Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

 

Vi har hatt nye drakter siden Super Mario Bros 3, og Yoshi nesten like lenge. At de bytter ut draktene med noen nye og lar Yoshi bli med er ikke "ekstremt mye innovasjon i gameplay".

 

 

Dette er ikke bare "nye drakter"!

 

Dette er helt nye kontrollmekanismer, hver for seg så innovative at man kunne laget selvstendige spill av det. Banene med Rock-Mario ligner f.eks mer på Bowlingspill og racing-spill enn klassisk 2D Mario.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får lyst til å nevne at jeg overhodet ikke har noe nostalgisk forhold til Nintendo eller Mario. Min nostalgi går i helt andre retninger.

 

Jeg sneiet kanskje borti ham da han fortsatt het "Jumpman" og kjempet mot Donkey Kong på 80-tallet, men har ellers bare spilt Mario etter at DS og Wii kom.

 

Når jeg liker spillene fordi de er bra, ganske enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får lyst til å nevne at jeg overhodet ikke har noe nostalgisk forhold til Nintendo eller Mario. Min nostalgi går i helt andre retninger.

 

Jeg sneiet kanskje borti ham da han fortsatt het "Jumpman" og kjempet mot Donkey Kong på 80-tallet, men har ellers bare spilt Mario etter at DS og Wii kom.

 

Når jeg liker spillene fordi de er bra, ganske enkelt.

 

Som de fleste andre med andre ord!

Lenke til kommentar

Det meste vi vet så langt om både Wii U og ikke minst Nintendo sin svake historie med tilleggsutstyr, tyder vel på at Skyward Sword som egentlig skulle vært starten på en helt ny type spill, i stedet blir det siste i sitt slag - ihvertfall for en stund. Selv om jeg er helt insane hypet inn mot dette spillet, så må jeg si at det er meget svakt av Nintendo å først nå komme med selve Killer-appen til bevegelseskontrollere. Dette spillet skulle kommet til julesalget i 2008 i stedet for Animal Crossing og Wii Music. Da ville den gjengse oppfatningen av Wii (som ihvertfall blant gamere flest er ganske negativ) hatt et potensial til å være betydelig mer positiv - og vi ville kanskje til og med sett noen seriøse forsøk fra trejdepartsutviklere. Dette ser dessverre ut til å komme litt for sent for slikt...Men ja, vi kan alltids håpe at vi fortsetter å se slike spill også til Wii U og eventuelt neste generasjon av Move-kontrolleren til Sony.

Lenke til kommentar

Som de fleste sikkert har fått med seg, så ble et GTAV satt til Los Angeles annonsert i dag. Ingen hovedspill i GTA-serien har noen gang vært på Nintendo-plattformer, men faktisk var Rockstar North en del av det såkalte "Deam Team" av spillutviklere som Nintendo hadde håndplukkket til å lage N64-spill, og de leverte Body Harvest og Space Station Silicon Valley til den konsollen. Etter at Nintendos strenge sensureringspolitikk gjorde at de droppet å publisere Body Harvest, til tross for lovnader om publisering, og generelt behandlet Rockstar North som dritt, så har de aldri laget et spill for Nintendo-konsoller igjen, og jeg vet med sikkerhet at det var mye bitterhet mot Nintendo i RN i den tidlige PS2-tiden (og at dette var en av grunnene til at GTA3, VC og SA aldri kom til GC). Neste uke blir det dog spennende å se om Reggienator og Iwata endelig har klart å reparere skadene - og det vil i mine øyne også si enormt mye om utsiktene for seriøs tredjepartsstøtte på Wii U om dette spillet ender opp med å bli annonsert til konsollen eller ikke. Personlig tror jeg, som med Battlefield 3, at svaret dessverre er nei, og at det vil sette presedens, men blir spennende å se!

Lenke til kommentar

Heldigvis lenge siden Body Harvest. DS fikk jo (tids)eksklusivt GTA-spill for to år siden.

 

Hvis Nintendo har noen ambisjoner i det hele tatt når det gjelder tredjepartsspill så MÅ de få GTA5 til Wii U. FIFA 2013, Call of Duty 9 og GTA 5 er absolutt minimum for at de kan bli tatt seriøst igjen blant gamere etter tredjepartsstøtten til Wii.

