Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Da har Super Mario 3D Land fått sine første anmeldelser.

Gamespot 8

Destructoid 8.5

Joystiq 9

Gameinformer 9.5

Ign 9.5

Gamepro 100

 

8.5 er vel hva jeg hadde på følelsen at spillet ville få, 9.5 og 100 virker litt vel positivt.

Håper jo selvesagt spillet er kjempebra og gleder meg til å få spillt det neste fredag!

 

Jeg fikk siste Edge i dag, hvor det fikk 8 som ser ut som en ganske riktig score. Dog, det skal sies at en del spill i serier som Mario - med en historie for skyhøy kvalitet - kanskje kan være ekstremt bra, men likevel føles skuffende fordi det sammenlignes så direkte med et fantastisk spill som feks Super Mario Galaxy - og at det sånn kanskje hos noen vil få litt dårligere score enn det kanskje burde. Når det er sagt, forskjellen på en 8 og en 9 er vel egentlig ikke så viktig, og dette spillet ser uansett ut som et svært solid, om enn ikke sjangerdefinerende, plattformspill - og det burde vel egentlig være nok :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anngående Nintendo's onlinesatsing så tror jeg at de lar hver spillutgiver lage sitt eget online setup, framfor å ha en sentralisert infrastruktur ala Psn eller Xbox live, noe som i mine øyne ikke er en bra ting. Dette betyr at online funksjonaliteten til spill vil kunne forsvinne ganske fort om ikke spillet er en suksess. Bare å se på hva EA gjør med sine spill etter de har et par år på baken.

Nintendo slipper det liksom bare i fanget på tredjepartsutviklerne.

 

Om dette viser seg å være tilfelle viser det bare at Nintendo fremdeles ikke har skjønt hvor viktig online er.

Håper jeg tar feil da.

Lenke til kommentar

Ja, dette er vel omtrent det samme som jeg skrev. Jeg tror nok Nintendo har forstått hvor viktig det er med online, men jeg tror de har valgt å la tredjepartsutviklere utvikle egne online-tjenester fordi det er det tredjepartstutviklere ønsker - da får de full frihet og mulighet til å promotere egne spill og tjenester så mye de ønsker. I tillegg er det jo selvsagt praktisk for Nintendo som ikke har så mye erfaring på dette punktet.

 

Jeg er enig i at det er kjipt for oss konsumere, men det sikrer ihvertfall et fungerende, og forhåpentligvis gratis, online-tjeneste, og det er vel tross alt det viktigste for de fleste. Jeg tror også Nintendo håper at de skal bli mest attraktive for tredjepartsutviklere å bruke ressurser på, slik at det oftere er ekstra funksjoner i feks EA sin online på Wii U, for bare der er det også Origin, og at det skal virke som et insentiv for kunder.

Lenke til kommentar

Den der er bare enda et spark i trynet til de som valgte å kjøpe 3DS-en tidlig :)

Ikke så stort spark. Kan jo bare ta med minnebrikken og spille NES og kommende GBA spillene på den nye 3DSen :)

Skal ha den Zelda 3DSen når den kommer ut!

 

Ja enig. Og det er jo slikt en må forvente når man skaffer seg en konsoll tidlig. Er verre med den ekstra stikken, men er vel ikke noen vits å trekke konklusjoner rundt den heller før vi vet hvor mye den vil bli støttet.

 

 

Ellers holder jeg fremdeles på med Rayman, og har faktisk kommet gjennom alle de vanlige brettene i spillet. Det viser seg imidlertid at for å låse opp siste brett så må jeg samle inn noen krystaller på banene - som jeg selvsagt i all hovedsak har ignorert så langt. Så da er det bare tilbake å banne seg gjennom alle banene en gang til :(

Lenke til kommentar

Hyggelig at du vil ha min kommentar til dette! For å være ærlig, underoverskriften er latterlig overdrevet, og veldig typisk for hvordan pressen behandler det alltid "doomede" Nintendo. Men, når det er sagt, så har Erik en god del gode poenger som han tar opp, og det er ingen tvil om at ikke alt er rosenrødt for Wii U - som vel også jeg har gitt uttrykk for her.

