Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Slutt å prate om velferdsstat. Det finnes mange land som praktisk talt ikke har fattigdom, men hvor det alikevel er lite eller ingen restriksjoner for butikkåpningstider. Her faller Sverige, Island, Finland, Canada, Sør-Korea og Japan inn. Det er sikkert flere andre også.

 

Så kom ikke "velferdsstaten" som argument...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der er jo ingen som har sagt at folk skal jobbe 7 dager i uka. Om de jobber søndag, har de fri en (som oftest to) andre dager i ugen og jobber dermed mindre enn oss som jobber på vanlige dager.

 

Mente ikke å indikere at folk skulle over i 7 dagers uke.

 

At det er nok studenter o.l. til å fylle kassen på Rimi en hvilken som helst søndag stemmer nok. Spørsmålet er om vi vil være fornøyd med det? Dette er jo først og fremst en prinsippsak, en sak som handler om hvilke rettigheter vi skal ha som arbeidere.

 

Søndagsåpne butikker handler ikke bare om butikkansatte. Hvor skal man f.eks. gjøre av ungene? Må barnehagene også være åpen på søndag? De som jobber lørdag i butikk nå, vet jo allerede hvordan dette er en vanskelig kabal å få opp med barnepass etc. Vi trenger også rengjørere, økt kollektivtilbud (siden flere folk skal på arbeid) etc etc.

 

Å gjøre søndag til en vanlig arbeidsdag har konsekvenser.

 

Det kan såklart ende helt annerledes og ingen butikker holder seg åpen på søndager selv om det blir lov. Men, med tanke på at butikkene konsekvent har utvidet åpningstider etterhvert som det ble mulig (og konkurransen gjorde det) - er det en indikasjon på at en lignende utvikling vil skje dersom vi utvider mulighet for åpningstider til å inkludere søndag.

 

Og hvordan vil du "nyte godene" hvis alt likevel er stengt når du ikke selv er på jobb?

 

Jeg nyter masse goder på søndagen når jeg (og mange andre) har fri. Som f.eks. å være med venner som også har fri den dagen. Å nyte goder er ikke det samme som å kjøpe goder.

 

Dessuten må du ha en ganske spesiell arbeidsavtale dersom alt er stengt når du ikke er på jobb. Med tanke på at de fleste butikker har åpningstid som er lengre enn 8 timer, og de fleste har arbeidstid på ca 8 timer pr dag. Jobber du 90 timer i uken er kanskje ikke åpningstider på matbutikken det største problemet du har ;)

Lenke til kommentar

Slutt å prate om velferdsstat. Det finnes mange land som praktisk talt ikke har fattigdom, men hvor det alikevel er lite eller ingen restriksjoner for butikkåpningstider. Her faller Sverige, Island, Finland, Canada, Sør-Korea og Japan inn. Det er sikkert flere andre også.

 

Så kom ikke "velferdsstaten" som argument...

 

Jeg påstår da virkelig ikke at søndagsåpne butikker fører til velferdsstatens undergang.

 

Jeg bare påpekte at fritid er et gode som i stor grad kan knyttes til velferdsstaten (og sterke fagforeninger) - og det er et gode jeg gjerne vil beholde.

Lenke til kommentar

Nei, de 4 første der har jo velferdsstater i tillegg...

 

Poenget er?

Hvis du ser etter så ser du at det er en bekreftelse på ditt eget argument, med tanke på at du svarte på argumentasjon på at velferdsstater gjør ikke "slikt" mot sine innbyggere...

 

Jeg tror vi tenker på helt forskjellige plan nå. Det jeg hele tiden har ment, er at det ikke ligger noen automatikk i at en velferdsstat ikke kan ha søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar

Slutt å prate om velferdsstat. Det finnes mange land som praktisk talt ikke har fattigdom, men hvor det alikevel er lite eller ingen restriksjoner for butikkåpningstider. Her faller Sverige, Island, Finland, Canada, Sør-Korea og Japan inn. Det er sikkert flere andre også.

 

Så kom ikke "velferdsstaten" som argument...

