Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Synd med intekt tapene nintendo har atm , og forklaringen på at ingen stor titler var ute synes jeg var exstremt tynn av spille lageren selv :hmm: start of the end?

 

Du sier noe, Nintendo er nok doomed som vanlig, eller hva?

 

post-162962-0-89103100-1319938879_thumb.jpg

 

Eller nei? Jeg forstår at ikke alle har like mye tålmodighet, men hvis du tar deg tid til å skrive noe, så kan du i det minste ta deg tid til å lese en eller to av de siste sidene. Denne saken har nemlig vært debattert grundig allerede, årsaken til tapene er godt dokumenterte og forklarte, og den generelle konsensusen er at det ikke er noen grunn til å skrive noe mer "start of the end" på Nintendo enn noen andre. Så fint hvis du velger å gå tilbake å lese, blir klokere, og forhåpentligvis slutter med latterlige kommentarer uten bakgrunn i virkeligheten. Jeg kan også gi deg et lite hint om hvordan situasjonen faktisk fortoner seg i spillverdenen:

 

post-162962-0-04501600-1319939042_thumb.png

 

En skulle med andre ord tro at Nintendo var fjernest fra noe "start of the end". Hva med Microsoft og Sony som i all hovedsak har tapt penger på spill (Sony har såvidt tjent noe). Er det "start of the end" for de også? Eller er det Nintendo, som har sitt første tapsår siden før Microsoft ble stiftet, som er på vei til å bli tredjepartsutvikler? Ja, jeg bare spør.

Endret av taterfyrings
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony skulle opprinnelig ikke lage konsoller i første omgang, og hva med hackingen som ødela online-funksjonen til PS3er i lang tid? Og hva med Sega? Selv Sonic lever i beste velgående, spesielt etter Sonic Colours, Sonic Episode 4 og Sonic Generations. De blir bare bedre og bedre. ;) Det skal mye til for å ødelegge noe så stort for godt. Om ingen kjøper Zelda: Skyward Sword fordi de venter på Wii U betyr det ikke at Nintendo aldri lager flere Zelda-spill. (bare et teit eksempel.)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som var poenget mitt. Det er langt flere DSer, ja, men den har til gjengjeld vært ute lenge. Salget av 3DS gikk tregt i starten, men den har solgt mer enn DS gjorde i første halvår og er dermed en større suksess enn DS var, og DS holder det gående enda. ;)

 

Btw hva mener du med å oppgradere? Jeg har både DS og 3DS, og spiller DS-spill på 3DSen. Jeg kjøper faktisk nye også, selv om det er bare 3DS-spill der ute. Jeg tar det beste fra begge to. ;)

 

Jeg har ikke noen fasit på hvor mye 3ds burde solgt. DS har gått opp stien og etablert seg som standardutstyr alle barn fra 7år må ha for i ikke havne utenfor sosialt. Nintendo håpet nok at 3DS skulle gå rett inn i et ferdig utviklet marked, og bli standardutstyr for neste barnekull, i tillegg til alle entusiaster som kjøper fordi de er interessert i selve oppgraderingen. Etter min hoderegning har ikke dette skjedd enda. Foreldre som kjøper barneutstyr er en hysterisk kundegruppe, og det kan hende det er sådd en ide om at 3D er skadelig. Pris er også viktig for denne kundegruppen, som anser dette som leketøy. Det kan også hende at skjermen er for liten til å skape entusiasme når folk er bortskjemt med iPhone og HTC.

 

Jeg mener ikke å svartmale, men jeg oppfatter det slik at Nintendo også er litt skuffet.

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke noen fasit på hvor mye 3ds burde solgt. DS har gått opp stien og etablert seg som standardutstyr alle barn fra 7år må ha for i ikke havne utenfor sosialt. Nintendo håpet nok at 3DS skulle gå rett inn i et ferdig utviklet marked, og bli standardutstyr for neste barnekull, i tillegg til alle entusiaster som kjøper fordi de er interessert i selve oppgraderingen. Etter min hoderegning har ikke dette skjedd enda. Foreldre som kjøper barneutstyr er en hysterisk kundegruppe, og det kan hende det er sådd en ide om at 3D er skadelig. Pris er også viktig for denne kundegruppen, som anser dette som leketøy. Det kan også hende at skjermen er for liten til å skape entusiasme når folk er bortskjemt med iPhone og HTC.

 

Jeg mener ikke å svartmale, men jeg oppfatter det slik at Nintendo også er litt skuffet.

 

Jeg vil ikke egentlig si at dette er å svartmale. Dette er et argument, hvor du klart sier hvorfor du mener at 3DS ikke har gjort det så bra som den kanskje burde eller Nintendo håpet, og du peker på noen gode årsaker til hvorfor en kan være skuffet over salget. Å svartmale er slikt som Samco gjør - komme inn i tråden og kaste ut en påstand uten noen som helst rot i virkeligheten eller forsøk på å backe den opp.

