Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Absolutt en tøff nøtt dette med kontrollen. Tilbehør har tradisjonelt sett vært svært innbringende for konsollmakerne. F.eks. masseprodusere en kontroll til 150 kr. stykket og selge de for 500 kr. Bare tenk hvor mye Nintendo har tjent på av alt av ekstrautstyr til Wii... Med en så avansert kontroll som det legges opp til her brytes hele denne økonomiske strategien.

 

Tror nok de vil ha et Mario-spill ved lansering, men de har kort med tid. Jeg tror de velger en av to løsninger: Enten Mario Galaxy 3. Altså viderefører Galaxy-spillene til Wii, samme gameplay/engine, men i full HD og del visuelle nyvinninger. Eller NSMB Wii U, et relativt simpelt 2D-spill som baserer seg på E3-demoen.

 

Jeg tror lanseringsvinduet vil være omtrent slik.

 

- Nytt Mario plattformspill

- Pikmin 3 (praktisk talt bekrefet som lanseringstittel)

- Metroid Prime 4 eller ny action-IP fra Retro Studios

- Racingspill basert på kjent IP (kanskje ny Excite Truck eller F-Zero)

 

Legg til 3-4 eksklusive spill fra Ubisoft/Sega/EA/Capcom, et par spinoffs og et dusin multiplattformspill (les: X360-konverteringer som bruker touchskjermen som en påklistret gimmick)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det viktigste med kraftigere hardware (for meg) er vel igrunn mindre begrensninger for spillutviklerne. Tar alltids imot bedre grafikk, men jeg synes f.eks AI er viktigere.

 

Jeg hadde vært en super tech-freak om ressursene faktisk hadde blitt brukt på ting som mer AI. Da ville jeg også ha kritisert Nintendo kraftig for å holde tilbake på hardwaren, og spesielt strategispill har behov for god AI - skulle man tro.

 

I fjor kom Civilization 5 ut. Gjennom noen intervjuer med sjefsdesigner Jon Shafer fikk man et slags innblikk i hvordan utviklingen hadde foregått, og det viste seg at tre personer hadde delt på å jobbe med AI-en - og ingen av disse hadde jobbet med den heltid. Samtidig var det nærmere hundre som jobbet med grafikken. I et spill som Civilization hvor nesten alle vil være enige i at AI tross alt er viktigere enn grafikk. Shafer ble konfrontert med dette, og svarte da ganske enkelt at det er grafikk, ikke AI som selger. Og når selv et hardcore PC-utviklingsstudio som Firaxis opplever det slik, så tviler jeg på at vi vil få se spesielt mye mer ressurser allokert mot AI i neste generasjon enn i denne. Dessverre.

 

Kilik, dine spådommer ser fornuftige ut. Selv tror jeg New Super Mario Bros Mii er nesten bombesikker, og jeg tror også Nintendo vil jobbe hardt for å få flere spill klare til launch. Nesten samtlige Nintendo-studioer (med unntak av SPD3) har nok jobbet med Wii U prosjekter i over et år nå, og med to år på seg burde nok riktig mange av disse ha ting klart til launchen. Dog er jeg veldig skeptisk til de eksklusive titlene du nevner. Jeg tipper på Sonic Dimensions og Killer Freak - og jeg tror vi ville ha vist om det allerede om det var noe mer planlagt på dette punktet. Dog håper og tror jeg vi vil få en del samlepakker, slikt som Mass Effect Trilogy, Assassins Creed 2 Trilogy, Batman Arkham-pakke osv, og at vi derfor vil få en ganske bra launch med noe for alle.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Hva syns du om denne underoverskriften taterfyrings? To tablet-kontrollere er dobbelt så bra som én - <Men er endringen nok til å «redde» Wii U>?.?

 

Tenker på bruken av ordet "redde". - Selv syns jeg det blir for dramatisk og føler journalisten allerede har skrevet fra seg/trekket konklusjon på hvordan Wii U blir.