 

Jeg påstår da virkelig ikke at søndagsåpne butikker fører til velferdsstatens undergang.

 

Jeg bare påpekte at fritid er et gode som i stor grad kan knyttes til velferdsstaten (og sterke fagforeninger) - og det er et gode jeg gjerne vil beholde.

 

Nordmenn har allerede masse fri og korte arbeidsdager. Folk vil forskjellige ting. Ikke alle vil ha fri. Noen har dårlig råd og vil jobbe, og noen er rett og slett ensomme og misliker helger og ferier hvor de må være alene.

 

Du kan ikke nekte å ha søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar
Nordmenn har allerede masse fri og korte arbeidsdager. Folk vil forskjellige ting. Ikke alle vil ha fri. Noen har dårlig råd og vil jobbe, og noen er rett og slett ensomme og misliker helger og ferier hvor de må være alene.

 

Du kan ikke nekte å ha søndagsåpne butikker.

 

Tar disse en og en jeg, for de henger ikke helt på greip for meg.

 

Nordmenn har allerede masse fri og korte arbeidsdager.

Det har vi. Likevel hadde iallefall ikke jeg hatt noe i mot mer, og ifølge denne undersøkelsen stemmer det med en god del andre (kun utdrag, nyhetsoppslag her:

 

Disse frynsegodene ønsker vi

Ekstra ferie/fridager 45 prosent

Betalt høyere utdanning 29 prosent

Overtidsbetaling 23 prosent

 

Folk vil forskjellige ting. Ikke alle vil ha fri. Noen har dårlig råd og vil jobbe, og noen er rett og slett ensomme og misliker helger og ferier hvor de må være alene.

 

De fleste som har dårlig råd har det pga dårlige arbeidsavtaler med f.eks. lave stillingsprosenter. At butikken er åpen en ekstra dag i uken betyr ikke nødvendigvis en bedring av den situasjonen (da det dessverre er altfor lønnsomt å ha folk i deltid i dag).

 

Vil også gjerne få i gang tiltak for at folk skal bli mindre ensomme og tilbringe mindre tid ufrivillig alene. Men, mener du at den beste løsningen da er å sende dem på jobb?

 

Du kan ikke nekte å ha søndagsåpne butikker.

Ikke mer enn du kan nekte å ha søndagsstengte butikker :thumbup:

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Kitaii
Lenke til kommentar

Det er ingenting galt i å kunne arbeide når man vil - selv om det er på en søndag.

 

Det gale er at for eksempel studenter skulle få slippe å jobbe når de burde tatt fri fra arbeidet. Studering er en slitsom nok jobb som det er.

Studenter har godt av å være litt produktive iblant. Med unntak av noen få studier er det ikke noe som helst problem å jobbe minst 30-40 timer i måneden.

 

Videre er det ikke alle som faktisk kan velge å si nei til å jobbe søndager, og om søndagsåpent blir normen for "alle" butikker vil gruppen som "må jobbe mot sin vilje" bli større. Det skal ikke være sånn at vi ender opp som i USA hvor en familiefar trenger 3 jobber og arbeid 24/7 for å kunne forsørge sin familie. Vi Jobber for å ha råd til å leve, ikke for å ha råd til å kun overleve...

Det er en myte at amerikanere trenger flere jobber for å overleve. Det er heller ikke slik at man nødvendigvis må jobbe søndager selv om det stedet man jobber har åpent på søndager. Der jeg jobbet tidligere, var det mange som jobbet mandag til fredag 9-5 selv om vi hadde åpent 362 dager i året. Selv var jeg fornøyd med å kunne jobbe søndager og helligdager siden det faktisk var de dagene jeg hadde mulighet til det.

 

 

Om det bare var egne liv og eiendom hadde det vært en annen sak. Nå er butikkeierne også arbeidsgivere, så valgene de tar går ut over andre enn bare dem selv. Siden butikkeierne har betydelig mer makt en de butikkansatte, er det for å beskytte de ansattes bestemmelsesrett over eget liv at jeg mener andre krefter enn rene markedskrefter bør styre her. Som flere har nevnt har fagforeninger her vært en viktig regulator (merk: at næringer trenger regulering betyr ikke at det er staten som trenger å gripe inn).

