Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Hm, jeg har helt glemt at den gamle Wii'en kan kjøre Gamecube-plater, har jo kontroller og alt. Fant bare aldri noen vettige spill så jeg har ingenting.

Hva syns dere er de beste Gamecube-spillene som IKKE kan spilles på andre konsoller?

De første navnene jeg får opp er Timesplitters, Mariokart Double Dash, Mario Party 4 og 5 og Super Smash Brawl. Usikker på om Mario Sunshine er tilgjengelig på Wii U.

Jeg bodde i et kollektiv for noen få år tilbake. Vi pleide å samles på en fire/fem stykker på fredagskvelder for å spille Mario Party på gamecube. Fantastisk morsomt med noen øl innabords, selv om vi brukte to kinesiske kontroller uten "rumble"-funksjon (noe en trengte i enkelte minigames). Grafikken er helt grei, og fullt ut fornøyelig i 2014.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig interessant artikkel om Nintendo og 3rd party support:

http://playeressence.com/nintendo-is-3rd-party-publishers-worst-nightmare-diego-arias/

Tror dere det er noe i det?

Tre uker siden du skrev dette, men svarer nå.

Jeg synes dette var en tynn suppe. Artikkelforfatter kommer med en rekke påstander, men man trenger ikke en master i kildekritikk for å skjønne at disse påstandene mangler belegg. Det er forsåvidt okei å forsøke å komme med forklaringer uten kilder i en slik blogg/artikkel, men jeg synes likevel forfatteren feiler på ett viktig punkt: Han presenterer ikke noe motiv! Hvorfor i all verden har EA/Activision interesse i å holde Nintendo nede?

Han skriver:

3rd party publishers don’t want Nintendo on top, they don’t want Nintendo consoles to be number 1. It’s not that they don’t respect Nintendo, but it’s the fact that it would be harder for Sony and Microsoft to compete with Nintendo if they had strong 3rd party support.

Dersom samtlige COD-spillere hadde kjøpt spillet på Wii U fremfor konkurrentenes maskiner, ville vel ikke utvikleren lide noe tap? Salget (og derav inntektene) blir vel de samme? Artikkelforfatteren bygger denne påstanden på dette:

It’s because of their history with Nintendo and how they (3rd party publishers) are slowly taking over the gaming industry.

Trenger egentlig ikke å beskrive hvor tynt dette grunnlaget er. Selvsagt kan en utvilker nyte godt av å ha et ord med i laget ved hvordan en konsoll skal være bygget opp. Det kan kanskje være enklere å produsere spill. Forfatteren blåser imidlertid denne innflytelsen ut av alle proposisjoner:

They decide which console gets to be the most successful (PS4), how powerful each console should be (Xbox One weaker than PS4), what features they must have etc.

Altså bestemmer EA/Ubisoft at PS4 skal være den mest suksessfulle maskinenen? Og Microsoft aksepterer dette? Som jeg sa innledningsvis er dette en tynn suppe, kokt på en veldig liten og rusten spiker. Jeg velger å tro at det finnes en langt mer logisk forklaring på hvorfor Wii U mangler tredjepartsstøtte:

-Den selger for dårlig.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Akkurat begynt med link to the past på VC. Første møte med zelda, og liker det så langt! Men er det bare jeg som syns spillet er helt sjukt vanskelig iblandt? Har dessverre resignert på et par steder (walkthrough), spesielt etter at jeg kom til dark world og må bytte mellom de ulike.. Flere ganger har jeg tenkt hvordan i huleste man skal komme videre uten litt hjelp..

Lenke til kommentar

Her er noe jeg synes er ekstremt merkelig. På Tokyo Game Show igår ble endel spill avslørt. Resident Evil Revelations 2 bl.a. Kommer tidlig 2015 på x360, ps3, ps4, xone, pc.

Hvor ble det av Nintendo? RE:R startet jo på 3DS! Og de har en ny 3DS ute snart som er enda mere kraftig enn den gamle! Skulle jo tro de ville ha en "killer app" til den også.

De har bare forsvunnet ut av bildet av en eller annen grunn..RE har jo en laaaaang historie på Nintendo-konsoller (første RE: Remake var på gamecube).

Jeg spilte RE: Umbrella Chronicles på Wii senest igår kveld. Hva er grunnen bak dette tro?

Hvorfor begrenser de publikummet sitt, når de først releaser det på ALLE andre plattformer? Er det noe shady greier i bakgrunnen ingen vet her?

Revelations til 3DS solgte antakelig ikke nok til å gjøre en håndholdt versjon av oppfølgeren verdt det for Capcom. 3DS er en vesentlig svakere konsoll enn hjemmekonsollene, så det vil kreve mye innsats for å få det samme spillet på 3DS. Såvidt jeg har forstått utvikles spill nummer to som et fullverdig hjemmekonsollspill. (Tipper de må lage 3DS-versjonen fra bunnen av)

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat begynt med link to the past på VC. Første møte med zelda, og liker det så langt! Men er det bare jeg som syns spillet er helt sjukt vanskelig iblandt? Har dessverre resignert på et par steder (walkthrough), spesielt etter at jeg kom til dark world og må bytte mellom de ulike.. Flere ganger har jeg tenkt hvordan i huleste man skal komme videre uten litt hjelp..

Alt var vanskeligere før i tiden. :p En fyr jeg gikk i klasse med på høyskolen spilte gjennom ALLTP på emulator og jeg tror seriøst han døde jevnt over hvert tiende minutt. Skal sies at han sikkert ikke tok det spesielt seriøst, men likevel.

Lenke til kommentar

Aaah, Bayonetta2 har fått releasedato 24. oktober. 3 versjoner, en begrenset collectors ed. med begge spillene i hver sin boks med en artbook, en spesial edition med begge spillene i en boks, og standalone.

Man får også en discount i eshop på det andre spillet hvis man kjøper ett av dem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jo mer jeg tenker på det jo mer tror og håper jeg at neste Nintendo-konsoll blir en kraftig håndholdt, som kan streame til TV-en slik at selve konsollen også fungerer som håndkontroller. En hybrid altså. Med de vanvittige sprangene man ser i dag når det gjelder krymping og strømeffektivisering av kraftige komponenter tror jeg det skal være mulig innen to år å lage en bærbar konsoll som er like kraftig som Wii U eller bedre, og som glir lett ned i lommen. Konsollen kommer med en proprietær chromecast-lignende dings som tar imot signalet fra den håndholdte konsollen, og som plugges i Tv-en.

Da kan Nintendo selge denne for typisk 2500 kroner, med en liten profittmargin, og bruke alle sine utviklerkrefter til å lage spill for en eneste plattform, i stedet for to som de sliter med i dag. Da trenger vi ikke tredjepartsspill, og de kan lage akkurat de spillene de vil, med god nok grafikk for både hjemmekonsoll og bærbar bruk. Virker også fantastisk å kunne fortsette å spille det nyeste 3D-Zelda i senga, på bussen eller på flyet.

Nintendo kan da fokusere sin Virtual Console-tjeneste, og bygge opp et massivt bibliotek som er tilgjenglelig hvor enn man er.

Lokal multiplayer trenger ikke være et problem heller, den håndholdte kan ha bluetooth eller en egen wifi-frekvens som tillater at opp til 3 separate kontrollere kobler seg til maskinen. Ingen problem.

Hvem er med meg? :)

Problemet er at jeg ærlig talt ikke tror Nintendo er lure nok til å gjøre dette.

Edit: Lengste iPad-innlegget ever ... ;)

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Djeez. Ro deg Bytex. Butthurt much? Nintendo har gang på gang vist seg å være i utakt med samfunnsutviklingen og det gamere ønsker. Nintendo er best i verden på å lage spill, og har mange geniale spilldesignere og programmere. Men å forstå seg på dagens spillmarked er de håpløse på. Wii U er et et godt eksempel på det.