 

Jeg ser at noen allerede i artikkelen har "sagt ifra" om bruken av ordet "redde" og fikk til svar:

 

Vi satte "redde" i hermetegn ;)

 

Når det er sagt, så har maskinen blitt dømt nedenom og hjem helt siden den merkelige fremvisningen på E3, men kanskje enda mer på all usikkerheten i etterkant, mangelen på spillannonseringer, snodige utsagn fra Nintendo, uvisshet i utviklermiljøet rundt hva konsollen faktisk kan yte (alt fra «den er litt svakere enn PS3» til «den er et beist av en maskin»), et onlinesystem utviklerne ikke aner hvordan funker, bare støtte for én tablet, potensielle kunder som fortsatt tror det bare er kontrolleren som er ny (mye takket være det forvirrende navnet), en ny "første"visning av konsollen nå til neste E3 (!). Lista er lang og vond for Nintendo.

 

Bortimot det eneste vi vet for sikkert er at Nintendo utvikler spill til den, den støtter 1080p, har HDMI og bruker disker med stor lagringskapasitet (25GB, sannsynligvis en Blu-ray-variant). Og den lovende kontrolleren, selvfølgelig.

 

Ser ut som de prøver å gjøre noe med problemene - det er jo noe!

Alltid morro og nyttig å høre Nintendo-prat fra deg :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper på Sonic Dimensions og Killer Freak - og jeg tror vi ville ha vist om det allerede om det var noe mer planlagt på dette punktet.

Tja, de holdt kortene tett til brystene når det gjaldt Wii. F.eks. ble Red Steel og Super Monkey Ball: Banana Blitz annonsert 6-7 måneder før lansering. Xbox 360 og dets lanseringsspill ble ikke annonsert før E3 2005, bare 6 mnd. før konsollen var på markedet. Før den tid var konsollen bare løse rykter.

 

Kort sagt, det er fortsatt "early days" og E3 2011 kom alt for tidlig for spillutviklerne som stort sett bare kunne vise til PS3/X360-trailere.

 

Jeg tror mange av lanseringsspillene først blir annonsert på E3 2012 med en del solide rykter i løpet av våren.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Anmeldelse av Ni no Kuni fra Famitsu er ute!

 

(Vet dog ikke om begge versjonene får samme score eller om det er translation-error.)

Men Officialnintendomagazine.co.uk melder at det er snakk om DS utgaven, mens Andriasang melder at det gjelder PS3 utgaven. :)

Whatever the case, så ser jeg utrolig fram til dette spillet fra Level-5. :D

38/40 var ikke dårlig, gleder meg veldig til det spillet. Håper det kommer ut tidlig i 2012.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg kjøpte N64 og Gamecube istedet for Sony, var disse herlige kontrollerne Nintendo hadde til disse konsollene! Pluss nok kvalitetsspill til å holde meg opptatt Idag synes jeg 360 kontrolleren er best! Dreamcast kjøpte jeg også, selv om den ble en liten fiasko her i Norge, kontrolleren var super og det kom ut mange svært gode spill som låg forann Playstation 2. Som f.eks Shenmue, Soulcalibur 2 og mange andre gode tittler! Dumt at SEGA gav seg, fordi Dreamcast var en veldig god konsoll som gav ut kvalitetsspill. Håper SEGA gjør ett overraskende comeback snart, med en ny konsoll som har vert under hemmelig utviklinng parallelt med 720, PS4 og WII U.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva syns du om denne underoverskriften taterfyrings? To tablet-kontrollere er dobbelt så bra som én - <Men er endringen nok til å «redde» Wii U>?.?

 

Tenker på bruken av ordet "redde". - Selv syns jeg det blir for dramatisk og føler journalisten allerede har skrevet fra seg/trekket konklusjon på hvordan Wii U blir.

 

Jeg ser at noen allerede i artikkelen har "sagt ifra" om bruken av ordet "redde" og fikk til svar:

 

Fra Erik Fossum

Alltid morro og nyttig å høre Nintendo-prat fra deg :thumbup:

 

Hyggelig at du vil ha min kommentar til dette! For å være ærlig, underoverskriften er latterlig overdrevet, og veldig typisk for hvordan pressen behandler det alltid "doomede" Nintendo. Men, når det er sagt, så har Erik en god del gode poenger som han tar opp, og det er ingen tvil om at ikke alt er rosenrødt for Wii U - som vel også jeg har gitt uttrykk for her.

