Cloudemyx Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Åh, husker jeg hadde den skjelettsangen i Monkey Island 2 på hjernen i aldri så lang tid. Koser meg med Mario Kart for tiden, både det nye og Mario Kart Super Circuit. Jeg er rusten som fy på Super Circuit, jeg som var så awesome på det. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 MCVUK virker rimelig sikre i sin sak: Next Xbox AND PS4 set for biggest ever E3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg jobber nattskift så jeg sitter på jobb og sjekker nettet innimellom, hvertfall.. Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg vil uansett satse på Wii U, men synes også at ryktene om XBox er veldig lovende. Jeg leste et rykte om at den ville være basert på Windows 9(!). Selv Windows 8 kan se ut til å bli ganske sprekt: http://no.wikipedia.org/wiki/Windows_8 Mobil, nettbrett, PC og konsoll i felles, åpent "økosystem" kan true selveste Apple. Jeg ser for meg at neste Xbox kan bli en veldig fleksibel underholdningsboks med fin balanse mellom pris, strømforbruk, størrelse og ytelse. Hva skal Sony gjøre? Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Sony virker mer og mer fucket i mine øyne, noe som er veldig synd etter alt de klarte å oppnå med PS1 og PS2. De har dårlig økonomi, de har en tendens til å kjøre seriene sine i grunnen med alt for hyppige utgivelser (Gran Turismo er åpenbart unntaket, en serie de bruker tid på og som fremdeles er meget stor), og de har ikke samme strategiske fordeler i forhold til å lage en konvergeringsboks slik som Microsoft (eller for den sakens skyld Apple eller Google). Det eneste Sony virkelig har er en ekstremt sterk merkevare i Playstation-navnet, som fremdeles er synonymt med spillkonsoll i mange land, og en god utbygget infrastruktur i mindre markeder som Norge hvor Nintendo stort sett har latt dem få være i fred i femten år. Men denne komparative fordelen gjelder ikke ovenfor Microsoft, som også er tilstede i alle verdens markeder, og mest sannsynlig vil spise seg inn på Sony også i de mindre landene. Jeg tror ihvertfall at de må gå bort fra PS3-strategien med å lansere en egeninginørt boks med noen superavanserte deler (Cell) som trekker prisen opp. Om de bruker vanlige deler, og går for et moderat teknisk hopp slik PS1 og PS2 var, så vil de kunne begynne inntjeningen relativt fort, og slik unngå å tape nye fem milliarder dollar. Det vil nemlig ikke Sony tåle. Enig i at Microsoft har mye spennende på gang, og etter mitt syn ligger vel de best an inn mot neste generasjon. De har en utømmelig pengebinge, de er primært et softwareselskap, så de har kompetanse på alle de områdene som blir viktige for neste generasjons konsoller (stikkord her er online, multi-use, underholdning, konvergens), og de har et helt latterlig momentum i verdens viktigste marked - det amerikanske - som mest sannsynlig vil gi de mye gratis inn mot neste generasjon der. Nintendo har litt samme problemer som Sony, men der Sony ikke har økonomi per i dag til å konkurrere hardt mot Microsoft i å skape en underholdningsboks, så har nok ikke Nintendo evnen, og jeg tror allerede nå det er rimelig klart at Wii U vil ha dårligere online, dårligere multimediatjenester og dårligere specs enn Microsofts (og sannsynligvis også Sonys) neste boks. Det Nintendo derimot har, og som ingen andre er i nærheten av, er fantastiske utviklerstudioer, og ufattelig populære serier. I tillegg så har de en kreativitet i forhold til alt på spillsiden, både selve maskinene de lager, og spillene de produserer, som ingen av de to konkurrentene per i dag matcher. Nintendo sine kjerneserier har faktisk aldri før vært så populære som nå, noe en ser gjennom hvordan feks Mario Kart har eksplodert den siste generasjonen. Siden de nå også vil komme ut med en moderne arkitektur, så skal det mye til at de ikke også - for første gang siden snes - vil få skikkelig tredjepartsstøtte. Ikke fordi tredjepartsutviklere plutselig liker Nintendo - men fordi de ikke lengre har råd til å unngå det markedet. At Nintendo også - tross alt - er i ferd med å bygge opp brukbar online og andre tjenester, gjør at de kan nå veldig langt den kommende generasjonen. Så mitt tips er at Microsoft og Nintendo kommer til å gjøre det best, mens Sony skal få slite om de kommer et helt år etter 360 igjen. Nettopp derfor er jeg glad ryktene nå er i ferd med å inkludere annonsering for dem også (går også rykter om at neste PS Magazine har en sak på at PS4 annonseres i år). Uansett blir det spennende som vanlig. Selv satser jeg som den håpløse Nintendo-fanboyen jeg er åpenbart på Wii U i starten, men skaffer nok alle etterhvert. Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Kanskje løsningen for Sony tross alt er å satse alt på rå ytelse? Da vil de få den delen av markedet som bryr seg mest om sånt. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Om Microsoft ikke gjør det, så er jeg enig. Om begge gjør det, så tror jeg Sony heller bør forsøke å være kreative, men det er jo også lettere sagt enn gjort. Forøvrig er de åpenbart ikke så dødsdømte som min post ga uttrykk for, de har som jeg skrev fremdeles et meget sterkt merkenavn, og det skal nok mye til at ikke PS4 vil gjøre det best i markeder som det norske og andre lignende markeder med en tradisjonell svak Nintendo-stilling. Det Sony bør gjøre dog, er å fjerne litt fett fra sine utviklingsstudioer. Resistance, Infamous, Twistet Metal, Sly Cooper, Jak & Daxter må alle kuttes, og så må de bruke de utviklingskreftene på å forsøke å finne nye serier som kan nå bredere. Per i dag så vil jeg si at Gran Turismo, Uncharted, God of War og Little Big Planet er deres mest verdifulle serier, og da er det viktig at de kultiverer disse riktig, samtidig som de bruker ledige utviklere på å skape nye serier (igjen) som kan gi dem et forsprang. For Sony har glimrende utviklere, de virker bare ofte stuck med feil serier. Videre så er de nødt til å la Playstation-avdelingen gå i pluss - selv om det betyr noe mindre rå ytelse og litt lavere markedsandeler. Ellers tror jeg vi kan risikere at hele avdelingen bare kuttes ut etter PS4 - og det ville være en meget trist situasjon. Sony har også tradisjonelt hatt gode forhold til tredjepartsutviklere som Square Enix, om de kunne få dem til å produsere noe slikt som en eksklusiv Final Fantasy VII Remake, så burde de ha gode kort på hånden. Ellers kan vi jo håpe at resten av selskapet vil få mer kontroll på økonomien slik at spillavdelingen blir mindre utsatt. Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Inside the Colossus, you'll arrive in a room with a stone spindle. Put the 3 stone disks on the spindle and align them according to the diagram you saw in the maze of doorways on your way to getting here. For the Sunstone, you need to align the noon sun. For the Moonstone, you need to align the full moon. For the Worlstone, you need to align the volcano. Once the disks are aligned, the Colossus will be activated. Sånn? Det er sannsynligvis randomisert for hvert spill, lucasarts pleide å gjøre det med enkelte sånne puzzles så man ikke skulle kunne løse spillet bare ved å lese en walkthrough. I Monkey Island 2 f.eks. må du gå gjennom dører i Lechuck's Fortress iflg teksten på en sang du fikk i en drøm mye tidligere i spillet, ved å se på hvordan skjelettene i veggene er bygd sammen. Teksten er random for hvert nytt spill. Og i Monkey Island 1 måtte du følge danseinstruksjoner for å finne riktig vei gjennom skogen på Melee Island (ellers kom du bare ut igjen), hvor instruksjonene var randomisert for hvert New game. Tror problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg "aligner" steinene. De andre gangene jeg har vært borti denne gåten har jeg klart det ved å bare prøve alle mulige kombinasjoner, og så har det gått. Det funker tydeligvis ikke denne gang. Hmm, lurer på om det er mulig å kjøre seg fast i spillet? Uansett, håper du finner ut av det. Du har vært effektiv gjennom det da! Tror jeg brukte en ukes tid ihvertfall. Hva er forresten greien med at det er såpass mye aktivitet her om natten? Ingen av oss som har vanlig døgnrytme? Ifølge Steam har jeg spilt i 10 timer. Det vil si at jeg satt og spilte i 5-6 timer igår, noe som er helt ulikt meg. Ble litt hektet kan en si. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Du har vel ikke fått med deg diagrammet på veggen som nevnes da? Kan du backtracke tilbake? Jeg har ikke spilt spillet på minst 10 år, så jeg kan bare referere til walkthrough desverre. Endret 6. januar 2012 av Bytex Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Joda, har sett på den flere ganger. En halv sol skal stå klokken 4, en rund måne der havlparten er hvit skal stå klokken 3, og den siste ser jeg ikke helt da grafikken er for kornete. Har prøvd å sette det slik og så gjette på den siste, men det funker ikke. Endret 6. januar 2012 av nouse4aname Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Hmmm, jeg mener å huske at jeg også slet med dette, men jeg tror det er logisk på en eller annen måte. Fikk nesten lyst til å teste selv Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Vi har vel egentlig vist dette lenge, men Miyamoto bekrefter nå at ved siden av Luigi's Mansion 2 og Pikmin 3 så jobber han med en ny serie: http://youtu.be/IHA9FS3D9vw Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Om Microsoft ikke gjør det, så er jeg enig. Om begge gjør det, så tror jeg Sony heller bør forsøke å være kreative, men det er jo også lettere sagt enn gjort. Forøvrig er de åpenbart ikke så dødsdømte som min post ga uttrykk for, de har som jeg skrev fremdeles et meget sterkt merkenavn, og det skal nok mye til at ikke PS4 vil gjøre det best i markeder som det norske og andre lignende markeder med en tradisjonell svak Nintendo-stilling. Det Sony bør gjøre dog, er å fjerne litt fett fra sine utviklingsstudioer. Resistance, Infamous, Twistet Metal, Sly Cooper, Jak & Daxter må alle kuttes, og så må de bruke de utviklingskreftene på å forsøke å finne nye serier som kan nå bredere. Per i dag så vil jeg si at Gran Turismo, Uncharted, God of War og Little Big Planet er deres mest verdifulle serier, og da er det viktig at de kultiverer disse riktig, samtidig som de bruker ledige utviklere på å skape nye serier (igjen) som kan gi dem et forsprang. For Sony har glimrende utviklere, de virker bare ofte stuck med feil serier. Videre så er de nødt til å la Playstation-avdelingen gå i pluss - selv om det betyr noe mindre rå ytelse og litt lavere markedsandeler. Ellers tror jeg vi kan risikere at hele avdelingen bare kuttes ut etter PS4 - og det ville være en meget trist situasjon. Sony har også tradisjonelt hatt gode forhold til tredjepartsutviklere som Square Enix, om de kunne få dem til å produsere noe slikt som en eksklusiv Final Fantasy VII Remake, så burde de ha gode kort på hånden. Ellers kan vi jo håpe at resten av selskapet vil få mer kontroll på økonomien slik at spillavdelingen blir mindre utsatt. Nåja, flere av disse seriene har nok store mengder fans, og går nok som oftest i pluss ved hver nye utgivelse. Hvor Sony muligens bommet litt denne generasjonen var ved å gi ut to relativt like scifi-skytespillserier men begge solgte nok tålelig bra selv om det ikke ble noen Halo eller Gears of War, kanskje bortsett fra Resistance 3 som så mange andre spill daua høsten 2011. Twisted Metal har vel ligget død og begravet lenge, og grunnen til at Sony gjenoppliver serien er jo for at David Jaffe skal ha jobb. I motsetning til deg mener jeg at God of War og Uncharted bør begraves, i alle fall for en stund og kanskje lengre enn det også. Det er rett og slett ikke mye forbedringspotensiale på disse seriene Sist, men ikke minst, FF7Remake har vel Square sagt blir uaktuelt å gjenskape med moderne teknologi siden det blir for dyrt/tidkrevende/vanskelig, dessuten tror jeg ikke det vil bli noen suksess uansett. Japanske rollespill er rett og slett ikke i nærheten av å være så populære som de engang var, og dagens konsollspillere kunne brydd seg mindre. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg er enig med deg i at God of War og Uncharted burde ta en pause, men de er begge ganske unike i dagens marked, så jeg tror Sony gjør lurt i å satse videre på de på sikt. Angående de andre seriene, så nevner jeg de ikke ut ifra om jeg liker de personlig eller ikke, men om hvor stort salgspotensial jeg tror de har. Infamous-spillene er feks glimrende, men jeg tror Sony gjør lurt i å la Sucker Punch lage noe anerledes, kanskje i samme sjanger, men forsøke å skape bredere appell. Når det er sagt, det er åpenbart litt av sjarmen med Sony også at de har alle disse seriene, så det er ikke bare å droppe de heller, jeg ser den, og det er ikke fornuftig å drepe noen serier totalt, men mange av de jeg nevnte har etter mitt syn fått alt for mange spill på kort tid, og studioene som lager de kan fint ta en pause å lage andre ting. Uansett, jeg er en Nintendo-ekspert, ikke en Sony-ekspert, men mitt inntrykk er at Sony generelt lager spill som selger mindre enn kvaliteten skulle tilsi. En måte å løse det på kan være å droppe en del av de nevnte seriene. En annen kan selvsagt være å øke kvaliteten enda mer. Nintendo har forøvrig samme problemet med Retro som laget de fantastiske Metroid Prime-spillene, som vel ikke kan kalles storselgere. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg tror forøvrig Final Fantasy VII-remake er den ene eksklusiven fra japan som kan selge konsoller globalt. Nostalgien er ekstremt sterk for det spillet. Om spillet først blir laget tror jeg uansett det ender opp som en Sony-eksklusiv, da Sony betalte for deler av utviklingen i utgangspunktet, og de har mest sannsynlig fått seg en slags eksklusivitetsavtale på spillet. Den kan selvsagt ha gått ut nå, men jeg tror nettopp PS3-ens relativt svake markedsposisjon er hovedårsaken til at SE så langt ikke har produsert et slikt spill. For seriøst, vi vet alle at denne remaken ville solgt mer enn et eventuelt Final Fantasy XV, eller Versus XIII - eller hva de nå bruker utviklingsressursene sine på. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg er enig med deg i at God of War og Uncharted burde ta en pause, men de er begge ganske unike i dagens marked, så jeg tror Sony gjør lurt i å satse videre på de på sikt. Angående de andre seriene, så nevner jeg de ikke ut ifra om jeg liker de personlig eller ikke, men om hvor stort salgspotensial jeg tror de har. Infamous-spillene er feks glimrende, men jeg tror Sony gjør lurt i å la Sucker Punch lage noe anerledes, kanskje i samme sjanger, men forsøke å skape bredere appell. Når det er sagt, det er åpenbart litt av sjarmen med Sony også at de har alle disse seriene, så det er ikke bare å droppe de heller, jeg ser den, og det er ikke fornuftig å drepe noen serier totalt, men mange av de jeg nevnte har etter mitt syn fått alt for mange spill på kort tid, og studioene som lager de kan fint ta en pause å lage andre ting. Uansett, jeg er en Nintendo-ekspert, ikke en Sony-ekspert, men mitt inntrykk er at Sony generelt lager spill som selger mindre enn kvaliteten skulle tilsi. En måte å løse det på kan være å droppe en del av de nevnte seriene. En annen kan selvsagt være å øke kvaliteten enda mer. Nintendo har forøvrig samme problemet med Retro som laget de fantastiske Metroid Prime-spillene, som vel ikke kan kalles storselgere. Angående inFamous, synes jeg ikke det er spesielt bra, og har enda ikke spilt 2eren og tviler på at jeg gidder heller. Derimot har jeg lagt merke til på diverse forum at spillet er svært populært og mottar lite hat i forhold til feks God of War eller Uncharted. Derfor tror jeg at Sony har truffet en lite gullåre blant slitne kjernespillere som er lei av lineære skytespill. Selv om Sonys spill virker som om de ikke selger så mye, tror jeg at de aller fleste går i pluss totalt, og det er verdt å merke seg at Sony utvikler maaaange spill, altså kan ikke alle selge like mye. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg tror heller ikke noen av spillene går i underskudd, de selger brukbart alle sammen. Men det jeg mener er mer at få av de selger konsoller. Dette er selvsagt ikke så lett å måle, og ethvert spill selger konsoller i en viss forstand, men jeg tror veldig få tenkte "nå kommer Infamous/Resistance/Motorstorm/Sly 4, nå MÅ jeg ha en PS3". Derimot så tror jeg folk tenkte slik da Uncharted 2 kom (meg selv blant annet), da God of War 3 kom, da Gran Turismo kom. Og det er slike spill det først og fremst er viktig for en konsollprodusent å lage. Spillene skal gi en strategisk fordel, ikke nødvendigvis tjene penger. The Last Guardian/Team Ico-spillene er forøvrig også spill som selger konsoller, selv om deres totale popularitet