Gå til innhold

En rentefri økonomi/pengeforsyning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi at det er i samfunnets interesse at du ikke er en slave.

Dessuten er det ikke som om disse digitale sifrene, papirlappene og kobbernikkelet koster så veldig mye.

Er vi slaver nå, plutselig?

Renter er forøvrig en viktig kompensasjon for de som låner ut penger.

Lenke til kommentar

Hitlers økonomiske system var helt genialt, og må innføres igjen!

Dere vet faktisk ikke hva dere snakker om, bare så det er klart. Dette temaet er interessant, men å si at vi gjøre noe basert på en subjektiv begrunnelse fra en som sannsynligvis ikke vet så mye om økonomi, blir farlig.

Lenke til kommentar

Nei, det må den ikke, absolutt ikke, det sier jeg også i mitt første svar til deg. Men jeg vil vite hvilken kompensasjon du vil at de skal få?

Spørsmålet er vel egentlig om det finnes en annen måte som er bedre? Jeg tviler sterkt. Renter er en fornuftig måte å kompensere lånegiverne på. Vi har dog et problem med at lånetakere ikke alltid er klar over hvor ekstrem renta kan bli på f.eks kredittkort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel....... I prinnsippet så er jeg ikke helt i mot renter.

Jeg er bare imot hvordan de kan brukes.

F.eks et banksystem der hvor en bank låner ut X valuta, og forlanger renter på toppen dette. Banken sitter da med en evig pengekilde fordi de vil ha X+y penger, og de har bare lånt ut X.....

Eller lån der hvor poenget er utpressing......

Det andre problemet er vel at lån også åpner en mulighet for inflasjon, samt de store problemene du får vis man ikke regulerer bankene(den siste finanskrisen er et godt eksempel).

Men ingen rente? For forbrukerne har det ingenting å si, det vil kanskje påvirke de som starter bedrifter litt. For bedrifter vil det ikke påvirke en eneste ting.

Dog, start bedriftene og bedriftene som ekspanderer kunne jo ha satt ting på pant i stede.

På en annen side så er det mange bedrifter som har blitt startet ovet et lån, og de hadde ingenting å pante........

Så....... jeg kan ikke komme til en konklusjon, bortsett fra at lån er generelt negativt med store spesifikke fordeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det må den ikke, absolutt ikke, det sier jeg også i mitt første svar til deg. Men jeg vil vite hvilken kompensasjon du vil at de skal få?

Jeg er også veldig interessert i dette. Orker nok dessverre ikke sette av 2 timer for å se en dokumentar på Youtube. Er det ikke mulig å oppsummere med en setning eller to, Gutt?

Lenke til kommentar

Er trådstarter muslim?

Islam forbyr renter.

Hvilken relevans spiller det? Dette er først og fremst et moralsk spørsmål.

Kristendommen forbyr ågervirksomhet den også. Judaisme forbyr det blant sine egne, men ikke overfor ikke-jøder.

Jeg er også veldig interessert i dette. Orker nok dessverre ikke sette av 2 timer for å se en dokumentar på Youtube. Er det ikke mulig å oppsummere med en setning eller to, Gutt?

Jahasså, du sier at lønnen til bankfunksjonærern er ene og alene et resultat av renter?

Og, om du ikke orker å informere deg så kan du heller holde deg borte fra tråden. Lev ditt liv lykkelig og uvtitende.

Endret av Gutten fra eventyret
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om lønn til bankfunksjonærer, ikke putt ord i munnen til folk.

Grunnen til at jeg ikke ser noen annen mulighet enn renter for å kompensere långivere på, er at for å låne ut pengene så må du få en kompensasjon minimum tilsvarende det du ville fått ved å investere de i bedrifter eller andre steder for økonomisk vekst. Renter sikrer at låntakerne har insentiv til å betale tilbake så fort som mulig, og garanterer at långiver blir kompensert for hele perioden pengene har vært til utlån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...