 

Uansett, jeg tror vi for det første må ha klart for oss at 3DS i løpet av sine første seks måneder på markedet har solgt bedre enn det DS gjorde i sine første seks måneder på markedet. Og siden DS gikk hen og ble den mest solgte spillkonsollen noensinne, så tror jeg ingen kan si at 3DS virkelig har skuffet når en teller i antall enheter solgt. Dog, det er to ting som nyanserer dette litt. For det første så solgte også DS ganske tregt i starten, så å slå dens start er ikke nødvendigvis så bra som det høres ut. For det andre så fikk 3DS et massivt priskutt etter kort tid, og den ville ikke solgt like mye uten dette.

 

Det betyr at selv om salget har vært bra, så er det ingen grunn til å være helt fornøyd. Nå taper de penger på hver enhet de selger, og de ville nok vært betydelig mer fornøyde om de kunne ha fortsatt å selge til den prisen de satt opprinnelig (og slik tjene penger i stedet). Derfor tror jeg det er riktig som Philber skriver at Nintendo ikke er helt fornøyde med salget, og det blir viktig for Nintendo også i fortsettelsen å bruke mye ressurser på å gjøre 3DS til en suksess. Det betyr å raskt få ut en redesign som inkluderer en ekstra slide-pad og bedre batteri, og fortsette å finansiere spill som Monster Hunter 3G, få Square Enix til å fortsette å remake gamle spill til plattformen (Final Fantasy V er vel det neste på listen nå), og forhåpentligvis overbevise alle de japanske selskapene som NIS, Falcom og Atlus til å konvertere fra PSP-utvikling til 3DS-utvikling. Dette siste punktet tror jeg vil skje, og det vil overraske både Sony-fansen og Sony selv, men Vita er ganske enkelt for teknisk komplisert for mange av disse, og jeg tror det vil være svært vanskelig for disse selskapene å fortsette å gi ut supernisjespill som Ys til Vita om de ønsker å fortsette å tjene penger. Om de går til 3DS (eller tilbake til sine PC-røtter) er selvsagt et åpent spørsmål, men om Nintento er litt pro-aktive her, så bør det kunne gå, og plattformen vil etterhvert få et sunt økosystem for tredjepartsspill.

 

Vi skal heller ikke glemme at 3DS - til forskjell fra DS - ikke har hatt sin første jul enda. Både DS, Wii og Kinnect har hatt fantastiske salg rundt juletider, og det er ingen grunn til å tro at ikke dette også vil gjelde 3DS. Dermed tror jeg vi alt i alt vil ha en plattform utpå nyåret som nærmer seg 15 millioner solgte enheter, og som vi har sett i det siste, så er det all grunn til å tro at den vil få massiv støtte fra japanske utviklerstudioer som tross alt er de som teller på håndholdte konsoller. Dermed tror jeg 3DS sikrer seg et brukbart liv. Men det avhenger selvsagt av at Nintendo fortsetter å ta riktige valg, og at Sony fortsetter den strategien som det ser ut som de brukte på PSP og som vil tvinge dem til enda en generasjon som en distant second.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Så over til et ganske interessant rykte:

 

En side som spesialsierer seg på Sonic og Sega-nyheter meldte i går at Sega holder på med et eksklusivt Sonic-spill til Wii U med navnet Sonic Dimensions. Med tanke på hvor godt Sonic har solgt på Wii, og Mario & Sonic-samarbeidet (samt at Sonic Generations av uforståelige grunner ikke dukket opp på Wii), så er ikke dette spesielt overraskende. Det som er overraskende er at Nintendo vistnok bidrar Sega i utviklingen av spesielt brettene, og slik forhåpentligvis sikrer seg at spillet blir en substansiell eksklusiv og ikke bare enda et Sonic-spill. Gameplayet virker å være en videreutvikling av Colors-systemet, men her er det Sonic selv som skifter farge og får ulike egenskaper.

