Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Det holder ikke å bruke studenter og andre "løsarbeidere" som eksempel på hvor fortreffelig det er med søndags og døgnåpne butikker

 

Ikke alle har en så bekymringsløs tilværelse, men har familie som man gjerne vil treffe en gang i mellom, er avhengig av fast inntekt, og kan ikke bytte jobb som man bytter sokker, osv.

 

Må man bytte jobb ofte bare fordi det er søndagsåpent? Nå tror jeg du har skjønt at det er tåpelig med søndagsstengt, men du fortsetter med rare/meningsløse argumenter for ikke å tape ansikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem faen bryr seg om når skoleunger har fri? De som har barn, og kun de. Man er sikret "helg", og da er det opp til foreldre å ta fri når barna har det, dersom de ønsker det. Ikke alle er foreldre, og resten bør ikke måtte innrette seg andres innsnevrende ønsker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det holder ikke å bruke studenter og andre "løsarbeidere" som eksempel på hvor fortreffelig det er med søndags og døgnåpne butikker

 

Ikke alle har en så bekymringsløs tilværelse, men har familie som man gjerne vil treffe en gang i mellom, er avhengig av fast inntekt, og kan ikke bytte jobb som man bytter sokker, osv.

Du misforsto poenget fullstending. Siden det er mange som ønsker å jobbe søndager, så vil ikke butikkene ha noen problemer med å få tak i ansatte. Det betyr at butikkene ikke vil tvinge noen til å jobbe på søndag og problemstillingen din med en familie som blir tvunget til å jobbe på søndag er et oppkonstruert problem. Jeg ser heller ikke hvorfor de ikke kan bytte jobb om de er misfornøyd.

 

Til slutt, hvor mange familiemennesker er det som jobber i butikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fryktelig mange rare argumenter mot søndagsåpne butikker. Skulle tro at man plutselig fikk 24 timers arbeidsdag, 7 dager i uka. Ta dere sammen. Vi har en arbeidsmiljølov som regulerer dette fin-fint. 40timers arbeidsuke vil være gjeldende uansett. I en periode så vil søndag fremdeles være søndag, med de tilleggene det medfører. Dette er ikke et problem for noen andre enn de konservative.

 

Vi har søndagsåpne butikker, bensinstasjoner, kafeer, restauranter, taxiselskap, engineeringselskaper, petroleumsbedrifter, kirker (jobber ikke presten på søndagen?), busselskaper osv. osv. Men når det kommer til butikker så skal staten plutselg nekte KJØPMANNEN å bestemme si egen åpningstid.

 

Hos begge mine tidligere arbeidsgivere har jeg hatt muligheten til å jobbe søndag om jeg ville. Ville jeg ha fri på en fredag, så kunne jeg jobbe i helga, så lenge jeg jobbet det jeg skulle. Det er ikke noe problem å jobbe på en søndag. Søndagen er en dag som alle andre dager. I en periode jobbet jeg også rotasjon, 14 dager på og 14 dager av. Guess what! Jobbet søndag da og.

 

Nei, verdenen går videre. Internett er åpent hele døgnet, alle dager. Dette er folk vant til. Det føles rart å måtte forholde seg til at en Stat skal bestemme når vi skal få lov å handle. Er det marked for søndagshandel, noe det i hvert fall er her, så bør butikkene få lov til å holde åpent. Om kjøpmennene ikke ønsker å ha åpent på søndagene, av økonomiske eller ideologiske hensyn, så får de faktisk lov til det.

 

Er dere redde for at søndagsåpne butikker blir en suksess eller fiasko?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at alle butikker skal kunne ha lov å ha åpent på søndager, pga. at det støtter opp om en konsumentkultur som jeg mener ikke er noe heldig. Men matbutikker kunne godt ha hatt det, og 100 kvm. begrensningen synes jeg er noe tull.

 

Hvor er forresten logikken av at plantesentre skal kunne ha åpent på søndager? Folk har vel ikke mer behov for planter enn mat? Det er jo ikke hovedsakelig matplanter det går i der.

 

Angående det med øl så synes jeg at det er unødvendig å ikke kunne selge i hele butikkens åpingstid, men det bryr meg ikke personlig siden jeg ikke liker øl.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at alle butikker skal kunne ha lov å ha åpent på søndager, pga. at det støtter opp om en konsumentkultur som jeg mener ikke er noe heldig.

 

Du trenger ikke handle på søndagene. Jeg vil handle på søndagene, så hvorfor skal din mening ødelegge for meg? For å si det på en annen måte: du kan la være å handle på søndager i tråd med dine prinsipper uavhengig om det er søndagsåpent eller ikke, et valg jeg ikke har.

 

Det skader ikke deg om butikken har åpent på søndagen, men det skader meg at den ikke har det. Så hvorfor skal din mening telle mer?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at alle butikker skal kunne ha lov å ha åpent på søndager, pga. at det støtter opp om en konsumentkultur som jeg mener ikke er noe heldig. Men matbutikker kunne godt ha hatt det, og 100 kvm. begrensningen synes jeg er noe tull.