 

For all del, om Rimi Hagen har lyst på søndagsvakter har jeg ikke tenkt å stoppe ham.

Problemet ditt er at du ikke slipper unna det problemet at om du skal redde noen fra å jobbe søndager, må du samtidig nekte andre å jobbe søndager selv om de ønsker det. Ellers betviler jeg påstanden om at arbeidsgiveren er så mye mektigere enn arbeidstakeren. Å finne pålitelige arbeidstakere som ikke slutter etter kort tid er særdeles vanskelig i typiske studentarbeidsplasser som for eksempel i dagligvarebransjen. I det ligger det stor forhandlingsmakt for dyktige arbeidere. Dessuten er det gjerne slik at de fleste som jobber på slike plasser jobber deltid, noe som medfører at de vanskeligste tidene å finne folk til å jobbe er nettopp fra 9 til 5.

 

 

Som påpekt er det allerede en god del jobber der søndager ikke er automatisk fridag (f.eks. innenfor helsevesenet), så om du har masse energi på søndager står du ikke uten muligheter.

Men skal det være et mål i seg selv å begrense folks muligheter? Hvorfor skal en som ønsker å jobbe i dagligvarebutikk på søndager måtte jobbe i helsebransjen i stedet bare fordi noen har bestemt at søndager skal man ha fri? Det gir ingen mening.

 

Problemet ligger ikke i de som ønsker å jobbe på søndagen, men hvordan fri slipp av søndagsåpne butikker vil legge press på alle butikkansatte om å jobbe på søndag. Om du søker jobb og sier "jeg jobber ikke søndager" stiller du dårligere enn den som sier "jeg jobber gjerne også søndager". Vi vil da drive arbeidslivet mot en normalisering av søndag som arbeids, som jeg nevnt mener er unødvendig.

For meg er ett av poengene med å leve i og bidra til en velferdsstat at vi faktisk har tid til å nyte godene vi har opparbeidet oss :)

Argumentet ditt er selvmotsigende. Dersom det var vanlig å jobbe på søndager, ville det ikke være noen verdi i seg selv å ha fri på søndager lenger. Det vitner uansett om mangel på empati og evne til å sette seg inn i andres situasjon når man argumenterer slik du gjør. Bruk gjerne min situasjon som eksempel: Jeg har mange venner og bekjente i bransjer der man jobber helger og kvelder, men har fri på ukedager og formiddager. Fra mitt perspektiv er det derfor søndag, mandag og onsdag som er å regne som helg eller fritid. På søndager jobber både jeg og de fleste jeg kjenner. Hvorfor skal samfunnet legges opp etter timeplanen til de som jobber fra 9 til 5 og ikke etter min timeplan? Hvorfor ikke heller la folk velge selv?

 

At det er nok studenter o.l. til å fylle kassen på Rimi en hvilken som helst søndag stemmer nok. Spørsmålet er om vi vil være fornøyd med det? Dette er jo først og fremst en prinsippsak, en sak som handler om hvilke rettigheter vi skal ha som arbeidere.

Enda viktigere er det hvilke rettigheter vi har som mennesker. En slik rettighet er å bestemme over sitt eget liv, for eksempel når man ønsker å arbeide eller når man ønsker å handle melk på butikken.

 

Søndagsåpne butikker handler ikke bare om butikkansatte. Hvor skal man f.eks. gjøre av ungene? Må barnehagene også være åpen på søndag? De som jobber lørdag i butikk nå, vet jo allerede hvordan dette er en vanskelig kabal å få opp med barnepass etc. Vi trenger også rengjørere, økt kollektivtilbud (siden flere folk skal på arbeid) etc etc.

Søndagsåpne barnehager er en god idé som jeg har forfektet i årevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst sliter myndighetene med å redusere alkoholforbruket til nordmenn, og dette er et stort steg i feil retning. Grunnen til å de vil redusere alkoholforbruket er fordi det nettopp er mange nordmenn med drikkeproblemer. I 2008 var det rundt 4000 som ble innlagt på sykehus grunnet alkoholinntak.