Dessuten er det ikke jeg som har kommet på ideen om hybridkonsoll. Kan vi roe skjenneprekenen og heller fokusere på selve ideen?

Endret av Jakoozie
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altnerativet til en slik hybridkonsoll tror jeg ærlig talt blir at Nintendo bare melder seg helt ut av stuekonsollracet. Håndholdtsektoren klarer de seg greit i. Så en slik hybrid er definitivt å foretrekke synes jeg.

OK. Selve konsollen ser jeg for meg som en tynnere, og bedre bygd Wii U gamepad, men hvor innmaten ikke er i en separat boks, men "inni" kontrolleren. Batteritiden blir nok ikke fantastisk, men hvis den holder 3DS/Vita-nivå, med en bra standby-funksjon så holder det i massevis for meg.

Den må selvsagt ha to styrespaker, og fullt sett med knapper og triggere. Skjermen kan godt være samme størrelse som WIi U gamepaden har, men minimum 720P oppløsning. Skjermen kan gjerne være berøringssensitiv, men jeg håper på en kapasitiv skjerm, i stedet for resistiv som vi har i dag.

De må droppe to-skjermsopplegget. Å ha to skjermer var en kul ting når DS-en først kom, men det fremstår nå mer som en gimmick enn noe annet, og veldig få spill bruker skjerm nummer to til noe interessant på 3DS. (Min mening selvsagt).

SKjermen på hybriden må gjerne være 3D, ettersom dette er noe jeg faktisk setter pris på i de fleste spill. Men hvis de dropper dette er det også helt greit.

Dette er mine tanker. Uansett hva som skjer må NIntendo gjøre noe drastisk. Jeg mener at Nintendos forhold til tredjeparter er ureparerbart, og at Nintendo bør regne med å måtte dekke sine kunders behov for spill mer eller mindre alene i årene fremover. Nintendo, slik selskapet er i dag er ikke stort nok til å holde liv i to separate konsoller alene, og dermed må de enten kutte ut en av sektorene, eller kombinere de. Jeg håper de kombinerer.

Lenke til kommentar

Hvem er med meg? :)

Du har gode poenger, men personlig er jeg ikke med deg. Skal prøve å forklare hvorfor:

1: Jeg har allerede en Wii U. Dersom det skulle komme en bærbar erstatter som du beskriver, vil jeg ikke ha noen grunn til å kjøpe den. Hvorfor skulle jeg gjøre det dersom den er like kraftig som maskinen jeg allerede har?

2: Jeg er en av dem som liker å sitte i sofaen dersom jeg skal spille. Jeg føler meg ikke komfortabel med å flekke opp en svær spillemaskin på bussen eller flyet. Jeg vil kose meg med spillet alene i ro og fred, ikke spille 15 minutter om gangen.

3: Er kanskje relatert til punkt 1. Dersom det skulle komme en ny Nintendo-konsoll, er en forutsetning for at jeg skal være interessert at maskinen er kraftigere enn den foregående. Man kjøper kanskje ikke en Nintendo-konsoll for å oppleve siste skrik innen moderne teknologi, men man (jeg) ønsker nye spillopplevelser. Jeg vil se Zelda og MarioKart i enda bedre grafikk enn det jeg opplevde tidligere (slik jeg nå kan gjøre på Wii U). Dersom neste MarioKart (på neste konsoll) ikke kan skilte med bedre grafikk enn den foregående, mister jeg mye av interessen.

Lenke til kommentar

Dette er mine tanker. Uansett hva som skjer må NIntendo gjøre noe drastisk. Jeg mener at Nintendos forhold til tredjeparter er ureparerbart, og at ....

Må Nintendo gjøre noe drastisk nå? MarioKart har nettopp blitt sluppet, noe som førte til en god salgsperiode. Dersom Wii U opplever en videre oppsving med SSB i høst, vil det være solgt en god del WII U-maskiner. Og dette før 2015, hvor flere klassikere skal slippes (Zelda, Maro Party osv).

