Gå til innhold

Ønsker å redusere støy, i7 og GTX295


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en selvskrudd pc som støyer litt for mye. Det er vel cpuen, en i7 920 og skjermkortet, et GTX295-kort som bråker mest - er det noe jeg kan gjøre med disse for å redusere støyen ?

 

Har skjønt at det kan være lurt å bytte vifte på prosessoren - er det noen her som har erfaring med å bytte på i7 920 ?

 

Det jeg lurer på er:

 

- hjalp det noe særlig?

- hjalp det mye?

- er det vanskelig?

- er det risikalt mtp cpuen?

 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

jeg har en selvskrudd pc som støyer litt for mye. Det er vel cpuen, en i7 920 og skjermkortet, et GTX295-kort som bråker mest - er det noe jeg kan gjøre med disse for å redusere støyen ?

 

Har skjønt at det kan være lurt å bytte vifte på prosessoren - er det noen her som har erfaring med å bytte på i7 920 ?

 

Det jeg lurer på er:

 

- hjalp det noe særlig?

- hjalp det mye?

- er det vanskelig?

- er det risikalt mtp cpuen?

 

på forhånd takk!

 

1. Å bytte fra stock vifte (regner med du har stock) hjelper jo selvfølgelig bare om du bytter til noe som er bedre enn stockkjølern. Om du kjøper en med bra kvalitet så går støynivået betraktelig ned og cpuen blir mye kjøligere.

 

2. Det kan være vanskelig, kommer an på kabinettet ditt. Om du skrur av den siden som har bak hovedkortet ditt, så kan du se om den har "CPU slot", altså du kan se en bit av hovedkortet bak kabinettet. Da trenger du ikke engang å skru ut hovedkortet for å bytte vifta.

 

3. Nei, det er ikke risikabelt så lenge du gjør det ordentlig. Om du har pushpin (de små greien det er på stockvifta) så er det bare å løsne de fra hovedkortet og forsiktig "twiste" kjøleren fra side til side slik at den slipper taket fra CPU. Deretter kan det være lurt å fjerne det som heter termisk pasta (hvitt belegg på cpuen) med for eksempel en bit hard papp eller plastbit. Deretter er det bare å skru inn cpukjølern med medfølgende bakplate (husk å bruke riktig til din socket, altså 1366 socket) og skru inn skruene fra forsiden og ut på andre siden slik at skruene går fester i bakplata.

 

EDIT: Forslag til noen gode kjølere:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496004

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Luftkjøling innebærer støy samme hva man gjør med maskinen. Det finnes dempematter, stillegående vifter, vibrasjonsdempende diskoppheng og vibrasjonsdemping av chassis. Felles for alt dette er at virkningen sjelden oppleves som tilstrekkelig hvis man er opptatt av støynivå, i tillegg blir slike tiltak alltid veldig dyre. I utgangspunktet så er prisen for en enhet ikke avskrekkende, men når du har gjort et tiltak og funnet ut at det ikke gjorde susen så fortsetter investeringene med resultat at prisen tilslutt langt overstiger f.eks et vannkjølingssett som i utgangspunktet har en høyere pris, men som totalt sett blir atskillig billigere.

 

Så er du opptatt av støy så er vannkjøling veien og gå, spesielt hvis du ikke har mulighet til å plassere maskinen i et annet rom eller i et godt ventilert skap, begge gode og rimelige alternativer til modifisering av maskinen. Et sett med lengre input/output kabler er en rimelig investering som muliggjør å plassere "kønntørka" et sted hvor støyen ikke plager en.

Lenke til kommentar

- hjalp det noe særlig?

- hjalp det mye?

dette er vel et og samme spørsmål, og svaret blir: det er indeviduelt etter hva du velger å erstatte med og hvor god jobb du/den som bytter gjorde.

en dårlig utført jobb vil kunne gjøre at varmeoverføringen blir dårlig og vil kunne føre til økt støy, da spesielt vis du bytter ut med annen kjøleribbe som har vifte.

 

- er det vanskelig?

kommer helt ann på din kunnskap og erfaring innen for dette det. spør du meg så nei det er ikke vanskelig, spør du kona, ja det er helt umulig :D

 

- er det risikalt mtp cpuen?

 

så lenge du ikke har hastverk og stresser med jobben, dvs du tar deg tid til å lese instruksjoner og guider som kan hjelpe deg vis du er usikker på hvordan det gjøres og bruker riktig verktøy o.l. så er dette rimelig risikofritt.

Lenke til kommentar

Er nok GTX-295 kortet som er værstingen her.

