Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Det er mange analytikere som har ment lenge at Apple og Nintendo passer godt sammen. Forøvrig interessant at han i overskriften skriver at Apple burde kjøpe Nintendo, mens i selve teksten avslutter han med ordet "merge". Jeg tror nemlig også at Apple og Nintendo ville kunnet utfylle hverandre godt, men det ville vært veldig vanskelig for Apple å kjøpe Nintendo om ikke det nettopp var snakk om en merger der begge to beholdt en del kontroll over sine områder.

 

For det første så er Nintendo et japansk selskap, noe som i seg selv kompliserer tingene, da japanske selskaper har en helt annerledes kultur en amerikanske. Videre så er Nintendo riktignok børsnotert, men store deler av selskapet er eid av Yamauchi-familien (som også stiftet Nintendo) og andre langsiktige investorer. Dette vil gjøre et oppkjøp nesten helt umulig, noe også Microsoft fikk erfare før de lanserte Xboxen. Sist, så gjør den svake dollaren det ekstremt ugunstig for amerikanske selskaper å investere og kjøpe opp bedrifter i utlandet, spesielt i Japan med sin meget sterke Yen akkurat nå, i tillegg til at Nintendo - som Apple - har enorme pengereserver og dermed selv i posisjon til å kjøpe snarere enn å selge. At ikke artikkelforfatteren har tatt hensyn til disse punktene som alle gjør et salg av Nintendo ekstremt usannsynlig, finner jeg pussig.

 

Dog kunne et samarbeid mellom enten Apple eller Google og Nintendo definitivt ha vært fruktbart for begge parter, og Nintendo har jo også tidligere samarbeidet med Google om utviklingen av et OS (som per i dag vel er avsluttet uten noe synlig resultat). Det er vel ihvertfall ingen tvil om at Nintendo vil slite med å gjøre Wii U til den eneste underholdningsmaskinen i stuen, og jeg tror vel også Nintendo er klar over det, og derfor ikke jobber for mye mot dette (selv om Upaden nok vil øke fokuset på slikt noe). For Nintendo er det nok viktigst å forbli plattformholder slik at de har kontroll og kan lage det økosystemet som passer best for Nintendo-spill - og så lenge de tross alt tjener penger på å gjøre det, så tipper jeg de er rimelig fornøyde.

 

Tapene som Kilik snakket om er forresten annonsert, de ligger på 70 millioner yen, altså ikke like ille som fryktet. For øvrig er det ikke snakk om reelle tap, da Nintendo sine inntekter i euro og dollar (som er årsaken til tapene) ikke er konvertert til yen, men de er skrevet inn i regnskapet med dagens yen-kurs likevel og bidrar slik til røde tall. Det betyr at opm dollaren og euroen styrker seg feks neste år, så kan Nintendo velge å veksle inn summene da til en gunstigere kurs enn det som er utgangspunktet i dette regnskapet. Ergo er ikke disse tallene så mye doom and gloom som media nok vil fremstille de som.

 

Siste nyhet er at Sony har bekreftet at de kjøper ut Ericcsson, noe som også er meget interessant for fremtiden av en potensiell Playtation Phone. På bakgrunn av dette må jeg si at det virker snodig at Sony overhodet lanserer den "garantert-å-tape-penger-dingsen" Vita når de kunne ha kombinert sin kompetanse innenfor to områder og gitt oss en telefon som var mye bedre til å spille med en vanlige iOS og Android-telefoner, og har mer funksjonalitet enn Nintendo sine håndholdte konsoller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser faktisk ut som om jeg tok feil i går. 3DS har ikke solgt marginalt dårligere enn DS i sine første måneder, den har faktisk solgt bedre:

 

post-162962-0-82101100-1319734335_thumb.png

 

Dette til tross for at DS ble sluppet like før jul mens 3DS enda ikke har opplevd sitt første julesalg. Nå skal det selvsagt sies at prisen på 3DS ble kraftig redusert på sensommeren, men dette tyder på at alle artiklene fra spillmedier om at Nintendo bør slutte å selge dedikerte håndholdte spillemaskiner er ekstremt overdrevne. Selv håper jeg at Nintendo før eller siden vil gi oss en Nintendophone enten alene eller i samarbeid med noen som har den nødvendige kompetansen, men disse tallene tyder på at det ikke skulle være nødvendig - eller på en god stund enda.

