Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Jeg gidder ikke lese den artikkelen. Hva folk i andre stillinger ønsker er irrelevant

 

Jeg synest det er relevant at folk stort sett ønsker seg mer fritid. Hvis det er en indikasjon på at arbeidstagere i butikkyrker ikke gjør dette må du gjerne vise til en slik kilde.

Kan vi forby lørdagsåpent også? Folk vil jo ha fri, så det er bare bra med enda en fridag i uka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gidder ikke lese den artikkelen. Hva folk i andre stillinger ønsker er irrelevant

 

Jeg synest det er relevant at folk stort sett ønsker seg mer fritid. Hvis det er en indikasjon på at arbeidstagere i butikkyrker ikke gjør dette må du gjerne vise til en slik kilde.

Kan vi forby lørdagsåpent også? Folk vil jo ha fri, så det er bare bra med enda en fridag i uka.

 

Om det er søndag, lørdag eller hvilken som helst annen dag i uken er ikke særlig viktig for meg. Poenget mitt er at fritid er et gode som bør vernes om (og som ifølge den underøkelsen settes pris på av andre også), og jeg ser ikke søndagsåpne butikker som et ledd i det.

 

Et argument for søndagsåpne butikker som jeg kan stille meg bak er at søndagen som fridag er basert på kristne tradisjoner, og da diskriminerer mot andre religioner som har sin hviledag/bededag en annen dag i uken (f.eks. muslimer som har felles bønn på fredager).

Lenke til kommentar

Ser alvorlig talt ikke argumentet med fri på søndag som dere nevner. Får man fortsatt like bra betalt per time kan man jobbe like mange timer i uka med en søndagsåpent løsning. Om man ønsker å ta fri søndag så blir det nok mulighet til det slik det idag er på lørdager. Det kan komme noe positivt ut av flere åpningsdager og det er flere arbeidsplasser.

 

Personlig er jeg for å jobbe mye og klare meg utmerket selv, men jeg vet at arbeidsmoralen til endel er så som så.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om det er søndag, lørdag eller hvilken som helst annen dag i uken er ikke særlig viktig for meg. Poenget mitt er at fritid er et gode som bør vernes om (og som ifølge den underøkelsen settes pris på av andre også), og jeg ser ikke søndagsåpne butikker som et ledd i det.

 

Et argument for søndagsåpne butikker som jeg kan stille meg bak er at søndagen som fridag er basert på kristne tradisjoner, og da diskriminerer mot andre religioner som har sin hviledag/bededag en annen dag i uken (f.eks. muslimer som har felles bønn på fredager).

Hvorfor skal du bestemme når folk har fri?

 

Hvis jeg har lyst til å jobbe på en søndag, fordi det er bedre lønn og det er den mest praktiske dagen for meg å jobbe. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne det ikke være så enkelt å gjøre det ekstra gunstig å jobbe på søndag?

Og/eller lovfeste at alle butikkarbeidere har rett til minst en valgfri fridag i uka, så kan butikkarbeider og butikk selv bestemme velge hva som passer best?

Lenke til kommentar

Det er ikke frihet hvis andre bestemmer når du skal ha fri. Jeg er absolutt en tilhenger av å jobbe minst mulig, men jeg finner ikke noe ikke-kristent argument for at det absolutt må være på en søndag. Når man uansett jobber på skift skulle det ikke spille noen rolle om man har fri på andre dager i uken, spesielt ikke hvis man tjener dobbelt så mye. La arbeidsgiver og ansatt finne ut av dette selv - ha såpass tillit til enkeltmennesket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke frihet hvis andre bestemmer når du skal ha fri. Jeg er absolutt en tilhenger av å jobbe minst mulig, men jeg finner ikke noe ikke-kristent argument for at det absolutt må være på en søndag. Når man uansett jobber på skift skulle det ikke spille noen rolle om man har fri på andre dager i uken, spesielt ikke hvis man tjener dobbelt så mye. La arbeidsgiver og ansatt finne ut av dette selv - ha såpass tillit til enkeltmennesket.

 

Men om det blir vanlig å jobbe på søndager - vil vi da kunne forsvare søndagstillegget/helgetillegget?

 

En av grunnene til at man får så godt betalt for å jobbe da er jo akkurat fordi det i utgangspunktet har vært ment som en hviledag. EDIT: Jeg bryr meg fint lite om hva bibelen sier om hviledager, jeg referer her til den politiske befestelsen av søndag som en hviledag.

