Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Toman: Hva ga du for Eternal Darkness: Sanity's Requiem? Aldri hørt om det før, men sjekket det litt nå, og det virker veldig bra. Veldig min type spill.

 

Eternal Darkness: Sanity Requiem fant jeg til 50,- på finn.no :). Var ganske heldig der. Og neste år så er det spillet 10 år gammelt!

 

Steike der har du gjort en god deal. Var inne på games1.no for å sjekke, og de skulle ha 349,- for den billigste og 449,- for den dyreste.

 

Ja ihvertfall når de skal ha en slik vanvittig sum. Det var slik med den aksjonen der viss man kjøpte 10 GC spill skulle jeg få dem til 50,- stk :)

Lenke til kommentar

Da var dagens spill oppe hos IGN, og jeg får avslutte dette prosjektet jeg er gått i gang med hvor jeg vurderer listen deres. Mulig jeg bruker dette som utgangspunkt til å lage min egen DEFINITIVE liste i løpet av helgen :) Anyways, here goes:

 

100. Final Fight - Selv om snes-versjonen mangler 2-player (Mega CD-versjonen er den beste etter min mening), så er dette et klassisk spill og den første brawleren som dukket opp på snes. Bare av den grunn fortjener spillet topp 30 etter min mening.

99. Tiny Toons Adventure: Buster Busts Loose - Et godt, klassisk Konami-plattformspill fra den tiden da Konami var mestere i å gjøre lisensspill gøye å spille (her kunne Ubisoft lært et triks eller to). Ligger omtrent riktig her.

98. Uniracers/Unirally - Et kult spill designet for å vise at Snesen kunne ha spill som gikk like raskt som Sonic. Inflytelsesrikt den gangen, og gøy. Ligger riktig her rundt 100.

97. Ultimate Mortal Kombat 3 - Ett godt spill, men etter min mening ikke like godt som Mortal Kombat 2 som heller bør være med på listen (og betydelig høyere). MK2 burde overflødiggjøre dette på listen.

96. Street Fighter Alpha 2 - Bør være med bare pågrunn av sine tekniske meritter. Et meget bra spill i seg selv, og faktisk slett ikke så verst på Snes heller til tross for at det egentlig ikke skulle vært mulig her. Ligger omtrent riktig.

95. Top Gear 2 - Hadde listen vært laget i 1995 så kunne jeg forstått at dette var med - men den dagen PS1 kom ut så er det ikke lenger vits å spille slike spill på snes om de ikke har noe helt spesielt ved seg. Top Gear-spillene har dessverre ikke det.

94. The Adventures of Batman and Robin - Den beste brawleren til snes, og selv om det er en sjanger som ikke helt har klart å holde seg like godt som litt raskere actionspill, så burde det vært betydelig høyere oppe.

93. Super Turrican 2 - dette er vel fortjent, men kanskje noe lavt? Dessuten burde også eneren være med enda høyere.

92. Super Double Dragon - Ligger omtrent riktig, dog litt usikker på om dette bør være med heller enn Battletoads & Double Dragon (som tross alt kanskje dukker opp senere).

91. Super Star Wars: The Empire Strikes Back - Alle de tre Star Wars-spillene til snes bør være med på en slik liste, og alle bør befinne seg rundt 50 etter min mening. Dog, Return of the Jedi er etter min mening det svakeste, og burde vært nederst.

90. Blackthorne - et undervurdert spill som heldigvis kommer med her. Ligger omtrent riktig.

89. Super Bomberman 2 - Både dette og Super Bomberman 1 er gode spill, men etter min mening er Super Bomberman 1 hakket bedre siden det har en coop-modus som av uforståelige grunner ikke er med i SB2. Singelplayeren og den vanlige multiplayeren er bedre i Super Bomberman 2 dog. Burde vært skiftet ut med eneren, og ligget høyere.

88. Sunset Riders - enda et glimrende Konamispill, og enda et spill som fint kunne ligget høyere.

87. Sparkster - ikke like godt som Rocket Knight Adventure til Mega Drive, men likevel et meget godt spill som jeg personlig ville hatt høyere.

86. Stunt Tace FX - Jeg har dette spillet, men spiller det aldri. Grafikken er forferdelig, frame-raten er grusom, og gameplayet er bra, men gjort mye bedre mange ganger siden. Super FX var revolusjonerende, men vil være representert gjennom Star Fox og Yoshi's Island - da trenger vi ikke dette i tillegg.

85. Spider-Man & Venom: Maximum Carnage - Amerikanerne elsker actionheltene sine, og jeg mistenker at det er grunnen til at dette er med. Det er kanskje ok å ha på listen, men flere av de andre brawlerne som allerede er dukket opp er bedre enn dette. Burde være lavere (eller muligens ute av listen).

84. Super Tennis - Dette er et primitivt førstegenerasjons snes-spill som mange hadde fordi det ikke var så mye annet å kjøpe (og fordi det hadde kul Mode 7-grafikk). Hører ikke hjemme i nærheten av en slik liste en gang.

83. Super Star Wars - det beste Star Wars-spillet til snes (og utenom Kotor-spillene kanskje det beste SW-spillet noensinne?), og burde ligger rundt 50.

82. Killer Instinct - Et meget populært spill den gangen, og fremdeles en av de beste fighterne. Da det ble annonsert trodde vi at det var et spill til den kommende Ultra 64 - noe som gjorde det ekstra imponerende da det dukket opp på Snes. Ligger omtrent riktig.

81. The Death and Return of Superman - et brukbart spill, men etter min mening ikke godt nok eller unikt nok til å dukke opp på en slik liste. Men Rich George (sjefen for IGN's Nintendo-team) er jo tidligere tegneseriejournalist, så da kommer vel slike spill litt høyere enn de fortjener.

80. Piltowings - et meget bra og innflytelsesrikt spill som var et av de tre første spillene vi fikk. Har fremdeles fin grafikk og veldig kul musikk, og også et utfordrende, interessant gameplay som man ikke ser så mye av lengre. Fortjener en mye høyere plassering etter min mening, burde ligget rundt 30.

79. Flashback - Spillet i seg selv er fantastisk godt, og snes-versjonen er også isolert sett god. Men siden det finnes en del versjoner av dette spillet til andre formater som er betydelig bedre, så vil jeg si at denne plasseringen er noenlunde grei selv om spillet isolert sett egentlig er bedre enn mye av det som følger.

78. X-Men: Mutant Apocalypse - Enda et oppskrytt comicsspill etter min mening som knapt forsvarer en plass på listen - og enda mindre en såpass høy plass. Bør ligge rundt 100 eller ute av listen.

77. Shadowrun - Et av de beste rpg-ene til snes med en meget unik cyberpunksetting. Er også betydelig bedre enn tilsvarende spill på Mega Drive. Burde ligge rundt 40.

76. Soul Blazer - Et av de mest undervurderte spillene noensinne, og ligger alt for lavt her også. Man kan forsvare å putte Soul Blazer blant topp 10, men realistisk sett bør det ihvertfall være topp 30 (og helst topp 20). Dette er et meget godt action-eventyr i litt samme stil som Secret of Mana, og var et av de første av sin type som kom her til lands. Ligger alt for lavt her.

75. Madden 94' - Madden 94' var sikkert bra i 94, men til forskjell fra spill som Tecmo Super Bowl som faktisk er unike den dag i dag, så er Madden 94' overgått så mange ganger siden at det egentlig ikke er noe vits å dra frem dette spillet i dag - og da er det heller ikke nødvendig å ha det med på listen.

74. Illusion of Gaia/Time - Det andre spillet i Quintets Soul Blazer-trilogi er ikke like godt og like undervurdert som Soul Blazer, men ligger likevel alt for lavt her. Enda et topp 30-spill. (Og som parantes, så kan jeg si at oppfølgeren Terranigma faktisk er enda bedre - men siden det bare kom ut i Pal-land, så tviler jeg på at det dukker opp på listen).

73. Pocky & Rocky 2 - Begge Pocky & Rocky-spillene er gøye, fargerike og orginale, og begge bør være med. Ligger omtrent riktig her rundt 73.

72. Rock'n Roll Racing - Til forskjell fra Top Gear 2 og Madden 94' så vil jeg si det er mulig å forsvare å ha med dette spillet, da det har et ganske annerledes gameplay enn det jevne racingspill i dag, og dessuten en helt unik stil. Og hvor kan man ellers kjøre som Olaf fra Lost Vikings? Ligger omtrent riktig.

71. Jungle Strike - Isolert sett et godt spill, og et av 'strike'-spillene fortjener definitivt å være med da de tilhører en sjanger som ikke er så vanlig på snesen, og siden denne versjonen også er ganske bra, nesten på nivå med amiga-versjonen (og like over mega drive-versjonen). Siden PC-versjonen likevel er bedre enn alle, så trekker det ned dette spillet litt i mine øyne, så jeg tror jeg ville hatt det noe lavere.

70. Populous - Et av de beste spillene noensinne fra den gangen Molyneux snakket med sine handlinger og ikke bare sine (brutte) lovnader. Dog, Snes-versjonen er ikke blant de beste versjonene og etter min mening ikke verdt å spille, så jeg ville ikke hatt dette med i det hele tatt.

69. Out of this World/Another World - Ninja Gaiden/Shadow Warriors på Nes hadde forsøkt å fortelle en slags historie ved hjelp av mellomsekvenser, men Another World hadde en vektorbasert grafikk som gjorde karakterene og verdenen så mye mer levende enn noe ihvertfall jeg hadde sett i 1991, og for meg så tok fortelling i spill et kvantesprang med dette spillet. Det er kort, har en del såkalte "cheape deaths", men er veldig unikt og har en fantastisk, tvetydig historie og deilig stemning som gjør det til en skikkelig spillklassiker. Snes-versjonen er langt fra den beste som finnes, men likevel kompetent og lett tilgjengelig, så jeg tror nesten jeg ville hatt dette spillet enda litt høyere rundt 50.

68. Kirby's Avalanche - Puyo Puyo er et av de bedre puzzle-spillene som finnes, og denne versjonen er grei nok, men spillet er tilgjengelig på ufattelig mange andre plattformer, og etter min mening er ikke Kirby sin koselighet nok til å sikre dette en såpass høy plass på en snes-liste. Burde altså vært en del lavere (og muligens ute av listen).

67. Mega Man X3 - Et glimrende spill. Klassisk Mega Man X-gameplay, og kanskje et av de mest imponerende spillene til Snes rent grafisk. Ligger muligens litt lavt etter min smak, men samtidig så er det vel tre andre Mega Man-spill lengre oppe, så da er det vel greit (dog, etter min mening er dette bedre enn Mega Man 7).

66. Lion King - Jeg har alltid ment at dette spillet har vært veldig overvurdert. Det er et ganske standard plattformspill, men som alle de Virgin-utviklede Disney-spillene så lider det av at vanskelighetsgraden går i berg og dalbane gjennom hele spillet, og siden spillet mest sannsynlig er beregnet på barn som likte filmen, så er veien til frustrasjon kort. Da foretrekker jeg Capcom-spillene som riktignok er enkle, men som spiller godt og gir en fin opplevelse så lenge de varer. Snes-versjonen er for en gangs skyld mye bedre enn Amiga-versjonen (som mangler noen brett), og både ser og høres bedre ut en Mega Drive-versjonen, dog føles spesielt det frustrerende andrebrettet bedre ut på Mega Drive, og det er også noen andre situasjoner som gjør at Mega Drive-versjonen hevder seg. Dog, Snes-versjonen har sine fordeler, og det er ikke noe dårlig spill - bare litt overvurdert. Jeg ville hatt det helt i bunn av denne listen som det eneste Virgin Disney-spillet.

65. R-Type 3 - Den første Shmup-en på listen. Siden jeg ikke er en veldig stor fan av sjangeren, så er det vanskelig å vurdere, men selv mener jeg at ihvertfall Axelay, Super R-Type, Gradius 3, Parodius og UN Squadron er bedre enn dette, så da spørs det vel om R-Type 3 forsvarer en plass på listen overhodet.

64. International Superstar Soccer - eller Perfect Eleven som det het i Japan, er forgjengeren til Konamis mer kjente Winning Eleven-serie - kjent som Pro Evolution Soccer i vesten, og uten at jeg er ekspert på det, så var det vel det beste fotballspillet til snes. Føles likevel alt for høyt for min smak, all den tid det ikke egentlig er noen vits å spille dette i dag når formelen er såpass mye forbedret. Ligger derfor for høyt etter min mening.

63. Fatal Fury 2 - Etter Street Fighter 2 ble Snes-en oversvømt av 1vs1-slossespill, men SNK laget jevnt over de beste, og Fatal Fury-serien var deres mest prestisjefylte serie før King of Fighters overtok den tronen mot andre halvdel av nittitallet. Et meget godt, og pent spill, som dog likevel ikke kan måle seg med hverken Neo-Geo eller Arkade-versjonene. Litt for høyt plassert.

