Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

På DS? :p

 

Chrono Trigger må spilles og føyer til Final Fantasy IV.

 

Haha, mente selvsagt DS-versjonen :) Er vel bare vant til å skrive Wii etterpå der.

 

Flere nyheter, den engelske nettbutikken Zavvi har fått opp datoen på Arkham City til Wii U som er 20. juli - sier dette noe om konsollens releasedato?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På DS? :p

 

Chrono Trigger må spilles og føyer til Final Fantasy IV.

 

Haha, mente selvsagt DS-versjonen :) Er vel bare vant til å skrive Wii etterpå der.

 

Flere nyheter, den engelske nettbutikken Zavvi har fått opp datoen på Arkham City til Wii U som er 20. juli - sier dette noe om konsollens releasedato?

 

Nope, de vet ingenting annet enn vi gjør. Men de kan sette opp forhåndsbestillinger på spill som ikke kommer før om 2 år hvis de vil. Ingen regler mot sånt.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha Wii U om den representerer en fortsettelse av den innovative trenden som har preget Nintendo de siste årene med DS og Wii, men det finner vi vel ikke ut før de gir ut noe ny informasjon om den. Eller hvem prøver jeg å lure, det er Nintendo, jeg skal selvsagt ha den uansett, men håper de fortsetter den linjen de har gått med DS og Wii hvor gameplay blir prioritert fremfor det visuelle utrykket. Kort sagt substans fremfor form.

Lenke til kommentar

Wow, sinnsyk forskjell på N64 og Gamecube-demoene mot hva vi endte opp med å få! Det lovet godt :)

 

De fleste rykter går jo også på at Wii U faktisk vil bli ganske mye kraftigere enn det en fikk inntrykk av på E3 (ca 5 ganger kraftigere enn PS360), så det er jo ikke så verst med tanke på hvor stor forskjellen var mellom PS360 og Wii denne generasjonen.

Lenke til kommentar

Grafikken MÅ nesten bli mye bedre enn det vi fikk inntrykk av på E3, ellers blir det helt ulogisk av Nintendo når PS360 kom ut for så mange år siden. Så fort som utviklingen går i disse dager, så må WiiU føles ut som noe helt nytt og imponerende. Ville ikke lova godt hvis inntrykka folk fikk av WiiU launchen blir: "Ser litt bedre ut enn PS360, men ikke stor nok forskjell til at jeg, som aldri virkelig har vært noen Nintendo fan, kjøper den". For jeg tviler virkelig på at Microsoft og Sony blir fornøyde hvis deres fremtidige konsoller kun så litt bedre ut enn forgjengeren.

 

Tror virkelig (og håper) at Nintendo med vilje valgte å ikke vise WiiUs fulle potensiale, for så å bygge opp spenningen mot launch og overraske oss "once again", med noe nytt og vakkert! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en haug med folk som har bestemt seg på forhånd angående Wii U og alle Nintendo-produkter. Folk som Giantbomb-journalistene som sa om de tredjepartsspillene som ble vist at det så ut som "launch 360-games at best". Vel, etterpå viste det seg at det faktisk var bilder fra PS3 og 360-spill, så det viser bare at selv om de fikk se akkurat de samme bildene som på de to foregående konferansene, så gjør deres fordommer mot Nintendo at de "ser" bildene som dårligere, og lar slik deres fordommer (ubevisst vil jeg tro) bestemme hva de ser. Det finnes en haug med slike folk, enten det er journalister som Jeff Gerstman (som sa dette), Sony-fanboys, eller bare vanlige Nintendo-hatere som vi har nok av både her og andre steder. Det interessante er jo at selv når Nintendo har en kraftigere maskin enn Sony - som de har hatt de to foregående generasjonene - så er ikke disse interessert i Nintendo-konsollen, og etter min mening viser det bare hvor latterlig det vil være av Nintendo å bruke mye ressurser på å forføre dette publikumet av primært tenåringer og andre unge voksne. For dette publikumet så vil Nintendo alltid være først og fremst Mario og Pokemon, og skal de vinnes så må de forbindes med ting som Killzone og God of War (bare hør de digge, macho-titlene), og det vil i realiteten si å opphøre å være det Nintendo er - nemlig et selskap som setter innovativt gameplay og spill for alle i sentrum.