Du kan prøve å installere MSI Afterburner , nVidia Control Panel med ESA Tools eller EVGA Precision Tool for manuell FAN speed kontroll og eventuell litt nedklokking . Pass på temperaturene.

 

Med boxed standard intel 4-pins kjøler for CPU kan du på fleste hovedkort kontrollere fan speed på denne vha hovedkort utility eller CMOS settings om kjøleren er tilkoplet rett ( CPU__FAN heder på hovedkortet).

post-35394-0-73929400-1306350184_thumb.jpg

post-35394-0-49183300-1306350194_thumb.jpg

post-35394-0-09440100-1306350203_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

 

Jeg har en uke fri mellom eksamener og sommerjobb, så tenkte å bruke litt tid på dette da.

 

Angående peiling vil jeg si jeg er midt på treet, jeg har skrudd sammen et par pcer selv og gjorde litt basic maintenance, men er på ingen måte en racer. Som en pekepinn kan jeg si at jeg fikk pcen i deler.

 

Kabinettet mitt er et slikt et: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=483483

Det er forholdsvis romslig og veldig greit å jobbe i :)

 

Jeg må ærlig si jeg vurderer vannkjøling for å få støynivået helt ned. Vil et slikt system også kjøle skjermkortet, eller vil GTX-vifta fortsatt støye? Hvor mye ligger et tilfredsstillende sett på i pris (antar det varierer en del) ? tenker at dette fort krever hakket mer innsats enn jeg er villig til, så tenker kanskje å finne en som er interessert i dette til å fikse det mot meg mot en passende motytelse :)

 

Skal prøve litt ny software til det, også evt nedklokke som foreslått. Bruker sjelden noen veldig grafikkintensive applikasjoner lenger, det hardeste er vel starcraft 2.

 

Oppsummert, takk for tips!

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har en selvskrudd pc som støyer litt for mye. Det er vel cpuen, en i7 920 og skjermkortet, et GTX295-kort som bråker mest - er det noe jeg kan gjøre med disse for å redusere støyen ?

 

Har skjønt at det kan være lurt å bytte vifte på prosessoren - er det noen her som har erfaring med å bytte på i7 920 ?

 

Det jeg lurer på er:

 

- hjalp det noe særlig?

- hjalp det mye?

- er det vanskelig?

- er det risikalt mtp cpuen?

 

på forhånd takk!

 

1. Å bytte fra stock vifte (regner med du har stock) hjelper jo selvfølgelig bare om du bytter til noe som er bedre enn stockkjølern. Om du kjøper en med bra kvalitet så går støynivået betraktelig ned og cpuen blir mye kjøligere.

 

2. Det kan være vanskelig, kommer an på kabinettet ditt. Om du skrur av den siden som har bak hovedkortet ditt, så kan du se om den har "CPU slot", altså du kan se en bit av hovedkortet bak kabinettet. Da trenger du ikke engang å skru ut hovedkortet for å bytte vifta.

 

3. Nei, det er ikke risikabelt så lenge du gjør det ordentlig. Om du har pushpin (de små greien det er på stockvifta) så er det bare å løsne de fra hovedkortet og forsiktig "twiste" kjøleren fra side til side slik at den slipper taket fra CPU. Deretter kan det være lurt å fjerne det som heter termisk pasta (hvitt belegg på cpuen) med for eksempel en bit hard papp eller plastbit. Deretter er det bare å skru inn cpukjølern med medfølgende bakplate (husk å bruke riktig til din socket, altså 1366 socket) og skru inn skruene fra forsiden og ut på andre siden slik at skruene går fester i bakplata.

 

EDIT: Forslag til noen gode kjølere:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496004

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604

 

Hvorfor bare gi han dyre 3-partskjølere som alternativer når du fint får andre alternativer til ahvle prisen som gjør samme nytten?

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har en selvskrudd pc som støyer litt for mye. Det er vel cpuen, en i7 920 og skjermkortet, et GTX295-kort som bråker mest - er det noe jeg kan gjøre med disse for å redusere støyen ?

 

Har skjønt at det kan være lurt å bytte vifte på prosessoren - er det noen her som har erfaring med å bytte på i7 920 ?

 

Det jeg lurer på er:

 

- hjalp det noe særlig?

- hjalp det mye?

- er det vanskelig?

- er det risikalt mtp cpuen?

 

på forhånd takk!

 

1. Å bytte fra stock vifte (regner med du har stock) hjelper jo selvfølgelig bare om du bytter til noe som er bedre enn stockkjølern. Om du kjøper en med bra kvalitet så går støynivået betraktelig ned og cpuen blir mye kjøligere.