 

Ryktes at Nintendo vil annonsere et gigantunderskudd i morgen. Kilde: Edge

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Jeg vil ikke kalle 3DS en "flopp"

Da den har spill og det er faktiskt folk som kjøper den. I tilleg kommer the flere gode spill mot jul.

 

Angående underskuddet: Det er klart når Wii, 3DS og DS selger dårlig og i tilleg må de bruke penger på Wii U

 

Edit: Nintendo kommer ikke til å gå samme vei som SEGA, hvertfall ikke på en stund. Når de gjør det, kommer ting i "konsoll verden" stå stille. Da det er lite innovasjon hos Sony og Microsoft. Samme kontroller (nesten da) og SUPER HD OMG GRAFFIK er ikke innovasjon.

Endret av Slettet-J0FoqSqMwq
Lenke til kommentar

Heldigvis lenge siden Body Harvest. DS fikk jo (tids)eksklusivt GTA-spill for to år siden.

 

Hvis Nintendo har noen ambisjoner i det hele tatt når det gjelder tredjepartsspill så MÅ de få GTA5 til Wii U. FIFA 2013, Call of Duty 9 og GTA 5 er absolutt minimum for at de kan bli tatt seriøst igjen blant gamere etter tredjepartsstøtten til Wii.

 

Ryktes at Nintendo vil annonsere et gigantunderskudd i morgen. Kilde: Edge

 

Fifa og Call of Duty er nok rimelig sikre, da de allerede eksisterer til Wii i riktnok mindre tilfredstillende versjoner, men jeg ser for meg at de vil få samme versjon som PS360 når de har en maskin som enkelt kan portes til. GTA5 er jeg mye mer skeptisk til som sagt, men samtidig så vet vi jo at Nintendo over lengre tid har vært svært interessert i få seg GTA, så ikke umulig at de også denne gangen har hatt følere ute - og eventuelt betalt det som må til for at Rockstar skal porte spillet til Wii U.

 

Det andre du skriver, om å bli "tatt seriøst" blant gamere, føler jeg Nintendo allerede blir av alle som anerkjenner gode spill. Det Nintendo derimot mangler er respekt blant unge voksne og tenåringer, altså de som utgjør størsteparten av markedet for nettopp spill som Fifa, GTA og Cod. Her er jeg enig i at Nintendo ikke har mye respekt, og som jeg vel har skrevet mangfoldige ganger her inne, så ser jeg egentlig ingen måte Nintendo kan klare å få nok respekt blant flertallet i denne gruppen til at det vil kunne utgjøre en forskjell. Om de skal velge mellom et Sony med Killzone, et Microsoft med Gears, og et Nintendo med Pokemon, så vil de aller, aller fleste av de som utgjør kundegruppen bak spill som Cod velge enten Microsoft eller Sony sin konsoll. Med andre ord mener jeg at Nintendo ikke en gang bør ta den kampen, da den er tapt på forhånd. Da er det bedre å fortsette å forsøke å appellere til mindre barn og de som er vokst forbi "blod og vold er voksent"-stadiet. Derimot er det selvsagt viktig at de tilbyr også spill som GTA fordi disse markedene er delvis overlappende, og derfor er tredjepartsstøtten viktig. Men å forsøke å tiltrekke seg dudebros-gamerne vil være en tapt sak for et selskap med en såpass klar og sterk merkevare som Nintendo.

 

3DS må vel sier å ha blitt en flopp! Eller?

 

Skal tro om det går samme vei som med SEGA, mer eller mindre!

 

Det er litt tidlig å si noe om 3DS er en flopp eller ikke er det ikke? Jeg mener, den har jo bare solgt like mye som DS gjorde i sine første måneder, til tross for at 3DS ble sendt til markedet i april, mens DS kom like før jul.

