Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Jeg beklager å måtte skuffe dere, men jeg er 99% sikker på at den listingen fra cdon stammer fra de ryktene som jeg blant annet rapporterte på dette forumet i den gamle Wii U-tråden. Selv om man aldri skal si aldri, så vil jeg vel egentlig tro at siden ingen av de andre spillene på den listen ble nevnt på E3, så tyder det på at listen var fabrikert av en side for å få flere treff. Håper selvsagt jeg tar feil dog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg beklager å måtte skuffe dere, men jeg er 99% sikker på at den listingen fra cdon stammer fra de ryktene som jeg blant annet rapporterte på dette forumet i den gamle Wii U-tråden. Selv om man aldri skal si aldri, så vil jeg vel egentlig tro at siden ingen av de andre spillene på den listen ble nevnt på E3, så tyder det på at listen var fabrikert av en side for å få flere treff. Håper selvsagt jeg tar feil dog.

 

Veldig synd, men jeg trodde uansett ikke at det var på vei. Men en ting kan jeg si, det hadde vært veldig spennende med et Zelda i papirformat.

Lenke til kommentar

De kan jo begynne med å lage et Legend of Zelda som faktisk handler om Zelda. :p

 

Det finnes et laget av Philips til CDi :)

 

Men fra spør til alvor, så går det rykter om at Retro holdt på med en Zelda spin-of basert på en kvinnekarakter fra Zelda-serien, mest sannsynlig Sheik. Dette skal imidlertid ha blitt kansellert eller satt på vent da Retro mistet en rekke sentrale folk etter fullføringen av Metroid Prime 3, og gjorde at Nintendo omdirigerte studioets ressurser mot noe mindre ambisiøst - Donkey Kong Country Returns. Forøvrig har Retro nok en gang mistet en rekke sentrale personer (til blant annet ID og 343 Studios), noe som gjør at man med en viss rett kan rette bekymring over hvor mye de egentlig holder på med utenom den ene banen i Mario Kart 7 som det er bekreftet at Retro jobber med.

Lenke til kommentar

Utdrag fra en lettere deprimert artikkelskriver i siste Ngamer ang Wii og E3:

 

"Skyward sword looks Wii-shaped, if not ship-shape - but it's a dying breed. Link's majestic adventure didn't even get a demo station to itself, instead shoved on an anthology disc with the deeply average Mystery Case Files, Kirby Wii and Fortune Street.

 

We emerged parched from Nintendo's booth, but no refresment came. EA's booth: no Wii games. Capcom's booth: no Wii games. Ubisoft's booth: no Wii games. Giants all, and not a waggle between them. Sega bigged up Mario&Sonic at the London 2012 Olympic games - but even 16 million series sales earned just a few inches of the floor. Some gems hid: Go Vacation lurked behind closed doors, while Rythm Heaven parped out ditties behind a horde of Just Dance 3 ladies. No shortage of that game. Just Dance. Nothing but dance.

 

E3 is meant to see consoles at their best. Wii sat maligned, unloved. Some perspective; the Skyward Sword demo came with a ten-minute time limit, a queue-prevention measure. On one day we play for two successive hours and not a single person asked to have a go. "No one wants to play," shrugged the demo lady. The disinterested parties were crazy - Zelda was the best game at E3 - but their disinterest can't be denied. Something has gone very wrong for Wii.

 

During May, 236000 Wii's were sold in the US - a 30% decrease on last year in a month when both 360 and PS3 boasted an improvement. Talking to MercuryNews, boss Satoru Iwata admits "no single entertainment device can enjoy eternal popularity." He argues, however, that it's the holiday season that matters. Following similar summer decreases in '09 and '10, Wii "ended up being the top-selling console hardware of the two years in a row."

 

Iwata is talking about hard figures. That's his job. Sell enough machines to keep Miyamoto in puppies and banjos. But Nintendo's boasts fail to acknowledge that a console is for life, not just for Christmas. It's increasinly clear that theyære playing the hardware game and couldn't care less about the software. As long as those plastic boxes are nestling under the TV, everyone is happy. Everyone except the gamers who invest with a mind to actually play some games.

