Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes spillene vi fikk gratis idag var helt toppers. Nostalgi til de grader og vil heller spille disse spillene en mobilspill osv host hark ugghh iphone, tablets osv.

Gleder meg enormt til GBA spillene. Mange av de har jeg vurdert lenge om å skaffe men nå har jeg sjanse til å få de gratis og dem går rett i samlingen min av alle spillene jeg har digitalt og disk!

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Deus Ex finnes ikke per i dag til noen av Nintendos konsoller, og sånn sett er det vel greit nok at vi ikke diskuterer det her. Men jeg synes likevel noe av poenget med disse kaféene er å kunne snakke litt løst og fast. Enn så lenge det ikke tar helt overhånd, bør vi derfor etter min personlige mening kunne snakke litt om spill til konkurrerende formater også. Som Deus Ex.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg får en ekstra GameCube i hus. Sammen med Metal Gear Solid Twin Snakes og Legend Of Zelda Wind Waker. Skal prøve å så solgt unna den jeg får! Håper jeg får det til med han som vil selge den til meg! :)

Jeg måtte bare kjøpe den GC fordi jeg så prisen spillene lå på ebay, fra 320kr til 500kr :p

Og GCen får jeg for 950kr med Smash BRos melee i tillegg 3 GC kontroller og en memorycard

Lenke til kommentar

Prøvde å invitere Kyllingen inn i selve Deus Ex-tråden, men jaja. Uansett, man skal lete lenge etter et spill ala DE:HR, med mindre kyllingen har noen eksempler.

Det er mitt inntrykk også :)

Kult med ny gamecube Itoman. Si fra om du har lyst til å kvitte deg med en billig, min leser ikke cd-er lengre dessverre.

Lenke til kommentar

Prøvde å invitere Kyllingen inn i selve Deus Ex-tråden, men jaja. Uansett, man skal lete lenge etter et spill ala DE:HR, med mindre kyllingen har noen eksempler.

vi trenger ikke lengre enn de to første, Alpha Protocol og til en vis grad Mass Effect, for å ta noen få. Men DE var bare et eksempel. La oss heller diskutere Nintendogreier. :)

Lenke til kommentar

Ja, ta DE i sin egen tråd.

Jeg vil ha AXELAY på EU Virtual console. Det er på den amerikanske.

Beste bruken av Mode7 noensinne, iflg Retro Gamer.

Se som bakgrunnen liksom ruller imot deg. Ser ikke ut som et piksellert rot, som mode7 ofte gjør på SNES.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke ser ut som noe piksellert rot tror jeg er at det faktisk ikke er Mode 7-grafikk selv om Retro Gamer hevder det. Mega Drive kan også "rulle" bakgrunnen på den måten der, og det er et ganske vanlig teknisk triks. Mode 7-dreier seg om å rotere, øke eller minske sprites, men det som skjer her er vel ganske enkelt at ulike nivåer beveger seg i ulikt tempo, altså det som kalles paralax scrolling? Uansett er det latterlig at spillet ikke er på VC, et av de beste i sin sjanger til Snes. Jeg er heldigvis så heldig at jeg har orginalen, men unner selvsagt alle andre også å få oppleve Axelay!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Egentlig merkelig at det er forskjellige spill på EU og US VC i det hele tatt. Japan har mange flere enn begge, men 90% av de spillene er ikke localized til engelsk, så det er forståelig.

Vanskelig å si hva type scrolling det er på bakgrunnen, parallax scrolling er når bakgrunnen er delt inn i flere layers, der hvert layer scroller sidelengs med forskjellig fart, så man lurer øyet til å få dybdefølelse. Retrogamer poengterte hvertfall bruken av Mode7 i sin artikkel om spillet. Jeg har ikke sett det i action annet enn på youtube, og der ser man ikke detaljer uansett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Egentlig merkelig at det er forskjellige spill på EU og US VC i det hele tatt. Japan har mange flere enn begge, men 90% av de spillene er ikke localized til engelsk, så det er forståelig.

Vanskelig å si hva type scrolling det er på bakgrunnen, parallax scrolling er når bakgrunnen er delt inn i flere layers, der hvert layer scroller sidelengs med forskjellig fart, så man lurer øyet til å få dybdefølelse. Retrogamer poengterte hvertfall bruken av Mode7 i sin artikkel om spillet. Jeg har ikke sett det i action annet enn på youtube, og der ser man ikke detaljer uansett.

Ja, jeg er ikke ekspert på slik, men jeg er rimelig sikker på at dette ikke er Mode 7. Uansett hva det er, så er det ekstremt kult ihvertfall!

