, det er en gruppesituasjon.

 

Jeg tror ikke du er i flertall. Det er derfor jeg startet tråden - jeg etterlyste en debatt rundt saken. Dette forumets medlemmer er i hovedsak 15-30 år gamle. Her ser vi jo tydelig hvor mange av dem som ønsker søndagsåpent. Hadde vi fått en folkeavstemning om saken, tror jeg faktisk at det hadde blitt tillatt med søndagsåpne butikker.

 

Mulig det, men for tiden så er det ikke så mange søndagsåpne butikker i Norge (utenom før jul), så noen må det da være som er enige med meg på ett eller annet plan:o Angående forumet; Fordi det sikkert er mange studenter og skoleelever som jeg prøvde å gi en søkt forklaring på tidligere.

Lenke til kommentar

La meg omformulere litt da: Jeg liker ikke at andre handler på søndagene heller. Det er jo dette som handler om kultur. Det skaper en kultur for konsum som jeg mener ikke er heldig med at mange og ikke få gjør det. Hadde det vært bare meg alene det gjaldt hadde jeg ikke brydd meg.

Hvorfor er denne konsumkulturen uheldig? Og hvilke konsekvenser følger som gjør at slike reguleringer bør benyttes?

 

Konsumentkultur var kanskje ikke helt rette ordet. Dagene (generellt sett) blir likere, og på en måte er det nå søndagen som definerer resten av uka (folk kan gjøre andre ting i helgen enn til vanlig fordi det er fri på søndag).

Jeg tolker det dithen at du ønsker at søndag skal være en slags universell (i hvert fall nasjonal) hviledag. Korrekt?

 

Søndag definerer ikke hva resten av uka er. Mer nøyaktig; søndag definerer din uke, ikke alle andres. Dette synet om hviledag på søndag vil du med å støtte forbudet presse ned på andre.

 

Jeg tror at det er bra å ha en dag der det ikke er så voldsomt fokus på konsum. At en kan kan stoppe opp litt og se seg omkring i stedet for å jage videre etter mer som på de andre dagene. Noe i den retningen, klarer ikke å formulere det bedre.

Igjen; et syn du vil presse ned på andre. Det er sikkert greit å stoppe opp litt og tenke på hverdagen, filosofere litt over konsumkulturen og alt det der. Men hvorfor skal de ikke få lov til å gjøre det andre dager enn søndag?

 

Når en studerer er timeplanen ofte er litt mer fleksibel enn når en arbeider, enn har større frihet, en må ikke opp på jobb samme tid hver ukedag. Derfor tror jeg ikke at studenter bryr seg så mye om søndagen som noen som er i arbeid kanskje gjør da en får avbrekk på andre måter i løpet av uka. Varierer jo sikkert veldig fra person til person da, men bare noen tanker omkring det.

Og du vil med dette begrense mulighetene til studenter? Folk som har fri på søndag får vel ikke mindre avbrekk dersom andre jobber på søndag? Tull kaller jeg dette. Det er allerede mange som jobber i helgene.

 

Du kan ikke nekte meg å handle fordi du mener søndagen skal være hviledag. Du kan nekte deg selv å handle, men din mening skal ikke ødelegge for meg. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellige meninger, og da skal ikke enkeltes meninger ødelegge for andre. Du kan nekte barna dine å gå i butikken på søndager, men hvis jeg vil gå i butikken på søndagene skal ikke du kunne nekte meg det.

 

Nei, ikke alene men om jeg er i flertall:p Dette er jo ikke en sak som gjelder individet som så dann, det er en gruppesituasjon.

La oss ta for oss hvordan dette blir. Med forbud blir motstandernes muligheter begrenset. Uten forbud må forfekterne rett og slett la være å benytte seg av tjenester de ikke engang støtter?

 

Mulig det, men for tiden så er det ikke så mange søndagsåpne butikker i Norge (utenom før jul), så noen må det da være som er enige med meg på ett eller annet plan:o Angående forumet; Fordi det sikkert er mange studenter og skoleelever som jeg prøvde å gi en søkt forklaring på tidligere.

Enig med deg? Loven er enig med deg, og nettopp derfor er det ikke mange søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar

Mange arumenterer her som om at butikkansatte får tilbud om å jobbe på søndag så er det noe nytt og unikt, men det har faktisk vært normen så lenge man husker i mange bransjer:

 

-journalister og tekniske personell som forbereder avis til mandag

-mange i direktesendte media

-sjåfører til taxi, busser, trikker og t-bane

-kokker og annet personale i restaurenter

-personale på hotell, pensjonater og campingplasser

-personale på fornøyelsesparker

-bønder og ansatte på diverse steder hvor de har omsorg for dyr

-ansatte på hagesenter

-alt av personale på oljeplattformer

-personale på kino, teater og diverse show

-turguider

-betalte idrettsutøvere, dommere og annet personale ved sportsarrangementer

-badevakter og annet personale ved bassenger og offentlige strender

-flygere, kabinpersonale, bakkepersonale på flyplasser inkludert sikkerhetspersonale og flygeledere

-personale på tog

-personale på ferger og diverse båter

-personale på bensinstasjoner

-leger og annet personale på sykehus, akuttmottak og diverse sykehjem og andre steder de driver omsorg

-vaktselskaper

-tollere

-militære

-meteorologer

-redningsselskaper

-politi

-brannvesen

-personale som drifter og overvåker diverse datasystemer, strømforsyning, telenett, vann og kloakk

-prester og annet personale i kirkene

 

Dere som er så kontrollkåte, hvilke av disse ville dere også forby å jobbe på søndag?