62. Kirby's Dream Land 3 - Kirby-spillene lider generelt under manglende vanskelighetsgrad, men de er likevel ganske hyggelige å spille gjennom, og for det meste ganske kreative. KDL3 er ikke noe unntak, og har nok positive kvaliteter til at jeg vil si det ligger omtrent riktig.

61. Joe & Mac 2 - Et ok spill med flott grafikk og ganske standard gameplay, men litt for tregt og uorginalt til at det forsvarer å ligge såpass høyt etter min mening.

60. Aladdin - Jeg er overrasket over å se dette på listen, da generell "visdom" på nettet tilsier at dette spillet var skrap i forhold til Mega Drive-versjonen. Vel, Mega Drive-versjonen var definitivt penere, men etter min mening så spiller Snes-versjonen mye bedre, så det er vel fortjent at Aladdin for Snes er med. Dog burde det vært en god del lavere på listen etter min mening.

59. NHL 94' - Jeg har kritisert de andre sportsspillene for å være med, med jeg synes vi bør gjøre et unntak for NHL 94'. Både fordi det var revolusjonerende da det kom ut, men også fordi det også var mye bedre enn de fleste hockey-spillene som kom i årene etter (inkludert EA's egne). For de av oss som liker mer arkadeorienterte sportsspill, så er NHL 94' fremdeles et godt spill. Burde ligget rundt 100.

58. Donkey Kong Country 3 - Dette spillet er et av de aller, aller beste på snes, og mot den populære mening, så er det faktisk min favoritt i trilogien med en mye bedre oververden, noen fantastiske hemmeligheter, og generelt godt DKC-gameplay slik vi finner det i alle tre snes-spillene. Problemet med DKC3 er selvsagt at det er så likt sine to forgjengere, og sånn sett så fortjener det ikke en like høy plassering som spillets kvalitet isolert sett tilsier. Ligger dermed greit nok her rundt 50.

57. Earthworm Jim - Earthworm Jim har veldig mye positivt ved seg, spillet er morsomt, har kul musikk, sprø omgivelser, og veldig god grafikk med flotte animasjoner. Likevel, så forstor jeg aldri helt hvorfor det ble så stort som det ble, da spillet er fult av irriterende feller, har dårlig hit-detection, og generelt ganske lite kreativt gameplay. Mega Drive-versjonen er også mye bedre til tross for at den er eldre, da den har et ekstra brett som ikke er med til Snes. Personlig ville jeg hatt dette rundt 80, men samtidig var det et spillfenomen den gangen som vel forsvarer at det ligger såpass høyt.

56. Alien 3 - Jeg er veldig overrasket over å se dette spillet på listen. Spillet har flott grafikk, og det gir herlig Alien-stemning, men selve gameplayet er typisk for disse lisensspillene, og etter min mening er det ingenting med Alien 3 som gjør at det fortjener å ligge såpass mye høyere enn feks Empire Strikes Back. Burde etter min mening vært ute av listen, eller muligens på nedre del.

55. Axelay - Da dette kom ut ble jeg bergtatt av de sinnsyke bossene og den herlige grafikken, og det overskygget det faktum at spillet nok er noe enkelt for sin sjanger. Likevel, dette er min favorittshmup noensinne, og jeg synes det fortjener minst en topp 30-plassering.

54. Bust-A-Move/Puzzle Bobble - Et genialt spill, men siden spillet er tilgjenglig på alle plattformer mellom himmel og jord, så ser jeg ikke hva som gjør snes-versjonen spesiell nok til å dukke opp her.

53. Breath of Fire 2 - Et fantastisk RPG fra Capcom som nesten når opp mot Squaresofts beste. Siden drage-mekanikken til Ryu er fikset her, så gjør det automatisk spillet bedre enn forgjengeren som dukker opp lengre nede. Burde vært topp 30. Minst!

52. Ken Griffey's Winning Run - Et av veldig få spill jeg ikke har noe kjennskap til fra før, så jeg skal ikke uttale meg for sikkert, men jeg ser ingen grunn til at det skal ligge såpass høyt som det gjør når det egentlig bare er et vanlig baseballspill. Med forbehold om at det er noe jeg ikke har fått med meg, så ville jeg sendt dette rett ut av listen.

51. Super Ghouls'n Ghost - Et av de bedre spillene i Ghosts'n Goblins-serien hvor det beinharde action-gameplayet er byttet ut med noe mer plattforming. Etter min mening gjør det spillet bedre enn de fleste andre spillene i serien, men jeg er likevel av den oppfatning at dette spillet og hele serien er veldig, veldig oppskrytt. Fortjener kanskje en plass i bunnen av listen, men her ligger det alt for høyt.