Endret av taterfyrings
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Iwata har nettopp holdt et møte med Nintendo sine investorer i Japan, og der kom det en del nyheter. Dette er de viktigste:

 

Nytt Pokemon til våren (ikke sagt noe om hvilket spill og hvilken plattform)

Wii U vil bli vist i sin ferdige form på E3

Det virker som om Nintendo sikter mot lanseringe i Japan i september og internasjonalt i November.

 

Dermed har vi vel fått svar på ihvertfall et av de spørsmålene som det har vært knyttet mest spenning til lenge - når vi får Wii U. Det blir også interessant å se hva Nintendo gjør med Wii når det nå er lagt opp til at den skal være hovedkonsoll fremdeles i et helt år til.

 

Edit: Ser også ut til at man skal kunne gå inn på eShopen via PC. Dette er viktig fordi det impliserer at vi mest sannsynlig endelig vil få en konto og at kjøp vil være knyttet opp til den. Vet ikke hvordan de ellers skulle ha organisert dette.

 

Iwata sa følgende: "As we learned a bitter lesson with the launch of the Nintendo 3DS, we are trying to take every possible measure so that the Wii U will have a successful launch."

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en måte er det bra at de ikke rusher den ut, men at de tar seg tid slik at den slippes sammen med noen gode spill også. På en annen side kunne kanskje Nintendo trengt et større forsprang på PS4 og Xbox 3? Jeg vet ikke. Gleder meg uansett veldig til den slippes, og håper det kommer noen gode spill som gjør den verdt kjøpet på slippdato. Tror de har lært av 3DS nå.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er synd at Wii U kommer så sent ut. Jo senere den kommer, desto vanskeligere blir det for både den og for Wii.

 

Kanskje de skulle gjort det enklere for seg selv og gitt ut en ren HD-oppgradering Wii i fjor. Da ville de kjøpt seg litt tid til å utvikle kontrolleren med skjerm.

 

På den annen side: Nintendo har 40 milliarder i banken, så de har nok bedre dømmekraft enn meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk endelig prøvd Donkey Kong Country Returns i natt. Skulle bare teste et par baner, men endte opp med å spille i mange timer. Herrefred, jeg er på ingen måte skuffet. Mye nytt å spore, men uten at de går bort fra DK-magien. Sitter med samme følelse som jeg gjør når jeg spiller de tre første til SNES. Latterlig fett, lekkert, fantasifult og herlig!

Kalkunen på stylter er det ondeste jeg noensinne har sett. Har tapt på de noen ganger fordi jeg bryter sammen i latter. Gud så nydelig!

 

 

:D

Lenke til kommentar

Iwata har nettopp holdt et møte med Nintendo sine investorer i Japan, og der kom det en del nyheter. Dette er de viktigste:

 

Nytt Pokemon til våren (ikke sagt noe om hvilket spill og hvilken plattform)

Wii U vil bli vist i sin ferdige form på E3

Det virker som om Nintendo sikter mot lanseringe i Japan i september og internasjonalt i November.

 

Dermed har vi vel fått svar på ihvertfall et av de spørsmålene som det har vært knyttet mest spenning til lenge - når vi får Wii U. Det blir også interessant å se hva Nintendo gjør med Wii når det nå er lagt opp til at den skal være hovedkonsoll fremdeles i et helt år til.

 

Edit: Ser også ut til at man skal kunne gå inn på eShopen via PC. Dette er viktig fordi det impliserer at vi mest sannsynlig endelig vil få en konto og at kjøp vil være knyttet opp til den. Vet ikke hvordan de ellers skulle ha organisert dette.

 

Iwata sa følgende: "As we learned a bitter lesson with the launch of the Nintendo 3DS, we are trying to take every possible measure so that the Wii U will have a successful launch."