ikke er så høy og begrenset til veldig hardcore-spillere, så jeg håper og tror de vil fortsette Team Ico selv uten Ueda. Alt dette blir imidlertid veldig subjektivt, og vanskelig å finne empiri på, så du får ta det som min mening om hva Sony bør gjøre, ikke noen fasitt Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg tror heller ikke noen av spillene går i underskudd, de selger brukbart alle sammen. Men det jeg mener er mer at få av de selger konsoller. Dette er selvsagt ikke så lett å måle, og ethvert spill selger konsoller i en viss forstand, men jeg tror veldig få tenkte "nå kommer Infamous/Resistance/Motorstorm/Sly 4, nå MÅ jeg ha en PS3". Derimot så tror jeg folk tenkte slik da Uncharted 2 kom (meg selv blant annet), da God of War 3 kom, da Gran Turismo kom. Og det er slike spill det først og fremst er viktig for en konsollprodusent å lage. Spillene skal gi en strategisk fordel, ikke nødvendigvis tjene penger. The Last Guardian/Team Ico-spillene er forøvrig også spill som selger konsoller, selv om deres totale popularitet ikke er så høy og begrenset til veldig hardcore-spillere, så jeg håper og tror de vil fortsette Team Ico selv uten Ueda. Alt dette blir imidlertid veldig subjektivt, og vanskelig å finne empiri på, så du får ta det som min mening om hva Sony bør gjøre, ikke noen fasitt Uenig der. Å lage spill som går i overskudd er jo det aller viktigste hvis man skal generere profitt. Riktignok trenger man konsollselgere, men alle spill kan ikke være konsollselgere, for det første blir det for dyrt og for det andre kan det virke forvirrende for brukerne. Det jeg mener Sony bør gjøre i avslutningen av denne generasjonen er å kontinuerlig gi brukerne flere, gode spill for å holde på kundene og for all del inkludere bakoverkompabilitet på PS4. Konsollracet er over for denne gang, Sony kan ikke plutselig lage et superspill som gjør at konsollsalget øker noe særlig i denne fasen av generasjonen. Og Team Ico spillene har på ingen måte vært konsollselgere. Ico solgte i utgangspunktet i elendig, SotC litt bedre. Vanlige CoD/FIFA-spillene har ikke engang hørt om spillene og langt mindre spilt dem. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Nå handlet denne diskusjonen om hva Sony bør gjøre for å komme godt inn mot neste generasjon. Jeg er enig i at denne generasjonen er i all hovedsak avgjort, men en av Sony sine store styrker er sterke utviklingsstudioer. Min mening er at disse ikke brukes godt nok per i dag, men som sagt, det er bare en mening og et ledd i min synsing om hva Sony kan gjøre for å få en god start med PS4. Team Ico-spillene selger dårlig, men de gir veldig mye "mindshare" blant gamere som er litt mer interessert i spill enn gjennomsnittet. Sjekk bare VG sin artikkel om spillåret 2012. Eller den fra i fjor om 2011. Og jeg husker ikke en gang om spillet var annonsert den gangen, men det skulle ikke forundre meg om det eksisterer en tilsvarende artikkel som ser fremover på spillåret 201 - med The Last Guardian som det spillet Rune Fjeld Olsen ser mest frem til. Slike artikler, år etter år, skaper en oppfatning hos mange av at Sony har sterke eksklusiver, og at PS3 derfor er en bra konsoll. Derfor mener jeg at Team Ico produserer systemselgere (selv om salgstallene i seg selv ikke er all verden). Forresten koselig hvordan Nintendo-kaféen brukes til alle mulige diskusjoner og ikke bare direkte Nintendo-relaterte Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Her er en artikkel om kommende 3DS-spill. Paper Mario 3DS, Luigi's Mansion 2 og Zelda er nok de jeg ser mest frem til, men Bravely Default: Flying Fairy ser også interessant ut. Kan ikke huske å ha hørt om det før, men skal blir spennende å følge med på det videre. Forresten koselig hvordan Nintendo-kaféen brukes til alle mulige diskusjoner og ikke bare direkte Nintendo-relaterte Enig. Klarte forresten det jeg slet med i Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Så nå har jeg rundet det. Lurer litt på om jeg skal teste ut Indiana Jones and the Last Crusade også. Kjøpte en pakke på Steam under julesalget med de to Indy-spillene pluss Loom for noen Euro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå