Morfeo Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Mickey Mania, ja. Nesten så jeg har lyst til å rate det som det beste SNES-spillet. Husker spesielt når man skulle løpe fra noen okser e.l. i "3D". Det var vel noen elger man løpte fra? Etter min mening er det ikke blant de hundre beste snes-spillene en gang, men det er et koselig spill likevel. Om du har en PS3, så kan den kjøre PS1-spill, så da kan du jo kjøpe deg PS1-versjonen som sikkert vil koste deg maks en femtilapp på diverse nettsider! Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Her er noen av mine Snes-spill, med et veldig strategisk Mikke-spill Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Som 6-åring vurderer man vel ikke spill utifra kvalitet, men underholdningsverdi. Mickey Mania var både underholdende og utfordrende. Har en PS3, så skal absolutt sjekke ut muligheten for å skaffe meg dette spillet. Var faktisk ikke klar over at PS3 var bakoverkompatibel, muligens fordi jeg "aldri" har brukt den, så muligens det blir en del spill nå. Finnes det sider som selger ubrukte (dvs "nye") PS2 og PS spill? (Uten å spore av tråden fullstendig.) Endret 6. september 2011 av banansplitt™ Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Sjekk ut ebay, her feks er et nytt eksemplar: http://www.ebay.co.uk/itm/Mickeys-Wild-Adventure-PS1-NEW-AND-FACTORY-SEALED-/270796707490?pt=UK_PC_Video_Games_Video_Games_JS&hash=item3f0cbdd6a2 Edit: Forøvrig er jeg enig i at underholdningsverdi er det som avgjør, men samtidig så er det nok enklere å underholde en seksåring enn en noe-ogtyveåring. Jeg likte godt Mickey Mania og en del av de andre spillene den gangen, men i dag synes jeg de er for svake i forhold til spill i serier som Super Mario, Sonic, Mega Man, Ninja Gaiden, Donkey Kong Country, Contra, Castlevania osv. Men alt er jo uansett en smakssak PS3 er bakoverkompatibel med PS1-spill, og noen modeller er også bakoverkompatibel med PS2-spill. Denne funksjonen ble dog fjernet ganske fort, så om du har en PS3 Slim så funker ikke PS2-spill dessverre. Endret 6. september 2011 av taterfyrings Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Skulle aldri linket inn på ebay, det endte selvsagt med at jeg kjøpte Gunstar Heroes - et spill til Mega Drive jeg har siklet etter lenge. Gleder meg! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Skulle ønske det fantes slike butikker i Norge. Eller Europa generellt. De har alt av vintage konsoller også. Og det er dusinvis av slike bruktbutikker rundt i USA. Det er sånn plass man kan gå inn og kjøpe en Atari 2600 til 30 dollar, og finne alle spillene man vil ha i samme farta. Endret 6. september 2011 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Er man desperat etter å spille enkelte retrospill som er umulig å finne på typ ebay og liknende er jo selvfølgelig også emulatorer en mulighet. Om enn av litt uviss lovlighet selvfølgelig.. Det finnes også flotte USB-overganger for en rekke både retro og nyere håndkontroller. Har selv overgang for gamecube og wii-classic controller til min pc, slik at jeg ikke trenger å kjøpe meg ekstra håndkontroller for bruk på pc'en som tar opp masser av plass i tilegg til de jeg allerede har til wii'en. Endret 6. september 2011 av Dipso Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Forskjellen er vel at emulatorer er ulovlige om man ikke eier spillene selv. Jeg vet at de aller fleste gir faen i det, men jeg synes det er greit å betale for meg, enten det er nye eller gamle spill. Er tross alt ekte mennesker med egne liv og familier å forsørge som har laget disse spillene. Digger butikken Bytex! Hadde vært genialt med en slik her i Norge, da skulle jeg valfartet Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Forskjellen er vel at emulatorer