Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

At folk mener spillbiblioteket til WiiU er dårlig kan jeg ikke fatte og begripe. Selve konsollen kan man si mye om (og det meste har vel allerede blitt sagt), men det er en solid lineup imo. MP-opplevelsen er, som nevnt til det kjedsommelige, til tider skral, men solid er det fortsatt.

Greit at wiiU hadde et greit utvalg, men når over halvparten(kanskje mer) sugde eller var middelmådig, vil jeg vel egentlig ikke kalle utvalget så bra. Hvis jeg lager masse drittspill til en konsoll, skal konsollen da få pluss for bra utvalg, når utvalget for det meste sugde?
Skalerer denne påstanden med antall titler utgitt på en konsoll? For det er jo mulig å fremsette en påstand om at 50% av spillene utgitt til PS2 faller inn under den løst definerte kategorien "crap"? Umulig sammenlikning, ja, men fortsatt.

 

Når det er sagt vil jeg ha på det rene at mitt innlegg ikke var myntet på noen enkeltpersoner i tråden, men heller som et generelt hjertesukk. Jeg har greid å tyne timesvis med moro ut av WiiU, og har en del vansker med å se hvorfor det er selve spillene til konsollen som ofte er klagesangen. Enlightened nevnte en del, men jeg mener det er flere som absolutt bør nevnes (personlige preferanser er selvfølgelig en ting):

DK Tropical Freeze, Pikmin 3, Wonderful 101, Bayonetta, Mario Maker, Captain Toad, Lego City, Fast Racing Neo, Yoshi's Wooly World. I tillegg kommer Xenoblade for de som liker serien/den typen spill, og alle som ikke er eksklusive (Rayman, feks).

Splatoon spesielt, men også MK8, er to av de mest fornøyelige spillene jeg har spilt på mange år.

 

Å sammenlikne med GC eller Wii er selvfølgelig naturlig, men fånyttes. GC har etter min oppfatning et av de mest solide spillbibliotekene på noen konsoll. Wind Waker, Melee, F-Zero GX, Mario Sunshine, osv. Jeg har aldri påstått at WiiU kan måle seg med dette, men at det er gjennomført og mange solide titler mener jeg så absolutt. Rimelig å klage på kvantiteten, men jeg mener det er mange eksempler på høy kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

At folk mener spillbiblioteket til WiiU er dårlig kan jeg ikke fatte og begripe. Selve konsollen kan man si mye om (og det meste har vel allerede blitt sagt), men det er en solid lineup imo. MP-opplevelsen er, som nevnt til det kjedsommelige, til tider skral, men solid er det fortsatt.

Greit at wiiU hadde et greit utvalg, men når over halvparten(kanskje mer) sugde eller var middelmådig, vil jeg vel egentlig ikke kalle utvalget så bra. Hvis jeg lager masse drittspill til en konsoll, skal konsollen da få pluss for bra utvalg, når utvalget for det meste sugde?
Skalerer denne påstanden med antall titler utgitt på en konsoll? For det er jo mulig å fremsette en påstand om at 50% av spillene utgitt til PS2 faller inn under den løst definerte kategorien "crap"? Umulig sammenlikning, ja, men fortsatt.

 

Når det er sagt vil jeg ha på det rene at mitt innlegg ikke var myntet på noen enkeltpersoner i tråden, men heller som et generelt hjertesukk. Jeg har greid å tyne timesvis med moro ut av WiiU, og har en del vansker med å se hvorfor det er selve spillene til konsollen som ofte er klagesangen. Enlightened nevnte en del, men jeg mener det er flere som absolutt bør nevnes (personlige preferanser er selvfølgelig en ting):

DK Tropical Freeze, Pikmin 3, Wonderful 101, Bayonetta, Mario Maker, Captain Toad, Lego City, Fast Racing Neo, Yoshi's Wooly World. I tillegg kommer Xenoblade for de som liker serien/den typen spill, og alle som ikke er eksklusive (Rayman, feks).

Splatoon spesielt, men også MK8, er to av de mest fornøyelige spillene jeg har spilt på mange år.

 

Å sammenlikne med GC eller Wii er selvfølgelig naturlig, men fånyttes. GC har etter min oppfatning et av de mest solide spillbibliotekene på noen konsoll. Wind Waker, Melee, F-Zero GX, Mario Sunshine, osv. Jeg har aldri påstått at WiiU kan måle seg med dette, men at det er gjennomført og mange solide titler mener jeg så absolutt. Rimelig å klage på kvantiteten, men jeg mener det er mange eksempler på høy kvalitet.

