Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Om det er lønnsomt med søndagsåpent eller ikke påvirker ikke om det burde være lov å ha åpent, det har kun med grunnleggende friheter å gjøre. Staten kan ikke vite om enkelte butikker ønsker å ha søndagsåpent eller om arbeidstakere vil tjene ekstra i stedet for å ha fri, og det burde legges til rette for at hver enkelt bedrift og arbeidstaker kan følge det løpet som passer dem best. Så får man heller ha strenge føringer på at søndagsjobbing ikke skal pånødes på noen måte, for å kategorisk si at ingen ønsker å jobbe søndag er et overgrep sett med liberalistiske øyne.

 

Litt usikker på om du referer til mitt innlegg her, men jeg mener selvsagt at det kunne være opp til hver enkelt butikk om det lønner seg for dem å ha åpent Søndag eller ikke.

 

Min mening også. Det skal ikke være tvang å ha oppe på søndager, men Staten skal ihvertfall ikke nekte butikkene å ha det.

 

 

EDIT: Her hvor jeg bor er det tre store supermarkeder, en liten Rema 1000 og en ICA Nær. ICA Nær-butikken er liten nok til å ha oppe på søndager, men den har bare søndagsåpent fra mai til 31. august. Dette er greit i mine øyne. Men alle butikker må få den muligheten.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at i Pollen så er det kommet et spørsmål om øl på bensinstasjoner, hvor er fornuften i det? Det er et stort nok problem med fyllekjøring fra før av... Jeg har vært på vorspiel på et lasteplan i El Salvador hvor det nettopp er tillatt, i tillegg til brennevin, det var ikke akkurat lite fyllekjøring jeg så den kvelden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvang gjør mennesker ulykkelige, uansett resultat. Utopia er helvete hvis det er basert på tvang. Nå er det nødvendig med en viss grad av tvang for at en stat skal henge sammen i limingen, men utover det mener jeg vi må sørge for å ha så lite tvang i livene våre som overhodet mulig. Jeg blir ikke lykkeligere av å bli nektet alkohol, alkoholikerne blir ikke mindre alkoholikere av å kjøpe den før 17:00.

 

Å gi mennesker valgmuligheter er ikke tvang, selv om valgene kan være dårlige. Det er å nekte dem valgmuligheter som er tvang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ser at i Pollen så er det kommet et spørsmål om øl på bensinstasjoner, hvor er fornuften i det? Det er et stort nok problem med fyllekjøring fra før av... Jeg har vært på vorspiel på et lasteplan i El Salvador hvor det nettopp er tillatt, i tillegg til brennevin, det var ikke akkurat lite fyllekjøring jeg så den kvelden...

 

Nå er det litt forskjell på El Salvador og Norge. Danmark, Sverige, Tyskland, Nederland, Italia og England (jeg tror nesten samtlige europeiske land) har ølsalg på bensinstasjoner. I Danmark og Tyskland selger de også sprit. Men Sverige og Nederland er de to landene i Europa med færrest ulykker per kjørte kilometer. Jeg tror nok ikke vi vil få et voldsomt oppsving i antall ulykker eller tilfeller av salg av øl på bensinstasjoner.

 

Det er flere eksempler på matbutikker langs hovedveiene her i landet. Skal ikke de få selge øl?

Lenke til kommentar

Les igjennom en gang til. Jeg har begrunnelser.

 

Som Spartapus sa, det er den vanlige forbruker som straffes av tidsrestriksjoner. Hvis jeg finner ut at jeg har lyst på en øl klokka 23 på kvelden, skjønner jeg ikke at jeg ikke skal få kjøpe det.

 

Og at nordmenn har drikkeproblemer er bare tull.

 

Min helt subjektive mening er at jeg ikke bryr meg om en vanlig forbruker straffes, om personen skulle ha ølen sin så får h*n ta handleturen sin tidligere.

 

Først og fremst sliter myndighetene med å redusere alkoholforbruket til nordmenn, og dette er et stort steg i feil retning. Grunnen til å de vil redusere alkoholforbruket er fordi det nettopp er mange nordmenn med drikkeproblemer. I 2008 var det rundt 4000 som ble innlagt på sykehus grunnet alkoholinntak.