 

Hvis en ser bort i fra spørsmål knyttet til om en Upad-kontroller er riktig vei å gå for Nintendo, så lider Wii U etter mitt syn først og fremst av to ting. For det første så ble konsollen avdekket for tidlig. På E3 så var verken klokkehastigheten, antall ram, og kanskje heller ikke gpu-en bestemt enda, og omtrent ingen spill utenfor Nintendo og Ubisoft var i produksjon. Grunnen til at den likevel ble annonsert såpass lenge før release, var nok for at ledelsen i Nintendo - først og fremst Iwata - ønsket å kjøpe seg tid hos det som etterhvert er blitt kravstore investorer - folk som er vant til rekordprofitten fra 2006-2009 - og fordi Ubisoft lekket nyheten om en ny konsoll til den franske nettsiden 01net. Dermed valgte Nintendo - som allerede hadde sine interne studioer i gang med produksjon av spill for konsollen - å gå ut med en forberedende annonsering på E3 på samme måte som Nintendo gjorde med Revolution selv på E3 i 2005. Imidlertid har jeg inntrykk av at mange - og det gjelder forsåvidt også meg selv - hadde trodd at annonseringen skulle ligne mer på Wii-visningen på E3 i 2006 da nesten alle kort kom på bordet. Dermed ble vi alle skuffet, og vi sitter og lurer på disse løftene fra Nintendo rundt online, tredjepartsstøtte og lignende, som bare er beskrevet, men ikke demonstrert.

 

Det andre store problemet til Wii U er det klassiske problemet Nintendo har med alt de gir ut, nemlig oppfatningen av Nintendo som et selskap for barn, som ikke evner å selge tredjepartsspill, som doomed og så videre, og er forsåvidt det samme problemet som alle Nintendo-produkter siden N64 har både opplevd og overlevd. Bare Nintendo skaper såpass sterke negative følelser i folk at de kan få en feature-artikkel på forsiden av norges største nettavis hvor en "journalist" proklamerer at han hater, jeg gjentar, hater, et av deres produkter. Dessverre er det dette som ligger bak at den store nyheten fra to dager siden - at Sony ligger an til å tape 90 milliarder yen - ikke blir rapportert i internasjonal spillpresse, mens en god nyhet fra Nintendo - at de nå jobber med å oppgradere Wii U til å bruke to Upader - blir rapportert med en "men er ikke Nintendo doomed likevel"-underoverskrift. Dessverre er dette en oppfatning av Nintendo som også er relativt utbredt i en del vestlige utviklingsstudioer, som gjør at de alltid vil kjempe i oppoverbakke når det gjelder å få noe så enkelt som gode versjoner av multiplattformspill som Fifa - og som gjør at noe håp om vestlige eksklusiver egentlig bør legges død allerede. Nintendo har imidlertid overlevd å være doomed siden 1995, og jeg tviler på at Wii U - etterfølgeren etter Nintendos største suksess noensinne - skulle bli slutten på det.

 

Så for å oppsummere. Er det noe i underoverskriften om endringen er nok til å "redde" Wii U? Svaret på det er definitivt nei. Wii U har sine problemer, som både jeg og Erik Fossum (og artikkelforfatter) er helt enig om - frøst og fremst knyttet til en for tidlig annonsering og en negativ oppfatning av selskapet blant mange. Men å skrive at en konsoll som er vist offentlig en, én gang er noe som trengst å "reddes" vitner bare nok en gang om latterlig journalistikk som er mer interessert i å forsøke å appellere til sitt PS360-elskende publikum (og slik vinne seg flere hits) enn å faktisk problematisere en kommende konsolls eventuelle problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, de holdt kortene tett til brystene når det gjaldt Wii. F.eks. ble Red Steel og Super Monkey Ball: Banana Blitz annonsert 6-7 måneder før lansering. Xbox 360 og dets lanseringsspill ble ikke annonsert før E3 2005, bare 6 mnd. før konsollen var på markedet. Før den tid var konsollen bare løse rykter.

 

Kort sagt, det er fortsatt "early days" og E3 2011 kom alt for tidlig for spillutviklerne som stort sett bare kunne vise til PS3/X360-trailere.

 

Jeg tror mange av lanseringsspillene først blir annonsert på E3 2012 med en del solide rykter i løpet av våren.