 

Siden er nok obskur for de fleste, men hvis jeg ikke husker feil var det den som kom med nyheten om varulv-pasasjene i Sonic Unleashed hele åtte måneder før spillet ble annonsert, og Sega har jo lenge vært notorisk dårlige til å holde på hemmeligheter, og både Sonic 4 og Sonic Generations var jo kjent lenge før den offisielle kunngjøringen. Jeg vil i tillegg tro at Nintendo ville vært svært lite fornøyd med at Wii ikke får Generations med tanke på både hvor godt Colors solgte, men også fordi Sega nå låner Mario fast til disse relativt dårlige Olympics-spillene, og jeg anser det derfor som trolig at det er utviklingen av dette spillet som nettopp er bakgrunnen for at Wii ikke får Generations, da det i all hovedsak er det Wii-spesialiserte Colors-teamet som skal utvikle det. Jeg tror med andre ord at det fort kan være noe i disse ryktene, og som gammel Sonic-fan så ville det gleder meg voldsomt om vi nå fortsetter den relativt bra perioden han er inne i med et virkelig glimrende spill som kan gi samme feelingen som en får gjennom å minnes de gamle Sonic-spillene:

 

http://youtu.be/hYxlqTpZ-24

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Leste det ryktet om Sonic Dimensions, kan jo bli bra det selv om jeg personlig ikke synes Sonic Colours var så bra, ds versjonen var ihvertfall best.

Det at Nintendo hjelper med brettdesign gir jo et lite håp.

For meg er det beste nye Sonic spillet clasic delen av generations (modern var bare helt forferdelig) samt Sonic 4 ep 1 (spent på når vi får se noe fra ep 2).

Sonic fungerer bare ikke særlig godt i 3d synes jeg.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Leste det ryktet om Sonic Dimensions, kan jo bli bra det selv om jeg personlig ikke synes Sonic Colours var så bra, ds versjonen var ihvertfall best.

Det at Nintendo hjelper med brettdesign gir jo et lite håp.

For meg er det beste nye Sonic spillet clasic delen av generations (modern var bare helt forferdelig) samt Sonic 4 ep 1 (spent på når vi får se noe fra ep 2).

Sonic fungerer bare ikke særlig godt i 3d synes jeg.

 

De kunne lært att det de var gode på var og lage 2D spill! Selv det gamle Sonic 3D Flickies Island til Genesis var så ræva att Sonic Team burde skjønt att uansett hva fremtiden bringer så er 2D det eneste vi duger til hva dette blå pinnsvinet anngår!

Lenke til kommentar

Jeg har spilt Sonic Generations (på PS3) en stund nå og elsker det. Det er helt klart Sonic tilbake i storform, og selv de "beryktede" 3D-brettene er langt bedre enn jeg fryktet. Fart er det i alle fall ikke noe i veien med. Da jeg leste Sonic Dimensions hadde jeg håpet det var en sammenheng der (Generations foregår i en annen dimensjon, tror jeg), så det kunne vært en videreføring eller oppfølger. Nå likte jeg jo Sonic Colours, men Generations er mye bedre. Vil man fortsette old-school som i Generations eller gå tilbake til Super Sonic Galaxy med en ny Colours? Ikke godt å si, men jeg holder en knapp på Generations. La Sonic være Sonic, og ikke gjør ham om til en "ny" Mario.

Lenke til kommentar

Jeg skal kommentere dette senere, men først lurer jeg på hvordan dere har spilt spillet, kommer det ikke ut først på fredag?

 

Aner faktisk ikke når det kommer. Jeg trodde det skulle komme i dag, men kjøpte det på Gamestop forrige lørdag. Mulig de solgte det for tidlig eller noe sånt. Vetta fanken, er ikke mitt problem. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Alle banene i Sonic Generations er remakes av baner fra gamle spill, så ja, tror nok gamle Sonic-spillere setter mest pris på det. :) Must have? Ikke for folk flest, men for Sonic-fans? Ja, helt klart. Det eneste jeg ikke liker helt er alle de forbanna Challenges rundt omkring, men de fleste er heldigvis valgfrie.

 

Kjøpte for øvrig Solatorobo: Red the Hunter til DS på lørdag og storkoser meg med det også. Hadde egentlig store forhåpninger til det etter at ign.com gav det 9/10, men det skuffet ikke. wub.gif Og til forskjell fra det glimrende 999 trenger man ikke importere Solatorobo. :)

Lenke til kommentar

Min mening om de moderne Sonic-spillene er vel forutsigbart nok at de ikke er så bra som de burde være, og jeg spilte en 10-12 baner på Sonic Colours tidligere i dag for å få bekreftet at det dessverre gjelder også dette spillet. Sonic sine problemer skyldes flere ting, men det aller viktigste problemet spillene har etter min mening er at de rett og slett har for mye fokus på fart. På mange måter så er dette forståelig, både siden det var Sega og Sonic sin kjennetegnende "Blast Processing" i gamle dager, og fordi alle anmeldelser som gang etter gang gir dårlige anmeldelser til spill som The Black Knight og Sonic Unleashed klager på at spillet ikke har samme fart som de gamle spillene. At Sega ønsker å glede disse er dermed ikke så rart. Min følelse av å spille 3D-Sonic-spillene er imidlertid at de bruker fart på feil måte. Sonic 1-3, Knuckles og CD er alle spill som har gigantiske brett med vanligvis en øvre, midtre og en nedre vei gjennom spillet, og mesteparten av tiden bruker man faktisk på å utforske. Fart er noe som gis deg som belønning når man har klart et vanskelig parti eller funnet en alternativ rute, ikke noe som er der hele tiden. I de moderne spillene får jeg imidlertid følelsen av at designerne prøver å gi deg fart hele tiden. Dermed får man følelsen av at spillet spiller seg selv store deler av tiden, og når designerne faktisk gir deg utfordringer, så skjer det så raskt og plutselig at det gir litt samme følelse som Quick Time Events - du er heldig om du klarer det første gangen når det kommer uforberedt, og hvis ikke, så irriterer du deg over den dårlige kontrollen. For fokuset på fart fremfor utforskning gjør også at en får en følelse av at man kjemper mer mot kontrollen enn fiendene og plattformingen på brettene - aldri et godt tegn for et plattformspill. Sist, så fører fokuset på fart til at det er vanskelig å designe brett som skiller seg ut på andre måter enn det visuelle, og dermed mangler 3D Sonic-spillene også kreativt leveldesign. Om vi skal fortsette å bruke mine tre parametere for hva som gjør et godt action/plattformspill, så ser vi slik at Sonic mangler både spillkontroll og kreativt leveldesign, mens utfordringen er høy eller lav alt etter hvordan du velger å spille spillet - tar du det rolig vil det alltid være enkelt, men da blir spillet også kjedelig siden det er designet for fart, kjører du på gjør kontrollen derimot at det blir vanskelig - og frustrerende.

 

Når det er sagt, mitt inntrykk etter å ha spilt de to første verdenene i Sonic Colours er dog at dette definitivt var et fremskritt fra tidligere spill. For det første var det mye mer 2D-sekvenser, og også noe mer fokus på utforskning. I tillegg har man Wispsene som gjør å komme tilbake til gamle brett og utforskre alternative veier til en interessant måte å spille på. Dog vet jeg ikke helt hvilke belønninger spillet vil gi deg for dette. I de gamle var det jo i siste instans bonusbrett og Chaos Emeralds - og dermed den skikkelige slutten (og etterhvert Super Sonic) - som var belønningen en fikk, og om det er noe lignende i Colours, så lover det egentlig ikke så verst. Dog, det jeg spilte ga meg også fremdeles samme følelse av litt uengasjerende brett som jeg halvkjedet meg igjennom, og en kontroll som var langt fra optimal.

 

Så for å oppsummere, så er mitt syn at Sonic enda ikke har virkelig lykkes i 3D slik som feks Mario har gjort. Men, dette startet jo med et rykte om at nettopp Mario-skaperne i Nintendo muligens hjelper Sonic med et eksklusivt Sonic-spill til Wii U. Om vi da får et Sonic-spill på nivå med eller for den sakens skyld bare halvparten så bra som Super Mario Galaxy, så vil jeg si at dette absolutt er noe å være entusiastisk rundt. Spørsmålet er dog, hvor sannsynlig tror folk dette er?

 

Edit: Musikken er awesome dog, og nesten verdt å fyre opp spillet bare for å høre den :)

 

http://youtu.be/sEVl7-0ZVpQ

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Gleden av å få Sonic 2 til jul i 1994 kommer desverre aldri tilbake. Vi er for gamle nå.

 

Dette tror jeg dog er et generelt poeng, som ikke har så mye med Sonic å gjøre, men med spill og lek generelt - eller for den sakens skyld mer seriøse ting som religoner og politiske idéer. Man blir generelt mer overveldet, overrasket og fascinert av ting man opplever tidlig i livet, enn det man møter senere. Heldigvis har dog alle vi som skriver her inne (forhåpentligvis ihvertfall) klart å bevare noe av den barnslige gleden over noe så simpelt som elektroniske spill - og for meg personlig så gjelder det også i aller høyeste grad Sonic. Så lenge har dukker opp i gode spill vel og merke.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
*snip*

 

Har du prøvd Generations? (mener ikke bare demoen, selv om den var glimrende.) Det er to Sonic'er denne gangen. Gamle Sonic er 100% i 2D. Nye Sonic derimot er i en god blanding av 2D og 3D, så alt i alt er det ikke så mye 3D ute og går lengre. I tillegg er det selvsagt bra fokus på fart, men det er mye utforsking også. Green Hill Zone er stort sett full fart hele veien, og selv om de neste også er raske dør man fort om man ikke tar seg tid til å utforske litt på forhånd. Det er nok ikke bare å holde til høyre og håpe på det beste. (tro meg, har prøvd.) :p Og btw det er en hel rekke Challenges å ta også, og mange av disse krever at man tar seg tid til å se seg rundt. De fleste er riktignok valgfrie, men moro er de. :)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...