 

Asked by a shareholder about Wii's sparse software catalogue since 2009 (compared with the DS), Iwata was quite frank in labelling the console as "a missed opportunity". "There were several hits in the early stages on the Nintendo DS", he explains. "This made software publishers believe that they could do business with the DS, and good teams from each company started to work."

On Wii, however, early hits never emerged. Third-party sales "did not reach expectations on the Wii, which made them think they could not have high expectations", says Iwata. Paired with the success of PSP's Monster Hunter Portable - giving Sony the leverage Wii needed - developers jumped ship. Iwata admits that "the software publishers who were considering developing software for the Wii changed their minds and decided to make it for the PSP.

 

And don't expect an 11th-hour turnaround. With the announcement of the Wii U, the message from E3 is one of onwards and upwards. Asked at a developer roundtable whether Skyward Sword was Nintendo's last Wii title, Miyamoto signalled he was moving on. "One of my biggest responsibilities is to be developing for the newest platforms," he said. "So from my team's perspective, it's not the last, but perhaps one of the last coming from our teams." Hooray for Pikmin U, less hooray for an empty Wii slot in 2012.

 

Reggie Fils-Aime touted a more optimistic future. Talking to Forbes magazine, he likens Wii's relationship to Wii U to the GBA with the DS. The GBA "sold side-by-side to the original DS, at least here in US, for almost two years. As long as the content is there, and as long as the way to differentiate the two is there, I think they can survive side-by-side for a period of time."

 

Funny how he fails to mention Wii/Gamecube overlap. Nintendo dropped Cube support so fast they didn't even market Twilight Princess for the Cube until a month after Wii release. Shocking.

And Iwata? Well, he's predictably still banging on about those damned hardware sales. "Because the majority of the people who will purchase the Wii U system already own the Wii system, I don't think that the information about the Wii U system launch taking place next year will affect the sales of the Wii systems." Nintendo need to remember who the true customers are: they's us, the ones already with the machine, not the disinterested man in the street.

If 3DS and Wii U are to avoid a similar fate, something has to change, and soon.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

De kan jo begynne med å lage et Legend of Zelda som faktisk handler om Zelda. :p

 

Det finnes et laget av Philips til CDi :)

 

Men fra spør til alvor, så går det rykter om at Retro holdt på med en Zelda spin-of basert på en kvinnekarakter fra Zelda-serien, mest sannsynlig Sheik. Dette skal imidlertid ha blitt kansellert eller satt på vent da Retro mistet en rekke sentrale folk etter fullføringen av Metroid Prime 3, og gjorde at Nintendo omdirigerte studioets ressurser mot noe mindre ambisiøst - Donkey Kong Country Returns. Forøvrig har Retro nok en gang mistet en rekke sentrale personer (til blant annet ID og 343 Studios), noe som gjør at man med en viss rett kan rette bekymring over hvor mye de egentlig holder på med utenom den ene banen i Mario Kart 7 som det er bekreftet at Retro jobber med.

 

I disse dager er det jo så populært med remakes, så hvorfor ikke lage et nytt Link's Awakening til 3DS, en med Zelda i hovedrollen og med full 3D-grafikk og hele pakken? De kunne kalt det Zelda's Awakening, for eksempel. Selve spillverden ville ha vært den samme som i LA, men vi ville fått sett en del nye steder i tillegg.

 

Jeg aner et lite håp. Spirit Tracks har både Link og Zelda som spillbare, så de kan jo fortsette på det viset. Hva om vi fikk begge to som spillbare? Vi styrer en selv og lar AIen styre den andre, men vi kan fint bytte mellom dem når som helst. Link vil selvsagt ha alle triksene sine (boomerang, bomber osv), mens Zelda på sin side får helt andre ting å leke med. Da kunne vi hatt farligere bosser (siden vi har to karakterer), og en del dungeons kunne ha krevd at Link og Zelda gikk hver sin vei. Zelda måtte finne en måte å åpne en dør til Link, så han kan gå videre og åpne en dør til Zelda osv. I tillegg ville co-op ha vært åpenbart. ;)

Lenke til kommentar

Utdrag fra en lettere deprimert artikkelskriver i siste Ngamer ang Wii og E3:

 

