Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dog, Donkey Kong Country Returns skulle definitivt vært spillbart med CCP, og jeg forstår fremdeles ikke hvorfor dette ikke er tilfellet. Spesielt siden ingen av de to måtene å styre på er spesielt ideelle. Å riste for å rulle går fint når man bruker wiimote og Nunchuk, men da må man styre med analogstikke, mens bruker man bare wiimote, så er det mye mer slitsomt å riste for å rulle, og man ender opp med at ihvertfall jeg måtte bytte litt frem og tilbake avhengig av hvilken utfordring spillet stilte meg ovenfor. Lite gjennomtenkt fra Retro rett og slett.

 

Jeg spiller kun men Wiimote/Nunchuck etter å ha prøvd begge deler. Min eneste innvending er at man også må riste for å blåse. Har rullet utfor kanten utallige ganger pga dette. "Blåsing" er egentlig en overflødig mekanisme, som visse anmeldere har vært inne på.

 

Jeg bommer aldri på "rulle" kontra "dundre i bakken". har ikke analysert helt hvorfor. Jeg synes slik bevegelseskontroll er tilfredsstillende når det funker.

 

Jeg tror Nintendo insisterer på at Wiimote er det som gjelder, og at man ikke skal behøve en annen kontroller på nye spill.

Lenke til kommentar

Abobo's Big Adventure

 

Dette ser veldig interessant ut, og selv om jeg ikke er en stor fan av flash-spill, så har dette et såpass kult premiss at jeg nesten må teste det når det blir ferdig. Et flott og utfyllende innlegg om spillet var det også!

 

Noen news på når wii u kommer? :ph34r:

 

Om du hadde lest litt innimellom, så ville du sett at Wii U vil bli presentert på E3 2012. Det betyr ikke at den ikke vil bli vist før det, men det betyr ihvertfall at den ikke lanseres før juni 2012.

 

 

Jeg spiller kun men Wiimote/Nunchuck etter å ha prøvd begge deler. Min eneste innvending er at man også må riste for å blåse. Har rullet utfor kanten utallige ganger pga dette. "Blåsing" er egentlig en overflødig mekanisme, som visse anmeldere har vært inne på.

 

Jeg bommer aldri på "rulle" kontra "dundre i bakken". har ikke analysert helt hvorfor. Jeg synes slik bevegelseskontroll er tilfredsstillende når det funker.

 

Jeg tror Nintendo insisterer på at Wiimote er det som gjelder, og at man ikke skal behøve en annen kontroller på nye spill.

 

Ja, slik er det lettere å utføre motion-kontrollstyringen som rullingen, men jeg hater å styre 2D-spill med analogstikke, av en eller annen grunn har jeg mye dårligere kontroll da, så det er bakdelen med denne måten å styre på. Fint at du klarer det dog.

 

Nytt Zelda spill er under utvikling til 3DS, og det blir IKKE en remake! :D

Ble selvsagt ikke overrasket, men hyggelig å høre det. Også hyggelig at det er snakk om en Majoras Mask remake i tillegg til dette nye orginale Zelda spillet.

 

Kilde: http://au.ds.ign.com/articles/121/1211631p1.html

 

Denne nyheten er postet for noen sider siden, og også såvidt kommentert av blant annet Santar. Ikke noe galt i å poste det på nytt igjen dog :) Og flott at de endelig går i gang med et nytt spill og ikke fortsetter å bruke ressursene på remakes.

Lenke til kommentar

Ellers så tror jeg ikke noen tjener noe særlig penger på Red Steel 2 med Motion+, men butikkene bestilte rett og slett alt for mange eksemplarer av det, og det koster jo penger å ha det på lager også, derfor selger de heller med tap for å bli kvitt de. Det ironiske er jo at Red Steel 2 - som egentlig har blitt omtalt som en flopp - på bakgrunn av dette kommer til å ende opp med riktig så solide salgstall når alt kommer til alt. Spesielt om vi tar budsjettet i betraktning.

 

Egentlig synd det som har skjedd med Red Steel-serien. Personlig synes jeg både eneren og toeren hadde masse potensiale ved sin noe unike setting, men dessverre hadde eneren underutviklet gameplay mens toeren hadde alt for lite historie og litt for ensformige miljøer. Et Red Steel 3 med litt hjelp fra Nintendo kunne dog blitt fantastisk - men dessverre er vel den merkevaren litt for ødelagt til at det vil kunne bli en suksess. Dog, man skal aldri si aldri, se på Killzone 2, det ble jo en suksess etter at eneren var i beste fall middelmådig.

