Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Flertallet i Norge jobber ikke i butikker i helgene og evt. søndager.

 

Nei, men det får være et valg man tar. En lærer jobber kort, tenker mange, men faktum er at de ulønnet sitter hjemme i helger og ferier for å rette. Hvorfor skal de behandles dårligere enn butikkansatte. Du kan ikke forsvare en lov ved at butikkansatte har rett på fri. Du får så mye fri du skal ha, men må tåle at "helgen" noen ganger er fra onsdag til torsdag.

 

Hadde vært morro med en avstemmning på dette med åpningstider og ølsalg. Kan TS sette opp en poll?

 

Jepp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig for søndagsåpne butikker, med et stort men: Søndag skal holdes som tradisjonell hviledag - dvs. at de som vil holde søndagsåpent, er nødt å betale sine ansatte søndagstillegg.

 

Fatter ikke at statlige reguleringer skal tvinge private butikker til å holde stengt på søndager. La det nå for pokker være valgfritt.

 

Når det gjelder ølsalg så kan jeg også være enig, til en viss grad. Det må da være strengere å selge alkohol til berusede mennesker. Hvis jeg er klin edru, men ønsker å kjøpe meg en sekspakning på lørdag kl. 20.30 fordi jeg skal på et vorspiel, så synes jeg ikke at staten har noe med det å gjør. Slik det er nå, kan jeg ta turen til Frode på hjørnet, som selger himkok :-)

Jeg vet at jeg bare kan forberede meg, tilfelle jeg skulle trenge alkohol etter stengetid. Og det har jeg gjort. 30l brennevin av forskjellig slag i kjelleren - er det bedre at jeg hamstrer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg bare kan forberede meg, tilfelle jeg skulle trenge alkohol etter stengetid. Og det har jeg gjort. 30l brennevin av forskjellig slag i kjelleren - er det bedre at jeg hamstrer?

 

Ja hvem har vel ikke plutselig oppdaget at de trenger 30l sprit en søndags kveld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og kom ikke og si at flertallet i Norge støtter søndagsstengt og ølrestriksjoner.

Vinmonopolet og begrensningene i alkoholsalg har en relativt høy standing i det norske folk... Og hvis det ikke hadde hatt det så hadde det blitt fjernet...

 

Tviler. Frp har også en ganske stor standing i Norge. De vil ha alt sånt bort. Jeg er ingen frp-er, er selv medlem av det sosialliberale partiet Venstre. Hadde vi hatt en folkeavstemning, tror jeg det ville blitt gjevnt, men jeg har troen på at flertallet vil ha frihet fremfor overformynderi.

 

Selv om jeg er prinsippielt imot Vinmonopolet, støtter jeg det. Utvalget er godt, og prisene lavere enn vi kunne forventet ved en nedleggelse.

 

Jeg er veldig for søndagsåpne butikker, med et stort men: Søndag skal holdes som tradisjonell hviledag - dvs. at de som vil holde søndagsåpent, er nødt å betale sine ansatte søndagstillegg.

 

Fatter ikke at statlige reguleringer skal tvinge private butikker til å holde stengt på søndager. La det nå for pokker være valgfritt.

 

Når det gjelder ølsalg så kan jeg også være enig, til en viss grad. Det må da være strengere å selge alkohol til berusede mennesker. Hvis jeg er klin edru, men ønsker å kjøpe meg en sekspakning på lørdag kl. 20.30 fordi jeg skal på et vorspiel, så synes jeg ikke at staten har noe med det å gjør. Slik det er nå, kan jeg ta turen til Frode på hjørnet, som selger himkok :-)

Jeg vet at jeg bare kan forberede meg, tilfelle jeg skulle trenge alkohol etter stengetid. Og det har jeg gjort. 30l brennevin av forskjellig slag i kjelleren - er det bedre at jeg hamstrer?

 

Det er greit nok at de ansatte får søndagstillegg. I Tyskland har de forbud mot åpne butikker i kirketiden, så der åpner de rundt 13.00 på søndager. Greit nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakker overlegent og politisk korrekt.

wtf?

 

Det er noe som heter valgfrihet, noe norske politikers stramme tøyler over innbyggerne har oversett. Å tillate butikker å ha søndagsåpent, er noe helt annet enn å tvinge dem til det. Bensinstasjoner har ofte døgnåpent. Ubeleilige arbeidstider må nesten påregnes. Det er greit nok at tettsteder med 3000 innbyggere ikke har behov for søndagsåpne butikker, men i storbyer som Oslo er det behov for det.

Her tar du utgangspunkt i et forbrukerperspektiv. Lovreguleringen er med hensyn til arbeidtakerne og deres mulighet for å ha fast fri på søndager.