Endret av Kitaii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om det blir vanlig å jobbe på søndager - vil vi da kunne forsvare søndagstillegget/helgetillegget?

 

En av grunnene til at man får så godt betalt for å jobbe da er jo akkurat fordi det i utgangspunktet har vært ment som en hviledag. EDIT: Jeg bryr meg fint lite om hva bibelen sier om hviledager, jeg referer her til den politiske befestelsen av søndag som en hviledag.

Hvorfor skal søndag være en hviledag for alle nordmenn? Hvorfor skal du bestemme når jeg skal jobbe og når jeg ikke skal gjøre det.

 

Det viktigste for meg er at jeg kan bestemme når jeg ønsker å jobbe. Dermed bør vi unngå at arbeidsgivere tvinger sine ansatte til å jobbe en dag de ikke ønsker å jobbe, eller at de må gjøre overdrevet mye overtid. Men samtidig må vi hindre sosialister i å bestemme når folk skal få lov til å jobbe. La individet bestemme.

 

Satidig mer fleksible åpningstider er en fordell for alle nordmenn.

Lenke til kommentar

Det er ikke frihet hvis andre bestemmer når du skal ha fri. Jeg er absolutt en tilhenger av å jobbe minst mulig, men jeg finner ikke noe ikke-kristent argument for at det absolutt må være på en søndag. Når man uansett jobber på skift skulle det ikke spille noen rolle om man har fri på andre dager i uken, spesielt ikke hvis man tjener dobbelt så mye. La arbeidsgiver og ansatt finne ut av dette selv - ha såpass tillit til enkeltmennesket.

 

Men om det blir vanlig å jobbe på søndager - vil vi da kunne forsvare søndagstillegget/helgetillegget?

 

En av grunnene til at man får så godt betalt for å jobbe da er jo akkurat fordi det i utgangspunktet har vært ment som en hviledag. EDIT: Jeg bryr meg fint lite om hva bibelen sier om hviledager, jeg referer her til den politiske befestelsen av søndag som en hviledag.

 

Man må se en hver forandring i lyset av fortiden. Det jeg ønsker er at RESTRIKSJONENE for søndagsåpent fjernes. Ikke at kjøpmennene PÅLEGGES å holde åpent på søndag. Det er en viss forskjell der.

 

Det er snakk om å la bedrifter få like rammevilkår. Om Rema vil ta på seg kostnaden ved å ha folk på jobb på søndagen, ja, så la de få lov til det. Ikke sitt der på din høye hest og proklamer at siden DU ikke handler på søndager, så skal INGEN andre få lov til det heller.

Lenke til kommentar

Satidig mer fleksible åpningstider er en fordell for alle nordmenn.

 

Sånn bortsett fra de som er avhengig av stabile arbeidstider i forsøket på å få en familiehverdag til å gå opp.

 

Og de som ikke har behov for å handle på søndager eller midt på natten.

 

Og de som ikke har lyst å jobbe på slike tidspunkt

 

Er sikkert endel som også ville synest det var stas og hadde passet fint i deres hverdag, men som jeg har påpekt før: om du ønsker å jobbe søndager er det nok av jobber tilgjengelig med arbeidstid i helgene.

 

Jeg blir bare ikke overbevist av "la folk finne ut av dette selv" retorikken som brukes her og som i bunn og grunn baseres på at markedskrefter er selvregulerende og finner optimale løsninger.

 

Sorry, det kjøper jeg bare ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde ikke være lover som regulerer når en dagligvarebutikk skal få lov til å holde åpent. Dersom en butikkeier har troa på at de kan tjene penger på søndag, og utover natta, så burde de være i sin fulle rett å holde åpent til de tider.

 

Jeg hører av og til motargumenter som for eksempel "men tenk på butikkarbeiderene", men jeg synest dette er temmelig svake argumenter. Det er enormt mange typer jobber hvor man er nødt til å jobbe til alle døgnets tider, og også på søndag. For å liste opp noen: Vektere, bussjåfører og andre yrkessjåfører, utestedservitører, kioskmedarbeidere, politi, leger og sykepleiere. Hvorfor tror ikke folk butikkmedarbeidere hadde taklet alternative arbeidstider også? Det er jo faktisk ingen tvang til å jobbe på akkurat *den* butikken. Er det slik at butikkmedarbeidere er svake mennesker som ikke kan overlates til seg selv når det gjelder jobbmengde, jobbtider og jobbvalg?