 

Heroin er forbud men det kan man kjøpe hele døgnet, også på søndager. Et eksempel på at forbud og begrensninger har en tendens til ikke å fungere og at man alltid vil ha misbruk. Økte avgifter fungerer forresten nøyaktig like bra. Alt man oppnår er mer smugling, hjemmebrent og andre ulovligheter som er potensielt farligere.

 

Skal jeg være ærlig så synes jeg ikke friheten til de mange skal lide for de få, men jeg er veldig villig til å betale for rehabilitering. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Dessuten må du ha en ganske spesiell arbeidsavtale dersom alt er stengt når du ikke er på jobb. Med tanke på at de fleste butikker har åpningstid som er lengre enn 8 timer, og de fleste har arbeidstid på ca 8 timer pr dag. Jobber du 90 timer i uken er kanskje ikke åpningstider på matbutikken det største problemet du har ;)

 

De fleste butikker stenger kl 17 eller 18, selv i Oslo. Når jeg så jobber 10-18 blir det jo litt vanskelig å besøke de butikkene - utenom lørdagen da.

 

Det meste av innkjøp utenom mat må altså planlegges en uke i forvejen og gjøres mellem 10-15 på lørdager. Ikke spørsmål om liv eller død, jeg overlever jo, men det er kjipt å kaste bort en helg bare fordi man hadde glemt en liten ting som man ikke kan få kjøpt før om 7 dager.

Lenke til kommentar

Sånn er det bare når sosialistene skal passe på oss alle.

 

Det har svært lite med saken å gjøre, men hva gjør vel det? Like greit å sutre om de slemme "sosialistene" som vanlig eller hva?

 

Beklager at jeg startet en spinn-off diskusjon om sosialisters snillhet/slemmhet. Det var ikke meningen. Poenget mitt var bare at det er partiene på den rødgrønne skalaen som er mest regulerende på næringslivet og befolkningen. Vi kan droppe diskusjonen om sosialistene er slemme eller snille.

 

Det beste argumentet mot søndagsåpne butikker er i mine øyne knyttet til arbeidstakerrettigheter: én dag ekstra med åpne butikker betyr enda mer helgearbeid for en allerede tynnslitt arbeidstakergruppe.

 

 

Det er ingenting galt i å kunne arbeide når man vil - selv om det er på en søndag.

 

Det gale er at for eksempel studenter skulle få slippe å jobbe når de burde tatt fri fra arbeidet. Studering er en slitsom nok jobb som det er.

 

Videre er det ikke alle som faktisk kan velge å si nei til å jobbe søndager, og om søndagsåpent blir normen for "alle" butikker vil gruppen som "må jobbe mot sin vilje" bli større. Det skal ikke være sånn at vi ender opp som i USA hvor en familiefar trenger 3 jobber og arbeid 24/7 for å kunne forsørge sin familie. Vi Jobber for å ha råd til å leve, ikke for å ha råd til å kun overleve...

 

Som student selv kan jeg skrive under på at studie er en fulltidsjobb. Dersom en vil oppnå gode karakterer og studerer noe som omfattende og vanskelig. Det innebærer ett timeantall som lukter på en fulltids stilling. Poenget er at med dagens studielån så MÅ veldig mange studenter jobbe, uavhengig av om butikkene er åpen i helgene eller ikke. Det er ikke alle som er så heldig at de finner et sted å bo til under 4000 i månden. Og å leve på det som er igjenn etter husleien funker ikke for veldig mange. Ergo er det bare bra at flere arbeidsplasser blir skapt i helgene, både for arbeidere og for næringslivet.

 

Vi jobber for å overleve. Velferdstaten kan hjelpe enkeltindivider å overleve, men generelt må mesteparten av samfunnet jobbe for at alle skal kunne overleve. Jeg ønsker meg heller ikke et samfunn der man må ha 3 jobber for å overleve, men tviler på at det vil bli utfalle av mindre regulering av butikkers åpningstider. Butikker vil jo ansette flere folk dersom de skal være åpen en dag til.