Lenke til kommentar

Dagens største nyhet er en nyhet som ikke direkte omhandler Nintendo, men det omhandler spillindustrien som Nintendo er en del av, så siden alt jeg poster blir tolket i en Nintendo-setting, så velger jeg like godt å poste det her selv om det strengt tatt hører hjemme i Playstation-kafeen:

 

Eurogamer rapporterer at Sony er forventet å tape 90 milliarder yen dette skatteåret, og viktigere at selskapets betalingsevne er blitt nedgradert fra A til A- av ratingbyrået Standard & Poor. Det er vel ikke overraskende i disse tider hvor lands kredittverdighet har blitt nedgradert en masse - fra USA til Hellas og Italia - at dette også ville nå store og vanligvis solide selskap som Sony, men det betyr at Sony vil få høyere renter på alle lån de tar - og vil derfor mest sannsynlig bidra til å akselerere krisen for Sony som har tapt voldsomt mye penger de siste fem årene - både på grunn av det gigantiske sluket som har vært PS3, men også fordi både mobilbusinessen Sony Ericcson, filmstudioet Sony Pictures og tv-divisjonen har stagnert eller tapt penger.

 

De mest interessante diskusjonene rundt dette er jo om Sony vil endre sin strategi inn mot neste generasjon. Vita tyder ikke på det, da det nok en gang er et eksempel på hardware hvor Sony vil tape betydelig penger, mens disse regnskapene har ihvertfall potensialet til å få endringer i de divisjonene av Sony som taper penger - inkludert altså Playstation-avdelingen. På bakgrunn av de erfaringene Sony har gjort med PS1 og PS2 - og Nintendo har gjort med Wii - så ser en at det tre generasjoner på rad er den ledende konsollen vært langt fra den kraftigste konsollen på markedet, og det er slett ikke umulig at det derfor vil presse seg gjennom en strategiendring her i forfold til PS4 - noe som også åpenbart vil påvirke Wii U sin stilling i markedet. Personlig tror jeg at mange fanboys vil bli overrasket når de ser hvor liten forskjellen kan bli mellom de ulike konsollene i neste generasjon.

 

Den andre interessante diskusjonen rundt dette dreier seg, litt flåsete, om hvor mange Sony is doomed-artikler vi vil få se når disse tallene blir offentliggjort. Er Sony utkonkurrert av iOS? Må de lage spill for konkurrentenes plattformer? Har markedet vokst fra Sony osv. Pussig nok, så tror jeg nok en gang at doomed-artiklene vil være forbeholdt Nintendo.

Lenke til kommentar

Microsoft har mye penger, men som et selskap registrert på børsen, så må også de følge aksjelovgning som tilsier at lederskapet skal bestrebe seg mot å gi eierne mest mulig profitt. Derfor kan heller ikke Microsoft bare sitte å la Xbox-avdelingen gå i underskudd i all fremtid. Men faktisk har Microsoft tjent penger i et par år nå på Xbox-avdelingen, men akkurat som med Sony så virker det tvilsomt om investorene vil godta en ny generasjonsovergang på samme måte som den vi fikk denne gangen med latterlige tap. Spesielt når en ser hvor mye det har gjort for Xbox-avdelingen å satse på Kinnect. Dermed har heller ikke Microsoft interesse av å gjøre et like gigantisk sprang som det vi fikk denne generasjonen.

 

Når det er sagt, jeg tror Sony og Microsoft kommer til å ha klart sterkere maskiner enn Nintendo også neste generasjon. Men jeg tror ikke forskjellen vil bli i nærheten av slik som den var denne generasjonen, og folk som sitter og venter på Samaritan vil nok bli skuffet. Jeg tror heller forskjellen vil bli noe slikt som Dreamcast/Gamecube/Xbox, og det vil jo i så fall bety at alle spill egentlig vil kunne skalleres til å kjøre på alle konsollene. Ikke at jeg tror det vil hindre trejdepartsutviklere i å droppe Nintendo av den grunn selvsagt, men det vil ikke være på bakgrunn av den rene kraften slik som denne generasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg er i utganspunktet veldig skeptisk til flash spill jeg også, men synes det så såpass vellaget ut at det må nok prøves når det kommer.

 

Synes ihvertfall det blir veldig interessant å se hvordan det kommer til å gå med ps vita.

Jeg synes liksom det virker som Sony egentlig ikke helt vet hva de vil med den, de liksom bare slanger på everything and the kitchen sink uten noen klar rød tråd.

 

Med alle smarthphones som spiser opp deler av håndholdtmarkedet er det godt mulig det kommer til å bli ennda et stort pengesluk for Sony. Jeg vet bare ikke om markedet for en så dyr dedikert spillehåndholdt er der.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Jepp jeg ser absolutt frem til å teste det Santar! Kan du ikke gi en lyd når det blir tilgjenlig?

 

Angående PS Vita så synes jeg som spillentusiast at det ser ut som en fantastisk håndholdt - og den ser ut til å være vel så god til å dekke mine behov som gamer som det 3DS er. Dog tror jeg likevel Sony har gjort noen seriøse tabber med den, som vil bidra til at den ikke vil nå PSP sitt salgsnivå. Først av alt så er den for dyr. 3DS var alt for dyr, men siden det skyldtes først og fremst Nintendo sin grådighet, så hadde de muligheten til å senke prisen når den ikke solgte godt nok. Denne muligheten har ikke Sony. Videre så har de laget et voldsomt rot med både 3G og ikke minst minnekortene, som gjør at den reelle prisen på produktet er høyere enn det ser ut i butikkene - noe jeg tror kan backfire litt på dem.

 

Det viktigste feilen med Vita tror jeg dog likevel er at den vil være for dyr å utvikle spill til. Ved å ligge seg på nesten PS3-nivå, så vil budsjettene for de uavhengige tredjepartsutviklerne som gjorde PSP-en til en suksess ville bli mangedoblet - og jeg tror faktisk dette er hovedgrunnen til at Capcom godtok å flytte Monster Hunter til 3DS - det vil rett og slett være mye vanskeligere å tjene penger på Vita. Unntaket til dette er selvsagt spill som er i utvikling til både PS3 og Vita, da vil det ikke koste stort å også lage en versjon til Vita. Men om Vita blir sittende med et bibliotek dominert av PS3-porter, så vil det skape et identitetsproblem for plattformen, og det vil være liten vits for folk som allerede har en PS3 å kjpe en dyr håndholdt bare for å få tilgang til de samme spillene. Sist, så kan en da også reise spørsmålet om hva som sjer med utviklingen til Vita når Sony lanserer PS4 i 2013. Om de mister selskap som Falcom og Atlus så vil overgangen til PS4 i så fall bety slutten på strømmen av software til Vita.

 

Disse tingene tror jeg er plattformens viktigste problemer. Selv elsker jeg PSP-en, og kommer nok til å skaffe en Vita før eller senere, men jeg tror ikke Sony har designet den for å tjene penger. Dessverre.

 

Håpet for Sony sin håndholdte avdeling er dog at de får inkludert Sony Ericcson - og gir oss en Vita Phone. Om de slår Nintendo til dette markedet - noe de vil gjøre - så har de gode muligheter for å øke sine markedsandeler. Men Vita tror jeg dessverre ikke har noen sjanse mot 3DS - eller mot å komme opp på PSP-nivå.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Går forresten rykter på nettet nå om at Howard Stinger, CEO i Sony, kommer til å trekke seg i Mars neste år.

 

En ekstra ting å få med: Sony sliter også ekstra på bakgrunn av den sterke Yen-kursen, akkurat som Nintendo. Og alle andre eksport-orienterte japanske selskaper (Panasonic osv).

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja skal prøve å gi en varsko når Abobo er lanert :)

Og ja jeg er enig i det du påpeker med ps vita, de har gjort en del reale blundere der. De minnekortene som såklart ikke kan være en standard vi allerede har, jeg mener c'mon!

Og de skal jo bli kjempedyre og, huff nei Sony Sony.

 

Jeg liker psp'en godt jeg og, den har mye gode spill den, selv om jeg alltid har vært skuffet over høytelerne (kan ikke bruke headset), noe som legger en liten demper på spillopplevelsen dessverre.

 

Dog en ps vita phone, som kan konkurere med iphone i pris og features hadde virkelig vært noe, det kunne vært et virkelig smart trekk fra Sony ja.