 

kilde: http://statistikk.sirus.no/sirus/index.jsp?mode=documentation&top=yes&submode=catalog&catalog=http://172.16.1.4:80/obj/fCatalog/Catalog9

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Les igjennom en gang til. Jeg har begrunnelser.

 

Som Spartapus sa, det er den vanlige forbruker som straffes av tidsrestriksjoner. Hvis jeg finner ut at jeg har lyst på en øl klokka 23 på kvelden, skjønner jeg ikke at jeg ikke skal få kjøpe det.

 

Og at nordmenn har drikkeproblemer er bare tull.

 

Min helt subjektive mening er at jeg ikke bryr meg om en vanlig forbruker straffes, om personen skulle ha ølen sin så får h*n ta handleturen sin tidligere.

 

Først og fremst sliter myndighetene med å redusere alkoholforbruket til nordmenn, og dette er et stort steg i feil retning. Grunnen til å de vil redusere alkoholforbruket er fordi det nettopp er mange nordmenn med drikkeproblemer. I 2008 var det rundt 4000 som ble innlagt på sykehus grunnet alkoholinntak.

 

kilde: http://statistikk.sirus.no/sirus/index.jsp?mode=documentation&top=yes&submode=catalog&catalog=http://172.16.1.4:80/obj/fCatalog/Catalog9

 

2000 personer? Skal 2000 personer ødelegge for 4.925 millioner nordmenn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja! Skal de 250 som dør i trafikken ødelegge for alle de andre 4,925 millionene nordmenn som vil tråkke pedalen i bunn?

 

Du er helt på villspor her!

 

edit: Dessuten var det 4000, ikke 2000.

 

Forskjellen her er at det ikke er uforsvarlig å ha ølsalg hele døgnet, i motsetning til å ha fri fartsgrense på slitne fylkesveier.

Lenke til kommentar

Les det spartapus sa, det stemmer på en prikk. Alkoholikerne planlegger, mens de som har et sunt forhold til alkohol gjerne glemmer det bort. Det straffer vanlige konsumenter, ikke de med alkoholproblemer.

 

Jeg ser poenget, men har vanskelig for å synes synd på de som glemte å kjøpe tidsnok. Alkohol er i en egen kategori av ulike årsaker, og det er heller ikke en vital vare. Ingen lider av å ikke ha tilgang på det en kveld. Mens ved å ikke selge det i den perioden flest er beruset, så blir det enklere å unngå å havne i en situasjon hvor du må krangle med fulle folk.

Lenke til kommentar

Ja! Skal de 250 som dør i trafikken ødelegge for alle de andre 4,925 millionene nordmenn som vil tråkke pedalen i bunn?

 

Du er helt på villspor her!

 

edit: Dessuten var det 4000, ikke 2000.

 

Forskjellen her er at det ikke er uforsvarlig å ha ølsalg hele døgnet, i motsetning til å ha fri fartsgrense på slitne fylkesveier.

 

Det dør flere av alkohol enn i bilulykker, og majoriteten av vold og kriminalsaker kan knyttes til alkohol. Dette er ikke noe noen vil øke bare for at du skal få lov til å vandre på polet klokka 11.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Å forsøke å gjøre livet så trygt og forutsigbart som mulig er oppskriften på et undertrykkende og statisk samfunn. Friheten til å ta egne valg, gode som dårlige, vil også ha konsekvenser for samfunnet ellers, gode som dårlige, men mister man den friheten mister man også mye av det som gjør livet verdt å leve. Poenget med livet er ikke alt skal være trygt og forutsigbart og at ingen skal bli utsatt for noe traumatisk - dette høres mer ut som døden - tvert imot vil jeg si at poenget med livet er at det skal være fullt av forskjellige opplevelser og følelser, kort sagt alt som gir livet farge og energi. Jeg vil heller gå hjem fra jobb mellom tiggere og narkomane slik jeg gjør nå, enn å gå gjennom en blankpolert utopi bygget på tvang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja! Skal de 250 som dør i trafikken ødelegge for alle de andre 4,925 millionene nordmenn som vil tråkke pedalen i bunn?

 

Du er helt på villspor her!

 

edit: Dessuten var det 4000, ikke 2000.

 

Forskjellen her er at det ikke er uforsvarlig å ha ølsalg hele døgnet, i motsetning til å ha fri fartsgrense på slitne fylkesveier.