 

Er den en rettighet å ha fri på søndager? Hvorfor skulle det være det. Det eksisterer allerede begrensninger om hvor mange timer i uken en kan jobbe. Og sånn som situasjonen er i dag med 100% overtid på søndager(er vertfall det der jeg jobbet søndager), så tviler jeg på at søndagsvaktene er noe problem å bemanne frivillig. Og dersom de ikke kan bemannes frivillig, er det noe værre en å ha ufrivillige mandagsvakter? Det er jo ikke sånn at alle må ha fri sammtidig, akkurat som at alle ikke må spise middag sammtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vi. Likevel hadde iallefall ikke jeg hatt noe i mot mer, og ifølge denne undersøkelsen stemmer det med en god del andre (kun utdrag, nyhetsoppslag her:

 

Disse frynsegodene ønsker vi

Ekstra ferie/fridager 45 prosent

Betalt høyere utdanning 29 prosent

Overtidsbetaling 23 prosent

 

Jeg gidder ikke lese den artikkelen. Hva folk i andre stillinger ønsker er irrelevant

 

De fleste som har dårlig råd har det pga dårlige arbeidsavtaler med f.eks. lave stillingsprosenter. At butikken er åpen en ekstra dag i uken betyr ikke nødvendigvis en bedring av den situasjonen (da det dessverre er altfor lønnsomt å ha folk i deltid i dag).

 

Vil også gjerne få i gang tiltak for at folk skal bli mindre ensomme og tilbringe mindre tid ufrivillig alene. Men, mener du at den beste løsningen da er å sende dem på jobb?

 

Hva vil du da? Offentlig sponsing av Match.com?

 

Og angående dårlig råd. Mange, særlig unge, bosetter seg på vestkanten for at barna skal vokse opp i et bedre miljø. Her er det dyrt, så mange tar ekstrajobber. Ellers er studenter en fin gruppe.

 

 

Ikke mer enn du kan nekte å ha søndagsstengte butikker :thumbup:

 

Jeg nekter ikke å ha søndagsstengt. Da har ikke du lest mye i tråden. En butikk plikter ikke å ha åpent. Ikke noen dager i året. OM kjøpmannen i en bestemt butikk ikke vil ha søndagsåpent, så har han fullt lov til å stenge.

Lenke til kommentar

Jeg er så lei av dere som påstår at alle nordmenn kommer til å få alkoholproblemer den dagen det ikke blir restriksjoner på salget. La meg vise dere noe jeg fant ut.

 

Alkohol

 

I Norge har vi strenge alkoholrestriksjoner. Øl kan bare selges på bestemte tidspunkter, og vin og sprit kan bare selges på offentlige utsalgssteder.

 

En nordmann drikker i gjennomsnitt 6,21 liter alkoholholdig drikke i året. Dette plasserer oss langt nede på lista, faktisk bak land som Nepal og Rwanda.

 

Men jeg tror ikke det er alkohollovene som gjør at vi drikker lite. Ei heller avgiften. For nå skal jeg vise dere noe annet.

 

Tobakk

 

I Norge har vi ingen tobakksrestriksjoner, utover at man ikke kan ha tobakk stående synlig fremme i butikkene. Tobakk kan kjøpes døgnet rundt i alle slags butikker og serveringssteder.

 

Vi røyker i gjennomsnitt 493 sigaretter i året. Dette gjør at vi ligger på en 82. plass i verden. Altså røyker vi veldig lite. Så vi kommer ikke til å få alkoholproblemer den dagen alkohol blir restriksjonsfritt, utifra det vi ser på tobakkssalget.

 

Men så er det sikkert noen av dere som kommer til å mase om at "i Norge har vi jo snus". Greit nok, jeg har ikke glemt det heller.

 

For, i Norge, Sverige og Danmark kan snus lovlig selges i butikker. I Danmark er det riktignok ikke vanlig, men jeg inkluderer dem også i oversikten.