 

Hvis en ser bort i fra spørsmål knyttet til om en Upad-kontroller er riktig vei å gå for Nintendo, så lider Wii U etter mitt syn først og fremst av to ting. For det første så ble konsollen avdekket for tidlig. På E3 så var verken klokkehastigheten, antall ram, og kanskje heller ikke gpu-en bestemt enda, og omtrent ingen spill utenfor Nintendo og Ubisoft var i produksjon. Grunnen til at den likevel ble annonsert såpass lenge før release, var nok for at ledelsen i Nintendo - først og fremst Iwata - ønsket å kjøpe seg tid hos det som etterhvert er blitt kravstore investorer - folk som er vant til rekordprofitten fra 2006-2009 - og fordi Ubisoft lekket nyheten om en ny konsoll til den franske nettsiden 01net. Dermed valgte Nintendo - som allerede hadde sine interne studioer i gang med produksjon av spill for konsollen - å gå ut med en forberedende annonsering på E3 på samme måte som Nintendo gjorde med Revolution selv på E3 i 2005. Imidlertid har jeg inntrykk av at mange - og det gjelder forsåvidt også meg selv - hadde trodd at annonseringen skulle ligne mer på Wii-visningen på E3 i 2006 da nesten alle kort kom på bordet. Dermed ble vi alle skuffet, og vi sitter og lurer på disse løftene fra Nintendo rundt online, tredjepartsstøtte og lignende, som bare er beskrevet, men ikke demonstrert.

Mhm, kan se den. Industrien er jo blitt pengemaskin deluxe, så er mange munner å fylle for selskapene virker det som, men dette går jo tilslutt utover kunder som nesten ikke engang vet hva de venter på.

 

Det andre store problemet til Wii U er det klassiske problemet Nintendo har med alt de gir ut, nemlig oppfatningen av Nintendo som et selskap for barn, som ikke evner å selge tredjepartsspill, som doomed og så videre, og er forsåvidt det samme problemet som alle Nintendo-produkter siden N64 har både opplevd og overlevd. Bare Nintendo skaper såpass sterke negative følelser i folk at de kan få en feature-artikkel på forsiden av norges største nettavis hvor en "journalist" proklamerer at han hater, jeg gjentar, hater, et av deres produkter. Dessverre er det dette som ligger bak at den store nyheten fra to dager siden - at Sony ligger an til å tape 90 milliarder yen - ikke blir rapportert i internasjonal spillpresse, mens en god nyhet fra Nintendo - at de nå jobber med å oppgradere Wii U til å bruke to Upader - blir rapportert med en "men er ikke Nintendo doomed likevel"-underoverskrift. Dessverre er dette en oppfatning av Nintendo som også er relativt utbredt i en del vestlige utviklingsstudioer, som gjør at de alltid vil kjempe i oppoverbakke når det gjelder å få noe så enkelt som gode versjoner av multiplattformspill som Fifa - og som gjør at noe håp om vestlige eksklusiver egentlig bør legges død allerede. Nintendo har imidlertid overlevd å være doomed siden 1995, og jeg tviler på at Wii U - etterfølgeren etter Nintendos største suksess noensinne - skulle bli slutten på det.

Jupp, de fleste har vel denne tolkningen av Nintendo slik jeg ser det også (desverre). Jeg håper at de får til mer tredjepartsstøtte denne gangen og det ser jo slik ut hvis dette stemmer:

 

Positivt fra Peter Moore om Wii U sin online:

 

“It’s a very exciting machine and I’m glad to see it out there. I mean, a hi-def Nintendo platform! There’s nothing that could make me happier. Its online capabilities are really extensive, too, so we’ll be able to differentiate ourselves from the competition more easily with our sports lineup. We can’t announce anything yet, but what I can say is that Nintendo is a company that’s been producing new types of play culture for years. The 3DS and Wii U have taken on that DNA, so I really can’t wait to see what kind of new surprises are waiting for us.”

 

Hmm, hvilken type online ville kunne gjøre EA glade? Jeg tipper dette er et tegn på at Nintendo ønsker å la tredjepartsutviklere kjøre sin egen online plattform på Wii U, og at EA altså får lov til å kjøre alle sine spill via Origin på plattformen. Tilsvarende med Ubisofts Uplay, Activision sitt Battle.net osv, og at dette er det Nintendo vil bruke for å vinne fordeler hos tredjepartsutviklere. For oss forbrukere suger dette om vi må ha tusen ulike innlogginger, men for tredjepartsutviklere er det jo perfekt da det gir dem fullstendig frihet og fleksibilitet til å gjøre akkurat det de ønsker. Med tanke på Nintendos mildt sagt svake forhold til disse, så er vel ikke dette spesielt dumt.