 

Det dør flere av alkohol enn i bilulykker, og majoriteten av vold og kriminalsaker kan knyttes til alkohol. Dette er ikke noe noen vil øke bare for at du skal få lov til å vandre på polet klokka 11.

 

Det var da veldig så opptatt du var av alkoholikere! De planlegger jo, det er ikke de som stikker ut klokka elleve for en pils.

Lenke til kommentar

Det var da veldig så opptatt du var av alkoholikere! De planlegger jo, det er ikke de som stikker ut klokka elleve for en pils.

 

Alkoholikere er ikke nødvendigvis uteliggere som er luta fattige. Jeg snakker om vanlige mennesker med drikkeproblemer.

 

De får kjøpt pilsen sin uansett på Rema, men det hindrer dem i å komme tilbake 23:13 med dødelig promille for å kjøpe mer.

Lenke til kommentar

Man godter seg over at ens egne holdninger blir tvunget på andre? Jeg er en tolerant fyr, men det er et lite sympatisk karaktertrekk i mine øyne, og et godt eksempel på hvorfor sosialisme er så farlig. Nettopp fordi det finnes et meningsmanfold er det viktig med færrest mulig statlige reguleringer, slik at alle i størst mulig grad kan leve etter eget hjerte.

 

Men jeg er selvfølgelig glad for at vi også blir påminnet hvilke partier som vil viderføre denne politikken, slik at man har det friskt i minne i kommende valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var da veldig så opptatt du var av alkoholikere! De planlegger jo, det er ikke de som stikker ut klokka elleve for en pils.

 

Alkoholikere er ikke nødvendigvis uteliggere som er luta fattige. Jeg snakker om vanlige mennesker med drikkeproblemer.

 

De får kjøpt pilsen sin uansett på Rema, men det hindrer dem i å komme tilbake 23:13 med dødelig promille for å kjøpe mer.

 

Jeg har aldri sagt at de er fattige. Men kommer de inn i overstadig beruset tilstand, kan ikke butikken selge. Og der må man straffes hardt.

 

Man godter seg over at ens egne holdninger blir tvunget på andre? Jeg er en tolerant fyr, men det er et lite sympatisk karaktertrekk i mine øyne, og et godt eksempel på hvorfor sosialisme er så farlig. Nettopp fordi det finnes et meningsmanfold er det viktig med færrest mulig statlige reguleringer, slik at alle i størst mulig grad kan leve etter eget hjerte.

 

Men jeg er selvfølgelig glad for at vi også blir påminnet hvilke partier som vil viderføre denne politikken, slik at man har det friskt i minne i kommende valg.

 

Hehe. Litt OT og også litt personlig, men hva kommer du til å stemme? Av de større partiene sier jeg åpenbart Venstre.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt avgjort. Venstre er nok det partiet som står mine synspunkter nærmest, samtidig er de svært små (dessverre!) og det viktigste for meg er ikke at mitt favorittparti vinner men at de rødgrønne ikke gjør det, så det er mulig jeg lander på Høyre eller FrP, litt avhengig av humøret mitt den dagen. Nå er det en del punkter jeg er uenig med FrP på (hovedsakelig de punktene der de går imot sin liberalistiske overbevisning) og jeg har tradisjonelt stemt Høyre, men nå har Høyre gått inn for DLD og gitt meg en del kvaler. Et kompromiss blir det uansett, men igjen det er ikke viktig for meg hvem som vinner så lenge det ikke blir nok en periode med de rødgrønne. Jeg ønsker meg en liberalistisk retning i Norge på alle fronter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Matbutikker har lov å holde søndagsåpent om utsalget skjer i et rom på under 100 kvm. Altså, små bunnprisbutikker som er så små fra før trenger ikke gjøre noe. Men noen hundre Kiwi-butikker i landet har åpnet en egen søndagsåpen butikk i/ved siden av hovedbutikken.

 

Og Joker-butikker på avsideliggende steder, hvorfor har disse lov å ha åpent? Mener bestemt at noen av de jeg har sett er over 100kvm.

 

Plantasjen har lov å ha søndagsåpent, bensinstasjoner har lov, Narvesen og 7-Eleven har lov, kebabsjapper og restauranter har lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...