 

Veldig bra, ett helt år til med utvikling av WII U lanseringsspill. Dette bør gå veien med gode spill tilgjengelig for dag 1.

Lenke til kommentar

Anbefaler dere alle å lese denne artikkelen

 

Nintendo Won't Be The Next Sega and Why You Should Buy Shares [Game Trader]

 

Posted October 27, 2011 by Asif Khan

 

http://www.industrygamers.com/news/nintendo-wont-be-the-next-sega-and-why-you-should-buy-shares-game-trader/

 

"Some of the best investments are made against the grain. When everyone is betting against a 122-year-old company who just reported its first annual loss in 30 years, it might just be time to buy."

 

Tenk litt på det. Nintendo er et 122 år gammelt firma, 2011 har vært en av deres svært få dårlige år. Hvorfor skulle de legge seg ned og sprelle bare pga det? Skjer ikke. De overlevde to verdenskriger.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fikk endelig prøvd Donkey Kong Country Returns i natt. Skulle bare teste et par baner, men endte opp med å spille i mange timer. Herrefred, jeg er på ingen måte skuffet. Mye nytt å spore, men uten at de går bort fra DK-magien. Sitter med samme følelse som jeg gjør når jeg spiller de tre første til SNES. Latterlig fett, lekkert, fantasifult og herlig!

Kalkunen på stylter er det ondeste jeg noensinne har sett. Har tapt på de noen ganger fordi jeg bryter sammen i latter. Gud så nydelig!

 

 

:D

 

Spillet blir bare bedre og bedre jo lenger uti du kommer, så du får stå på!

Lenke til kommentar

Spillet blir bare bedre og bedre jo lenger uti du kommer, så du får stå på!

 

Det tror jeg på. Har ikke kommer veldig langt (brett 4 eller noe), men har storkost meg til nå. Men eier ingen Wii selv, så må passe på å spille så mye som overhodet mulig mens jeg er hos min bror.

Lenke til kommentar

Anbefaler dere alle å lese denne artikkelen

 

Nintendo Won't Be The Next Sega and Why You Should Buy Shares [Game Trader]

 

Posted October 27, 2011 by Asif Khan

 

http://www.industryg...es-game-trader/

 

"Some of the best investments are made against the grain. When everyone is betting against a 122-year-old company who just reported its first annual loss in 30 years, it might just be time to buy."

 

Tenk litt på det. Nintendo er et 122 år gammelt firma, 2011 har vært en av deres svært få dårlige år. Hvorfor skulle de legge seg ned og sprelle bare pga det? Skjer ikke. De overlevde to verdenskriger.

 

Gidder ikke lese flere sider bakover, men Nintendo slapp nylig den halvårlige finansrapporten, og den viste at 3DS har solgt bedre enn DS gjorde i sitt første halvår. Tenk litt på det også. ;) (fant det på ign.com, men det står sikkert en rekke andre steder også.)

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese flere sider bakover, men Nintendo slapp nylig den halvårlige finansrapporten, og den viste at 3DS har solgt bedre enn DS gjorde i sitt første halvår. Tenk litt på det også. ;) (fant det på ign.com, men det står sikkert en rekke andre steder også.)

 

Du hadde ikke trengt å lese flere sider bakover, men hadde du sett syv poster opp, så ville du ha sett at dette allerede er blitt nevnt. Skader dog ikke å nevne igjen, da det er informasjon som det virker som om mange ikke har fått med seg :)

 

Ellers har vel jeg gjort klart allerede hva jeg mener om medias evinnelige "Nintendo is doomed"-artikler. De har ingen basis i virkeligheten, noe som både den artikkelen Bytex postet illustrerer, og de fakta som jeg og andre har kommet med i denne tråden.

