Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes nå Mario Sunshine var bedre på alle områder enn SM64, og der har du grafikk som faktisk var helt sinnsykt fremfor sin tid.

 

Grafikk har en del å si på opplevelsen, derfor er det litt dumt at man skal bli "straffet" med dårligere grafikk og framerate hvis du vil spille med venner, simpelthen fordi Nintendo ikke gidder legge inn litt bedre maskinvare.

Som sagt, vi kan få både god grafikk og god teknologi, men det må vi se om Nintendo skjønner snart.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

Beklager sent svar. Mine kommentarer i fet skrift.

 

 

Hvis det er så mange som som ønsker svak hardware, hvorfor solgte ikke Wii U som varmt hvetebrød? Setter pris på en annen forklaring enn dårlig markedsføring, da dette umulig kan være hele forklaringen. Folk fikk etter hvert med.seg.at Wii U var en konsoll, men ingen kjøpte.

Ikke undervurder dårlig markedsføring. Mange har gått på den smellen og tapt stort. Se for eksempel på spill som Beyond Good & Evil, Psychonauts og Grim Fandango, for å ta tre gjengangere. Nesten alle som har spilt dem er enige i at de er klassikere. Problemet er at dårlig markedsføring, elendig cover osv gjorde at veldig få faktisk prøvde dem. Vi får heldigvis en ny Psychonauts etterhvert, og Beyond Good & Evil 2 har vært bekreftet i årevis, uten at jeg har den helt store troen på at det faktisk kommer. Men Grim Fandango ble dessverre slutten på gullalderen for adventurespill.

 

Jeg er helt enig i at dårlig markedsføring kan ødelegge et spill (eller film, for den slags skyld. Se hvordan Ben-hur flopper etter elendig markedsføring). Men er en konsoll, som er på markedet i flere år, like avhengig av at markedsføringen er god fra starten? Et spill har begrenset levetid, ikke en konsoll. Nintendo skjerpet markedsføringen av Wii U etter lansering, men dette ledet ikke til bedre salg.

 

Når det gjelder Wii U slet den absolutt med dårlig markedsføring. Det sier jo sitt at folk satt etter annonseringen og klødde seg i hodet, og ikke ante hva det var Nintendo faktisk hadde vist frem. Dette var på mange måter hardcore gamere som hadde gledet seg til en ny konsoll. Når folk som du og jeg ikke ante helt hva vi nettopp hadde sett, sier det seg selv at casual gamerere som knapt vet forskjellen på Nintendo og Playstation ikke ante at det var en ny konsoll.

 

Mange hevder at folk ikke anta hva Wii u var. Det er godt mulig dette stemmer, men det er vanskelig/umulig å validere denne påstanden. Jeg kan si at jeg personlig aldri var i tvil om at Wii U var en konsoll. Gamer.no og andre nyhetssider skrev utallige artikler om den kommende konsollen før lansering. Jeg tror ikke "hardcore gamere" ikke fikk med seg at Wii U var en ny konsoll. Det er godt mulig barn og småbarnsfamilier ikke fikk det med seg.

 

Jeg har sett gjennom noen videoer på Youtube. Traileren var E3 2011 er dårlig ja, og jeg kan skjønne det her oppstod uklarhet om Wii U var en konsoll eller en kontroller til Wii. Dette var imidlertid 1,5 år før Wii U ble lansert.

 

Traileren fra E3 2012 (spilltraileren, den som viser lanseringstitlene til Wii U) levner etter min mening liten tvil om at det er tale om en ny konsoll.

 

 

Men andre ting spilte også en stor rolle. Prisen på Wii U var for høyt. Den var for dyr for familiene som hadde kjøpt en billig Wii, men samtidig var den for svak for hardcore gamere. Den falt dermed mellom to stoler. For dyr for en billig konsoll, for svak for en bra spillkonsoll.