 

Men jeg blir nok ikke å kjøpe en vita før jeg hører om noen gode spill til den da (med mindre det dukker opp et råtilbud), og det har jeg ikke gjort helt enda. Det mest interessange ps vita spillet Dragon's Crown, kommer også til ps3 så da tar jeg jo heller den versjonen, da jeg foretrekker ås pille på tv.

 

Når vi snakker om kommende tittler, ikke lenge til Super Mario 3D Land, nå, gleder meg kjempe!

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Og det med Dragon's Crown tror jeg kommer til å bli ganske typisk for Vita dessverre. Vi ser jo bare hva som skjedde med Peace Walker også nå, er det noen som seriøst tror at Uncharted: Golden Abyss ikke vil dukke opp på PS3 etterhvert også?

 

Uansett, Super Mario 3D Land har jeg ikke klart å få opp den helt store entusiasmen for. Det vil si jeg var veldig entusiastisk i begynnelsen, men etter å ha sett litt gameplay så ser det rett og slett veldig simpelt ut, så jeg vet ikke hvor godt jeg vil like det, og vurderer faktisk å vente til jeg er ferdig med ihvertfall Skyward Sword.

 

Menmen, jeg har prøvd meg litt mer på Rayman i kveld, og kan si at jeg (om mulig) er enda mer frustrert nå enn jeg var da jeg skrev om spillet for noen dager siden. Jeg tipper jeg er rundt halvveis i spillet, og bare å ha kommet hit føles som en helt ufattelig prestasjon med den syke vanskelighetsgraden dette spillet har. Hvis folk tror Ninja Gaiden, Castlevania eller den siste stjernen i Super Mario Galaxy 2 er vanskelig - spill Rayman. Det spillet vil KNUSE dere. Og det nesten mest provoserende er det sukkersøte ytre spillet har, som hele tiden mobber deg og sier "dette spillet er laget for barn" samtidig som du bruker 40 liv på en enkelt del av en bane. Og nevnte jeg at du ikke har evig liv og continues? :mad:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Sony kommer til å porte over Uncharted Golden Abyss om ikke Vita blir en gedigen flopp.

Den platformen trenger de exclusives den kan få. Skal vi se på hva som skjedde med psp spillene så begynte de jo å poppe opp til ps3 når psp'en var så godt som død og skal vi vente så lenge kommer nok Golden Abyss på ps4 og ikke ps3.

 

Men igjen avhenger det nok av hvor stor suksess ps vita kommer til å bli.

Jeg ville gjerne hatt det på ps3 dog hehe.

 

Som jeg har sagt tidligere synes jeg også at Mario 3D Land virker vel simpelt, men nå som det nærmer seg er jeg spent åkkesom, det er jo et nytt Mario spill og 3ds'en min trenger virkelig et spill å spille :p

 

Merkelig nok falt ikke Zelda OOT 3D i smak, jeg kom fram til at jeg rett og slett foretrekker å spille det på tv'n. Den lave lyden samt at jeg finner 3ds'en veldig ukomfortabel å holde når alle knappene skal brukes gjorde nok sitt til at spillopplevelsen ble trukket ned.

 

Og huff det Rayman høres egentlig mer frustrerende enn morsomt ut, fikk nesten lyst å fyre det igang her nå for å se om det faktisk er så vanskelig hehe.

 

Kom ikke det til dsiware og forresten? Synes å huske det spillet har poppet opp både her og der i løpet av årenes løp.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at Vita trenger de eksklusivene den kan få, jeg føler bare ikke at PSP sin historie innbyr til voldsom tillit på det punktet. Spesielt siden Sony forsøker å hype opp hele denne connectivity-greien hvor du spiller et spill både hjemme og på håndholdt.

 

Rayman eksisterer til tonnevis av plattformer, og jeg vet at vanskelighetsgraden er tonet ned litt i en del senere utgivelser. Det er dessverre veldig mange brett også, så det beste er nok å gå for enten Jaguar, Saturn eller PS1-versjonen. For de fleste betyr nok det PS1-versjonen siden denne er tilgjengelig over PSN, og det er denne jeg spiller, riktignok med en orginal PS1-disc.