Jeg tror det er for tidlig å trekke en konklusjon vedrørende Nintendo-konsollens fremtid. Wii U fikk en treg start, men det er likevel godt med lys i enden av tunnelen.

Et annet alternativ for Nintendo er å slippe en ny konsoll om en fire års tid. Denne konsollen kan være et par hakk vassere enn PS 4 og One uten å være noe dyrere. Da vil Nintendo få mer tredjepartsstøtte, og samtidig tiltrekke seg kundene som vil ha "the best of the best". Sony og Microsoft vil ikke kunne svare med en ny konsoll om fire år....

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode innspill fra begge synes jeg. Men argumentet ditt Donkey Kong om at du vil spille spill på storskjermen i sofaen er jo egentlig ikke treffende som kritikk her, ettersom det nettopp er dette som er poenget med en hybrid: Den fungerer som en stuekonsoll i tillegg til håndholdt.

Jeg innrømmer at overgangen fra dagens konsoller til en hybrid er litt vanskelig. Jeg vet ikke helt hvordan man skal løse dette. En enda lengre tidshorisont er kanskje nødvendig, hvor de kan lage en hybrid som er merkbart kraftigere enn Wii U for samme produksjonskostnad. Trenger ikke være snakk om en voldsom forbedring, bare nok til at de som eier Wii U allerede føler at det faktisk er tale om en oppgradering.

En annen løsning er jo faktisk å ha identisk innmat i hybridkonsollen som Wii U har, og at spillene Nintendo utvikler er fullt ut kompatible med både Wii U og hybriden. Så da vil alle vi som har en Wii U fra før kunne fortsette å spille (og kjøpe) spillene som Nintendo slipper, og de av oss som ønsker å spille spillene på farten kan kjøpe hybriden i tillegg. Hvis Nintendo virkelig ønsker å være kompis kan de tilby et innbytteprogram for de av oss som vil ha hybriden. Hybriden er fullt ut bakoverkompatibel med eldre Wii U-spill.

Siden Wii U-navnet er alt for belastet nå markedsføres hybriden som en ny konsoll, med et allerede fantastisk bibliotek av Nintendotitler som nye kunder aldri har prøvd. Med disclaimeren at spillene også er komptatible med Wii U.

Høres kanskje ut som en rar løsning, men da unngår man at Wii U-eiere føler seg snytt fordi konsollen deres ikke er støttet lenger og de må kjøpe en ny, nesten identisk maskin for å spille de nye spillene som kommer.

Og Nintendo er ikke avhengig av at du kjøper hybriden Donkey Kong. Du fortsetter jo å kjøpe fremtidige Nintendo-titler og Virtual Console-spill til din Wii U ..! :)

Slik kan Nintendo tjene penger på sin eksiterende kundebase, samt utvide til nye kunder med hybridkonsollen og tjene penger på konsoll/spillsalg til disse, samtidig som at de kan fokusere utviklerteamene sine og bruke alle midlene på å lage ett, uslåelig spillbibliotek som gjør maskinen til en uunnværlig konsoll nummer to for hardcore gamere.

Dette er overgangsordningen. Tre til fem år senere kommer Nintendo med en ny, enda kraftigere og slankere hybridkonsoll, og nå er alle med fra starten :) Jeg tror virkelig dette kan fungere.

Miyamoto har jo klaget over hvor vanskelig og lite effektivt det er å måtte utvikle for to separate platformer.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Wow, dette stemmer omtrent nøyaktig med mine tanker om en hybrid (en håndholdt man kan koble til TV-en og bruke som en vanlig stuekonsoll):

- Hardware/grafikk generelt på nivå med Wii U. Quad-core, 2 GB RAM osv. med skjermoppløsning på rundt 720p. Om to år skal teknologien ha krympet såpass at det er mulig uten at kostnadene eller batteritiden blir for ille. Det var omtrent ingen forskjell på grafikken mellom GC og Wii og sistnevnte solgte som kjent som hakka møkk. Faktisk har NIntendo gjort det dårligst de gangene de har satset på grafikk (N64 og GC). Det vil uansett være en stor overgang i hw/grafikk på håndholdtfronten sammenlignet med 3DS.