Endret av robertaas
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her jeg bor har Kiwi, relativ stor kiwi åpen på søndag, og det er alltids folk der.

 

Vet ikke hvorfor de har lov, men i sentrum der det er mange mange butikker, der er det aldri åpent på søndag :p så litt rart.

 

Synes nå at ølsalget i Norge er latterlig, ser ingen grunn til at de ikke kan selge litt senere, ser ingen ordentlig argumentasjon for at de skal kunne selg øl 18:00 men ikke 18:30 *eller er det 16:00?*

Og de prisene *sukk*

Lenke til kommentar

Listen over jobber som ikke involverer arbeid på søndager (eller i helgen) er enda lengre.

 

Ikke ønske søndagsåpne butikker =/= avskaffe alt arbeid på søndag.

 

Som svar på det opprinnelige spørsmålet: Grunnen til at få snakker om det, er vel fordi få synest det er en viktig sak - eller ønsker en endring.

 

Men kjør på!

Lenke til kommentar

Listen over jobber som ikke involverer arbeid på søndager (eller i helgen) er enda lengre.

 

Ikke ønske søndagsåpne butikker =/= avskaffe alt arbeid på søndag.

 

Som svar på det opprinnelige spørsmålet: Grunnen til at få snakker om det, er vel fordi få synest det er en viktig sak - eller ønsker en endring.

 

Men kjør på!

 

Eller fordi Nordmenn generelt er politisk apatiske, noe jeg finner irriterende. Det vil ha forandring men de fleste gidder rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Listen over jobber som ikke involverer arbeid på søndager (eller i helgen) er enda lengre.

 

Ikke ønske søndagsåpne butikker =/= avskaffe alt arbeid på søndag.

 

Som svar på det opprinnelige spørsmålet: Grunnen til at få snakker om det, er vel fordi få synest det er en viktig sak - eller ønsker en endring.

 

Men kjør på!

 

Eller fordi Nordmenn generelt er politisk apatiske, noe jeg finner irriterende. Det vil ha forandring men de fleste gidder rett og slett ikke.

 

Må bare legge til noe morsomt der :>

Det var flere folk som joinet Stop DLD på Facebook en som faktisk gjorde noe.

 

Så ja jeg er helt enig med deg, i Norge er vi late når det kommer til ting som dette.

Lenke til kommentar

Listen over jobber som ikke involverer arbeid på søndager (eller i helgen) er enda lengre.

 

Ikke ønske søndagsåpne butikker =/= avskaffe alt arbeid på søndag.

 

Som svar på det opprinnelige spørsmålet: Grunnen til at få snakker om det, er vel fordi få synest det er en viktig sak - eller ønsker en endring.

 

Men kjør på!

 

Eller fordi Nordmenn generelt er politisk apatiske, noe jeg finner irriterende. Det vil ha forandring men de fleste gidder rett og slett ikke.

 

Må bare legge til noe morsomt der :>

Det var flere folk som joinet Stop DLD på Facebook en som faktisk gjorde noe.

 

Så ja jeg er helt enig med deg, i Norge er vi late når det kommer til ting som dette.

 

Jeg var en av de :blush: Fikk ikke engang kommet meg til en demonstrasjon.

Lenke til kommentar

Listen over jobber som ikke involverer arbeid på søndager (eller i helgen) er enda lengre.

 

Ikke ønske søndagsåpne butikker =/= avskaffe alt arbeid på søndag.

 

Som svar på det opprinnelige spørsmålet: Grunnen til at få snakker om det, er vel fordi få synest det er en viktig sak - eller ønsker en endring.

 

Men kjør på!

 

Eller fordi Nordmenn generelt er politisk apatiske, noe jeg finner irriterende. Det vil ha forandring men de fleste gidder rett og slett ikke.

 

Mye tyder på at det politiske engasjementet kommer til uttrykk andre steder enn det gjorde før (dette forumet er ett eksempel på det). Og politisk engasjement mer i retning av enkeltsaker SSB om politisk deltagelse.

 

Slik sett skulle det være optimalt for de som ønsker å få søndagsåpent å kunne kjempe akkurat for denne saken.

 

Siden jeg ikke er en av de som ønsker noe endring i denne saken setter jeg meg med god samvittighet tilbake i sofan ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...