 

Dette er interessant, og jeg er helt enig. Jeg frykter at NX vil falle mellom de samme to stolene. Vi må anta at konsollen blir minst like dyr som Wii U (dersom den skal være en konsoll og Gameboy i èn pakke). NX vil sannsynligvis være svakere enn PS4, altså for svak for hardcore gamere. Den vil kanskje også bli for dyr for familiene som mener at dyre smarttelefoner får være tilstrekkelig for barna.

 

Gamepaden har nok også en del å si. Se på kontrollene til Wii. Det er nok gjort rimelig bevist å lage wiimoten og nun-chucken så enkel, og fokusere så mye på motion controls. Mange folk som aldri har rørt en spillkontroller før kunne nå plukke opp en wiimote og vite hva de skulle gjøre, nettopp fordi den er så enkel å bruke. I stedet for å sitte med åtte knapper og sto stikker som på vanlige kontrollere kunne de holde wiimoten i hånden og bevege hånden naturlig. For mange er dette nok å foretrekke foran en avansert kontroller de ikke aner hvordan de skal bruke. For å sette det litt på spissen har vi ratt og pedal til bilspill, en flystikke til flyspill og lyspistol til noen skytespill. Wii gav oss en tennisracket til tennisspill.

 

Gamepaden er mer komplisert enn å sveive med armene, men den er ikke mer konplisert enn en PS4-kontroll. Og PS4 selger som varmt hvetebrød.

 

Nintendo mente det nok bra med gamepaden til Wii U, men den er for stor og klumpete for folk flest, og i stedet for å gjøre ting enklere for folk gjorde den ting bare enda mer komplisert enn før. En ting er å ha en drøss knapper å holde styr på, men nå satt man med en ekstra skjerm også. Det blir fort mye surr for en som aldri har rørt en konsoll før. Man kan nok lett forsøke seg med "Men DS og 3DS har også to skjermer!", men det er ikke helt det samme. Disse to har to skjermer rett ved siden av hverandre, så det er lett å holde god oversikt. Den nederste er også trykkfølsom, som gjør at man kan kontrollere ting enda bedre enn før. Det går ikke på Wii U.

 

Mener du at Nintendo bør gå tilbake til motion Controls, slik som med Wii? Jeg er redd dette ikke vil funke. Gamere lar seg ikke lure to ganger (se på Kinect 2), og småbarnsfamiliene er nå på smarttelefoner og ipads.

 

På toppen av det hele sliter Wii U fortsatt med spilltørke. Det er nok et av hovedproblemene. Men Nintendo har innrømt at de gjorde en tabbe her, og har allerede bekreftet mange spill til NX til launch eller launch vinduet. Mario, Zelda og Pokemon er alle bekreftet, samt to Dragon Quests, samt Just Dance (genialt for å dra inn casuals). Hvis de klarer å innfri løftet om en jevnere strøm av førstepartsspill kan nok NX fort bli en større suksess enn Wii U. Men om det er bra nok får tiden vise.

 

Spilltørken henger sammen med svak maskinvare. Man får rett og slett ikke tredjepartsstøtte uten maskinvare. Nintendo kan ikke pumpe ut nok kvalitetsspill på egenhånd. Et lite lys i tunellen er at Nintendo med NX kan fokusere på kun èn plattform. De slipper å produsere spill til to ulike konsoller. Om dette er nok gjenstår å se. 

 

Alt i alt er jeg ganske enig med deg. Vi er nok litt uenig i hovedårsaken til at Wii U floppet. Jeg tror du legger større skyld på markedsføringen, mens jeg skylder på spilltørke og svak maskinvare (som henger sammen. Egentlig ett punkt).

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Er kanskje meg men synes fortsatt idag, Link to the past ser bedre ut enn det nyeste Zelda spillet. (med tanke på grafikk vi har idag og hvordan det ser ut overall) Noen vil hate eller like det men jeg synes nye Zelda grafikk er rævva, jeg personlig elsker WoW graphics. Altså ikke bare wow men grafikk i den typen, ligner veldig mye på Zelda men Nintendo setter på bullshit features som sånn fog eller view distance er helt rævva, blurry faenskap, please nintendo slå den der skiten av.

 

Er det like ille på det nyeste som Skyward Sword så er det flopp for min del, klarer ikke å spille slikt drit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kanskje meg men synes fortsatt idag, Link to the past ser bedre ut enn det nyeste Zelda spillet. (med tanke på grafikk vi har idag og hvordan det ser ut overall) Noen vil hate eller like det men jeg synes nye Zelda grafikk er rævva, jeg personlig elsker WoW graphics. Altså ikke bare wow men grafikk i den typen, ligner veldig mye på Zelda men Nintendo setter på bullshit features som sånn fog eller view distance er helt rævva, blurry faenskap, please nintendo slå den der skiten av.

 

Er det like ille på det nyeste som Skyward Sword så er det flopp for min del, klarer ikke å spille slikt drit.

Tror Skyword Sword var litt avhengig av bedre maskinvare for og kunne kjøre mindre "blurry" textures.

Mente du "A Link To The Past" fra Super Nintendo? Grafikken der var sinnsyk på sin tid ja, og ser fremdeles bra ut, men at det er bedre enn nyere titler er vel å ta litt hardt i? xP

 

Jeg er helt enig med deg angående det nye Zelda spillet. Jeg kunne heller tenkt meg en type Twilight Princess grafikk for å være helt ærlig. Det ser jo også ganske ut som Far cry, så jeg håper inderlig at det ikke vil føles som det.

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke gnåle så mye om grafikk!selvfølgelig ønsker vi fet grafikk,det har vi alltid ønsket..jeg husker så godt da super nintendo ble lansert,det var skikkelig "wow" faktor når man spilte f.eks castlevania 4,f-zero,street fighter2 og super Mario world,FANTASTISK flott grafikk!uten det hadde ikke snes vært det samme..Vi ønsker ,og bør få "wow" faktor idag også,det er en del av konsoll generasjoner om man vil det eller ikke,det blir jo så mye mer spennene og noe du vil huske i lang tid da du for første gang får se konsoll gjøre noe nytt og heftig som tidligere ikke var mulig.

Endret av olliver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hadde vært dørgende kjedelig med en ps4-klone.

En Nintendo-maskin med sterk hardware ville i mine øyne vært alt annet enn kjedelig. Blir en konsoll kjedeligere jo sterkere hardware den har? Sterkere maskinvare gir flere muligheter til å lage spill. Svakere maskinvare begrenser mulighetene man har til å realisere visjonen for spillet.

 

Vil ikke starte enda en diskusjon om FPS og oppløsning, men det slår meg som pussig at noen synes sterkere maskinvare (som også åpner for tredjepartsstøtte) er noe negativt. Det ER lov med gimmick OG sterk hardware.

 

Har for øvrig en teori om at de fleste av dem som ikke har noe ønske om sterk maskinvare på NX, allerede har en PS4 eller Xbox fra før. Derfor har de ikke noe behov for tredjepartsstøtte, men kan bruke Nintendokonsollen for de få Nintendospillene som slippes.

 

 

 

Hvem sa at jeg ønsker meg svak maskinvare? Jeg tar alt jeg kan få. En konsoll som er kraftigere enn ps4 hadde ikke vært meg i mot, poenget mitt er at jeg vil ha noe annet i tillegg. Jeg vil ha nyvinninger og interessante spillopplevelser som gjør at det ikke bare er en generic, dårlig pc, med trynet til mario klistra på. Jeg tror ikke Nintendo kommer til å kapre mange markedsandeler ved å introdusere en ps4-klone når de andre allerede har et godt fotfeste i markedet og spillutviklingsmiljøene, men det er en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar

 

 

Har for øvrig en teori om at de fleste av dem som ikke har noe ønske om sterk maskinvare på NX, allerede har en PS4 eller Xbox fra før. Derfor har de ikke noe behov for tredjepartsstøtte, men kan bruke Nintendokonsollen for de få Nintendospillene som slippes.

Wii hadde svak hardware og lav pris for å være en ekstrakonsoll for gamere, samt en konsoll folk som sjelden eller aldri spiller kunne være interessert i. Resultatet ble over 100 millioner solgte konsoller. Dere som krever sterk hardware er nok ikke akkurat i flertall.