 

Antall sigaretter per gjennomsnittlige innbygger:

 

Norge: 493

Sverige: 751

Danmark: 1495

 

Antall kilo snus brukt per gjennomsnittlige snuser:

 

Norge: 3,3 kilo

Sverige: 5,5 kilo

Danmark: Fant ingen tall.

 

Konklusjon: Tilgjengelighet påvirker ikke bruken. Det er heller holdningene og kultur. I Danmark kan du drikke øl i lunsjen og røyke uten at noen reagerer. I Norge er du alkis hvis du tar en pils før klokka er 17.

 

 

EDIT:

 

Greit å ha med kilder

 

Alkohol

Sigaretter

Snus

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke lese den artikkelen. Hva folk i andre stillinger ønsker er irrelevant

 

Jeg synest det er relevant at folk stort sett ønsker seg mer fritid. Hvis det er en indikasjon på at arbeidstagere i butikkyrker ikke gjør dette må du gjerne vise til en slik kilde.

 

Hva vil du da? Offentlig sponsing av Match.com?

 

Og angående dårlig råd. Mange, særlig unge, bosetter seg på vestkanten for at barna skal vokse opp i et bedre miljø. Her er det dyrt, så mange tar ekstrajobber. Ellers er studenter en fin gruppe.

 

Det er mange mulige tiltak for ensomme. Blant annet interessegrupper og kultursatsninger. Yrkesdeltagelse er ofte en god måte å bli integrert på, men jeg ser det iallefall ikke som en løsning på ensomhetsproblemer.

 

Om du bosetter deg på "vestkanten" har du nok opptil flere alternativ for å få bedre råd. Foreldre som gjør det for å la barna vokse opp i bedre miljø har da tatt et valg: mindre penger å rutte med for bedre miljø. Dette er valgfrihet.

 

Jeg mener forøvrig også at man skal ikke trenge flere jobber for å dekke inntektsbehovet til en husholdning. Styrking av arbeidsvilkår (f.eks. at det ikke lønner seg å ansette folk i deltidsstillinger istedenfor fulltidsstillinger) ville vært et godt steg på veien.

 

Å styrke arbeidsmarkedet for studenter framstår for meg som å skyte seg selv i foten. Det studenter trenger er gode studievilkår (rimelig sted å bo,mulighet til å være fulltidsstudent, stipend og lån som man kan leve av). Som påpekt er det jo egentlig ikke mangel på deltiddsstillinger i dagens arbeidsmarked.

 

Jeg nekter ikke å ha søndagsstengt. Da har ikke du lest mye i tråden.

 

Jeg skulle kanskje gjort det tydeligere at siste kommentaren var ment som en spøk. Det sier seg selv at ingen av oss to har makt til å avgjøre denne saken :) Vi trives vel med å diskutere for det.

Lenke til kommentar
De fleste butikker stenger kl 17 eller 18, selv i Oslo. Når jeg så jobber 10-18 blir det jo litt vanskelig å besøke de butikkene - utenom lørdagen da.

 

Er kanskje flisespikkeri, men de fleste kjøpesenter (som også er blitt vanlig i mindre byer/tettsteder) har åpningstid til 20 eller 21.

Lenke til kommentar
De fleste butikker stenger kl 17 eller 18, selv i Oslo. Når jeg så jobber 10-18 blir det jo litt vanskelig å besøke de butikkene - utenom lørdagen da.

 

Er kanskje flisespikkeri, men de fleste kjøpesenter (som også er blitt vanlig i mindre byer/tettsteder) har åpningstid til 20 eller 21.

 

Jada kjøpesentrene med deres evindelige klesbutikker og nesten ikke noe annet har åpent lenge nok og vel så det, men for at ta eksempler:

 

- HiFi-klubben i Oslo: Man-fre: 10.00 - 17.30

- Lokal (men relativt stor) byggmakker stenger kl 18 på hverdager og 14 på lørdager.

- Lokal rørleggerbutikk, vet ikke, men sikker på de stenger tidlig også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...