er ulovlige om man ikke eier spillene selv. Jeg vet at de aller fleste gir faen i det, men jeg synes det er greit å betale for meg, enten det er nye eller gamle spill. Er tross alt ekte mennesker med egne liv og familier å forsørge som har laget disse spillene. Digger butikken Bytex! Hadde vært genialt med en slik her i Norge, da skulle jeg valfartet Er enig i teorien. Et poeng da "betale for deg" når det kommer til retro-spill gir liten mening, da det er så godt som ingen av disse selskapene som produserer og selger disse lenger, så du betaler pengene til en eller annen random dude, ikke til de som har laget det orginalt. Hadde de fortsatt solgt spillet, og derfor kunnet få pengene mine, hadde jo problemet som gjør at man kan vurdere emulering også vært ikke-eksisterende i dette konkrete eksemplet. Jeg liker også å betale for meg, noe veggen min retail-spill (ikke ulikt det du postet tater, ) til div platformer vitner om. Men noen spill er umulige å få tak i, eller rett og slett aldri utgitt i Europa, da blir det fort mer tricky... Endret 6. september 2011 av Dipso Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Er enig i teorien. Et poeng da "betale for deg" når det kommer til retro-spill gir liten mening, da det er så godt som ingen av disse selskapene som produserer og selger disse lenger, så du betaler pengene til en eller annen random dude, ikke til de som har laget det orginalt. Hadde de fortsatt solgt spillet, og derfor kunnet få pengene mine, hadde jo problemet som gjør at man kan vurdere emulering også vært ikke-eksisterende i dette konkrete eksemplet. Jeg liker også å betale for meg, noe veggen min retail-spill (ikke ulikt det du postet tater, ) til div platformer vitner om. Men noen spill er umulige å få tak i, eller rett og slett aldri utgitt i Europa, da blir det fort mer tricky... Jeg ser selvsagt poenget ditt, og du har rett i det du skriver her. Jeg føler dog at å kjøpe et eksemplar av en random dude, bidrar til å opprettholde etterspørselen etter spillet og dermed verdien til spillet. Når etterspørselen er høy, så gjør det både at Nintendo, Capcom og andre kan relansere spillene sine over tjenester som Virtual Console og tjene penger på spillene der, og at noen som feks Square med Chrono Trigger ser at det er et såpass stort marked for spillet at de velger å gi ut en ny versjon av det. Kort sagt, når man kjøper et gammelt eksemplar av spillet så bidrar man til å holde verdien oppe, og det er selvsagt ikke det samme som å kjøpe et spill den gang det var nytt, men det er lovlig, og jeg synes det har noen positive sider ved seg. Dog, spill som Earthbound som Nintendo VET at det er en latterlig høy etterspørsel etter uten at de gjør noe, ser jeg overhodet ikke noe galt i at folk emulerer, og jeg kommer muligens til å gjøre det selv en gang også med tanke på hvor syke prisene på dette spillet er. Samme gjelder spill som aldri blir oversatt som Bahamut Lagoon og Live a Live. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Det er sant det, sitter jeg og leser en artikkel om "Top Ten Sega Megadrive games" og får lyst å prøve noen av dem, begynner jeg ikke å lete på eBay etter en bra deal på en megadrive i USA, og leter etter spillene fra 1994 på ebay. Da laster jeg ned Gens, og finner rom'ene på en eller annen side som har sånt og prøver med en gang. Og i 99% av tilfellene slutter etter 10 minutter. Spill man har lasta ned har man også en tendens til å ikke gidde å fullføre, fordi man har ingen "pliktfølelse" siden man ikke har brukt egne penger på det. Men hadde jeg eid systemet selv, ville jeg nok ha kjøpt spillene brukt hos noen bare for å ha dem fysisk. Pluss at spillene er laget for å spilles med gamepaden til systemet, ikke tastatur. Jeg vet om en del samlere