Hvis det er så mange som som ønsker svak hardware, hvorfor solgte ikke Wii U som varmt hvetebrød? Setter pris på en annen forklaring enn dårlig markedsføring, da dette umulig kan være hele forklaringen. Folk fikk etter hvert med.seg.at Wii U var en konsoll, men ingen kjøpte.

 

Poenget mitt var uansett at det er merkelig at folk mener sterk maskinvare er negativt. Det finnes jo kun positive følger av sterk maskinvare. Jeg sier ikke NX skal matche Scorpio, men PS4-ytelse burde være lett å få til på en konsoll til 3000 kr. Hvorfor ikke dette i tillegg til en gimmick?

 

 

Wii U hadde ikke svak hardware da den kom ut. Den var like god som konkurrentene på det tidspunktet. Det tok vel ca et år til før ps4 kom ut på markedet, men allikevel så var det få som så poenget i å kjøpe en wii u. Navnet forvirret mannen i gata, mens entusiastene ikke ble begeistret over den ekstra skjermen i kontrolleren. I tillegg hadde den en veldig svak launch lineup av populære titler, som gjorde at den aldri fikk noe moment i markedet. En skal heller ikke glemme at Nintendo lager ikke default-konsollen lenger, de kan ikke bare gi ut noe, og forvente at folk og utviklere flokker til den. De må jobbe beinhardt for å overbevise hver gang. Hvis de lager noe som er litt "meh", så er slaget allerede tapt. Hvis Nintendo ikke er best eller annerledes på en god måte, så er det rett og slett game over for den generasjonen.  

Endret av tankbug
Lenke til kommentar

Jeg synes nå Mario Sunshine var bedre på alle områder enn SM64, og der har du grafikk som faktisk var helt sinnsykt fremfor sin tid.

 

Grafikk har en del å si på opplevelsen, derfor er det litt dumt at man skal bli "straffet" med dårligere grafikk og framerate hvis du vil spille med venner, simpelthen fordi Nintendo ikke gidder legge inn litt bedre maskinvare.

Som sagt, vi kan få både god grafikk og god teknologi, men det må vi se om Nintendo skjønner snart.

Super mario Sunshine er jo nyere en Super mario 64 da. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Har for øvrig en teori om at de fleste av dem som ikke har noe ønske om sterk maskinvare på NX, allerede har en PS4 eller Xbox fra før. Derfor har de ikke noe behov for tredjepartsstøtte, men kan bruke Nintendokonsollen for de få Nintendospillene som slippes.

Wii hadde svak hardware og lav pris for å være en ekstrakonsoll for gamere, samt en konsoll folk som sjelden eller aldri spiller kunne være interessert i. Resultatet ble over 100 millioner solgte konsoller. Dere som krever sterk hardware er nok ikke akkurat i flertall.
Hvis det er så mange som som ønsker svak hardware, hvorfor solgte ikke Wii U som varmt hvetebrød? Setter pris på en annen forklaring enn dårlig markedsføring, da dette umulig kan være hele forklaringen. Folk fikk etter hvert med.seg.at Wii U var en konsoll, men ingen kjøpte.

 

Poenget mitt var uansett at det er merkelig at folk mener sterk maskinvare er negativt. Det finnes jo kun positive følger av sterk maskinvare. Jeg sier ikke NX skal matche Scorpio, men PS4-ytelse burde være lett å få til på en konsoll til 3000 kr. Hvorfor ikke dette i tillegg til en gimmick?

Wii U hadde ikke svak hardware da den kom ut. Den var like god som konkurrentene på det tidspunktet. Det tok vel ca et år til før ps4 kom ut på markedet, men allikevel så var det få som så poenget i å kjøpe en wii u. Navnet forvirret mannen i gata, mens entusiastene ikke ble begeistret over den ekstra skjermen i kontrolleren. I tillegg hadde den en veldig svak launch lineup av populære titler, som gjorde at den aldri fikk noe moment i markedet. En skal heller ikke glemme at Nintendo lager ikke default-konsollen lenger, de kan ikke bare gi ut noe, og forvente at folk og utviklere flokker til den. De må jobbe beinhardt for å overbevise hver gang. Hvis de lager noe som er litt "meh", så er slaget allerede tapt. Hvis Nintendo ikke er best eller annerledes på en god måte, så er det rett og slett game over for den generasjonen.

Nintendo må slettes ikke være 100% ulik ps4 for og lykkes.
Lenke til kommentar

Alt i alt er jeg ganske enig med deg. Vi er nok litt uenig i hovedårsaken til at Wii U floppet. Jeg tror du legger større skyld på markedsføringen, mens jeg skylder på spilltørke og svak maskinvare (som henger sammen. Egentlig ett punkt).

Har egentlig lite å motsi her. :) Vil påstå markedsføring absolutt må ta en del av skylden. De prøvde å lage en Wii-familie, men glemte at det bare ble forvirrende for vanlige folk. Wii U-konsollen er også veldig lik Wii på utseende, og de fokuserte alt for mye på å skryte av gamepaden. Dermed kunne man lett tro gamepaden var en ny greie til gamle Wii. Men ja, spilltørke og svak maskinvare har også helt klart mye å si. Det er nok mange ting som slo feil her.

 

Samtidig må man ikke glemme at 3DS gikk i nesten et halvt år med spilltørke etter launch, før vi endelig fikk Zelda som første "must buy!"-tittel. Men etter det fortsatte spilltørken lenge. Nå i dag er 3DS derimot en av de mestselgende håndholdte konsollene gjennom tidene, kanskje slått av DS (uten at jeg har giddet sjekke tallene så nøye.) Spilltørke alene er ikke nok til å skape en flopp. Wii hadde på sin side svak hardware, men solgte likevel 100 millioner konsoller. Det er rimelig mye.

 

Legger vi sammel alt vil jeg tippe Wii U slet mye av en kombinasjon av dårlig hardware i forhold til konkurrentene (PS4, XBone), høy pris i forhold til Wii, spilltørke og dårlig markedsføring. Det positive er at Nintendo er smarte folk som vet hva de gjør, og det skal godt gjøres å gjøre så mange tabber enda en gang. Skal jeg leke spåmann vil jeg tippe NX får en bra start siden det er en helt ny konsoll, før ting roer seg ned en stund når det første kicket er over. Men klarer Nintendo å fortsette å lage bra spill, om prisen er bra og om de klarer å overbevise folk om at dette er noe man vil ha kan NX fort komme seg på beina igjen og bli en stor suksess. Vi får se. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Nintendo har også vist at de begynner å gå tom for ideer, som resulterer i dårlige spill. X-antall new super mario bros, mario party er helt ødelagt pga at alle spillere er samlet i en bil.

Sånn helt egentlig var det bare Mario Kart og Super Smash som levde en stund på wiiU her i huset. Resten var egentlig litt "meh" etter ekstremt kort tid.

 

Nintendo må virkelig legge om spillene nå. Hvis ikke, så kommer NX til å dø relativt kjapt pga at tredjepart støtten vil bli laber.

Lenke til kommentar

Nintendo har også vist at de begynner å gå tom for ideer, som resulterer i dårlige spill. X-antall new super mario bros, mario party er helt ødelagt pga at alle spillere er samlet i en bil.

Sånn helt egentlig var det bare Mario Kart og Super Smash som levde en stund på wiiU her i huset. Resten var egentlig litt "meh" etter ekstremt kort tid.

Deg om det. Hva med Splattoon? Beste eksemplet på at det fortsatt finnes gode idemakere hos Nintendo, spør du meg. Og hva med Pikmin 3? Bayonetta? Wonderfull 101? Alle disse ser ut til å være (har ikke spilt alle) gode, godt likt og fulle av nye ideer. De to siste er vel kanskje ikke first party, men de er eksklusive spill som Nintendo har satset på, så synes godt de kan tas med likevel. Super Mario Maker oppleves kanskje ikke som så iderikt siden det bare gjenbruker elementer fra tidligere spill, men det er imponerende hvor godt det fungerer. Jeg gikk relativt fort lei av dette selv, men det viser for meg at det er en del dyktige folk hos Nintendo som tenker i riktige baner.