 

Du har rett i at mange av lanseringsspillene først vil bli annonsert på E3 2012, og at E3 2011 kom for tidlig. Som jeg nevte så var det heller ingen andre tredjepartsspill vi vet om enn Killer Freaks som var under utvikling på det tidspunktet.

 

Det er riktig at de også holdt kortene tett til brystet før E3 2006, og Både Monkey Ball og Red Steel er raskt produserte spill som neppe hadde vært under utvikling lenge før E3 2006. Når det er sagt, jeg skrev "noe mer planlagt". Det er selvsagt feil, jeg tipper det er en del ting planlagt. Det jeg mente å skrive var "noe mer under produksjon". Jeg følger spillbransjen, spesielt Nintendo-delen av denne, ganske tett, og jeg vil ihvertfall bli veldig overrasket over om noen andre enn Sonic Team og Ubisoft Montpellier er seriøst i gang med Wii U-prosjekter på dette tidspunket.

 

Dette er dog ikke nødvendigvis noe veldig negativt, og egentlig typisk for lanseringen av alle konsoller, også 360 som du påpeker, som nesten ingenting heller var virkelig under produksjon til før 2005. jeg tipper derfor vi får de eksklusive lanseringsspillene som vi mer eller mindre vet om - Sonic Dimensions og Killer Freaks, pluss en del mer eller mindre raske multiplattform-porter og samlinger, og en ganske betydelig rekke av Nintendo-spill rundt lansering og i de første månedene etter.

Lenke til kommentar

Da har Super Mario 3D Land fått sine første anmeldelser.

Gamespot 8

Destructoid 8.5

Joystiq 9

Gameinformer 9.5

Ign 9.5

Gamepro 100

 

8.5 er vel hva jeg hadde på følelsen at spillet ville få, 9.5 og 100 virker litt vel positivt.

Håper jo selvesagt spillet er kjempebra og gleder meg til å få spillt det neste fredag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg kjøpte N64 og Gamecube istedet for Sony, var disse herlige kontrollerne Nintendo hadde til disse konsollene! Pluss nok kvalitetsspill til å holde meg opptatt Idag synes jeg 360 kontrolleren er best! Dreamcast kjøpte jeg også, selv om den ble en liten fiasko her i Norge, kontrolleren var super og det kom ut mange svært gode spill som låg forann Playstation 2. Som f.eks Shenmue, Soulcalibur 2 og mange andre gode tittler! Dumt at SEGA gav seg, fordi Dreamcast var en veldig god konsoll som gav ut kvalitetsspill. Håper SEGA gjør ett overraskende comeback snart, med en ny konsoll som har vert under hemmelig utviklinng parallelt med 720, PS4 og WII U.

 

Det hadde vært genialt om vi fikk Sega tilbake, men det er nok dessverre ikke spesielt realistisk. Ellers mener du Soul Calibur, toeren dukket opp på PS2 og Gamecube.

 

 

Positivt fra Peter Moore om Wii U sin online:

 

“It’s a very exciting machine and I’m glad to see it out there. I mean, a hi-def Nintendo platform! There’s nothing that could make me happier. Its online capabilities are really extensive, too, so we’ll be able to differentiate ourselves from the competition more easily with our sports lineup. We can’t announce anything yet, but what I can say is that Nintendo is a company that’s been producing new types of play culture for years. The 3DS and Wii U have taken on that DNA, so I really can’t wait to see what kind of new surprises are waiting for us.”

 

Hmm, hvilken type online ville kunne gjøre EA glade? Jeg tipper dette er et tegn på at Nintendo ønsker å la tredjepartsutviklere kjøre sin egen online plattform på Wii U, og at EA altså får lov til å kjøre alle sine spill via Origin på plattformen. Tilsvarende med Ubisofts Uplay, Activision sitt Battle.net osv, og at dette er det Nintendo vil bruke for å vinne fordeler hos tredjepartsutviklere. For oss forbrukere suger dette om vi må ha tusen ulike innlogginger, men for tredjepartsutviklere er det jo perfekt da det gir dem fullstendig frihet og fleksibilitet til å gjøre akkurat det de ønsker. Med tanke på Nintendos mildt sagt svake forhold til disse, så er vel ikke dette spesielt dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...