- Kjører Wii U-spill. Ikke selve diskene, men at man f.eks. kan laste ned Zelda U fra eShop. I alle fall bør det være enkelt å konvertere spillene.

- Kjører 3DS-spill. Riktignok uten 3D. Også emuleres de to skjermene på en skjerm (ser for meg en maskin med én stor skjerm).

- Kjører Android. Velprøvd OS til mobil/nettbrett i bunn. Nintendo med eget utseendet i menyene osv, for å gi det litt egenart. Siden skjermen selvsagt er touchbasert er den kompatibel med alt av spill og apps utgitt på Android. Tror det kan være lurt av Nintendo å satse på standardisert infrastruktur online.

Ser for meg en lansering høsten 2016. Ser for meg da Zelda U kommer ut samtidig på Wii U og denne hybridkonsollen som lanseringsspill (Nytt Zelda-spill fra dag 1 vil gi den en kickstart). Både 3DS og Wii U fases ut like etter lansering av denne hybriden.

Alternativt: Man lanserer en ren håndholdt som fungerer som nevnt og at de noe senere (2017?) lanserer en kraftigere stasjonær som er fullt ut kompatibel (typisk kjører de samme spillene, men med høyere oppløsning f.eks.). Det blir omtrent som iPhone og iPad. Sistnevnte er kraftigere og har høyere oppløsning, men de kjører samme software. Å lage et spill til iPad og iPhone er samme sak.

Er det så urealistisk? Vi ser jo allerede nå at Smash Bros. kommer ut omtrent samtidig til 3DS og Wii U. Xenoblade Wii kommer til 3DS. Nintendo har nylig slått sammen hardwareteamene sine.

Endret av kilik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker det jeg leser Kilik! Har ikke tenkt på å bruke android, men tror ikke det er så dumt, det har blitt et veldig gjennomarbeidet og tilpasningsdyktig OS etterhvert. At det kjører android-spill var også en god idé synes jeg, selv om Nintendo med sin barnevennlige profil nok ønsker å lage sin egen, litt begrensede appstore med spill/apper som de selv har godkjent. På samme måte som Amazon gjør på sine adroidenheter.

Forhåpentligvis kan android hjelpe Nintendo å lage skikkelig onlineinfrastruktur og kontorsystem, som er håpløst akkurat nå.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

De må droppe to-skjermsopplegget. Å ha to skjermer var en kul ting når DS-en først kom, men det fremstår nå mer som en gimmick enn noe annet, og veldig få spill bruker skjerm nummer to til noe interessant på 3DS. (Min mening selvsagt).

Her er jeg uenig. Ikke fordi skjerm #2 er så grisenyttig, men fordi kamskjelldesign er det lureste Nintendo har gjort de siste ti årene.

Personlig har jeg også troen på en bærbar løsning som også brukes på TVen. Apple og Google er allerede på vei dit, og Nvidia er åpenbart med på det. Om 4DS erstatter både håndholdt og stasjonær er en annen sak, men jeg vil tro strømming til TV er nesten uunngåelig. Personlig håper jeg bare de velger en etablert løsning (Apple TV, Chromecast) fremfor å kreve en dedikert Nintendo-dongle.

Lenke til kommentar

Akkurat det med Android ville vært veldig ulikt Nintendo da, men de er nødt å tenke litt nytt nå. Online blir uansett bare viktigere og viktigere.

Jeg har en teori om at Wii U startet som et slags hybrid-prosjekt. Når de viste den fram fokuserte de kun på kontrollen til den grad at mange trodde det var en håndholdt. Den gang var det umulig å pushe så kraftig innmat i en håndholdt, så de måtte dessverre ha en boks og det ble i det hele tatt en slags halvveis løsning.

Ser man på New 3DS og Wii U gamepad er de svært like kontrollmessig og i funksjonalitet. Det kan også være et tegn på sammenslåing. Jeg tror det går den veien.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...