Det jeg ville fram til, var at jeg synes det blir litt rart å si at en konsoll har bra spillutvalg når 70% var "meh" eller "ok". Litt misvisende egentlig. Jeg synes en konsoll kan få tittelen bra spillutvalg når den har mange nok bra eller gode spill, og jeg synes egentlig wiiU hadde litt for få "bra" spill til å få den tittelen hos meg.

 

De fleste spillene du nevnte der(utenom DK TF) synes JEG er "meh" spill. De går fort i glemmeboken, og er ikke det folk flest ønsker seg heller(sikter derfor til det labre salget wiiU hadde). Det vi Nintendo gutta vil ha(går ut ifra det inkluderer deg), er et Paper mario etter TTYD formelen med en fengende historie, bra kampsystem og følelsen du kun får i paper mario, F-Zero oppfølger til GX, Mario Sunshine 2?!, Mario party med den gode gamle brettrunden og uten den forbaskede bilen, Zelda(Det nye som kommer, virker jo egentlig litt som en far cry/Skyrim rip-off, og jeg er veldig redd at det skal ødelegge Zelda slik vi kjenner det. Spesielt siden Nintendo har gjort det med x-antall titler til nå. Vi fikk jo faktisk ikke Zelda til wiiU, og det er for dårlig.), Metroid Prime 5(tenk hvor gøy det ville vært med co-op og Multiplayer. Istedet får vi MP federation force. Hurra, enda et tegn på at Nintendo driter i fansen, vi ville ha MP med samus slik som før ffs!), Oppfølger til MK double dash med spesialvåpen(ja, dette synes jeg var det beste mario kartet som har kommet. Det nye var bra, men double dash synes jeg var bedre). Har sikkert glemt noe nå, menmen.

 

Istedet får vi alt som er nevnt over. Det er for det meste "meh" spill i min bok, og jeg tror jeg snakker for alle Nintendo fans her inne, når jeg sier at Nintendo har sviktet oss fullstendig. De hører ikke på oss lenger, og ødelegger gode titler og mange titler får vi ikke i det hele tatt engang. Nintendo bør se tilbake på det de lagde tidligere, for det er der den store Nintendo magien ligger, samt nøkkelen til salgsporten. Hvem ville ikke ha kjøpt wiiU på lansering hvis den hadde Zelda, paper mario TTYD 2?! og kanskje F-Zero eller Metroid Prime 5? Den hadde solgt som varmt hvetebrød. Men Neida, det var vel for dumt å gjøre det...

Lenke til kommentar

 

Istedet får vi alt som er nevnt over. Det er for det meste "meh" spill i min bok, og jeg tror jeg snakker for alle Nintendo fans her inne, når jeg sier at Nintendo har sviktet oss fullstendig. De hører ikke på oss lenger, og ødelegger gode titler og mange titler får vi ikke i det hele tatt engang. Nintendo bør se tilbake på det de lagde tidligere, for det er der den store Nintendo magien ligger, samt nøkkelen til salgsporten. Hvem ville ikke ha kjøpt wiiU på lansering hvis den hadde Zelda, paper mario TTYD 2?! og kanskje F-Zero eller Metroid Prime 5? Den hadde solgt som varmt hvetebrød. Men Neida, det var vel for dumt å gjøre det...

 

 

 

Vel, jeg ville vært forsiktig å snakke for alle Nintendo-fans, fordi jeg må si meg uenig med en del av det du sier her. Folk har mye forskjellige meninger. Det er mange av spillene du syntes er "ok" som har fått knallkarakterer av spillsider og blir ansett som en av de beste i franchisen, så det sier jo litt. Nytt F-zero ser jeg ikke heeelt poenget med siden vi har Mario Kart som egentlig har inkorporert noe av de beste tingene fra F-Zero allerede, slik som det syke bane-designet. Hadde vært hyggelig med et gjensyn med F-zero-gjengen og den feste musikken, men gameplay-messig blir det litt redundant. 

Metroid Prime hadde vært sweet, så jeg håper vi får det med NX. Jeg er ikke like negativ som deg ang. metroid-spillet som kommer, fordi det er bare et lite spill som kommer på 3ds, og tar derfor nok ikke opp for mye av ressursene som utvikler spill for stuekonsollen. Jeg tror ikke dette er en slags pekepinn på hvor Nintendo kommer til å ta franchisen videre, jeg ser for meg bare at det er en forgrening.  

 

Jeg føler ikke at Nintendo har sviktet oss, fordi har jo ikke lovt oss noe. De bare prøver ut litt forskjellige spill, akkurat som de prøver ut forskjellig hardware. Noe blir en hit, noe blir piss. Jeg syntes at det største problemet til Wii U var navn og markedsføring, som ødela releasen, som igjen ødela interessen hos tredjepart, som igjen gjør at konsollen aldri fikk noe moment i markedet, det er iallefall slik jeg ser det. Men hvis Nintendo gjør som Konami, og isolerer franchisene til fuckings pachinko-maskiner, så vil jeg føle meg sviktet også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv likte jeg Super Mario 3d land, og er vel eneste Mario spillet siden SUper Mario world samboeren har giddet å spille igjennom. Hun likte det så godt at etterpå satt hun i gang med Super Mario 3d land på 3dsen min.

 

Jeg likte Super mario galaxy 1 og 2 bedre enn Sunshine, selv om sunshine også var et ganske bra spill. Savner Gamecuben med Starfox og Sunshine.

Donkey kong og New super mario er jeg dritlei. Donkey Kong føles fortsatt som Donkey kong country på super nintendo. Donkey kong country var et fantastisk spill på super nintendo, men er ganske lei resirkuleringen nå.

Jeg håper at Nintendo forsøker på nye ting, og elsker at de tester noe nytt med neste Zelda. Blir det dårlig går det alltid å gå tilbake til det gode gamle. Nintendo spill selger kun til fansen, noen nostalgikere og en del barneforeldre. Barna er nå på ipaden så markedet skrumper, og da må de komme med noe nytt enten i hvordan spillene er eller i hvordan de spilles. Pokemon go beviser jo at interessen fortsatt finnes for Nintendo.

 

Wii u sine dårlige salgstall skyldes kontrollerne (både motion og hovedkontrolleren) og at nesten alle tror det er en wii og ikke en ny konsoll.

Lenke til kommentar

 

 

Istedet får vi alt som er nevnt over. Det er for det meste "meh" spill i min bok, og jeg tror jeg snakker for alle Nintendo fans her inne, når jeg sier at Nintendo har sviktet oss fullstendig. De hører ikke på oss lenger, og ødelegger gode titler og mange titler får vi ikke i det hele tatt engang. Nintendo bør se tilbake på det de lagde tidligere, for det er der den store Nintendo magien ligger, samt nøkkelen til salgsporten. Hvem ville ikke ha kjøpt wiiU på lansering hvis den hadde Zelda, paper mario TTYD 2?! og kanskje F-Zero eller Metroid Prime 5? Den hadde solgt som varmt hvetebrød. Men Neida, det var vel for dumt å gjøre det...

 

 

 

Vel, jeg ville vært forsiktig å snakke for alle Nintendo-fans, fordi jeg må si meg uenig med en del av det du sier her. Folk har mye forskjellige meninger. Det er mange av spillene du syntes er "ok" som har fått knallkarakterer av spillsider og blir ansett som en av de beste i franchisen, så det sier jo litt. Nytt F-zero ser jeg ikke heeelt poenget med siden vi har Mario Kart som egentlig har inkorporert noe av de beste tingene fra F-Zero allerede, slik som det syke bane-designet. Hadde vært hyggelig med et gjensyn med F-zero-gjengen og den feste musikken, men gameplay-messig blir det litt redundant. 

Metroid Prime hadde vært sweet, så jeg håper vi får det med NX. Jeg er ikke like negativ som deg ang. metroid-spillet som kommer, fordi det er bare et lite spill som kommer på 3ds, og tar derfor nok ikke opp for mye av ressursene som utvikler spill for stuekonsollen. Jeg tror ikke dette er en slags pekepinn på hvor Nintendo kommer til å ta franchisen videre, jeg ser for meg bare at det er en forgrening.  

 

Jeg føler ikke at Nintendo har sviktet oss, fordi har jo ikke lovt oss noe. De bare prøver ut litt forskjellige spill, akkurat som de prøver ut forskjellig hardware. Noe blir en hit, noe blir piss. Jeg syntes at det største problemet til Wii U var navn og markedsføring, som ødela releasen, som igjen ødela interessen hos tredjepart, som igjen gjør at konsollen aldri fikk noe moment i markedet, det er iallefall slik jeg ser det. Men hvis Nintendo gjør som Konami, og isolerer franchisene til fuckings pachinko-maskiner, så vil jeg føle meg sviktet også.

 

Salget av wiiU viser jo ganske tydelig at den typen spill ikke er det som slår ann. De skikkelige titlene har for det meste vært fraværende, og det er kun Smash bros og tildels Mario kart folk har skaffet seg wiiU for.

Klart at meningene er forskjellig, men salget av wiiU viser jo helt tydelig at spillene som er lansert ikke er bra nok(Bare se på salgstallene Wii hadde).