 

Det er jo heller ikke slik at dersom søndags/døgnåpne butikker blir tillatt, så vil umiddelbart hver eneste rimi, rema, meny, ultra og coop butikk i hele landet ha åpent 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Noe slikt tviler jeg sterkt på at det er et tilstrekkelig marked for, så en god del butikker vil ha stengt rett og slett fordi det ikke ville være lønnsomt. Noen butikker vil kanskje utvide åpningstidene sine til etter midnatt også, men ikke gjøre butikken døgnåpen.

 

Brustadbuer er en god indikasjon på at veldig mange kunder ønsker søndagsåpne butikker. Disse minibutikkene er jo stappfulle, til tross for elendig vareutvalg, lite betjening, og køer som noen ganger starter i inngangsdøra til butikken. Jeg kan tenke meg at bunnpris tjener temmelig greit der de er den eneste søndagsåpne dagligvarebutikken i området.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Bor i Wales jeg. Ingen som har dødd på jobb på butikkene på søndager her hittil som jeg har lest om i allefall. Er vel stort sett de samme som er imot dette som var imot at butikkene skulle selge hverdagsvarer etter klokken 5 på hverdagen før i tiden, eller at det skulle være flere kanaler på tv. Friheten utvides hele tiden, det vil alltid være noen som stritter imot, men når valgene utvides så er det aldri noen som vil tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra de som er avhengig av stabile arbeidstider i forsøket på å få en familiehverdag til å gå opp.

 

Og de som ikke har behov for å handle på søndager eller midt på natten.

 

Og de som ikke har lyst å jobbe på slike tidspunkt

 

Er sikkert endel som også ville synest det var stas og hadde passet fint i deres hverdag, men som jeg har påpekt før: om du ønsker å jobbe søndager er det nok av jobber tilgjengelig med arbeidstid i helgene.

 

Jeg blir bare ikke overbevist av "la folk finne ut av dette selv" retorikken som brukes her og som i bunn og grunn baseres på at markedskrefter er selvregulerende og finner optimale løsninger.

 

Sorry, det kjøper jeg bare ikke.

Med samme argumentasjon, så burde vi bare akseptere butikker med et areal over 100 KVM, og ihvertfall ikke bensinstasjoner.

 

Men jeg tror egentlig ikke dette er relevant. Mange studenter ønsker helgejobber og mange ungdomer ønsker helgejobber. Jeg vet det er et problem at ungdomer har problemer med å få seg jobb. Å få folk til å jobbe søndag burde ikke være noe problem og bedriftene trenger ikke å tvinge folk til å jobbe søndag. Samtidig er det vanskelig å tvinge dine ansatte til å jobbe på søndag, fordi de kan bytte til en annen butikk som vil la dem jobbe på de dagene de trenger.

 

Kan du dokumentere at de fleste bensinstasjonsansatte blir tvunget til å jobbe på sønadager?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg jobber selv på bensinstajon og på søndager, det passer perfekt inn i mitt liv som skoleelev.

 

Jobbe på søndag :love:

 

Prakteksempel på sunn og frisk ungdom :D

 

Neida, men det er dette jeg har prøvd å si. Det er mange som trives med søndagsjobbing, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal nektes.

Lenke til kommentar

Det holder ikke å bruke studenter og andre "løsarbeidere" som eksempel på hvor fortreffelig det er med søndags og døgnåpne butikker

 

Ikke alle har en så bekymringsløs tilværelse, men har familie som man gjerne vil treffe en gang i mellom, er avhengig av fast inntekt, og kan ikke bytte jobb som man bytter sokker, osv.

Lenke til kommentar

De butikkansatte har nok godt av en fridag. Det er jo så mye helgejobbing ellers i den bransjen så.

 

Det er mange som nevner dette, og det er bare tilfeldig at jeg svarer deg. Det er feil om noen tror at de ansatte måtte ha jobbet mer om butikken kunne velge sine egne åpningstider.

Det er nemlig flere lover i arbeidsmiljøloven som setter en begrensning her. En mer liberal lovgivning ville ikke ha ført til mer arbeid til eksisterende ansatte men en økning i ansatte.

 

Kan her nevne noen lover:

 

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

 

Den jeg nevner sist her vil jo sikre at ansatte får en "helg" selv om det ikke nødvendigvis faller på søndag.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...