Gå til innhold

Hvorfor er det ikke debatt rundt søndagsåpne butikker?


Åpningstider og ølsalg.  

191 stemmer

  1. 1. Synes du alle butikker bør få lov til å ha åpent på søndager?

  2. 2. Synes du matbutikker bør få ha døgnåpent hvis de selv ønsker det?

  3. 3. Synes du ølsalget bør følge butikkens åpningstider?

  4. 4. Støtter du salg av øl i kiosker og bensinstasjoner?



Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen politisk debatt vedrørende om butikker skal få ha søndagsåpent eller ei? Eller om ølsalget skal tillates gjennom hele åpningstiden?

 

Norge er et u-land på dette området. Selv tunge katolske land som Italia og Polen har søndagsåpent. Hvorfor er det ingen debatt rundt dette?

 

Hva er deres mening?

 

Sånn jeg ser det må butikker få ha oppe når de vil. Om Rimi vil ha døgnåpent, får det være greit for min del. Selv om jeg selv ikke vil handle klokka tre på natta, ønsker jeg ikke å nekte andre å gjøre dette. Eller å kjøpe øl på 7-eleven.

Endret av Hanske
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du fått det inntrykket fra at butikkene ønsker å ha åpent søndag, eller ha døgnåpent?

 

Det er noe som heter å tjene penger. Det er ikke tvang, men en mulighet. Jeg tror mange butikker ønsker det. Jernia har jo prøvd seg, men blitt bøtelagt for det. Etter hvert vil flere og flere ha søndagsåpent, og etter hvert blir man nødt til det for å henge med i konkurransen. Døgnåpent er selvfølgelig noe annet. I England og på Island har butikkene lov til det, men jeg kjenner bare til en kjede i hvert land som gjør det. Og det er kun utvalgte butikker i sentrale strøk.

Endret av Hanske
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe som heter å tjene penger. Det er ikke tvang, men en mulighet. Jeg tror mange butikker ønsker det. Etter hvert vil flere og flere ha søndagsåpent, og etter hvert blir man nødt til det for å henge med i konkurransen.

 

Dette er isåfall mange, mange år fram i tid. Å ha åpent på søndag, slik det er nå, kan jeg aldri forestille meg ville være lønnsomt. Søndag er hviledagen for svært mange, det er liksom en "allmenn oppfatning". Det har ikke særlig mye å gjøre med religion lenger, selv om ideen utvilsomt stammer derfra.

 

Personlig er jeg svært glad for å ha en slik dag. Søndagen "gjør helga". Jeg frykter at søndagsåpne dagligvarebutikker, på laang sikt, ville føre til at flere og flere butikker og bedrifter fulgte etter. Til slutt hadde begrepet "helg" mistet all betydning. Overdrivelse? Ja, kanskje, men noen må jo faktisk jobbe i dagligvarebutikken disse søndagene også.

 

En annen ting er at det er totalt unødvendig. Det skulle ikke være nødvendig å utdype det mer. Man har 6 dager i uka på å handle mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe som heter å tjene penger. Det er ikke tvang, men en mulighet. Jeg tror mange butikker ønsker det. Etter hvert vil flere og flere ha søndagsåpent, og etter hvert blir man nødt til det for å henge med i konkurransen.

 

Dette er isåfall mange, mange år fram i tid. Å ha åpent på søndag, slik det er nå, kan jeg aldri forestille meg ville være lønnsomt. Søndag er hviledagen for svært mange, det er liksom en "allmenn oppfatning". Det har ikke særlig mye å gjøre med religion lenger, selv om ideen utvilsomt stammer derfra.

 

Personlig er jeg svært glad for å ha en slik dag. Søndagen "gjør helga". Jeg frykter at søndagsåpne dagligvarebutikker, på laang sikt, ville føre til at flere og flere butikker og bedrifter fulgte etter. Til slutt hadde begrepet "helg" mistet all betydning. Overdrivelse? Ja, kanskje, men noen må jo faktisk jobbe i dagligvarebutikken disse søndagene også.

 

En annen ting er at det er totalt unødvendig. Det skulle ikke være nødvendig å utdype det mer. Man har 6 dager i uka på å handle mat.

 

Man må tillate det. Dersom butikkene ikke ønsker det, får det være deres sak. Man kan ikke nekte det fordi de ansatte ikke ønsker det. Norske butikker har svært få på jobb i forhold til feks England, så det argumentet kjøper jeg ikke. Når det er sagt jobber bensinstasjonansatte midt på natta. Hvorfor skal det gjøres forskjell på folk? Lønningene kan godt være litt høyere på søndager, men jeg føler ikke at det trengs.