som avskyr emulatorer, og bare vil ha den riktige opplevelsen, ikke PC med høyere oppløsninger eller masse fikling med grafikk-instillinger. Men enkelte spill er umulige å spille på orginalsystemet, fan translations av japanske spill f.eks Phantasy Star 1 til Sega Master System. Det er localized i USA, men den versjonen bruker den mye dårligere lydchip'en i de amerikanske maskinene, mens den japanske versjonen har fantastisk musikk og lyd laget av en FM-chip (samme som i yamaha sine synthesizere på 80-tallet) og kan kun spilles med emulator på engelsk. Når jeg har Wii og DS selv, laster jeg ikke ned emulatorer til disse og henter hundrevis av spill. Da vil jeg spille dem på selve systemet, eller ikke i det hele tatt. Den engelske SNES-versjonen av Dragon Quest 1 og 2 er også umulig å spille orginalt, da det er en fan-translated rom. Endret 7. september 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Det er sant det, sitter jeg og leser en artikkel om "Top Ten Sega Megadrive games" og får lyst å prøve noen av dem, begynner jeg ikke å lete på eBay etter en bra deal på en megadrive i USA, og leter etter spillene fra 1994 på ebay. Da laster jeg ned Gens, og finner rom'ene på en eller annen side som har sånt og prøver med en gang. Og i 99% av tilfellene slutter etter 10 minutter. Spill man har lasta ned har man også en tendens til å ikke gidde å fullføre, fordi man har ingen "pliktfølelse" siden man ikke har brukt egne penger på det. Men hadde jeg eid systemet selv, ville jeg nok ha kjøpt spillene brukt hos noen bare for å ha dem fysisk. Pluss at spillene er laget for å spilles med gamepaden til systemet, ikke tastatur. Jeg vet om en del samlere som avskyr emulatorer, og bare vil ha den riktige opplevelsen, ikke PC med høyere oppløsninger eller masse fikling med grafikk-instillinger. Men enkelte spill er umulige å spille på orginalsystemet, fan translations av japanske spill f.eks Phantasy Star 1 til Sega Master System. Det er localized i USA, men den versjonen bruker den mye dårligere lydchip'en i de amerikanske maskinene, mens den japanske versjonen har fantastisk musikk og lyd laget av en FM-chip (samme som i yamaha sine synthesizere på 80-tallet) og kan kun spilles med emulator på engelsk. Når jeg har Wii og DS selv, laster jeg ikke ned emulatorer til disse og henter hundrevis av spill. Da vil jeg spille dem på selve systemet, eller ikke i det hele tatt. Den engelske SNES-versjonen av Dragon Quest 1 og 2 er også umulig å spille orginalt, da det er en fan-translated rom. Jepp, slike spill finnes det bare en måte å få spilt på, og det er gjenom emulatorer dessverre. Men jeg stusser litt over eksemplene dine, for det første så har jeg en europeisk utgave av Phantasy Star til Master System, så det må eksistere, og snes-versjonene av Dragon Quest 1 og 2 finnes riktignok ikke i vesten, men game boy color remakene er jo nesten direkte portet over fra snes-versjonene, og de finnes i vesten. Uansett, det ser ut som om Famitsu har bekreftet at Nintendo vil gi ut en ekstra slide-pad til 3DS sammen med Monster Hunter 3 G senere i år. Selv om dette på en måte er bra, så lurer jeg på hva Nintendo sine inginører har tenkt på når det som ikke var nødvendig for bare et halvt år siden, nå plutselig er nødvendig. Gjør at man mister litt tillit til dem dessverre. Uansett, så ser ikke den ekstra slide-paden så dum ut, den er festet til en "båt" som går rundt hele den nedre delen av 3DS-en. Ekspansjonen vil vistnok også legge til ekstra skulderknapper (L2,R1, R2), en headphone-utgang og muligens forbedret wifi. Det går også rykter om plass for et forbedret batteri. Nå, slik jeg ser det så kan dette gjøres for å gi en 3DS samme funksjonalitet som en Wii U-kontroller, og slik gi den mulighet til å virke der - dette har jo også Nintendo hintet om noen ganger i intervjuer tidligere. I så fall så ser denne beslutningen plutselig en del mer fornuftig ut. Endret 7. september 2011 av taterfyrings Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Er det trygt å anta at den neste modellen av 3DS vil ha to integrerte analogstikker? I så fall tror jeg at jeg tar på meg ventebuksene. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Må si Nintendo kan å rote det til Først Motion Plus og nå dette. Må si det ser virkelig stygt og uergonomisk ut. Forhåpentligvis kommer det en ny 3DS-utgave snart som har dette innebygd. Kjøper ikke 3DS før den tid. Nintendo skal som nevnt ha en stor 3DS-konferanse på tirsdag, så jeg antar det er de greiene her sammen med Monster Hunter 3G som den store spillnyheten. Håper virkelig Nintendo ikke rusher ut Wii U på samme måte som de gjorde med 3DS. Når det gjelder emulatorer så var det takket være dem at jeg fikk spilt mange klassikere som ellers var veldig dyre/vanskelige/umulige å få tak i på vanlig måte. Det er en fin måte å sjekke ut spill man er nysgjerrig på og det har utvilsomt økt Nintendo-interessen min. Et eksempel er Chrono Trigger som jeg i ettertid har kjøpt til DS takket være at jeg ble forelsket i det gjennom SNES-emulatorer. Endret 7. september 2011 av kilik Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Nei, det jeg mener er at den lokaliserte versjonen av PS1 bruker den amerikanske/europeiske lydchippen i master system. Den japanske utgaven av Master system har en helt annen lydchip, og musikk og lydeffekter høres totalt forskjellig ut, selv om det er de samme sangene. Chippen i EU/US master system kan bare lage en squarewave, men den japanske hadde en FM-chip fra yamaha som er en komplett synthesizer med "uendelig" med lydmuligheter. Men siden JP-versjonen ikke er oversatt til engelsk, er emulasjon med fan translation eneste mulighet til å oppleve spillet med "japansk" lyd. Retrogamer3 ble så entusiastisk når jeg fortalte han om dette, at han laget en egen episode der han viser forskjellen. Jeg er nevnt i episoden \o/ Endret 7. september 2011 av Bytex 1 Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Den ekstra analogstikken, skulderknappekspansjonen ser ut som et gufs fra 90-tallet. Det går jo ikke ann å lansere noe slikt i dag. Særlig ikke til en håndholdt konsoll som gjerne skal være litt hendig å ha meg seg og ikke alt for sjenerende å bli sett med på bussen. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 En kan jo begynne å lure på hva det er som foregår hos Nintendo for tiden. Det store spørsmålet nå er hvilke planer Nintendo har for tilbehøret. Blir det noe lignende Motion+ eller RAM-utvidelsen til N64? Eller er planen at to analogstikker skal bli den nye standarden? Med tanke på at Nintendo introduserer dingsen nå, og ikke i f. eks 2014, kan det virke som om de sikter på den sistnevnte løsningen. Selv kommer jeg til å vente til høsten 2012 før jeg kjøper meg en 3DS. Jeg krysser fingrene for at det har kommet en ny modell innen den tid, og at jeg kan plukke den opp med Ocarina of Time, Super Mario, Mario Kart, Resident Evil og Pokemon. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Kan jo tenkes at den ender opp som Motion Plus. Altså selges separat eller medfølger et spill som bruker det. Problemet da er at svært få spill vil støtte det. Inkludert kommende Zelda er det fem spill hvor Motion Plus er nødvendig. Nintendo skal ha konferanse i Japan natt til tirsdag norsk tid. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Jeg er som alle dere andre veldig forvirret og overrasket over at dette viser seg å være riktig. På en måte så er det fornuftig av Nintendo å innse svakhetene ved 3DS-en, og å forsøke å rette opp i de før det går for lang tid (priskutt, ekstra analogstikke, bedre wifi, ekstra skulderknapper), men samtidig begynner vi jo å lure alvorlig på hva de har tenkt med som kunne sende et produkt ut på markedet som tydligvis ikke en gang de selv var fornøyd med. Veldig rart, og det lover ikke godt for tilliten til Wii U og andre produkter de gir ut senere. Samtidig så viser vel dette uten noen som helst tvil, at der kommer til å komme en redesign av 3DS relativt raskt, og jeg vil nå anbefale alle som ikke har skaffet seg 3DS å vente på denne - da den sannsynligvis vil ha innebygget alt det som denne båten har. Dette er en PR-krise av dimensjoner for Nintendo - og jeg lurer på hva som ligger bak måten de slipper disse nyhetene på, og det understreker også et større problem for Nintendo - veldig mange av nyhetene de slipper blir - enten gjennom dårlig PR fra dem selv eller reaksjoner fra media - nesten alltid snudd til noe negativt. På mandag hadde vi endelig Dragon Quest X-visningen, som burde være gigantisk for både Square Enix, Nintendo og Wii - likevel flommer internett over av negativitet knyttet til det produktet, alt på bakgrunn av det lille ordet "online" som snek seg inn i tittelen. Denne gangen ønsket Nintendo å sikre seg at Monster Hunter ikke lengre forble eksklusivt for Sony sine håndholdte, og slik gi brukere og potensielle kjøpere av 3DS forsikring om at dette er en plattform å satse på - og i stedet får vi tidenes største backlash på bakgrunn av denne add-on-greien - som drukner den positiviteten Monster Hunter var ment å skape totalt. Så kan man lure, hvordan ville internett reagert om vi hadde fått et tradisjonelt Dragon Quest X og et Monster Hunter uten ekstra analogstikke. Ville vi da sett forum svømme over av folk som klaget over at Dragon Quest aldri utvikler seg og folk som venter på Vita-port av Monster Hunter for å spille med fri kamerakontroll? Uansett, denne uken har startet forferdelig for Nintendo, og de viser for hele verden at de har gjort noen ufattelig rare feil som et selskap med Nintendo sin erfaring egentlig ikke skal gjøre. Likevel, jeg tror det er bedre at de nå går ut og innrømmer disse feilene, og forsøker å forbedre plattformen sin med en ekstra analogstikke - og kanskje vi vil kunne bruke 3DS-en som en fullverdig Wii U-kontroller også - i så fall så kan sluttresultatet av dette tross alt bli ganske så bra. Sist, så er det interessant å spørre seg om dette ble sluppet ut nå for at det ikke skal overskygge det de skal annonsere på tirsdag, eller om det faktisk er dette de skal annonsere da. Uansett, det er en spennende tid vi går i møte, og jeg gleder meg til å høre hva Saturo Iwata sier om denne mildt sagt merkelige strategien. Edit: Jeg tipper forresten at dette er grunnen til at spill som MGS:3D, RE:Revelations og Kid Icarus: Uprising ble utsatt, da alle disse er spill som virkelig tjener på en ekstra slidepad. Endret 7. september 2011 av taterfyrings 1 Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Flere rykter fra japansk bloggen Hachimaki: # New Yoshi side-scroller from Kirby's Epic Yarn developer Good-Feel# New game from the developer of WarioWare # New Etrian Odyssey # Hatsune Miku 3DS, with all the songs from Project DIVA and its sequel # DS's The Silver Case, from Grasshopper Manufacture, has been moved to 3DS # eShop demo announcement, with a Super Mario 3D Land trial confirmed # The Legend of Zelda: Four Swords release date announcement # The latest 3DS project from Alchemist, developer of Umineko and Gal Gun, for 3DS # A fifth Ace Attorney, including an Edgeworth scenario # A new God Eater title, which will also launch on PlayStation Vita Så får vi ser om noe av dette er sant på tirsdag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå