Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med hjelp fra Eiji Anoumam, ja. ;) For øvrig er det kommet litt mer info om Zelda 3DS i nyeste NGamer. Anoumam er svært interessert i gyroskopet, så vi kan styre ting ved å bevege 3DSen. Det gjør det mest logisk å lage et 3D Zelda i samme stil som Ocarina of Time. Men han er også svært glad i 2D Zelda som på DSen, og spesielt at man styrer med stylusen. Så hva kan man forvente? Har ikke peiling. Håper på noe i samme stil som Zelda DS, men med skikkelig 3D-grafikk og så videre. Sist, men ikke minst nevner han også at de er svært interessert i en remake av Marjora's Mask og Link to the past, men en remake så kort tid etter Ocarina of Time er en dårlig ide. Vi får nok først Zelda 3DS, så en remake, så et nytt Zelda og til slutt enda en remake. Sannsynligvis.

Lenke til kommentar

Alt i alt en meget god nyhet som - om den stemmer - viser at Nintendo i det minste forsøker å posisjonere seg noenlunde i mellom PS360 og neste generasjon - og ikke bare er fornøyd med en 360 med mer ram.

Ryktene vil ha det til 768 MB eller 1GB eDRAM. Det er kan uansett ikke sammenligens med vanlig DRAM. PS360 har hhv 10 og 0 MB eDRAM.

Jeg tror den blir rå, men det vil som alltid være vanskelig å sammenligne direkte, så det vil bli en evig diskusjon hvor kraftig den er etter at den ar kommet.

Lenke til kommentar

Jeg kan avkrefte det ryktet med en gang, 768 MB eDRAM er ufattelig mye, og jeg tipper det var resultatet av en feiloversettelse. De kildene jeg har lest sier enten 1 eller 1.5 gb vanlig ram. Her er forresten mitt tips til hvordan den blir:

CPU: Power7-basert 3-kjerneprosessor, klokket til rundt 3.5Ghz

GPU: Denne er det vanskeligst å spå, men lover som sagt ganske bra det vi har hørt.

Ram: 1.5 GB GDDR5, 32MB eMemory

Selv om mye er avhengig av gpu-en, så vil de med disse specsene og en brukbar gpu med en 28nm chip kunne potensielt få en maskin som definitvt vil ligge seg et godt stykke over PS360, og slik vil vi forhåpentligvis mer se en Dreamcast-situasjon for Nintendo neste generasjon, heller enn en Wii-situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kan avkrefte det ryktet med en gang, 768 MB eDRAM er ufattelig mye, og jeg tipper det var resultatet av en feiloversettelse.

Jada, noen påstår til og med at en maskin med 768 MB eDRAM "knapt ville fått plassi i stua", og at ryktene derfor må være feil.

Kilde http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397198,00.asp

Ganske komisk egentlig, med take på at en iPhone 4 har 512 MB eDRAM (og at en iPhone 5 vil få 1GB eDRAM) :roll:

Angående feiloversetting, synes jeg det er rart, for kilden staver jo rett ut at RAM'en er integret med CPU'en. Sitat: "768 MB of DRAM “embedded” with the CPU, and shared between CPU and GPU"

Kilde http://wiiudaily.com/2011/12/wii-u-has-quad-core-3ghz-cpu-768-mb-of-ram/

Til slutt vil jeg minne om at omtrent det eneste IBM har sagt offentlig om Wii U er at den vil ha store mengder eDRAM.

Jeg synes det ville værtet naturlig utviklingssteg å integrere RAM'en i samme chip som CPU'en. man reduserer strømforbruk, antall komponenter og sikkert også kostnader hvis produksjonsvolument er stort nok. intels Atom-prosessorer har en GPU på samme chip som CPU'en for å spare strøm og plass. Akkurat samme tenkegang.

Store mengder eDRAM er allerdede vanlig i mobile enheter. Spillkonsoller kan være et naturlig neste trinn.

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Ingen maskiner har mer enn noen få mb eDRAM slik jeg forstår det. Power7 teknologien som WiiU baseres på har maksimalt 32mb eDRAM, og da tror jeg hver kjerne har 4-8mb eller noe slikt. Poenget er ihvertfall at 768 eDRAM er en umulighet i en hjemmekonsoll per dags dato.

At rammen kan integreres på en annen måte kan godt hende, og det kan være derfra forvirringen rundt disse ryktene kommer fra, men det er likevel ikke snakk om "ekte" eDRAM.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Ingen maskiner har mer enn noen få mb eDRAM slik jeg forstår det. Power7 teknologien som WiiU baseres på har maksimalt 32mb eDRAM, og da tror jeg hver kjerne har 4mb eller noe. Poenget er ihvertfall at 768 eDRAM er en umulighet i en hjemmekonsoll per dags dato.

At rammen kan integreres på en annen måte kan godt hende, og det kan være derfra forvirringen rundt disse ryktene kommer fra, men det er likevel ikke snakk om "ekte" eDRAM.

E' en i eDRAM Står for embedded RAM. Det betyr at den er integrert i samme chip som CPU'en. Her kan man ikke snakke om ekte eller uekte. iPhone 4 har 512MB eDRAM, så ikke fortell meg at det er umulig. Uvanlig i en PC skal jeg gå med på. Redigert: det du sier om Power7 er i og for seg et gyldig argument.

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

E' en i eDRAM Står for embedded RAM. Det betyr at den er integrert i samme chip som CPU'en. Her kan man ikke snakke om ekte eller uekte. iPhone 4 har 512MB eDRAM, så ikke fortell meg at det er umulig. Uvanlig i en PC skal jeg gå med på.

Joda jeg forstår det, og også derfor jeg skrev "ekte" i hermetegn. Fordi hvis rammen er integrert så kan den jo automatisk kalles for eDRAM (siden e står for embedded, og embedded=integrert). Jeg vil tro det bare er snakk om forskjellige teknologier som alle integrerer rammen på en eller annen måte, men jeg har alt for lite peiling til å si noe sikkert.

Saken er likevel at når det er snakk om Power7 og eDRAM, så er det tydelig at det aldri er snakk om mer enn en liten mengde eDRAM, men jeg er igjen usikker på hva dette helt konkret betyr.

Jeg har på følelsen av at begge sider av diskusjonen kan ha (delvis) rett, uten at jeg greier å finne noen tydelig konklusjon.

Edit: Fant en tråd på neogaf som kanskje kan rett litte lys på forvirringen http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=33149504

"If products like the iPhone can have up to 512 eDRAM, then why cant

the WiiU possibly be using more than that amount?

Is eDRAM that expensive?

IBM/ Qimonda eDRAM is not exactly the same thing - at all. Their eDRAM is meant as a replacement for SRAM, as an extremely high bandwidth, low latency local memory pool, typically cache. We're talking hundreds of gigabytes per second, not 5GB/s or whatever the A5 does. It makes very little sense to use that technology as a replacement for regular RAM."

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Bra link. Ryktet fra Wii U Daily sier ganske enkelt at RAM'en ligger på samme chip som CPU'en og at dette gir høyere båndbredde. Dette er jeg ikke villig til å avfeie uten videre når vi vet så lite som vi gjør. At båndbredden blir som eDRAM'en på en Power7 er nok totalt urealistisk, ja.

Båndbredden kan være like stor om det er 1nm eller 1m avstand mellom de to enhetene, latency vil derimot bli sterkt påvirket av lengre avstander. Med flere kjerner tilgjengelig blir det mer ønskelig å ha lav latency med hensyn til effektiv multi-threading.

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt en liten juleferie, som benyttes med svigers på andre siden av landet. Blir ikke mye tid til spilling, men slet med å få sove i natt, så da spilte jeg gjennom den første tredjedelen av Ghost Trick til DS. Noen som har spilt det? Snakker vi det beste spillet til DS? Jeg er ihvertfall ekstremt imponert så langt.

Vil også benytte anledningen til å fortelle at det går rykter om annonseringen av et multiplattform Final Fantasy XV vil bli vist frem på E3 - og ifølge ryktene så er det enda en serie som kommer "hjem" til sitt opphav på Nintendo-plattformer - kanskje det også betyr at vi endelig får et skikkelig bra Final Fantasy som kan måle seg med IV og VI igjen også :)

Ellers ønsker jeg alle en riktig god jul! Håper selvsagt det blir tid til litt spilling - men gjerne også litt andre ting :) Her går det myhe i brettspill, ikke feil det heller!

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt en liten juleferie, som benyttes med svigers på andre siden av landet. Blir ikke mye tid til spilling, men slet med å få sove i natt, så da spilte jeg gjennom den første tredjedelen av Ghost Trick til DS. Noen som har spilt det? Snakker vi det beste spillet til DS? Jeg er ihvertfall ekstremt imponert så langt.

Vil også benytte anledningen til å fortelle at det går rykter om annonseringen av et multiplattform Final Fantasy XV vil bli vist frem på E3 - og ifølge ryktene så er det enda en serie som kommer "hjem" til sitt opphav på Nintendo-plattformer - kanskje det også betyr at vi endelig får et skikkelig bra Final Fantasy som kan måle seg med IV og VI igjen også :)

Ellers ønsker jeg alle en riktig god jul! Håper selvsagt det blir tid til litt spilling - men gjerne også litt andre ting :) Her går det myhe i brettspill, ikke feil det heller!

Jeg har rundet det, og det er virkelig et bra spill ja. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1353361&st=180

Slenger meg også på og ønsker alle god jul!

Lenke til kommentar

Ble som vanlig lite spillrelaterte pakker her, de fleste e min familie mener vel at jeg er for gammel til spill, så da blir det bestikk og myke pakker det går i :)

Bytex, du må få byttet 3DS-en din, høres ut som en ganske seriøs feil.

Ellers så er det e ny Nintendo Direct den 27. desember, altsåi overimorgen. Håper selvsagt på noen koselige overraskelser, og noen nye geniale kommentarer fra Reggie:

tECdA.gif

Lenke til kommentar

Da kan Famitsu rapportere om at 3DS har solgt fire millioner i Japan (etter ca 500 000 forrige uke) og at både Mario 3D Land og Mario Kart 7 har passert en million solgte.

Mens Nikkei rapporterer at Nintendos første spill med betalt dlc vil bli Fire Emblem 3DS i mars. Triste greier :(

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Ingen nyheter på nattens Nintendo Direct, men en masse releasedatoer. Kommer ut spill av en relativt stor størrelse hver uke i hele Q1 (Japan), så går nok mot en god vår for 3DS.

Bit Trip. Complete kommer forresten ut på Wii til en budsjettpris 17. februar. Jeg har ikke noen av wiiware-spillene, så dette skal jeg definitivt ha meg.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...