 

Og hvorfor skal det gå mange år før det er lønnsomt? Har du vært i en brustad-bu? De er som regel proppfulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen politisk debatt vedrørende om butikker skal få ha søndagsåpent eller ei? Eller om ølsalget skal tillates gjennom hele åpningstiden?

 

Norge er et u-land på dette området. Selv tunge katolske land som Italia og Polen har søndagsåpent. Hvorfor er det ingen debatt rundt dette?

 

Hva er deres mening?

 

Sånn jeg ser det må butikker få ha oppe når de vil. Om Rimi vil ha døgnåpent, får det være greit for min del. Selv om jeg selv ikke vil handle klokka tre på natta, ønsker jeg ikke å nekte andre å gjøre dette. Eller å kjøpe øl på 7-eleven.

Både bunnpris og joker har vel butikker som har søndagsåpent..

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det må butikker få ha oppe når de vil. Om Rimi vil ha døgnåpent, får det være greit for min del. Selv om jeg selv ikke vil handle klokka tre på natta, ønsker jeg ikke å nekte andre å gjøre dette. Eller å kjøpe øl på 7-eleven.

 

Flere butikker som har åpent når som helst osv i Norge, hvordan det kan være så smart skjønner ikke jeg, flere butikker går i underskudd fra og med 18 og utover kvelden, men tjener såpass bra før at de holder åpent, for kunden må ha mulighet til å handle en rømme kl 22 på kvelden.

 

Mange Bunnpriser er åpne på søndager, har de virkelig behov? Nå ser jeg også antall klager på ikke overtidslønn osv i Bunnpris er så høy at man kan si at overtidspenger får du ikke, det går kanskje til å holde butikken åpent på en søndag?

 

Jo mindre du er åpent og, vil gi fortjeneste? Folk vil kjøpe mer melk osv, nå tjener de riktig nok kun 1 kr per liter melk. Men de risikerer jo at folk ikke får kjøpt den ene rømma de glemte tidligere på dagen, eller dagen før.

Lenke til kommentar

Bakgrunnen for at de fleste butikker har stengt på søndager er med hensyn til de ansatte for at de ikke skal måtte jobbe på hva som tradisjonelt er en hviledag.

Virksomheter unntatt denne regelen er steder hvor kundemassen normalt bruker søndagen for å få timeplanen til å gå opp (ordlyden er nok noe mer elegant i lovteksten) og serveringssteder.

Eksempelvis hagesenter, kafeer, kiosker, dagligvarebutikker under 100kvm (Brustad Bu) m.m.

 

Hvorvidt ytterligere lemping av loven er hensiktsmessig eller nødvendig er jeg heller tvilende til.

For kundene så er det marginalt større behov for en butikk som holder åpent søndag når butikkene har åpent i opptil 96 timer allerede i løpet av uken.

For butikkene sin del så selge de neppe så mye mer da kundemassen planlegger innkjøpene sine og vil nok neppe spise særlig mer om det var åpent.

 

For ølsalget så er det med hensyn til tilgjengelighet for å kontrollere konsumet. Et tema som har blitt debattert flere ganger her på forumet.

 

:)

Endret av Fin Skjorte
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bitter for at det ikke finnes søndagsåpne matbutikker i Gjøvik hvor jeg studerer. Hjemme i Bærum kunne jeg gå til 2 søndagsåpne butikker når jeg følte for det på søndager. Men her må jeg dra til Statoil om det er noe jeg MÅ ha på en søndag, og betale dobbel pris.

 

Men hva er egentlig greia med begrensninger for areal og utvalg for søndagsåpne butikker? De to søndagsåpne butikkene ved der jeg "bodde" hadde ikke oppe "hovedbutikken", men en egen del ved siden av, som tilsvarer kanskje 1/3 del av størrelsen av hovedbutikken og utvalget var sterkt begrenset. Ikke skjønner jeg hva greia med det er.

 

Joker'ne i Torpa har hele butikken åpen søndager. Har de fått noe slags disposisjon for det fordi det er langt til hver butikk eller hyttefolk som er der, eller hva?

 

Norge er en rar stat.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen politisk debatt vedrørende om butikker skal få ha søndagsåpent eller ei? Eller om ølsalget skal tillates gjennom hele åpningstiden?

 

Norge er et u-land på dette området. Selv tunge katolske land som Italia og Polen har søndagsåpent. Hvorfor er det ingen debatt rundt dette?

 

Hva er deres mening?

 

Sånn jeg ser det må butikker få ha oppe når de vil. Om Rimi vil ha døgnåpent, får det være greit for min del. Selv om jeg selv ikke vil handle klokka tre på natta, ønsker jeg ikke å nekte andre å gjøre dette. Eller å kjøpe øl på 7-eleven.