 

Når jeg sa at Nintendo har sviktet oss, så gikk jeg sterkt ut ifra at du skjønte hvor jeg ville. Nei, Nintendo har ikke lovt oss noe konkret, men hver generasjon før wiiU ga oss et solid spillutvalg med mange skikkelig bra spill. Når de nå ødelegger mange av titlene(sikter til Mario Party osv) bare fordi de har lyst?! Hvorfor i all verden skal man forandre på en formel som selger som bare juling? Nintendo er altfor opptatt av å finne nytt dilldall, fancy kontrollere eller fancy måter å spille spill på. Vi trenger det ikke!

 

Vi(jeg, hvis du ikke er enig) vil ha standard kontroller(med wii kontroller/gamepad som en mulighet) og spill etter den gamle gode Nintendo formelen.

 

Salgstallene beviser at Spillene som er lansert ikke leverer godt nok. Det kan du snu og vende på så mye du vil, men til syvende og sist har Nintendo gjort en skivebom. Remakes(TP HD, WW HD) er egentlig det eneste som holder min wiiU i live atm, og Tekken Tag tournament og Smash Bros når jeg har venner på besøk. Så å si alt utenom Smash og Mario kart er en pain å spille pga nedjusteringer pga for svak hardware.

 

Hvis Nintendo ikke tar seg sammen snart, kan det fort gjøres at de tar en Sega. Jeg håper jo ikke det, men det ender der om de fortsetter slik de gjør nå.

Lenke til kommentar

Hadde meg nylig en uke i Amsterdam, kom hjem i dag. Kan godt si at Pokemon GO har måtte slått godt ann der, så flere store bannere med "Pokestop" spredt rundt om i byen, flere restauranter og barer som reklamerte med stops og "rare pokemons inside" osv. Var og innom en elektronikk butikk hvor jeg så dette skiltet

 

k3TNEFV.jpg

Samt der var en rad med PCer i bakgrunnen med kun Pokemon bankgrusbilder. Nå vet jeg ikke hvordan det er i større byer i Norge ettersom jeg ikke har vært innom noen siden PoGO ble lansert, men synst vertfall at det hele hadde begynt å ta litt vel av i Amsterdam :dontgetit: . Men samtidig er jo det litt arti å se hvor engasjerte folk blir :) 

Lenke til kommentar

 

*snip*

 

Salget av wiiU viser jo ganske tydelig at den typen spill ikke er det som slår ann. De skikkelige titlene har for det meste vært fraværende, og det er kun Smash bros og tildels Mario kart folk har skaffet seg wiiU for.

Klart at meningene er forskjellig, men salget av wiiU viser jo helt tydelig at spillene som er lansert ikke er bra nok(Bare se på salgstallene Wii hadde).

 

Når jeg sa at Nintendo har sviktet oss, så gikk jeg sterkt ut ifra at du skjønte hvor jeg ville. Nei, Nintendo har ikke lovt oss noe konkret, men hver generasjon før wiiU ga oss et solid spillutvalg med mange skikkelig bra spill. Når de nå ødelegger mange av titlene(sikter til Mario Party osv) bare fordi de har lyst?! Hvorfor i all verden skal man forandre på en formel som selger som bare juling? Nintendo er altfor opptatt av å finne nytt dilldall, fancy kontrollere eller fancy måter å spille spill på. Vi trenger det ikke!

 

Vi(jeg, hvis du ikke er enig) vil ha standard kontroller(med wii kontroller/gamepad som en mulighet) og spill etter den gamle gode Nintendo formelen.

 

Salgstallene beviser at Spillene som er lansert ikke leverer godt nok. Det kan du snu og vende på så mye du vil, men til syvende og sist har Nintendo gjort en skivebom. Remakes(TP HD, WW HD) er egentlig det eneste som holder min wiiU i live atm, og Tekken Tag tournament og Smash Bros når jeg har venner på besøk. Så å si alt utenom Smash og Mario kart er en pain å spille pga nedjusteringer pga for svak hardware.

 

Hvis Nintendo ikke tar seg sammen snart, kan det fort gjøres at de tar en Sega. Jeg håper jo ikke det, men det ender der om de fortsetter slik de gjør nå.

 

 

 

Men hva er det Nintendo kan lage som er "back to the roots", men som ikke er f.eks. Mario Kart 8? Det er jo klassisk og kan spilles med en standard kontroller. Eller Smash Brothers for Wii U? Skal de da bare lage retro-spill type Shovel Knight? Tror du at Nintendo kunne ha sluppet en konsoll med grafikk som kan hamle opp med ps4/xbone et år før de andre til en pris som folk ville syntes ville være overkommelig? Jeg har mine tvil. Burde de ha ventet til konkurrentene var ute? Tja, men Wii var jo allerede død, og de trengte å få ut en konsoll. 