 

Jeg kan være delvis enig i en del ting også. Super Mario 3D World er proppfullt av gode ideer visult og designmessig, men med tanke på gameplay føler jeg ikke det ga meg så veldig mye nytt. Det har også blitt alt for mange 2D-plattformere, noe som man jo kan bli lei av, selv om alle er knallspill i seg selv. Paper Mario ser også mye kjedeligere ut enn de to første i serien.

 

Jeg føler du sier litt i mot deg selv. Du synes fire NSMB fordelt på fire konsoller er alt for mye, men det du har kost deg mest med er Mario Kart ÅTTE og Smash Bros 4,5. Du later også til å synes det i utgangspunktet er helt ok med Mario Party 9 og 10, og at det hovedsaklig er den tåpelige "sammen i en vogn"-mekanikken som ødelegger. Så jeg synes ikke helt det virker som du har noe problem med at det kommer mange spill i samme serie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nintendo har også vist at de begynner å gå tom for ideer, som resulterer i dårlige spill. X-antall new super mario bros, mario party er helt ødelagt pga at alle spillere er samlet i en bil.

Sånn helt egentlig var det bare Mario Kart og Super Smash som levde en stund på wiiU her i huset. Resten var egentlig litt "meh" etter ekstremt kort tid.

 

Nintendo må virkelig legge om spillene nå. Hvis ikke, så kommer NX til å dø relativt kjapt pga at tredjepart støtten vil bli laber.

 

Hm, hvis du ikke liker 3D Mario, nyere Zelda, smash, mario kart, NSMB, splatoon, mario maker og de tingene der, så tror jeg egentlig at Nintendo ikke er firmaet for deg lenger. Dette er nok franchiser de kommer til å satse på å utvikle videre. Men fatt mot, det er masse bra indie-spill som fyller igjen en del hull mellom de store AAA-titlene på tredjepart hvis du trenger noe i tillegg til dem.

Lenke til kommentar

Man må spørre seg om ikke Nintendo i dag ville tjent mer penger hvis spillene deres også ble solgt på andre plattformer. Jeg er sikker på at det er mange som kunne tenke seg å spille spillene deres, for de er jo fortsatt noe av det beste som lages, men ikke er villige til å kjøpe en egen konsoll kun for disse. Jeg kan i grunn ikke tenke meg en eneste utvikler som jeg ville kjøpt en egen konsoll fra kun for å spille deres spill.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

Nintendo har også vist at de begynner å gå tom for ideer, som resulterer i dårlige spill. X-antall new super mario bros, mario party er helt ødelagt pga at alle spillere er samlet i en bil.

Sånn helt egentlig var det bare Mario Kart og Super Smash som levde en stund på wiiU her i huset. Resten var egentlig litt "meh" etter ekstremt kort tid.

 

Nintendo må virkelig legge om spillene nå. Hvis ikke, så kommer NX til å dø relativt kjapt pga at tredjepart støtten vil bli laber.

 

Hm, hvis du ikke liker 3D Mario, nyere Zelda, smash, mario kart, NSMB, splatoon, mario maker og de tingene der, så tror jeg egentlig at Nintendo ikke er firmaet for deg lenger. Dette er nok franchiser de kommer til å satse på å utvikle videre. Men fatt mot, det er masse bra indie-spill som fyller igjen en del hull mellom de store AAA-titlene på tredjepart hvis du trenger noe i tillegg til dem.

 

Han har litt rett i det han skriver, ang att Nintendo begynner å gå tom for ider da, vær gang jeg har kjøpt ny nintendo console har jeg blitt litt skuffet for mario var bedre sist gang er bare et exempel da, ikke  exempel  for super mario 64 var bedre en super mario sunshine var da, men  super mario sunshine var bedre en mario som på wii jeg savnet myntene i det spillet da å det var nye ideer fra nintendo da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...