 

Når det er sagt, så har Nintendo likevel en god del utfordringer fremover, og ser en på 3DS så har de ikke akkurat klart å overbevise om at de tar disse på alvor. Tredjepartsstøtte er definitivt den største utfordringen, men også online er viktig. Og jeg vil også hevde at de trenger flere faste utviklingsstudioer når de sannsynligvis mislyktes i å tiltrekke seg tredjepartsutviklere til Wii U igjen. Det er uansett positivt at Iwata innrømmer de feilene som er gjort med 3DS, og det går langt i å betrygge ihvertfall meg om at vi vil se en bedre Wii U-launch, og det er vel grunnen til at den ser ut til å bli utsatt. Jeg vil også tippe at vi får se noe kraftigere hardware som resultat av dette (i øyeblikket ligger den på en trekjerneprosessor med to tråder i hver kjerne). Dessverre gir det oss nesten et helt år nå uten store utgivelser for Wii, og personlig hadde jeg derfor håpet den skulle komme tidligere. Dog, jo lengre tid det går uten spill på Wii, jo bedre er det jo sannsynlig at Wii U-launchen blir, så det går vel begge veier. E3 2012 kan ikke komme fort nok....

 

Må bare også få kommentere hvor hyggelig det er å lese skryt av Donkey Kong Country Returns. Det er et ufattelig bra spill etter min mening, og selv om kontrollen ikke er perfekt (rise for å rulle), så er level-designet såpass bra at jeg nesten lurer på om det er mitt favoritt 2D-plattformspill siden Super Mario World. Uansett et glimrende spill som bare blir bedre etterhvert, så gi en lyd etterhvert også om hva du synes!

Lenke til kommentar

Det gjør egentlig ikke så mye om det går lenge mellom nye wii-spill, jeg har masse gamle å holde på med, eller et utall Virtual Console-spill som enda ikke er testet :) Og nå som jeg har fått gamecube minnekortet, kan jeg kjøpe gamecube-classics også. Min Wii blir definitivt ikke solgt selv om Wii U kommer. Da har jeg heller begge.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Sorry, leste ikke alle postene like nøye. :p Poenget er at 3DS har solgt mye bedre enn folk flest tror (og ikke bare media), og den vil nok garantert få bra støtte i Wii U. For eksempel kan den nok fint brukes som ekstra håndkontroll, noe som øker potensialiet til både 3DS og Wii U ganske mye i forhold til andre konsoller. PS3 kan samarbeide litt med PSP, men ikke i nærheten av like mye. Det er mer å ta spill fra PS3 og streame dem over til PSP. Det er ikke engang alle spillene som støtter det. Tenk da om vi ikke bare kan spille alt av spill til Wii U på 3DSen (og trådløst, så klart), men også gå den andre veien og spille spillene til 3DS via Wii U på storskjerm? 3D-biten vil ikke fungere med mindre vi har en 3D-TV, men selve spillene burde gå helt utmerket. Selvsagt vil nok grafikken ikke bli helt den samme siden den må justeres for større skjerm, men det burde ikke være noe problem å spille likevel. Spill til DS på 3DS kan bli litt grøtete av og til, men personlig synes jeg ikke det gjør så mye at det blir et problem. Senest i dag kjøpte jeg Solatorobo til DS og kommer til å spille det på 3DS. ;)

 

Btw Mario Kart 7 vil ha rimelig bra online-funksjoner på 3DS. Online multiplayer er logisk nok, men det vil i tillegg være "ligaer" og sånt vi kan lage selv (velge power-ups, baner osv), og disse igjen kan deles med folk over nettet. Hver eneste vil ha en egen highscore-tabell og hele pakken. Det er et enormt steg fremover for Nintendo, og sannsynligvis bare starten på online-biten deres. :)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som var poenget mitt. Det er langt flere DSer, ja, men den har til gjengjeld vært ute lenge. Salget av 3DS gikk tregt i starten, men den har solgt mer enn DS gjorde i første halvår og er dermed en større suksess enn DS var, og DS holder det gående enda. ;)

 

Btw hva mener du med å oppgradere? Jeg har både DS og 3DS, og spiller DS-spill på 3DSen. Jeg kjøper faktisk nye også, selv om det er bare 3DS-spill der ute. Jeg tar det beste fra begge to. ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...