 

Personlig tror jeg at spillene som måtte komme ut til Wii U, for at den skulle få skikkelig fart på seg, måtte være bedre enn de som kom på konkurrentenes plattformer. Mer interessant for vanlige folk enn The Last of Us, Uncharted, Tomb Raider, Witcher 3, Bloodborne, Halo, GTA og alle disse titlene folk elsker og er solgt på lenge før de kommer ut. Enten det, eller så måtte Wii U koste under tusenlappen og spillene koste et par hundre kroner pr stk. Jeg tror Nintendo gikk inn i kampen med denne generasjonen med veldig dårlige odds, fordi folk er allerede solgt på de andre store franchisene og det er GARANTERT at de kommer på de konsollene.  Poenget mitt er at jeg tror de trenger MER enn klassiske spill, en standard kontroller og god grafikk for å klare seg. 

Vi får se, vi er lovet mer info om NX i høst, og det er masse rykter som sier alt mulig rart. 

 

I likhet med deg, så håper jeg de ikke drar en Sega. Da håper jeg heller de bare gir opp hele greia og går ned med flagget til topps, enn å seigpine seg selv inn i forglemmelsen over mange år. 

Lenke til kommentar

Dette lover bra ifra Nintendo! Helt supert at dem kjører sitt eget løp og ikke prøver å konkurrere med Sony og Microsoft. 

 

http://www.eurogamer.net/articles/2016-07-26-nx-is-a-portable-console-with-detachable-controllers

 

EDIT: Crazy Joe Davola slo meg på målstreken 

 

EDIT: Og btw....hva var det jeg sa om NX! I told you so :)

Hvis jeg har forstått dette rett, er dette helt krise allerede. Her snakkes det om en mobil konsoll, og hva betyr det? Jo, det betyr simpelthen svak maskinvare og veldig sannsynlig forrige generasjons grafikk.

Må innrømme at jeg ble skikkelig skuffet jeg nå. Nintendo må jo ha røykt ett eller annet rare greier, for de lager jo nå enda en håndholdt konsoll, når vi allerede har 3ds?!

 

Oddsen er veldig stor for at Nintendo har tråkket i salaten igjen med dette her. Klart vi må vente å se, men dersom den skal kjøre på mobilgrafikkbrikke så er det jo allerede sagt at Playstation og Xbox vil ligge milevis foran, hva grafikk angår. Har jeg virkelig forstått dette rett, eller er jeg helt på bærtur?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om ryktene stemmer så bruker den Nvidia sin Tegra mobil brikke. Men hvilke av modellene eller om det er en helt ny og enda kraftigere utgave av brikka vet vi ikke enda.

 

Så det blir ikke en konsoll som overgår PS4 og XBO dette. Om ikke Nvidia har en overraskelse på lur med en ny Tegra modell vel å merke. Her er hva deres nyeste utgave X1 klarer.

 

 

Om jeg skal gjette så vil NX etterhvert ta over for 3DS. Og Nintendo vil ha 1 konsoll som er for både TV og portabel bruk. Noe som vil nok gjøre at en vil se oftere og mer spill da utviklere ikke er spred over flere plattformer.

 

Men ja det er nok ikke hva endel har håpet på dette. Selv så mener jeg at det dummeste Nintendo kunne ha gjort er å lage en dyr konsoll som skal konkurrere om kunder som allerede har en XBO eller PS4. Og at dette er veien for Nintendo og et market dem alltid har vært best på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis den informasjonen stemmer ser det ut til at jeg kommer til å utsette kjøpet av NX og heller holde Wii U og New 3DS XL som hovedkonsoller lengre enn planlagt. For meg er det ingen nød, men jeg skulle gjerne ønsket meg en stasjonær mer A4-konsoll fra Nintendo denne gangen, med helt klassiske kontrollere og sånn.

Lenke til kommentar

Dersom dette stemmer er det nok det lureste Nintendo kunne gjøre. Interessant med en mobilprosessor og gpu. De får jo mer eller mindre monopol på det markedet. At den dobler som en stasjonær konsoll er jo en bonus. Håper det støttes vanlige kontrollere for paden til Wii U er noe herk.

 

Nintendo hadde ikke hatt en sjanse om NX var en PS4-klone.

 

Utfordringen her blir å få 3DS eierne til å kjøpe denne konsollen.

 

Sitter på gjerdet selv, men liker konseptet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...