 

Hvor er forresten logikken av at plantesentre skal kunne ha åpent på søndager? Folk har vel ikke mer behov for planter enn mat? Det er jo ikke hovedsakelig matplanter det går i der.

 

Angående det med øl så synes jeg at det er unødvendig å ikke kunne selge i hele butikkens åpingstid, men det bryr meg ikke personlig siden jeg ikke liker øl.

Hvor er logikken av at matbutikker skal kunne ha åpent på søndager? At vi har behov for mat?

 

La oss overføre argumentasjonen til Internett, som noen over nevnte. Mange mener kanskje at nettspill som World of Warcraft er uheldig kultur. Er det greit om vi hadde stengt ned deler av Internett, slik at man ikke hadde mulighet til å spille WoW på søndag, etter kl. 2000 på hverdager, eller en eller annen tidsperiode? Sett at det lar seg gjøre enkelt.

 

Dersom det er konsumentkulturen er så negativ, kunne vi ikke snudd rundt? Ha én dag eller to åpent i stedet for stengt? Hva med å begrense dagligvarebutikker til det mest nødvendige; bare mat, dopapir, vaskemiddel og slikt? Har vi virkelig lyst å la oss begrenses i denne grad?

 

Jeg er usikker på om plantesentere ville tjent på å ha søndagsåpent, men det er ikke slik at de ville ha åpent på søndag uavhengig av det. Søndagsåpent er ikke en nødvendig konsekvens av å fjerne forbudet, selv om matbutikker gjerne kommer til å ha det på grunn av nødvendigheten av mat og dagligvarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående det med øl så synes jeg at det er unødvendig å ikke kunne selge i hele butikkens åpingstid, men det bryr meg ikke personlig siden jeg ikke liker øl.

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer deg selv.

 

Vi er alle minoriteter på forskjellige områder. Den logiske konsekvensen av det, er at dersom vi bare skal være opptatt av de friheter vi er interessert i å benytte oss av, vil også de tingene vi er interessert i, bli forbudt eller strengt regulert. Det er et grunnleggende problem med demokratiet, som bare kan løses ved at vi begynner å tenke helhetlig og innse at vi ikke kan regne med å beholde våre friheter uten at vi samtidig innrømmer naboen å beholde sine. Kall det gjerne en fripolitisk solidaritet.

Lenke til kommentar

Her i Australia selger supermarkedene all form for lovlig alkohol, og de holder oppe til midnatt selv paa soendager. Kommer til aa savne dette naar jeg kommer hjem til Norge. Det er taapelig at politikere skal hindre dette, for aa "beskytte oss fra oss selv." Slikt bidrar til velfortjent politikerforakt.

 

Det er ikke bare i Australia det er sånn. Så vidt jeg vet er Norge det eneste vest-europeiske landet som ikke tillater søndagsåpent. Selv i bittelille Island har de søndagsåpne butikker på størrelse med Smart Club og Coop Obs!. Angående vinsalg i butikken er jeg prinsippielt for, men personlig imot.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at alle butikker skal kunne ha lov å ha åpent på søndager, pga. at det støtter opp om en konsumentkultur som jeg mener ikke er noe heldig.

 

Du trenger ikke handle på søndagene. Jeg vil handle på søndagene, så hvorfor skal din mening ødelegge for meg? For å si det på en annen måte: du kan la være å handle på søndager i tråd med dine prinsipper uavhengig om det er søndagsåpent eller ikke, et valg jeg ikke har.

 

Det skader ikke deg om butikken har åpent på søndagen, men det skader meg at den ikke har det. Så hvorfor skal din mening telle mer?

 

La meg omformulere litt da: Jeg liker ikke at andre handler på søndagene heller. Det er jo dette som handler om kultur. Det skaper en kultur for konsum som jeg mener ikke er heldig med at mange og ikke få gjør det. Hadde det vært bare meg alene det gjaldt hadde jeg ikke brydd meg.

Lenke til kommentar

[....] Det skaper en kultur for konsum som jeg mener ikke er heldig med at mange og ikke få gjør det.[...]

Og derfor skal store moder stat inn å regulere? Jeg synes det "ikke er heldig" at store deler av befolkningen bruker tid på å se fotball på TV, men det er da ikke noe argument for forbud?

 

 

edit:d!=b

Endret av M98kF1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg omformulere litt da: Jeg liker ikke at andre handler på søndagene heller. Det er jo dette som handler om kultur. Det skaper en kultur for konsum som jeg mener ikke er heldig med at mange og ikke få gjør det. Hadde det vært bare meg alene det gjaldt hadde jeg ikke brydd meg.

Hvorfor er denne konsumkulturen uheldig? Og hvilke konsekvenser følger som gjør at slike reguleringer bør benyttes?

Lenke til kommentar

Til slutt, hvor mange familiemennesker er det som jobber i butikk?

Mange, hvis du beveger deg utenfor steder med mye studenter.

Det er ikke akkuratt de butikkene som vil holde søndagsåpent. Det er butikkene i byene som vil holde åpent, fordi de kan forsvare søndagstilegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...