Både bunnpris og joker har vel butikker som har søndagsåpent..

 

Ja, små Brustadbuer. Hva hvis jeg vil handle på Smart Club eller IKEA? Hvorfor skal Staten nekte meg det?

 

 

Sånn jeg ser det må butikker få ha oppe når de vil. Om Rimi vil ha døgnåpent, får det være greit for min del. Selv om jeg selv ikke vil handle klokka tre på natta, ønsker jeg ikke å nekte andre å gjøre dette. Eller å kjøpe øl på 7-eleven.

 

Flere butikker som har åpent når som helst osv i Norge, hvordan det kan være så smart skjønner ikke jeg, flere butikker går i underskudd fra og med 18 og utover kvelden, men tjener såpass bra før at de holder åpent, for kunden må ha mulighet til å handle en rømme kl 22 på kvelden.

 

Mange Bunnpriser er åpne på søndager, har de virkelig behov? Nå ser jeg også antall klager på ikke overtidslønn osv i Bunnpris er så høy at man kan si at overtidspenger får du ikke, det går kanskje til å holde butikken åpent på en søndag?

 

Jo mindre du er åpent og, vil gi fortjeneste? Folk vil kjøpe mer melk osv, nå tjener de riktig nok kun 1 kr per liter melk. Men de risikerer jo at folk ikke får kjøpt den ene rømma de glemte tidligere på dagen, eller dagen før.

 

Dette er et frivillig valg. En butikk må ikke ha åpent. Jeg skjønner godt at butikker utenfor de største byene velger å ha stengt.

 

Bakgrunnen for at de fleste butikker har stengt på søndager er med hensyn til de ansatte for at de ikke skal måtte jobbe på hva som tradisjonelt er en hviledag.

Virksomheter unntatt denne regelen er steder hvor kundemassen normalt bruker søndagen for å få timeplanen til å gå opp (ordlyden er nok noe mer elegant i lovteksten) og serveringssteder.

Eksempelvis hagesenter, kafeer, kiosker, dagligvarebutikker under 100kvm (Brustad Bu) m.m.

 

Hvorvidt ytterligere lemping av loven er hensiktsmessig eller nødvendig er jeg heller tvilende til.

For kundene så er det marginalt større behov for en butikk som holder åpent søndag når butikkene har åpent i opptil 96 timer allerede i løpet av uken.

For butikkene sin del så selge de neppe så mye mer da kundemassen planlegger innkjøpene sine og vil nok neppe spise særlig mer om det var åpent.

 

For ølsalget så er det med hensyn til tilgjengelighet for å kontrollere konsumet. Et tema som har blitt debattert flere ganger her på forumet.

 

:)

 

Du snakker overlegent og politisk korrekt. Det er noe som heter valgfrihet, noe norske politikers stramme tøyler over innbyggerne har oversett. Å tillate butikker å ha søndagsåpent, er noe helt annet enn å tvinge dem til det. Bensinstasjoner har ofte døgnåpent. Ubeleilige arbeidstider må nesten påregnes. Det er greit nok at tettsteder med 3000 innbyggere ikke har behov for søndagsåpne butikker, men i storbyer som Oslo er det behov for det.

 

At IKEA, matbutikker og kjøpesentre vil ha oppe, vil for meg se ut som en stor mulighet til å tjene penger. Folk har fri, og tar seg gjerne en dag for å shoppe. Som vi vet, er tirsdag den dagen i uka hvor butikker tjener minst. Hvorfor ikke ha søndagsåpent for å kompensere?

 

Og dette med ølsalget. Det er ikke statens oppgave å bestemme om eller hvor mye jeg skal drikke. Forskning viser at nordmenn ikkke drikker mindre enn våre europeiske naboer, så hvorfor ha restriksjoner på salget?

 

Jeg tror at et mer liberalt lovverk vil endre holdningene til en nordmann. Man er ikke lenger nødt til å unngå å handle i kirketiden, og man føler at ting er mer tilgjengelig. Jeg har selv familie i både England og Danmark. Alle disse er irriterte når de kommer til Norge. Plutselig har de lyst på en øl eller en pose chips, men butikken er stengt så de får ikke kjøpt det.

 

Politikerne får ikke styre våre liv på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne staten og politikerne du snakker så mye om med avsky, er fagforeningene - altså arbeiderne selv.

 

Jeg har ikke noe imot staten som en helhet, men enkelte områder er jeg sterkt imot.

 

Og kom ikke og si at flertallet i Norge støtter søndagsstengt og ølrestriksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...