 

Rayman gjør en del bra ting, du får flere egenskaper etterhvert som gjør det interessant å gå tilbake, grafikken er fantastisk for 95, musikken er fin, den visuelle stilen er unik og universet er bra. Men plattformspill lever av gameplayet, og Rayman gjør nesten alt feil der. For eksempel:

 

- Kontrollen er treg og uresponsiv

- Man sklir forferdelig

- Man beveger seg tregt, mye tregere enn alle fiender

- Spillet har en egen mekanikk hvor fiender bare dukker opp ut av løse luften, nesten alltid rett forann eller rett bak deg

- Brettene er ufattelig lange

- Man har begrenset med liv og continues. Man kan selvsagt gå tilbake til de helt første brettene og samle mer, men hvorfor ikke bare gi meg evig liv da?

- Når man lagrer så lagrer man også hvor mange liv og continues man har igjen

- Hit Detectionen er umulig å bli klok på

 

Men leveldesignet er brukbart, og bossene er flotte og ikke supervanskelige. Men det virker ikke helt for å hype meg opp til Rayman: Origins slik jeg hadde håpet :)

Lenke til kommentar

Ifølge twitter så ser det ut som om The Last Story blir kalt The Last World når det kommer her i Europa, og releasedatoen er vistnok satt til 24. februar allerede. Forferdelig dårlig idé med den navneendringen etter min mening, men kult at det kommer såpass fort. Jeg har vært ufattelig hypet for et nytt Sakagauchi-spill helt siden jeg hørte om det for første gang for snart to år siden.

 

Det ser også ut som Inazuma Eleven 2 kommer til Europa i januar. Jeg har ikke spilt det første, men det virker kreativt, så kanskje jeg skulle gi det en sjanse. Uansett flott at flere slike spill kommer til vesten!

Lenke til kommentar

Merkelig nok falt ikke Zelda OOT 3D i smak, jeg kom fram til at jeg rett og slett foretrekker å spille det på tv'n. Den lave lyden samt at jeg finner 3ds'en veldig ukomfortabel å holde når alle knappene skal brukes gjorde nok sitt til at spillopplevelsen ble trukket ned.

 

Helt enig der. Runna aldri OOT på 3DS'en, men starta heller på nytt igjen på N64,og skjønte fort hvor lite jeg likte det på 3DS. Heller en gammel utslitt N64 kontroller + gode høytalere. :p

 

3DS for meg har kun blitt brukt de gangene jeg kjeder meg; venter på buss osv. Jeg skulle sårt ønske at jeg virkelig elsket den, men det er så mange ting jeg ikke liker med den at jeg klarer det bare ikke. Kanskje jeg får igjen litt av gnisten når 3D Land kommer ut, da noe (mye) av det negative inntrykket kommer av et dårlig spillbibliotek. Men skal kose meg videre med Red The Hunter på DS nå. :)

 

Rayman gjør absolutt mye bra ja. Jeg kan virkelig skjønne frustrasjonen din Taterfyrings, men man må bare komme seg igjennom det værste, for spillene er ganske underholdende. :yes:

 

Når den neste 3DS modellen kommer ut håper jeg virkelig de, i tillegg til 2 analog sticks, også gjør noen ytre forandringer slik at den blir mer behagelig å holde i + større skjermer. De må også gjøre noen store forandringer med kameraene. Skal de først ha de der, må de VIRKELIG skaffe noe myyyyye bedre, det hjelper ikke med de klassiske 0.3mp lenger. Kan ikke si jeg gleder meg så veldig mye til å kunne filme med de heller, blir neppe noe i nærheten av HD kvalitet.

 

 

En undersøkelse viser at kun 9.4% av japanske gamere kunne tenke seg å kjøpe WII U, og 10.2% Vita. De har dog kun spurt 1000 personer, men jeg synes det hørtes litt lavt ut. Kan vel skyldes mange ting, som økonomi. Men jeg trodde de skulle være mer begeistret for Vita, siden PSP er så stor der nede. Blir selvfølgelig for tidlig og si om Wii U kommer til å selge bra eller ikke, og jeg tror mange nå spent venter på hva Nintendo viser fram på E3. Er og litt skeptisk til hvordan denne tablet kontrolleren vil se ut i 2012, nå som slike ting bare blir tynnere og tynnere; folk forventer at alt skal være tynt som mulig. Gleder meg virkelig til å få prøve den da.

Endret av kidio007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...