 

Og angående om Nintendo tar en Sega, så spør jeg meg om du ikke heller burde stille det spørsmålet til representanter for Sony og Microsft:

 

nx8dqh.png

 

Hovedårsaken til at Nintendo taper mye penger nå er den latterlig svake dollaren, som gjør at hver dollar nå bare gir 75 yen til Nintendo, mens det tilbake i 2007 ga 120:

 

post-162962-0-28188400-1319650439_thumb.png

 

Dermed ender Nintendo opp med å selge mye mer med tap eller veldig lav profitt i sitt største marked USA, og regnskapene som er tilpasset en annen økonomisk virkelighet går i rødt. Dette er et problem alle land som handler med USA nå lider under, og før eller siden må det tvinge seg frem en prisøkning på både Nintendo-spill og andre importerte produkter der. Problemet med det er jo at selv om dollaren har sunket i verdi, så har jo ikke den jevne amerikaner fått noe høyere lønn, så det vil i så fall bety en reallønnsnedgang for den jevne amerikaner, noe som amerikanske myndigheter åpenbart vil gjøre mye for å unngå - og dermed er vi inne i politikken.

 

En ting Nintendo dog bør benytte anledningen til er å styrke sin posisjon i USA ved å kjøpe eller støtte små utviklingsstudioer, da disse vil være mye billigere for Nintendo å skaffe seg nå med den svake dollaren, og dette er jo også noe Nintendo skriker etter. Gi oss et studio som pumper ut vestlige rollespill, et som lager adventurespill i Lucasarts-tradisjonen (som vil være perfekt til Wii U) og et som lager grafisk intense actionspill, og Nintendo vil plutselig kunne ha en mye sterkere portefølje inn mot neste generasjon.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var litt uklar der. Med "gamere" mener jeg den typiske FIFA/COD/GTA-gameren som du nevnte.

 

Jeg er enig med deg at det ikke er i Nintendo interesse å gå "all in" i dette markedet, men å kunne tilby den klart teknisk beste versjonen av GTA 5 på lanseringsdagen er en unik mulighet for å skape en ny presedens for imaget til Wii U og Nintendo som helhet.

Lenke til kommentar

Jepp jeg regnet egentlig med at det var det du mente, for vi har vel pratet om dette før også. Men alltid kjekt med en god anledning til å skrive litt om potensiell Nintendo-strategi :)

 

Dog er det nok mange andre som ville brukt de ordene du brukte og ment det, altså folk som ser på Cod/Fifa/GTA som spill for gamere mens Nintendo er spill for ikke-gamere, casuals, barn eller lignende. I deres øyne er vel jeg en typisk casual-gamer jeg da vil jeg tro, siden jeg ikke passer inn i noen av de andre båsene :)

Lenke til kommentar

Ja jeg også tror håper at Nintendo vil klare seg økonomisk videre, ifølge grafen der oppe så hehe bør dem jo ha en pengebinge på størrelse med Skrue McDuck.

 

Ikke dumt å gi en god GTA5 versjon, men hva med å kjøpe rettighetene til CoD.......lage en heidundrende bra utgave som overgår forgjengerne og ligge det med i en Wii U bundle pakke ved lanseringen....og ja hehe gjøre det samme med GTA5.....da må vel Nintendo kunne klare å ta opp kampen med PS360 hardcore fansen.....lol...

 

....blir tvunget til å kjøpe en WII U, visst dem noensinne vil spille GTA5 eller CoD.

 

Husker Nintendo prøvde seg på noe lignende med GameCub'en....kjøpte rettighetene til Resident Evil....laget RE4 eksklusivt til GC, som jo ble ett meget bra spill....før det RE: Remake eksklusivt til GC, som også ble ett steike bra spill.....itillegg til RE:Zero eksklusivt til Gamecube som også ble meget bra....

 

....årevis etter kom vel RE4 til Playstation 2.