Dette er veldig trist lesning, men dessverre en edruelig beskrivelse av tingenes tilstand på Wii i sitt femte år på markedet. Selv har jeg fra den dagen konsollen ble annonsert som den Revolution den var, sett på den som en klart mer interessant konsoll enn PS360 - to konsoller som er så tradisjonelle og like at de av mange bare skrives som en - og også en konsoll med et betydelig potensial. Et potensiale som dessverre aldri har blitt oppfylt. Nintendo gjenomskuet endelig det som mange av oss har vist lenge - grafikk er ikke like viktig som gameplay. Mange av oss kjøper nye konsoller for å kunne være med på nye opplevelser, ikke for å spille samme spillet med en visuell oppgradering - og siden Nintendo leverte en konsoll med så eksplosive nye muligheter - ja så klarte de å kapre 90 millioner av oss og ta oss med i drømmen om nye spillopplevelser - et høyere antall enn Nintendo noen gang før har nådd med en av sine konsoller. Dessverre klarte de aldri å vinne over de som skaper dagsorden blant gamere, spillpressen. Bortsett fra noen hederlige unntak som miljøet rundt Jeremy Parish og Retronauts hos 1up, så har de fleste vært kritiske til Wii-en fra dag 1. Analytikere og tredjepartsutviklere trodde heller aldri at Wii hadde noen sjanse i markedet, og da det viste seg at Wii knuste PS3 i salg, så var det for sent for å snu for de fleste tredjepartsutviklere - som heller valgte å la sine beste designere og programmerere jobbe på PS360 mens de rusket sammen noe raskt Wii Sports-aktig til Wii for å finansiere fortsett utvikling i HD - noe blant annet Ubisoft har innrømmet flere ganger at er praksis hos dem. Dermed fikk Wii - i beste fall - noen porter fra brukbare spill fra forrige generasjon, som Okami og Bully, lavbudsjettsspill solgt som stortitler som Dead Space Extraction eller Madworld, eller spill for å "teste markedet" slik Capcom spesielt har vært eksperter på med sine Resident Evil-spill til konsollen. Siden gamere selvsagt ikke lot seg lure av PR-snakket og lot Madworld, Dead Space Extraction, Chop till you Drop, Darkside Chronicles og lignende middelmådige lavbudsjettspill bombe, så forsvant etterhvert all utvikling till Wii fra de store selskapene - og de av oss som håpet at Wii skulle bli en konsoll for gameplay first-spill ble etterhvert grundig skuffet. Spillinteresserte så dermed hvilken vei det gikk med Wii - og skaffet seg en PS360 for å dekke inn hullene - noe som i realiteten drepte det markedet som gjorde Twilight Princess til en større selger enn Uncharted 2 og Super Mario Galaxy til en større selger enn Halo 3. Wii ble nok en Nintendo-konsoll for å selge det som ikke er tilgjengelig på de konkurrerende konsollene: Nintendo-spill.

 

Heldigvis har konsollen tross alt gitt oss noen fantastiske spill på veien. De fleste av dem fra Nintendo selv, men også noen fra mindre utviklere som ikke ønsket å gjøre den økonomiske forpliktelsen som utvikling for PS360 bragte med seg (Muramasa, Little King's Story). Dessuten har konsollen nærmest alene revitalisert markedet for 2D-plattformspill, og gjennom sin Virtual Console-tjeneste så har også nye generasjoner med gamere fått tilgang til et (riktignok alt for lite) utvalg spill fra tidligere epoker. Det siste var også det som gjorde at Capcom - da de så hvor sterkt salget av Mega Man 2 var på VC - satte i gang produksjonen av Mega Man 9, og vi fikk en "retro"-bølge av utgivelser basert på gårsdagens serier.

 

Dessverre så er det heller ikke noen vits for Nintendo selv å holde liv i en Wii som ikke får spill fra andre utviklere, så de er på vei videre, men jeg er slett ikke sikker på om den veien de nå går er en vei som vil gi de noe mer støtte i fremtiden. Tredjepartsutvikleres behandling av 3DS viser vel tydelig at de av ulike grunner ikke ønsker sterke Nintendo-plattformer - og jeg tipper støtten til Wii U vil bli ganske lignende den vi nå ser til 3DS og har sett til Wii - porter av gamle spill og billige nyutgivelser blottet for innhold - og at sirkelen dermed starter igjen. Så spørs det om skjermen på kontrolleren er nok til å få et nevneverdig antall av Wii-eiere til å hoppe på karusselen igjen. For kreativiteten i spillbransjen så håper jeg selvsagt det, men jeg er slett ikke sikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wii har vært flinke til det, det setter jeg pris på, men jeg syntes likvel XBLA har vært flinkere på dette området.