 

2. Det kan være vanskelig, kommer an på kabinettet ditt. Om du skrur av den siden som har bak hovedkortet ditt, så kan du se om den har "CPU slot", altså du kan se en bit av hovedkortet bak kabinettet. Da trenger du ikke engang å skru ut hovedkortet for å bytte vifta.

 

3. Nei, det er ikke risikabelt så lenge du gjør det ordentlig. Om du har pushpin (de små greien det er på stockvifta) så er det bare å løsne de fra hovedkortet og forsiktig "twiste" kjøleren fra side til side slik at den slipper taket fra CPU. Deretter kan det være lurt å fjerne det som heter termisk pasta (hvitt belegg på cpuen) med for eksempel en bit hard papp eller plastbit. Deretter er det bare å skru inn cpukjølern med medfølgende bakplate (husk å bruke riktig til din socket, altså 1366 socket) og skru inn skruene fra forsiden og ut på andre siden slik at skruene går fester i bakplata.

 

EDIT: Forslag til noen gode kjølere:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496004

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628604

 

Hvorfor bare gi han dyre 3-partskjølere som alternativer når du fint får andre alternativer til ahvle prisen som gjør samme nytten?

 

Den siste der skulle være en cooler master hyper 212 til 350 kr, men ser at jeg klarte å dobbeltposte den fra corsair istedet...

Lenke til kommentar

Det hjelper antagelig lite og gjøre noe med cpu vifta når han har et slikt skjermkort. Skjermkortvifter bråker som regel alltid mye mer enn ie cpuvifte fordi de som regel alltid er mindre i diameter og må gå på full peising for å få trykket nok luft gjennom kortet.

 

Jeg holder fremdeles en knapp på vannkjøling siden TS er var for lyd.

Lenke til kommentar

Kan si at jeg scorte 100% på en beeptest hos legen for en liten stund tilbake. Jeg hører også kattejagere relativt tydelig. Så nei, jeg er ikke døv. :)

 

Bare for og nevne det har jeg veldig støyalergi. Slik at jeg feks isolerer maskinene mine selv omd e er helt nye for og være mest mulig stille. Dette gjelder også laptoper.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Nå kan det jo hende TS har dårlig lufting i kabinettet eller har et kabinett der mye støy slipper ut...

TS:

1. Installer Speedfan og sett CPUfan-speed på maks, da får du høre om CPU-kjøler støyer.

2. Installer MSI Afterburner, sett Fan Speed på manual og 100%. Om dette støyer har du bedre grunnlag for å finne syndebukken.

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke slik at Wileys og TS nødvendigvis har GTX295 fra samme produsent og samme modell heller . Og etter hva jeg har sett er det forskjell på støy på ulike kort / modeller / produsent.

 

Auto på gfx vifte profil som arni90 sier kan gi ulike utslag , dette selv på samme type kort avhengig av omgivelses temperatur og kabinett/miljø det er installert i

- Så manuellt kontrollere gfx vifte profil "først" via software bør man absolutt gjøre føre man gjør noen andre "drastiske" skritt som f.eks å skifte selve kjøle løsningen på grafikk kortet eller foretar seg noe annet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har XFX sin versjon som skal være av de litt mer støyende. Jeg sjekket dette også opp når jeg kjøpte det under et restesalg. Det er altså single pcb versjonen hvor begge GPU-ene sitter på samme kretskort. Så ja, jeg tror nok ikke den er problemet med mindre viften på kjøleren er defekt. Skjermkortet er stille ellers. Heller bråker den ikke så alt for mye under last.

 

Men jeg tror at dette mest sannsynlig skyldes stockkjøleren som jeg sa tidligere. Om trådstarter er usikker kan han stoppe en og en vifte med fingeren sin. Og så lytte etter om den er problemet. I tilegg er AMD kjent for og lage dårlige stockkjølere med billige vifter.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Har installert Afterburner og SpeedFan. Når jeg skrudde GPU-vifta på max (dvs, fant ikke ut hvordan jeg kunne stille den manuelt men fikk skrudd på automatic configuration i afterburner) hørtes det ut som en ny vifte skrudde seg på, og det ble mer støy. Denne viftestøyen var relativt lav og lite sjenerende.

 

I SpeedFan skjønte jeg ikke ut hvordan jeg stiller opp viften. I hvilken tab er det det gjøres? I hovedtabben er de eneste redigeringsmulighetene seks fans hvor alle unntatt en står på 100%, og den står på 66%. Ved å skru denne opp hørte jeg ingen forskjell, og det ble ingen nedgang i temperaturene. Synes dette er litt snodig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...