Forøvrig er jeg helt enig i at det med Virtual Console er latterlig. Nintendo gjør mye bra, men dessverre også veldig mye dårlig, og behandlingen av Virtual Console er dessverre blant sistenevnte. Dog er det ikke sikkert at det alltid er Nintendo det står på heller, det er vel Konami som eier rettighetene til Axelay, og for at det skal utgis i Europa så må det lages en emulator for Pal-versjonen av spillet og det må godkjennes av rating-byråer Europa rundt. Dette er nok hverken dyrt eller krever mange folk, men det kan nok likevel være tidkrevende, og da ender en del spill med å enten komme ut senere eller ikke overhodet. Dessverre.

Lenke til kommentar

Sant nok, og det er visse forskjeller på PAL og NTSC-emuleringene på VC. Spill som bare er raskt porta fra NTSC til PAL får ofte horrible slowdowns. Det er fakta på flere av N64-spillene på VC i europa. Og noen SNES-spill har også mye mere slowdown på PAL enn NTSC-versjonen på VC. Har vel noe med antall rastere ("linjer") på skjermen, det er forskjellig antall scanlines på PAL og NTSC systemet, så hvis spillet bare portes direkte over uten å kompensere for dette blir det fort gæli.

80-talls spill er laget direkte for CRT-skjermer (TV med elektronstrålerør), der de koder direkte hvor langt elektronstrålen skal gå før den resetter og hopper til neste linje og tegner den. Når det er forskjellige antall linjer på NTSC og PAL-skjermer, sier det seg selv at ting blir galt hvis det ikke kodes om til PAL. En annen forskjell er antallet ganger skjermen oppdateres i sekundet, PAL-skjermer oppdateres 50 ganger, mens NTSC oppdateres 60 ganger. En oppdatering er tiden det tar for elektronstrålen og tegne seg fra top left til bottom right og tilbake til top left igjen (bare millisekunder såklart). Det tar også noen millisekunder å hoppe ned ei linje og tilbake til venstre igjen. Da får man også slowdown om ikke porten er gjort skikkelig, siden timingene som er kodet inn i NTSC-spillene ikke direkte stemmer med PAL.

Måten elektronstrålen oppfører seg på er hovedgrunnen til at spill ser mere blocky og "stygge" ut på PC-skjermen enn TV'n, i tillegg til at "pixlene" på CRT-skjerm ikke er helt firkantete, og blør inn i hverandre.

Og derfor har mange emulatorer et "PAL/NTSC filter" man kan slå på, og også grunnen til at NTSC-spill ikke virker på PAL-maskiner.

(jeg leste mye om dette i en artikkel om homebrew-spill til Atari2600)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

And now for something completely different!

What a horrible night to have a...remake?

Fanmade remake av Simon's Quest! De har brukt sprites fra 16-bit spillene, revampet soundtracket og beholdt alt i spillet. Er visst rekodet fra bunnen og opp. Awesome! Og det er gratis. Det er fortsatt det eneste Castlevania-spillet jeg har fullført, utenom SOTN. Grafikken ser ut som en blanding av Super CV4 og Symphony.

Dere burde forresten sjekke ut mere av Retrogamer3, han har gjort NES/SNES/konsoller reviews i flere år nå. Mange tusen subs.

Retrogamer3%20animated%20pic%202.gif

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Sant nok, og det er visse forskjeller på PAL og NTSC-emuleringene på VC. Spill som bare er raskt porta fra NTSC til PAL får ofte horrible slowdowns. Det er fakta på flere av N64-spillene på VC i europa. Og noen SNES-spill har også mye mere slowdown på PAL enn NTSC-versjonen på VC. Har vel noe med antall rastere ("linjer") på skjermen, det er forskjellig antall scanlines på PAL og NTSC systemet, så hvis spillet bare portes direkte over uten å kompensere for dette blir det fort gæli.

...

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle vært noen grunn til konvertere spillene til PAL. Det er så utrolig få TVer i bruk nå om dagen som ikke støtter NTSC og 60hz, selv bilderørsTVer.

Lenke til kommentar

Sykt koselig video om Castlevania 2 bytex, men jeg vil nok alltid sverge til orginalen min til Nes :) Er ellers helt enig med GIRL at å omkode til Pal er unødvendig, spesielt siden vi da får lavere kvalitet på utgivelsene.

Men, over til noe helt annet og mye viktigere. På mandag holder Square Enix en konferanse om fremtiden til Dragon Quest, og de fleste regner med at da får vi endelig vite noe om DQX som jo ble annonsert for Wii for flere år siden. Det er også dukket opp en side som kanskje blir den offisielle DQX-siden med ordene "Men døren var ordentlig lukket" (But the door was firmly closed). Blir dette den offiselle siden, og får vi endelig se noe mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...