 

Ja vanskelig å si hvem som har vært best, XBLA og nedlastbare tjenester som PSN har vært flinke til det alle. Men Capcom har ihvertfall uttalt at det var overraskende høye salg av deres Mega Man-titler på VC som gjorde at vi fikk nye retrospill som Mega Man 9. Så selv om det sikkert ikke er hele historien, så har jeg inntrykk av at Wii sitt fokus på eldre verdier gjennom VC og enkelhet kombinert med mindre fokus på grafikk, har vært en viktig bidragsyter til at vi plutselig fikk en hel haug nye, gamle spill. Per i dag, så er det vel ingen tvil om at det finnes flere slike spill på XBLA enn feks på Wiiware, men jeg tror mye av bakgrunnen for hele retrobølgen kom gjennom at Wii fikk eldre spillere tilbake - og dermed ga konsollene et salgsgrunnlag for slike spill som ihvertfall jeg ikke tror xbla hadde klart alene.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte hvertfall Wii for å kunne spille spillene som ikke er tilgjengelig noen andre steder, som gamle SNES/NES/N64 spill, at VC har spill fra en drøss andre classic konsoller er bare en bonus.

Og Super Mario Galaxy 2 som bare fikk 9 og 10 i all spillpressen ville jeg teste. Nostalgifaktoren er ikke så høy hos meg som andre, fordi jeg aldri brydde meg om konsoller når jeg var på den alderen på 80/90-tallet, jeg hadde alltid en datamaskin (C64/Amiga/PC) og ga katta i "leker".

 

Monster Hunter Tri var også en stor faktor for meg, selv om jeg aldri hadde prøvd et MH-spill før, leste jeg mye om det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

I forlengelsen av alt skriveriet jeg har bedrevet om Snes i det siste, så spilte jeg gjennom Magical Quest: Starring Mickey Mouse i forgårs, og ca halveis i Another World/Out of this World i dag.

MQ_BIrd--article_image.jpg

Magical Quest hadde sine positive trekk, som flott grafikk (sjekk fuglen i bildet - ved hjelp av Mode-7 kommer den mot deg og skaper en kunstig 3D-effekt!), god kontroll, bra musikk, store bosser og ikke minst draktbyttesystemet som minner litt om det man finner i Mega Man, men var dessverre for tregt, enkelt og med for mange uinspirerte brett til at jeg egentlig vil anbefale det for andre enn retrofantaster som undertegnede.

 

3713937aaa.jpg

Med Another World stiller det seg noe anerledes. Først og fremst så merker man tydelig at dette spillet fremdeles er helt unikt. Der Magical Quest oppleves som "enda et 16-bitsplattformspill", så er det ingenting der ute som riktig kan skape den atmosfæren som skapes i Another World. I Eric Chahi sitt spill så er man alene mot en ukjent verden som man aldri blir riktig klok på, og det gir slik spilleren både en nysjerrighet og en slags angst over hva som egentlig foregår i denne andre verden. Samtidig så er spilleren ingen superhelt - du dør ved berøring av små dyr og de minste fall - og det bidrar til å la spilleren ta del i den sårbarheten som Lester utvilsomt må føle - strandet, ensom i en fremmed verden. At plottet er tvetydig - og ikke på en MGS-måte men på en mer minimalistisk ICO-måte gjør også at spillet - om man gjennomfører det - blir sittende igjen som et spill man virkelig husker - noe som dessverre er mer enn hva man kan si om de aller fleste spill - både nye og gamle.

 

Likevel, Another World er et fantastisk spill og kanskje også en klassiker, men det er imidlertid ikke blant de beste spillene der ute, og selv ikke blant de beste 16-bitsspillene. Den viktigste årsaken til det er etter min mening gameplayet. Gameplayet virker godt for å understreke poenger i historien - som Lesters sårbarhet - men vurdert som spill så kommer ikke Another World like godt ut av det. Årsaken til det er først og fremst en alt for stiv kontroll åpenbart implementert for at Lester sine bevegelser skal se mer naturlige ut. Dog, spill det bør være naturlig å sammenligne Another World med (ihvertfall fra et rent gameplay-standpunkt) som Flashback og Prince of Persia - to spill som begge har lignende bevegelser som Another World - er spill som også har en betydelig mer forutsigbar og mindre stiv kontroll. Her har du en rekke scener der du vet nøyaktig hva man skal gjøre (som man gjerne gjør i Another World om man har spilt gjennom det en gang) - men likevel ikke klarer det fordi steinene som faller ned kommer i en fart som gjør at din stive karakter ikke har noen reel sjanse til å unngå dem om ikke du har spilt det før - eller har griseflaks. Slike situasjoner finner du aldri i feks Prince of Persia - men i Another World dukker de altså opp hele tiden - og bidrar til å skape en vanskelighetsgrad som ofte føles veldig urettferdig - og til å kunstig forlenge spillet. Og når vi snakker om lengden på spillet, så er den som kjent meget kort. Dette er ikke et problem for meg i dag, men jeg kan forstå at det må ha føltes bittert om jeg brukte et års sparepenger på det i 1992, og så rundet det første kvelden som en fint kan gjøre om en går inn for det.

 

Et siste problem med Another World som henger sammen med svak kontroll og kjip vanskelighetsgrad som jeg allerede har diskutert, er at spillet i det store og det hele ender opp med å bli et prøv-og-feilspill hvor man i enhver situasjon har noen veldig begrensede muligheter, og alle muligheter utenom én bestemt dreper deg, så prøver man de fleste og ved hjelp av elimineringsmetoden finner man frem til den riktige løsningen - og kjenner den da for alltid, og det gjør etter min mening at spillet faller litt mellom to stoler - på den ene siden actionspill som nevnte Prince of Persia eller for den sakens skyld Mario hvor selve operasjonen er givende enten du vet hvordan den skal gjennomføres eller ikke fordi spillkontrollen er god og utfordringene interessante - og puzzlebaserte eventyrspill som Monkey Island som - om de er godt designet - i all hovedsak baserer seg på logikk og derfor gir en lignende tilfredshetsfølelse som en får om en fullfører et Sudoku eller lignende logiske gåter. Another World gir ingen av disse tingene, men hadde som hybrid hatt potensialet til å gjøre begge - og det er derfor det ikke er så godt som det fantastiske utgangspunktet skulle tilsi. Likevel, om en er glad i unike spillopplevelser, interessert i mediets historie eller bare har en forkjærlighet for 16-bitsmaskiner som Snes eller Amiga - så er dette en obligatorisk gjennomspilling. På mange måter minnet det meg om Metroid Other M - men det feilet av motsatte grunner: Der Metroid: Other M egentlig hadde et både innovativt og givende gameplay, så ga den svake historien og den forferdelige karakteriseringen spillet mange en dårligere opplevelse enn selve mekanikkene i seg selv skulle tilsi, mens Another World ender opp med det akkurat motsatte av dette: En meget tilfredstillende spillopplevelse som likevel er sterkt begrenset av selve spilldelen av helheten. Det gjør det dog ikke mindre imperfekt. Men kanskje er det nettopp den imperfeksjonen som gjør at jeg og mange andre fremdeles finner denne spillperlen så interessant nesten 20 år etter vi så de første bildene av spillet i Nintendo-Magasinet? En ting er sikkert: Jeg gleder meg til å fortsette min gjennomspilling!

 

post-162962-0-23737700-1314757963_thumb.jpg

Siden jeg ikke kan scanne Nintendo-Magasinene mine så får jeg nøye meg med denne lille sniktitten fra Nintendo Power.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The downloads have an unconventional download method. They are not available on the Virtual Console part of the eShop, so to download you must take the following steps:

 

  • Open the eShop from the Nintendo 3DS menu.
  • Press Menu in the top left corner.
  • Scroll down to Settings/Other.
  • Select Titles You've Downloaded.
  • If you are eligible, the free titles should be listed on this page.
  • To download a title, select the Redownload button.
    Enjoy your Nintendo classics!

Endret av nKyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...