Gutten fra eventyret Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg mener at vi må bevege oss vekk fra dette rentebærende sentralbanksystemet vi i dag lever under og at pengeforsyningen heller må være av en rentefri karakter hvor regjeringen utsteder penger i takt med reell vekst i samfunnet slik at man kan finansiere nødvendig infrastruktur uten at det skal være behov for å sette opp alskens bomstasjoner og lignende som setter befolkningen i trelldom, med andre ord, om vi trenger å bygge noe så lager vi heller våre egne penger. Dette er bedre for alle untatt selvfølgelig de som sitter på toppen Her er en glimrende dokumentar om dette med rentefrie penger.. For den som gidder å informere seg om emnet. Så kan det være betimelig å spørre hvorfor vi absolutt skal leve under et system hvor det er helt umulig å tilbakebetale det vi skylder og hvor gjelden kontinuerlig blir større. Er det mulig å skape økt bevissthet i befolkningen om akkurat hva penger er for noe? Er det mulig å skape en parallel økonomi i takt med at vi faser ut den norske rentebærende kronen? Hvorfor ikke forby renter? 4 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Vi kan for min del forsåvidt godt forby renter, det er ikke det, men det jeg stusser litt over er at du vil trykke penger når du trenger dem... Det har jeg litt problemer med. Har du hørt om inflasjon? Når det gjelder hvordan klare å skaffe finansiering i en rentefri verden så kan du jo spørre muslimene, de har begynt å komme opp med sofistikerte finansielle instrumenter for å klare å tiltrekke finansiering uten å måtte tilby renter. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Du kaller deg "Gutten fra eventyret" og det du sier er nettopp det, eventyr. 3 Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Vi kan for min del forsåvidt godt forby renter, det er ikke det, men det jeg stusser litt over er at du vil trykke penger når du trenger dem... Det har jeg litt problemer med. Har du hørt om inflasjon? Når det gjelder hvordan klare å skaffe finansiering i en rentefri verden så kan du jo spørre muslimene, de har begynt å komme opp med sofistikerte finansielle instrumenter for å klare å tiltrekke finansiering uten å måtte tilby renter. Jeg er meget klar over hva inflasjon er for noe, om du studerer den norske kronens utvikling så vil du få et meget klart bilde over hva det er for noe. Det er ikke snakk om å printe penger til den store gullmedalje, men i takt med faktisk arbeid og behov ala Lincolns greenbacks. Du kaller deg "Gutten fra eventyret" og det du sier er nettopp det, eventyr. Hvordan er rentefrie penger et eventyr? Er det for deg helt utenkelig å ikke være avhengig av visa eller mastercard? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg har også hørt om Zimbabwe og Weimar-republikken... Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Ja, og det er veien vi går i dag. Vi går i dag samme vei som den som førte oss til depresjonen i begynnelsen av 30-årene, ingenting har forandret seg siden den gang rent monetært sett og en depresjon er en selvfølge i så måte, men jeg vil ikke sitte å være pessimistisk for i dag har vi mye mere maskiner og utstyr, og er dermed bedre skikket til å kunne takle en slik situasjon kontra da. Det jeg tar til ordet for her er å gjøre utfallet mere mykt og guidet slik at menneskelige lidelser blir begrenset. 2 Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Haha. gjett om denne tråden vil tiltrekke seg shills, troll og andre som er dønn avhengig av den norske stat. Slike innlegg som det fra the_last_nick_left over her er forventet. Endret 25. mai 2011 av Gutten fra eventyret 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Og ingen har faktisk tatt opp at Nazi Tyskland hadde en rentefri pengeenhet, som ble betalt ut for arbeid, until det var nok i sirkulasjon. Og det fungerte utmerket. Dog, en liten fotnote: Hvilken pengeenheter er fortsatt i dag et produkt av fraksjons reserve utlån? Tror Dollaren fortsatt er det. Mener den norske kroner ikke er det, men den lider fortsatt av inflasjon siden den er fiat. 3 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hvordan er rentefrie penger et eventyr? Er det for deg helt utenkelig å ikke være avhengig av visa eller mastercard? Du står selvfølgelig fritt til å ta ut pengene dine og ha dem i madrassen, da er det rentefrie penger.. Jeg er slett ikke avhengig av Visa eller Mastercard, men jeg er avhengig av boliglån nå som jeg skal kjøpe bolig, jeg var avhengig av studielån for å studere og jeg setter pris på å få renter av sparepengene mine. Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Det er fortsatt penger som er lånt inn i sirkulasjon og som taper sin kjøpekraft samme hvor de befinner seg. http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/fant-45000-dollar-i-nytt-hus-leverte-tilbake-pengene-3498805.html Fant 45.000 dollar i nytt hus – leverte tilbake pengene Disse pengene representerte nok en del mere arbeid når de ble lagret enn hva de representerer i dag. 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Men i ditt scenario ville jo de samme pengene blitt spist opp av inflasjonen... Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 I mitt scenario? hva er det du snakker om? Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Og ingen har faktisk tatt opp at Nazi Tyskland hadde en rentefri pengeenhet, som ble betalt ut for arbeid, until det var nok i sirkulasjon. Og det fungerte utmerket. Hvilket er hvorfor det "internasjonale samfunnet" erklærte krig mot dem. 1 Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg er slett ikke avhengig av Visa eller Mastercard, men jeg er avhengig av boliglån nå som jeg skal kjøpe bolig, jeg var avhengig av studielån for å studere og jeg setter pris på å få renter av sparepengene mine. Hadde du ikke foretrukket et rentefritt lån? 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 På samme måte som jeg hadde foretrukket å vinne i lotto eller å kunne fly, ja. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Hvorfor skal noen låne meg penger uten å få noe igjen for det? Endret 26. mai 2011 av iChristian 1 Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 Fordi at det er i samfunnets interesse at du ikke er en slave. Dessuten er det ikke som om disse digitale sifrene, papirlappene og kobbernikkelet koster så veldig mye. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det er langt ifra nødvendig å forby renter om man ønsker å holde pengemengden stabil. Det eneste man trenger å gjøre er å gå tilbake til gullstandaren. Men det er ikke helt uproblematisk. Gjør man det så vil kan oppleve deflasjon om man får økonomisk vekst, og inflasjonen vil variere mye fra år til år. Samtidig er det vanskelig å få folk til å redusere lønningene sine, men dette vil bli nødvendig. Hvis en sektor blir mindre effektiv enn annen sektor så må de redusere lønningene sine. Lønnsveksten i landet må være på 0%. Dette vil fort føre til at man sender lønningene for høyt opp og bedriftene kollapser fordi de ikke klarer å betale så høye lønninger. Dette var et problem i USA iløpet av den store depresjonen, hvor økonomien kollapset men lønningene i en del sektorer forble høye og øke drastisk etter 1934, noe som første til en ny krise i 1938. Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 26. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2011 En gullstandard er problematisk siden det gir makten til de som nå besitter alt gullet.. noe de har greid å få til takket være nettopp det nåværende rentebærende systemet. Gullstandard er plutokrati. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå