Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Som jeg selv skrev, så er ikke min tekniske innsikt den beste, og jeg videreformidler egentlig bare det jeg har lest andre steder. Fint dog om du kan peke mer konkret på hvorfor jeg tar feil, og hva som eventuelt er forskjellen på software og hardware-emulering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emulering via software er sjelden 100% perfekt og det blir vanskeligere og vanskeligere for hver generasjon, naturlig nok da systemene blir kraftigere og mer komplekse.

 

Typisk er det veldig lett å lage en fullt fungerende NES-emulator, mens det forsatt ikke finnes en PS2-emulator som kan kjøre alle spill skikkelig.

 

Xbox 360 kjører Xbox-spill via softwareemulering, men selv mange år etter lansering og diverse oppdateringer er det bare halvparten av spillene er fullt spillbare og selv da kan det være småbugs (slowdown, feil farger, frysing etc.).

 

Det samme vil nok være tilfelle for Wii-spill på Wii U hvis de går for en softwareløsning. Ettersom konsollen faktisk heter Wii U og vil støtte Wii-kontrollen vil jeg tro det er veldig viktig for Nintendo at bakoverkompatibliteten fungerer 100%. Å inkludere en Wii-chip med Broadway/Hollywood på kretskortet med 32- eller 45 nm-teknikk vil nok ikke fordyre maskinvaren særlig og de sparer seg for den tunge emulatorjobben. Men i såfall må man nok klare seg med den originale oppløsningen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Wii bruker også software-emulatorer til sine Virtual Console-spill. Med vekslende hell. Det er ingen konfigureringsmuligheter, spillene bare kjører gjennom default-innstillingene. Så du kan ikke slenge på 25% scanlines eller et "PAL filter" for å få grafikken litt penere på en HDTV, som man kan gjøre på en PC-emulator med masse innstillinger.

 

Det er også et problem med PAL-spill ift NTSC-spill og framerate, siden amerikanske TV-skjermer kjørte på 60Hz, og europeiske (PAL) kjørte på 50Hz, og styringen av lyspunktet som tegner skjermbildet er hardkodet inn i hvert enkelt spill. Derav heftige slowdowns på mange N64-spill på VC i Europa ift USA, hvis ikke koden i spillet er endret før release. Det tekniske rundt dette er for mye å gå inn på nå.

Gammeldagse bilderør (CRT) skjermer er jo basert på en elektronstråle som flyr fra venstre til høyre, resettes, ned en linje, og venstre til høyre igjen, der en linje tar 1/50 sekund å tegne opp. (50 Hz). Når spillet er kodet til å bruke pixelvidden til 60hz skjerm istedet for 50hz kan litt rare ting skje. Timingene til denne strålen er kodet inn direkte, så timinga blir litt "off" når det er beregnet lengre tid i koden enn det faktisk tar å lage bildet, på en måte.

 

Emulatorene i wii er separate program-moduler som ligger på harddisken.

 

De første emulatorene ble ikke laget fordi hackere skulle kunne spille piratkopierte ROMs, men for å sikre bakoverkompatibilitet med nyere maskiner fra samme utvikler.

 

Den mest populære hardware-emuleringen for tiden er "system-on-a-chip", altså en PROM-brikke som er brent inn med hele emulator softwaren. Det gir ingen garantier for mere "nøyaktig" emulering enn software, da det i hovedsak er software, bare at den kjøres fra en rom-brikke. Fordelen med disse er at man lett kan legge til addons som lar deg bruke gammeldagse cartridger siden all software ligger der og bare venter på å bli kobla til med elektronikk, og de har ofte samme joystick porter som det gamle systemet.

 

Atari Flashback f.eks. bruker system-on-a-chip til å emulere 40 innebygde Atari 2600 spill, men kan ganske lett moddes med en cartridge-slot for å spille gamle spill. Flashback 2 har nyere elektronikk som etterligner elektronikken i de gamle A2600-maskinene, 100 innebygde spill, ikke system-on-a-chip, og er derfor mye mere autentisk, men fortsatt ikke noe cartridge slot.

 

De nyere retro-maskinene man kan spille NES/SNES/Genesis cartridge-spill i samme maskinen er også SOAC.

Alle Kina-klonene av forskjellige maskiner er stort sett bare klonet hardware med emulert eller kopiert software.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Selv om det da ikke blir offisielle software emulatorer fra Nintendo, så er det vel ikke umulig at noen hackere om noen år kanskje greier å skrape sammen en emulator som får wii spill til å se noe bedre ut på wii u? Ellers fungerer dolphin såpass bra at har man en pc til rundt 7-8k med en dual core prosessor med 3ghz eller mer, så er det gull verdt.

 

Håper også at Nintendo slipper ut noen gamecube remakes før 2013 er over. Hva tror dere om det? Sony og Microsoft har i hvertfall gjort en del. Ufattelig spenennde blir det ihvertfall i tiden framover. Hørte at Nintendo ikke kom til å vise fram noe nytt om Wii U på CES neste uke, men håper de kan gi oss litt mer generell info.(Fordi denne tørketiden uten et kvekk begynner å bli slitsom.) ;)

Lenke til kommentar

Smart trekk av Nintendo, så flytter de kjøp av GC-spill fra bruktspill-butikker til en online-butikk ala Virtual console istedet. Og har man allerede en Wii og masse GC-spill er det jo ingen grunn til å selge den selv om man kjøper en Wii U.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det at Dolphin så smertefritt kjører Nintendo Wii-spill i full HD fikk meg til å håpe at de hadde planlagt at de skulle kjøres på en HD-oppgradert Wii helt fra starten. De har i alle fall tydeligvis vært ganske konsekvente på å ikke hardkode en enkelt skjermoppløsning i selve spillet, dette i tråd med vanlig programmeringsskikk for PC.

 

Edit: m.a.o betyr det vel bare at spillene er programmert på en ryddig og moderne måte.

 

PS: Dere skal vite at jeg har nøyaktig null peiling på hvordan emulering av konsollspill normalt foregår (sw/hw). Jeg støtter derfor alle innleggene...

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Det kreves faktisk ikke så mye for å kjøre den interne oppløsningen i 1080p. Har lest mye på dolphin forumet da jeg drev på for å finne de beste settingsa, og det var flere med i5 dual-core prosessorer og skjermkort som 460 og 5850 som fikk det til med stabile 30 fps. Man får mye bedre Pcer i dag for 7000kr (560ti og quad-core prosessorer).

 

Det som krever mye mer er hvis man da setter den interne oppløsningen til 2560x2112 og kjører kantutjevning og AF til 16X, som da er ganske unødvendig. Etter at man setter oppløsningen opp til 1080p, så ser alt fantastisk ut. Det som folk oftest gjør feil er å ikke bruke tid på å finne de rette settingsa, tok meg i hvertfall en times tid før jeg fant ut av hva alle settingsa gjorde.

 

 

Noen som har erfaring fra Mario Kart 7 online? Har inntrykk av at de har gjort noen progressive ting der som feks det med communities, men det er sikkert andre som kan beskrive bedre enn meg.

En ting som virkelig overrasket meg var Online delen på mario Kart 7. Det er ingen lagg what-so-ever og det hele kjører i 60fps. For å koble seg til et community, så skriver man bare inn en kode så kan man spille sammen med alle som bruker samme koden. Var ikke så mange folk i starten, men nå er ikke det et problem etter at de større sidene som IGN la ut sitt community.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig samme erfaring med Mario Kart Wii - har aldri opplevd lagg, og det kjører helt perfekt. Samme gjelder Monster Hunter Tri. Dog, systemet som er laget rundt disse spillene er elendig, men den community-funksjonen er et godt, og kreativt steg i riktig retning.

 

Siden ingen har påpekt hvorfor jeg tar feil enda, så antar jeg at det jeg skrev på forrige side om hvorfor Nintendo mest sannsynlig ikke vil tilby oss dolphin-lignende kvaliteter i forhold til Wii-spill på Wii U står. Det er selvsagt synd, for det er en funksjon jeg er sikker på at alle vi her inne ihvertfall ville ha likt, men om det bidrar til at Nintendo kan bruke programmerere på mer fornuftige ting (som et nytt F-Zero), så er det egentlig greit nok for meg at vi ikke får disse funksjonene.

 

Ingen ting er så vidt jeg vet bekreftet anngående Gamecube-spill på Virtual Console, men hvis Wii U (slik jeg har spekulert) får hardware-bakoverkompatibilitet med Wii, så er den også i praksis bakoverkompatibil med Gamecube siden det er omtrent samme hardware. Ergo vil Nintendo (og tredjepartsutviklere) kunne legge til disse spille på Virtual Console mye, mye raskere enn det de har gjort så langt med spill til andre konsoller, hvor alle har vært nødt til å testes osv. Tror jeg anser sannsynligheten for dette til 99%.

 

Ellers så predikerer Yahoo at vi får se Xbox 3 på CES - og som jeg nevnte for noen sider siden, så har også Microsoft sin twitter hintet litt mot dette. Blir spennende!

 

Xbox sin twitter retweetet forresten nettopp dette:

 

Watch @Microsoft CEO Steve Ballmer's #CES keynote LIVE on our Facebook page this Monday, 1/9 at 6:30pm PST:

 

For meg virker det som om de hinter mot at det vil skje noe xbox-relatert ihvertfall.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Bestilte James Noir's Hollywood Crimes til 3DS. Noen som har testet det? Skal være et puzzlespill med en liten historiedel også. Liker slike spill, så tror det kan bli bra.

 

 

Sist, kos deg med Fate of Atlantis N4A! Det er et fantastisk spill, og et av mine favoritt-eventyrspill noensinne. Jeg tror nesten det jeg liker best med spillet, er hvordan det forsøker å forholde seg noenlunde realistisk til kildene bak myten om Atlantis ved at de går direkte til Platon (den eldste sikre kilden for Atlantis-myten), og bruker et relativt logisk resonnement for å konstruerere en "lost diologue of Plato". Det har seg nemlig slik at Platon i sine dialoger vanligvis skrev en unik dialog for hver av deltakerne i en samtale slik at om det var Sokrates og tre andre personer som prater sammen, så får hver av de tre andre hovedsakelig en egen dialog hvor de legger frem sitt syn. Det interessante med samtalen mellom Sokrates, Kritias, Timias og Hermokrates er imidlertid at bare to dialoger eksisterer. Det er derfor sannsynlig at Platon enten planla en tredje om Hermokrates som han aldri fikk fullført, eller at denne er tapt i ettertiden. Siden vi bare får fremlagt såvidt litt informasjon om Atlantis i Kritias spesielt, så kan det tenkes at denne dialogens oppgave nettopp var å la Hermokrates utforske styresettet i Atlantis - og spillet kan slik benytte seg av denne historiske usikkerheten som bakteppe for handlingen i Fate of Atlanstis. En elegant løsning, som dog kunne vært enda mer gjennomført.

 

Jeg koser meg virkelig med spillet. Grafikken er veldig utdatert, men det er også det eneste negative med spillet. Liker at det er litt vanskelig. Har allerede satt meg fast en del ganger, og to av gangene tok det lang tid før jeg fant ut av hva jeg skulle. Liker humoren i spillet også. Har faktisk ledd høyt ved flere anledninger :wee:

 

Edit: Er det sånn at en kan spille gjennom spillet på tre forskjellige måter?

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Jeg synes grafikken er konge jeg, og grensesnittet også :) Men jeg er jo en sucker for gamle spill generelt.

 

Du kan spille gjennom det på tre ulike måter ja, men spillet blir ikke så ulikt avhengig av hva du velger. Alle tre veiene møter hverandre igjen senere i spillet. Er en kul funksjon dog, gjør at man ikke får helt lik opplevelse om man skulle få lyst på en ny gjennomspilling. Forrige gang jeg spilte det var vel høsten 2006, så begynner å bli såpass lenge siden at det kunne vært gøy med en ny runde. Husker ikke om jeg tok team-veien eller wits-veien dog, men det åpner vel uansett bare for action-veien :)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt team path. Men nå er jeg kommet til et sted hvor jeg ikke kommer videre. Har til og med søkt på nettet og sett på youtube uten at det har hjulpet. Det er helt på slutten av spillet, ved den lava-mazen, så står det på veggen hvordan du skal rotere stone discene, men når jeg gjør det sier bare Indy at det var feil. Utrolig frusterende.

Lenke til kommentar

Inside the Colossus, you'll arrive in a room with a stone spindle. Put the 3

stone disks on the spindle and align them according to the diagram you saw in

the maze of doorways on your way to getting here. For the Sunstone, you need to

align the noon sun. For the Moonstone, you need to align the full moon. For the

Worlstone, you need to align the volcano. Once the disks are aligned, the

Colossus will be activated.

 

Sånn?

Det er sannsynligvis randomisert for hvert spill, lucasarts pleide å gjøre det med enkelte sånne puzzles så man ikke skulle kunne løse spillet bare ved å lese en walkthrough.

 

I Monkey Island 2 f.eks. må du gå gjennom dører i Lechuck's Fortress iflg teksten på en sang du fikk i en drøm mye tidligere i spillet, ved å se på hvordan skjelettene i veggene er bygd sammen. Teksten er random for hvert nytt spill.

 

Og i Monkey Island 1 måtte du følge danseinstruksjoner for å finne riktig vei gjennom skogen på Melee Island (ellers kom du bare ut igjen), hvor instruksjonene var randomisert for hvert New game.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hmm, lurer på om det er mulig å kjøre seg fast i spillet? Uansett, håper du finner ut av det. Du har vært effektiv gjennom det da! Tror jeg brukte en ukes tid ihvertfall.

 

Hva er forresten greien med at det er såpass mye aktivitet her om natten? Ingen av oss som har vanlig døgnrytme? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...