 

At IKEA, matbutikker og kjøpesentre vil ha oppe, vil for meg se ut som en stor mulighet til å tjene penger. Folk har fri, og tar seg gjerne en dag for å shoppe. Som vi vet, er tirsdag den dagen i uka hvor butikker tjener minst. Hvorfor ikke ha søndagsåpent for å kompensere?

Og denne "kompensasjonen" blir ikke distrubuert over de resterende dagene allerede, og da særlig lørdag?

 

Og dette med ølsalget. Det er ikke statens oppgave å bestemme om eller hvor mye jeg skal drikke. Forskning viser at nordmenn ikkke drikker mindre enn våre europeiske naboer, så hvorfor ha restriksjoner på salget?

Det er nå engang sånn at det er statens oppgave å håndtere mange av konsekvensene av alkohol. Likefullt vet vi at tilgjengelighet er sterkt korrelert med konsum.

Hvorledes drikkemønstrene i andre land samsvarer med våre har ingen betydning for at økt tilgjenglighet vil medføre økt konsum i Norge.

 

Jeg tror at et mer liberalt lovverk vil endre holdningene til en nordmann. Man er ikke lenger nødt til å unngå å handle i kirketiden, og man føler at ting er mer tilgjengelig. Jeg har selv familie i både England og Danmark. Alle disse er irriterte når de kommer til Norge. Plutselig har de lyst på en øl eller en pose chips, men butikken er stengt så de får ikke kjøpt det.

 

Politikerne får ikke styre våre liv på den måten.

Det er nå engang slik at politikkerene er valgt til sine respektive forsamlinger, nettopp med den hensikten å "styre" livene våre.

At din familie fra utlandet blir irritert på våre salgstider er fullstendig irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noen spesiell grunn til å ikke ha søndagsåpent, annet enn økonomiske. Om det lønner seg så burde det gå greit å innføre, ellers ikke. Mens det selvsagt ikke må gå ut over de ansattes rettigheter.

 

Ølsalget ser jeg på som et helt annet tema, men jeg har ikke noen problemer med at folk må planlegge fylla.

 

For øvrig stemmer jeg ikke i avstemninger med visning av navn, for jeg ser ikke hensikten når de som ønsker å koble navn til stemme kan gjøre det via innlegg.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det er genialt konsept.

Men for gudsskyld.

De må ALDRI finne på å ta i bruk self-checkout service.

De har det i Irland hvor jeg bor nå.

 

"Unknown object on belt, please DO NOT PUT OBJECT ON belt*PIIIIIP*"

"Please put objects on belt after scanning and not directly on to the tray"

 

osv, osv, osv.

Lenke til kommentar

Når det gjelder ølsalg så kan jeg også være enig, til en viss grad. Det må da være strengere å selge alkohol til berusede mennesker. Hvis jeg er klin edru, men ønsker å kjøpe meg en sekspakning på lørdag kl. 20.30 fordi jeg skal på et vorspiel, så synes jeg ikke at staten har noe med det å gjør. Slik det er nå, kan jeg ta turen til Frode på hjørnet, som selger himkok :-)

Jeg vet at jeg bare kan forberede meg, tilfelle jeg skulle trenge alkohol etter stengetid. Og det har jeg gjort. 30l brennevin av forskjellig slag i kjelleren - er det bedre at jeg hamstrer?

 

Det er nok enormt mye lettere å bare stenge salget, enn å måtte vurdere hver enkelt som ønsker å kjøpe varen. Og det er nok også langt mindre provoserende å bli avvist pga. klokka enn din egen tilstand.

Lenke til kommentar

Det er noe som heter valgfrihet, noe norske politikers stramme tøyler over innbyggerne har oversett. Å tillate butikker å ha søndagsåpent, er noe helt annet enn å tvinge dem til det. Bensinstasjoner har ofte døgnåpent. Ubeleilige arbeidstider må nesten påregnes. Det er greit nok at tettsteder med 3000 innbyggere ikke har behov for søndagsåpne butikker, men i storbyer som Oslo er det behov for det.

Her tar du utgangspunkt i et forbrukerperspektiv. Lovreguleringen er med hensyn til arbeidtakerne og deres mulighet for å ha fast fri på søndager.

 

Det er klart jeg gjør. Jeg er en forbruker selv. Men som sagt, en bensinstasjon har døgnåpent og er betjent hele døgnet. Da er det gjerne en student på jobb som vil tjener mere penger. Jeg ser ingen grunn til at butikker ikke skal ha 2-3 ekstra ansatte som er der for å betjene butikken på søndager. Det er nok mange som ønsker å få seg en søndagsjobb. Det tjener alle. Forbruker får bedre tilgjengelighet, de ansatte får samme arbeidstid som nå, butikken tjener penger og studenter eller andre som tjener penger får en ekstra dag å jobbe på. Jeg tror butikkene ville fått mange søkere til søndagsvakter.

 

At IKEA, matbutikker og kjøpesentre vil ha oppe, vil for meg se ut som en stor mulighet til å tjene penger. Folk har fri, og tar seg gjerne en dag for å shoppe. Som vi vet, er tirsdag den dagen i uka hvor butikker tjener minst. Hvorfor ikke ha søndagsåpent for å kompensere?

 

Og denne "kompensasjonen" blir ikke distrubuert over de resterende dagene allerede, og da særlig lørdag?

 

Det kan godt være. Det er alikevel ingen grunn til å nekte søndagsåpne butikker.

 

Og dette med ølsalget. Det er ikke statens oppgave å bestemme om eller hvor mye jeg skal drikke. Forskning viser at nordmenn ikkke drikker mindre enn våre europeiske naboer, så hvorfor ha restriksjoner på salget?

Det er nå engang sånn at det er statens oppgave å håndtere mange av konsekvensene av alkohol. Likefullt vet vi at tilgjengelighet er sterkt korrelert med konsum.

Hvorledes drikkemønstrene i andre land samsvarer med våre har ingen betydning for at økt tilgjenglighet vil medføre økt konsum i Norge.

 

Det tror jeg ikke noe på. Staten er finansiert av skattebetalerne, og da skal ikke de gi oss ytterligere restriksjoner. Jeg tror ikke det blir flere alkoholikere av at ølsalget følger vanlige åpningstider. Som en annen har sagt her i tråden, gjelder loven om ikke å selge alkohol til overstadig berusede personer.

 

Jeg tror at et mer liberalt lovverk vil endre holdningene til en nordmann. Man er ikke lenger nødt til å unngå å handle i kirketiden, og man føler at ting er mer tilgjengelig. Jeg har selv familie i både England og Danmark. Alle disse er irriterte når de kommer til Norge. Plutselig har de lyst på en øl eller en pose chips, men butikken er stengt så de får ikke kjøpt det.

 

Politikerne får ikke styre våre liv på den måten.

 

Det er nå engang slik at politikkerene er valgt til sine respektive forsamlinger, nettopp med den hensikten å "styre" livene våre.

At din familie fra utlandet blir irritert på våre salgstider er fullstendig irrelevant.

 

Ja, politikere velges utifra stemmer fra folket. Det betyr ikke at innbyggerne støtter ølsalgsreglene og åpningstider. Bare se i pollen.

 

Og det er slettes ikke irrelevant hva min familie sier. Det viser bare hva slags holdninger man har ellers i Europa. Jeg tror vi har de samme holdningene her, og at mange vil glede seg over søndagsåpent og lenger ølsalg.

Lenke til kommentar

Det er genialt konsept.

Men for gudsskyld.

De må ALDRI finne på å ta i bruk self-checkout service.

De har det i Irland hvor jeg bor nå.

 

"Unknown object on belt, please DO NOT PUT OBJECT ON belt*PIIIIIP*"

"Please put objects on belt after scanning and not directly on to the tray"

 

osv, osv, osv.

 

Self checkout finnes noen steder i Norge og. Har aldri hatt problemer med det. Men ser ikke at der er relevant her.

 

Når det gjelder ølsalg så kan jeg også være enig, til en viss grad. Det må da være strengere å selge alkohol til berusede mennesker. Hvis jeg er klin edru, men ønsker å kjøpe meg en sekspakning på lørdag kl. 20.30 fordi jeg skal på et vorspiel, så synes jeg ikke at staten har noe med det å gjør. Slik det er nå, kan jeg ta turen til Frode på hjørnet, som selger himkok :-)

Jeg vet at jeg bare kan forberede meg, tilfelle jeg skulle trenge alkohol etter stengetid. Og det har jeg gjort. 30l brennevin av forskjellig slag i kjelleren - er det bedre at jeg hamstrer?

 

Det er nok enormt mye lettere å bare stenge salget, enn å måtte vurdere hver enkelt som ønsker å kjøpe varen. Og det er nok også langt mindre provoserende å bli avvist pga. klokka enn din egen tilstand.

 

Drit nå i hva som er provoserende! Klokka skal ikke nekte meg å kjøpe øl!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er lønnsomt med søndagsåpent eller ikke påvirker ikke om det burde være lov å ha åpent, det har kun med grunnleggende friheter å gjøre. Staten kan ikke vite om enkelte butikker ønsker å ha søndagsåpent eller om arbeidstakere vil tjene ekstra i stedet for å ha fri, og det burde legges til rette for at hver enkelt bedrift og arbeidstaker kan følge det løpet som passer dem best. Så får man heller ha strenge føringer på at søndagsjobbing ikke skal pånødes på noen måte, for å kategorisk si at ingen ønsker å jobbe søndag er et overgrep sett med liberalistiske øyne.

