Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

I følge en kar i Australia på et Wii U-forum jeg survet på så fungerer det muligens å bytte land på Wii U'en for å skaffe seg engelsk NNID. Da må man bare sørge for å få importert Mario Kart 8 med Club Nintendo-koden for å dytte den inn der, og laste ned gratisspillet. Jeg kommer uansett til å kjøpe spillet på ferie i sommer, så jeg skal i alle fall gjøre et forsøk.

 

Får jo med club nintendo kode i alle europeiske spill. Har en haug av de. Så lite vits i å importere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare meddele at jeg fikk Batman Arkham City armoured ed. og Deus Ex: HR directors cut i posten i går for £12.70, noe jeg er meget fornøyd med. Skal straks sette meg ned med Deus Ex; et spill jeg har lest mye positivt om, dog vært lite snakk om her.

Noen som har spilt det her? Kommentarer.?

Lenke til kommentar

Noen som har hørt om en del spill på 3ds eShop vil få priskutt i Norge? Fem spill fikk det i USA for ikke så lenge siden (og dette var blandt de beste spillene på 3ds), men ser at det er ennå de samme prisene her i Norge. Gidder ikke å kjøpe to-tre år gamle spill før de faller i pris.

 

Forresten, leste denne artikkelen for ikke så lenge siden og den traff spikeren på hodet om hva Nintendo må gjøre for å kunne spille i samme liga som Microsoft og Sony: The brick wall: No close encounters with Nintendo's indie exec

Nintendo har ennå ikke helt forstått at det ikke er 1994 ennå.

Lenke til kommentar

Nintendo har ennå ikke helt forstått at det ikke er 1994 ennå.

Det jeg synes er rart er hvor selvmotsigende Nintendo egentlig er. 3DS var litt treg i starten, men den har kommet seg svært siden da, og holder koken rimelig bra fortsatt. Den klarte seg faktisk bedre enn DS gjorde i sin tid en god stund, og for alt jeg vet gjør den det fortsatt. Bra spill kommer regelmessig, og da snakker vi alt fra gamle travere som Mario og Zelda (nå nylig med Mario Golf, og et nytt Kirby rett rundt hjørnet) til meget bra indie spill på eShop. Jeg ser ingen grunn til hvorfor 3DS ikke skal selge svært bra både på hardware og software i lang tid fremover.

 

Så hvorfor sliter Wii U da så voldsomt? Det er jo samme selskap, og med veldig like spill? Mario er Mario, enten han er på 3DS eller Wii U. Animal Crossing, Harvest Moon, Etrian Odyssey, Mario Golf, Kirby osv klarer seg like fint på Wii U som på 3DS, så hvorfor prøver Nintendo ikke engang? Greit nok er det billigere og raskere å lage spill til 3DS, men Nintendo har både midlene og tid til å lage skikkelig bra spill til Wii U om de gidder. Ta Mario Golf, for eksempel. Hvorfor kan de ikke laget et Mario Golf til Wii U, når 3DS-versjonen har online ranking og turneringer, samt DLC? For den saks skyld kan de jo ta en port til Wii U og slenge på flere baner, bedre grafikk og noen flere karakterer i en "Definite Edition", eller noe sånt.

 

Poenget er at 3DS klarer seg svært bra, og Wii U er så godt som dødsdømt. Men hvorfor? Enten burde begge ha vært dødsdømte, eller begge klare seg svært bra. Hvorfor bruke forskjellig strategi på de to?

Lenke til kommentar

Det jeg synes er rart er hvor selvmotsigende Nintendo egentlig er. 3DS var litt treg i starten, men den har kommet seg svært siden da, og holder koken rimelig bra fortsatt. Den klarte seg faktisk bedre enn DS gjorde i sin tid en god stund, og for alt jeg vet gjør den det fortsatt. Bra spill kommer regelmessig, og da snakker vi alt fra gamle travere som Mario og Zelda (nå nylig med Mario Golf, og et nytt Kirby rett rundt hjørnet) til meget bra indie spill på eShop. Jeg ser ingen grunn til hvorfor 3DS ikke skal selge svært bra både på hardware og software i lang tid fremover.

 

Så hvorfor sliter Wii U da så voldsomt? Det er jo samme selskap, og med veldig like spill? Mario er Mario, enten han er på 3DS eller Wii U. Animal Crossing, Harvest Moon, Etrian Odyssey, Mario Golf, Kirby osv klarer seg like fint på Wii U som på 3DS, så hvorfor prøver Nintendo ikke engang? Greit nok er det billigere og raskere å lage spill til 3DS, men Nintendo har både midlene og tid til å lage skikkelig bra spill til Wii U om de gidder. Ta Mario Golf, for eksempel. Hvorfor kan de ikke laget et Mario Golf til Wii U, når 3DS-versjonen har online ranking og turneringer, samt DLC? For den saks skyld kan de jo ta en port til Wii U og slenge på flere baner, bedre grafikk og noen flere karakterer i en "Definite Edition", eller noe sånt.

 

Poenget er at 3DS klarer seg svært bra, og Wii U er så godt som dødsdømt. Men hvorfor? Enten burde begge ha vært dødsdømte, eller begge klare seg svært bra. Hvorfor bruke forskjellig strategi på de to?

 

3DS gjør det greit, men ikke i nærheten like bra som DS gjorde det i toppårene 2006-2010. Den fikk en oppsving etter det kraftige priskuttet, men så har det dabbet av igjen. Den selger nå ca. halvparten av hva DS gjorde i sitt fjerde år.

 

ttm-nintendo-handheld-shipments.png

 

Det er likevel langt mye bedre enn Wii U som selger bare brøkdel av hva Wii gjorde. Hovedgrunnen er vel konkurransen. 3DS har bare Vita å konkurrere med og den har floppet kraftig utenom Japan, så de har omtrent hele håndholdtmarkedet for seg selv. På hjemmekonsollfronten konkurrerer Wii U mot PS3 og 360 som er billigere og fortsatt får mange spill samt PS4 og X1 som har bedre grafikk og får FIFA, Battlefield etc.

 

 

Wii: 101 millioner

Wii U: 6 millioner nå - ender opp med ca. 20 mill?

 

DS: 154 millioner

3DS: 44 millioner nå - ender opp med ca. 75-80 mill?

Endret av kilik
Lenke til kommentar

3DS konkurrerer med både PSVita, mobilspill og Facebook-spill. Nei, de sistnevnte er ikke i nærheten av like avanserte osv, men det er like fullt samme kundegruppe. Mange som normalt ville ha kjøpt spill til 3DS kjøper heller spill til mobil og nettbrett, meg inkludert. Men det er uansett ikke poenget. Wii U er ikke en direkte konkurrent med PS4 og XBone, men prøver å ha sitt eget market. Det samme gjør 3DS, så det som fungerer på en burde i teorien fungere på den andre også.

Lenke til kommentar

Folk flest kjøper bare en konsoll hver generasjon. Da er det lett at 3DS blir det naturlige håndholdtvalget da den har "alle" spillene og er fornuftig priset. Det samme gjelder ikke for hjemmekonsoll. Der er PS4 det naturlige valget. Wii U ender opp som en nisjekonsoll for fans av Nintendo-spill.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte alle konsollene til forrige generasjon, men for den kommende generasjonen tror jeg at skal nøye meg med en. Det betyr helt sikkert at jeg vil gå glipp av noen perler, men slik det er i dag har jeg ikke tid til å spille alle spillene jeg har uansett, og da kan man like godt la plattformen gjøre litt prioriteringer for deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...