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar

RE4 ble faktisk annonsert til PS2 bare uker før RE4 kom ut til gamecube, noe som nok tok mye vind ut av seilene til den eksklusivitetsavtalen. Det er vel ingen som vet hvilken avtale som eksisterte mellom Nintendo og Capcom, men kort fortalt så var Resident Evil 4 en del av et prosjekt som het "Capcom 5" som skulle gi Gamecube fem eksklusive spill. Så vidt jeg husker ble tre av de portet til PS2 (Viewtiful Joe, Killer 7 og Resident Evil 4), et ble kansellert, og PN09 som ikke fikk en spesielt god mottakelse ble værende som eksklusiv. Dog, remaken av Resident Evil og REZero har aldri dukket opp noen andre steder senere, så virker som om avtalen angående de spillene var klarere enn med de andre. Uansett viser dette at slike avtaler er vanskelig å få til å fungere i praksis. Intet selskap vil godta at et av deres spill er bundet til en plattform for all fremtid, og ofte blir det fremforhandlede resultatet såpass vagt at det ikke egentlig er verdt de pengene som er brukt på det. For det er selvsagt også et aspekt - å kjøpe seg eksklusivitet til store serier som Call of Duty eller GTA vil koste uhorvelig mye penger - også mer enn både Sony, Nintendog og Microsoft har mulighet til å bruke. Dette er også grunnen til at Final Fantasy ikke lengre er Playstation-eksklusivt - Sony hadde rett og slett ikke råd til å fortsette å betale for eksklusiviteten (og jeg blir ekstremt overrasket om ikke også Versus XIII går til 360), og som Kojima har bekreftet så var også Metal Gear Solid 4 det siste eksklusive spillet i serien fra de. Kort sagt, å kjøpe seg store eksklusive spill fungerte greit i "gamle dager" da budsjettene var mindre og forskjellen på plattformene såpass store at det ofte ga mening med eksklusive spill også fra et rent teknisk ståsted, men i dag er det ikke en realistisk vei å gå - med mindre man får en spesiell avtale slik Microsoft har med Gears og Nintendo har med Dragon Quest.

 

Og sist, selv om grafen tydelig viser hvilke selskap som har tjent klart mest penger på spill siden 1996, så betyr ikke det at Nintendo nødvendigvis er i en mye bedre økonomisk stilling enn sine konkurrenter. De tjener mer på spill, og er nok sånn sett langt fra å "ta en Sega", men samtidig har de ikke hverken fjernsyn eller operativsystemer å selge, og de har dermed ingen andre ben å stå på slik som Sony og Microsoft. Begge disse investerer i spillkonsoller av strategiske hensyn - fordi de ønsker kontroll over underholdningen i stuen og de inntjeningsmuligheter som ligger i det. Dermed kan de tåle å ta store tap i det rene spillkonsollsalget, noe som er vanskeligere for Nintendo som må generere alle sine inntekter der. Dermed er det nok ingen av de som per i dag er nært å gå ut av konsollindustrien - tror ihvertfall jeg.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det hadde vert spennende om Sony, Microsoft og Nintendo slo seg sammen - og samarbeidet om å lage en konsoll! Alle som ønsket en konsoll, måtte dermed kjøpe den, fordi det fantes ingen konkurenter! På den måten hadde "WiiPs360" konsoll'en tjente sinnsykt fett, siden alle Nintendo eksklusive tittlene som Zelda, Mario kom ut på den, alle Sony og Microsoft tittlene også! Ja alt av konsoll spill kom på den! Dette samarbeids selskapet, hadde tjent veldig bra, "monopol" på markedet altså! Siden selskapet hadde tjent så bra, så kunne dem fokusert på å lage svært gode spill, pumpe ut Zelda med heidundrende grafikk, Gears Of War 4 som er dobbelt så bra laget som idag -pga. slipper tidspress for å ferdigstille spillet, fordi dem hadde garantier i ryggen fra dette super selskapet WiiPs360!

 

Så hvorfor kan ikke disse 3 selskapene bare forene seg i 1 selskap, kunne blitt en suksess. Men hadde sikkert kunne blitt bakdeler med det også!

Lenke til kommentar

Det ville sikkert ikke engang vært lov i mange deler av verden grunnet konkurranseregler. Dog, tidligere i år dukket dette opp: http://www.engadget.com/2011/07/15/microsoft-snatches-up-a-pair-of-sony-related-domains-internet-r/

 

Edit: Og definitivt ikke positivt for oss som kunder :) Tror det er ok at det er litt flere valgmuligheter jeg, og at de ikke alle er helt like.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det er en analytiker som mener Apple burde kjøpe Nintendo.

 

http://seekingalpha.com/article/275805-why-apple-should-buy-nintendo

 

Nintendo er ikke sterke nok til å gjøre Wii U til underholdningssenter nr 1. i stua.

 

Hvis den var integrert med iCloud, iTuned, Apple TV+++ samtidig ville det blitt noe annet. Apple på sin side har misslykkes med TV- dingsen sin, kanskje fordi den blir overflødig med alle de andre dingsene folk har i stua. Apple trenger også nye fristelser, og hva er ikke mer fristende enn Mario?

 

Den "snille" familievennlige profilen til Nintendo matcher Apple veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...