 

Restriksjoner på alkoholsalg er ren kristen puritanisme og har ingenting med rasjonelle vurderinger å gjøre. Tror noen virkelig at alkoholikere og andre storforbrukere er så dumme at de går tom for alkohol på søndagen og må holde seg edru? Alle som har et usunt forhold til alkohol vet å sikre seg dosen sin. Er to alkiser borti dalen hos meg som alltid stinker sprit, og jeg ser de kommer på bussen med bæreposer fulle av hva som for meg ville vært flere måneders forbruk. Jeg derimot, som aldri er vært full men er distre og glemsk, er blitt rammet av restriksjonene ved flere anledninger. Det oppleves urettferdig, irrasjonelt og undertrykkende.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Drit nå i hva som er provoserende! Klokka skal ikke nekte meg å kjøpe øl!

 

Jeg vil heller gå tilbake til planlegging når det gjelder din tilgang på øl. Men synes også det er greit å slippe å måtte håndtere aggressive fulle folk.

 

Les det spartapus sa, det stemmer på en prikk. Alkoholikerne planlegger, mens de som har et sunt forhold til alkohol gjerne glemmer det bort. Det straffer vanlige konsumenter, ikke de med alkoholproblemer.

Lenke til kommentar

Butikkene burde få velge om de skal ha døgnåpent eller ikke, men alkoholsalget har vi absolutt ikke behov for å øke (tvert imot), derfor burde det ikke være lov til å selge alkohol etter angitt tid.

 

Begrunn svaret.

 

Begrunn svarene dine du også.

 

Grunnen til at alkoholsalget skal stenge er først og fremst fordi vi ikke vil skjenke folk som allerede har drukket, fordi vi ikke har et gigantisk behov for å kjøpe en pils midt på natten og om vi hadde hatt et behov så hadde det ikke gjort opp for de allerede store problemene noen nordmenn har med alkohol.

 

Jeg er 18 år selv og ser absolutt ikke noe problem i å stikke på polet eller kjøpe en sekspakning før klokken 17:00. Det er latterlig hippiecrap å spy ut om rettigheter på bekostning av å trykke trynet til Ola Nordmann enda dypere nedi øl-tønnen.

Lenke til kommentar

Butikkene burde få velge om de skal ha døgnåpent eller ikke, men alkoholsalget har vi absolutt ikke behov for å øke (tvert imot), derfor burde det ikke være lov til å selge alkohol etter angitt tid.

 

Begrunn svaret.

 

Begrunn svarene dine du også.

 

Grunnen til at alkoholsalget skal stenge er først og fremst fordi vi ikke vil skjenke folk som allerede har drukket, fordi vi ikke har et gigantisk behov for å kjøpe en pils midt på natten og om vi hadde hatt et behov så hadde det ikke gjort opp for de allerede store problemene noen nordmenn har med alkohol.

 

Jeg er 18 år selv og ser absolutt ikke noe problem i å stikke på polet eller kjøpe en sekspakning før klokken 17:00. Det er latterlig hippiecrap å spy ut om rettigheter på bekostning av å trykke trynet til Ola Nordmann enda dypere nedi øl-tønnen.

 

Les igjennom en gang til. Jeg har begrunnelser.

 

Som Spartapus sa, det er den vanlige forbruker som straffes av tidsrestriksjoner. Hvis jeg finner ut at jeg har lyst på en øl klokka 23 på kvelden, skjønner jeg ikke at jeg ikke skal få kjøpe det.

 

Og at nordmenn har drikkeproblemer er bare tull.

Lenke til kommentar

Om det er lønnsomt med søndagsåpent eller ikke påvirker ikke om det burde være lov å ha åpent, det har kun med grunnleggende friheter å gjøre. Staten kan ikke vite om enkelte butikker ønsker å ha søndagsåpent eller om arbeidstakere vil tjene ekstra i stedet for å ha fri, og det burde legges til rette for at hver enkelt bedrift og arbeidstaker kan følge det løpet som passer dem best. Så får man heller ha strenge føringer på at søndagsjobbing ikke skal pånødes på noen måte, for å kategorisk si at ingen ønsker å jobbe søndag er et overgrep sett med liberalistiske øyne.

 

Litt usikker på om du referer til mitt innlegg her, men jeg mener selvsagt at det kunne være opp til hver enkelt butikk om det lønner seg for dem å ha åpent Søndag eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...