Desverre som du selv poengterer, blir nok dette antageligvis ett helvete for oss forbrukere pga innlogging, evt andre ting de finner på. Er dog veldig spent på hva de gjør, for jeg liker å fikle med slike ting. :p

 

Så for å oppsummere. Er det noe i underoverskriften om endringen er nok til å "redde" Wii U? Svaret på det er definitivt nei. Wii U har sine problemer, som både jeg og Erik Fossum (og artikkelforfatter) er helt enig om - frøst og fremst knyttet til en for tidlig annonsering og en negativ oppfatning av selskapet blant mange. Men å skrive at en konsoll som er vist offentlig en, én gang er noe som trengst å "reddes" vitner bare nok en gang om latterlig journalistikk som er mer interessert i å forsøke å appellere til sitt PS360-elskende publikum (og slik vinne seg flere hits) enn å faktisk problematisere en kommende konsolls eventuelle problemer.

+1

Lenke til kommentar

Jeg vil også nevne en liten ting. Anouma har i et intervju jeg leste i går (husker dessverre ikke hvor) kommentert hvordan han ønsker å lage et Zelda til Wii U, som de er i ferd med å starte opp nå. Da han ble spurt om bruker av motion+, som mange, deriblant jeg, har vært nervæs for at i all hovedsak vil droppes av Nintendo til Wii U, så sa han at han ikke følte at han kunne gå bort fra det siden det fungerer såpass bra, og at de heller vil bruke Wii U-kontrolleren til å styre et item som du feks tar opp. Jeg tenker meg at noe slikt som Lens of Truth (eller scanningsfunksjonen til Samus) kan være lagt til denne, mens selve hovedkontrollen for Link/Samus er lagt til Wiremote+ & Nunchuk fremdeles. Er uansett et ekstremt positivt tegn at en av Nintendos mest sentrale spilldesignere ønsker å fortsette å lage spill med Motion+. Ville vært veldig trist om det skulle slutte nå som vi endelig får et skikkelig bra spill som utnytter dets egenskaper fult ut.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt Skyward Sword enda, så jeg skal ikke mene for mye, men ut ifra det jeg har lest om spillet, spesielt det som står i Edge, så vil tro at det vil være vanskelig å gå tilbake til å bare bruke knapper. Men som sagt, jeg har ikke testet det enda.

 

Å bytte mellom kontrollere midt i en kamp vil selvsagt være latterlig. Men jeg håper upaden kommer med en ladestasjon/stativ slik at du kan sette den feks på bordet foran deg, og så bytte over når man skal utføre en spesiell operasjon som vil fungere bedre på den. Tenk dere slik man byttet perspektiv gjennom å peke på skjermen i Other M, bare at det forhåpentligvis ikke er noe man må gjøre når man er i en presset situasjon.

Lenke til kommentar

Da er det ihvertfall helt sikkert at Pandora's Tower kommer ut neste år: http://www.nintendo.co.uk/NOE/en_GB/games/wii/pandoras_tower_45558.html

 

The Last Story har også fått sin egen side, og heldigvis ikke noe nytt navn :)

http://www.nintendo.co.uk/NOE/en_GB/games/wii/the_last_story_45545.html

 

Og her er et rykte som sier at Nintendo "låser opp" mer av kraften i 3DS til utviklere:

http://gamekyo.com/groupnews_article21339.html

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Ja, enig. At alle flokker seg rundt dette, gjør at markedene blir mindre for alle de andre og ofte mer kreative spillene. Call of Duty 4: Modern Warfare og Modern Warfare 2 (som er de to jeg har spilt) er begge bra spill, men det er for meg helt ufattelig at disse spillene, som i mine øyne er nokså pregløse, kan være så godt likt av så mange. Det utrolige er jo at de bare vokser.

 

Hva tipper folk er snittalderen blant disse 9.3 millionene? Mange under den "anbefalte aldersgrensen" eller?

 

Edit: Haha, genial userscore :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...