 

Derfor mener jeg at det vil være en stor strategisk feil om Nintendo bruker for mye ressurser på å tilfredsstille det publikumet som setter såkalte "voksenspill" (tenåringsspill) og heftig grafikk i forsetet. Da vil det være mer fornuftig, både for å gi oss mer mangfolk i spillbransjen, men også for å spille på sine styrker, for Nintendo å fortsette å gjøre det de med hell har gjort de siste syv årene: Satse på produkter som gir oss nye muligheter i utviklingen av spill og innovativt gameplay som utnytter disse mulightene. Det betyr selvsagt ikke at de ikke også skal levere noe bedre grafikk, men jeg tror for de fleste kundene som har kjøpt og vært fornøyde med Wii og DS, så er det ikke egentlig viktig hvor mye kraftigere enn PS360 konsollen ender opp med å være (og den Zelda-demoen til Wii U hadde jo noe lyseffekter som en ikke-ekspert som meg ihvertfall aldri kan huske å ha sett på et PS360-spill).

 

Dog kan det være viktig med en relativt kraftig maskin for å sikre seg støtte fra tredjepartsutviklere, så det kan være et argument for å bruke noe mer ressurser på en kraftigere maskin, men igjen, så viser både historien hvor Nintendo hadde en konkurransedyktig maskin (Gamecube), og den "vente og se"-innstillingen som de fleste utiklere har tatt angående Wii U, at heller ikke dette er noe sikkert kort å spille. Jeg tror per i dag så eksisterer ideen om at bare Nintendo-spill selger på Nintendo-konsoller såpass sterkt at det blir en selvoppfyllende profeti når tredjepartsutviklernes "tester" ikke selger - enten det er nisjespill som Madworld, ekstreme lavbudsjettsspill som Dead Space Extraction, eller et år gamle porter som Arkham City. Når de billige portene bomber mot Nintendo sine sedvanlige hølykvalitetsspill på Wii U-launchen, så kommer vi til å få den klassiske sutringen fra tredjepartsutviklere, og da spiller det ingen rolle hvor konkurranasedyktig Wii U er - den kan fort ende opp med å ikke få neste Battlefield og Assassins Creed likevel. Dice illustrerte jo selv dette godt, så sent som i går, med noen klassiske uttalelser.

 

For å oppsummere, jeg tror Nintendo gjør lurt i å ikke bruke alle ressursene i Wii U på grafikk, og sånn sett er vel den veien de har annonsert med en(da) en innovativ kontroller, forholdsvis fornuftig. Så får vi bare se om det er nok. Jeg håper de har noen flere innovative kort i ermet, men det tipper jeg eventuelt vi får se utpå nyåret.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jepp, Jeremy Parish ga det A- hos 1up, som vel tilsvarer ca 8/10 også. Skal definitivt ha dette etterhvert :)

 

Forresten Nintendo 3DS-konferanse nå om ltit over to timer kan sees her. Jeg skal selvsagt se den, noen andre som er interessert? Forresten pussig at Nintendo velger å legge dette nå like før Blizzcon. Det tyder vel på at der egentlig ikke er de største nyhetene, men blir jo gøy likevel (eller så store nyheter at de har mulighet til å overdøve Blizzcon, men det er vel veldig lite trolig).

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg regner med at Wii U vil være tilstrekkelig kraftig. Full HD med god flyt og lyseffekter som er klart bedre enn alle konsoller i dag, (men neppe så bra som en middels kraftig PC i 2012...)

 

Jeg liker kontrolleren med egen skjerm. Det blir ikke en revolusjon, men det blir bra.

 

Det koker vel ned til om man bryr seg om Nintendo-spill eller ikke.

Lenke til kommentar

Nintendo tenker nok ikke at Wii U skal være x antall ganger kraftigere enn PS360. Det er strengt tatt bare et fåtall gamere som bryr seg særlig om de tekniske spesifikasjonene.

 

Det som betyr noe i så måte er hva som faktisk vises på skjermen og her tror jeg Nintendo kjører en "good enough approach", altså det spillere flest mener ser "bra nok" ut. Jeg tenker meg at f.eks. at Uncharted 2 og 3, Battlefield 3 og Crysis med 720p, stødige 60 fps og hakket bedre textures og lys er bra nok grafikknivå for folk flest for all overskuelig framtid. Jeg tror det er omtrent der Wii U kommer til å legge seg.

 

Som Crytek nylig sa i et intervju så kreves det nå 10 ganger så kraftig hardware for dobbelt så flott grafikk. Det racet er ikke Nintendo med på. Det er rett og slett ikke verdt det.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jepp helt enig med Kilik og Philber. Det dreier seg om man er interessert i Nintendo-spill og deres innovasjoner eller ikke. Den grafiske biten er det like greit å overlate til de selskapene som har mulighet til å tape milliarder på å selge konsollene sine med tap, noe et Nintendo som lever av konsollsalg ikke kan gjøre på samme måte.

 

Et annet aspekt med specs-hysteriet er jo også hvordan små og mellomstore utviklere får en stadig tøffere vei med å produsere spill til konsollen. Vi ser jo bare hvordan denne generasjonen har utviklet seg, hvor en flopp har vært kroken på døren for studioer som Pandemic, Factor 5 og Team Bondi, og det vil garantert bli enda verre om vi igjen skal ha ti ganger kraftigere maskinvare med de økte budsjettene det vil medføre. Her ligger jo også mye av grunnen til at japanske selskaper har migrert til håndholdte, da det rett og slett er en sikrere måte å tjene penger på. Om Nintendo er heldige, så vil mange utviklere ikke se seg tjent med å oppgradere budsjettene sine for mye, og derfor gå over til produksjon av Wii U-spill (multiplattform med Vita?) heller enn å sprenge banken med PS4/Xbox3. Det kan i så fall være enda et argument for å holde litt igjen på specsene.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det er derfor også PS3 og X360 også vil leve lenger enn mange forestiller seg. Jeg er sikker på at PS3 og X360 finnes på markedet til i alle fall 2015. Ser absolutt for meg multiplattformspill i 2012-2016 som kommer til både Wii U, PS3 og X360 samt Vita hvor Wii U har det lille ekstra grafikkmessig og Vita-versjonen har en del lavere oppløsning.

 

Tenk også userbase. I 2014 vil de 4 nevnte konsollene ha solgt godt over 200 millioner til sammen, mens PS4/720 er i startfasen på rundt 10-20 millioner. Ingen tvil om hvor jeg ville ha lagt pengene mine hvis jeg var utgiver.

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng, og slett ikke umulig, men jeg vet likevel ikke om jeg er helt enig. Både Sony og Microsoft er i dag i spillbransjen ikke for å tjene penger (det gjør de likevel ikke i det lange løp), men for å posisjonere seg strategisk inn mot en alt-i-ett-underholdningsmaskin hvor en får både TV-serier, sport, filmer, spill og musikk (og integrering med Windows 8). Dette er grunnen til at Live hele tiden utvides i nettopp denne retningen, og grunnen til at Gates godkjente Xbox-prosjektet i utgangspunktet (og det er samme vei Apple TV går). Dermed er både Microsoft og Sony sin hovedkonkurrent ikke egentlig Nintendo, for Nintendo har ingen interesse av denne delen av multimedia-opplevelsen, men hverandre. Derfor var det viktig for Microsoft å få ut 360-en et helt år før PS3 - faktisk såpass viktig at de tapte milliarder på en konsoll som ikke egentlig var klar for markedet, og derfor tror jeg Microsoft igjen vil forsøke å slå Sony med ca et år inn mot neste generasjon. I så fall forventer jeg en full avdekning av Xbox 3 allerede på E3 neste år, og at Halo 4 blir det siste, store førstepartsspillet til 360 (om ikke også det får en "Twilight Princess"). I Sony er de nok mer interesserte i å vente, men de er nok like klar over som vi er at Microsoft nærmer seg en ny generasjon, og dermed kan heller ikke de vente, og som Develop-Online rapporterte i går, så er også Sony sine viktigste studioer nå i gang med å produsere spill for neste generasjon konsoller. Dermed tror jeg også at Twistet Metal, Starhawk og The Last Guardian blir de siste spillene for PS3, og vi får transformasjonen raskere enn noen i spillmediet våger å tro på nå. Eller jeg kan selvsagt ta helt feil :) Men dette er ihvertfall slik jeg ser det. Dermed får vi:

Wii U: Sommer 2012

Xbox 3: Her kan Microsoft overraske alle med en julelansering i 2012, men mer realistisk er vel vår 2013

Playstation 4: Jul 2013

 

At neste Xbox er nærmere enn vi tror, kan også godt være bakgrunnen for utvikleres nokså reserverte holdning til Wii U - de vet at vi får noe mye kraftigere bare kort tid etterpå, og er derfor mindre interessert.

 

Og så gjenstår det jo å se hvor lenge markedet for software på PS3 og 360 vil overleve. Jeg tror dog ikke vi vil se en PS2-situasjon hvor gode spill kommer ut hele tre år etter oppfølgerkonsollen er på markedet (Sakura Wars), da PS3 eller 360 ganske enkelt ikke er - og aldri vil komme - i nærheten av PS2 sin brukerbase.

 

Forresten en liten oppdatering. Jeg skrev i går at firmware-oppdateringen som skal gjøre en del ting med 3DS-en kommer 4. November. Det viser seg nå at det er informasjonen om hva denne firmware-oppdateringen skal inneholde som kommer 4. November. Selve oppdateringen kommer i klassisk Nintendo-stil helt i slutten av måneden, den 22. November. Det fine med dette er at konferansen klokken 13.00 i dag da mest sannsynlig ikke vil handle om dette (slik jeg og andre medier antok), men kanskje om noe mer interessant som noen nye spill.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...