50. Yoshi's Cookie - Helt greit puzzlespill som også er tilgjengelig for Nes og Game Boy i omtrent samme versjon. Ville derfor tatt det ut av listen.

49. Super Bomberman - I går klagde jeg på at de valgte Super Bomberman 2 - men når jeg ser at de tross alt har med det orginale Super Bomberman, så trekker jeg den klagen, og jubler over at dette beste Bombermanspillet til snes (ihvertfall av de som kom til vesten) er med. Ligger omtrent greit plassert.

48. Zombies Ate My Neighbours - Dette spillet har et utrolig kult premiss: Løp rundt sammen med en venn på 48 baner og finn våpen, nøkler og kule hemmeligheter mens man forsøker å redde flest mulig naboer fra alle mulige monstre. Dessverre trekkes gameplayet ned av vanskelighetsgraden, og snart sitter du igjen med bare en nabo å redde, noe som gjør spillet umulig å komme gjennom. Spillet har heller ikke vanlig saving, bare passord, så hvis du forsøker å starte igjen med passord på et av de senere brettene, så starter du uten amunisjon, og spillet blir i praksis umulig å fullføre. Disse to enkle tingene hindrer ZATM i å nå virkelig klassiker-status, men spillet er likevel fantastisk kult, og ligger vel omtrent riktig plassert her. Styr unna oppfølger Ghoul Patrol dog.

47. Kirby Super Star/Kirby's Fun Pack - Det beste Kirby-spillet noensinne er egentlig en samling småspill som er satt sammen til et stort. Er dessverre alt for enkelt og kort (som alle Kirby-spill), men såpass gøy og kreativt at det fortjener en brukbar plassering her.

46. Harvest Moon - Farmville har vel bevist en gang for alle at å lage sin egen gård har en slags appell, men Natsume viste dette allerede for 15 år siden, og laget denne unike rpg-gårdssimulatoren som er mye mer interessant enn det høres ut. Selv om det i dag finnes mange bedre versjoner av serien, så var det her det startet, og det fortjener litt oppmerksomhet for det. Ligger omtrent rett.

45. Gradius III - Ikke like unikt som Axelay, strategisk som UN Squadron eller morsomt som Parodius, men med flott grafikk, store bosser og kul musikk, er det helt klart et av de beste shmpene til snes selv om det nok ligger litt vel høyt etter min smak.

44. Demon's Crest - Som jeg skrev ovenfor så synes jeg Ghosts'n Goblins-serien er veldig overvurdert. Spinof-serien Gargoyles Crest derimot, er veldig undervurdert, og dette er det tredje spillet i serien om Firebrand, og et fantastisk eventyrspill som faktisk er et av de aller beste til snes. Definitivt topp 30-materiale.

43. Breath of Fire - Breath of Fire var Capcoms første forsøk på en rpg, og selv om spillet er solid, så merkes det godt, da spillet dessverre har en litt svak historie, veldig underutviklede karakterer, og et totalt ubalansert gameplay. At spillet brukte halvannet år på å komme til vesten gjorde også at spillet blir sammenlignet med Final Fantasy VI - en sammenligning det ikke kommer godt ut av. Likevel, spillet har solide mekanikker, og noen kreative elementer som at hvem som leder gruppen din påvirker dine egenskaper på verdenskartet. Grafikken er også flott selv om den er noe simplistisk, og alt i alt er dette et solid førstespill i en serie som kom til å bli meget god med årene. Ligger omtrent greit, men BoF2 burde vært høyere.

42. EVO: Search for Eden - Enda et undervurdert spill, og siden Spore var en fiasko, så er vel dette fremdeles det eneste skikkelig bra spillet om evolusjonsmekanismene. Et veldig unikt rpg-eventyr, som dessverre er alt for dyrt til at jeg har fått spilt det på lovlig vis, men det jeg har testet av det, gjør at jeg tror det ligger omtrent riktig.

41. Ogre Battle: March of the Black Queen - Mange av programmererne bak Ogre Battle laget senere Final Fantasy Tactics, og det merkes, for dette er et dypt strategispill med en rik historie og flere forskjellige slutter. Unikt i sin sjanger på snes, og vel fortjent plassering.

 

40. Earthworm Jim 2 - Som med orginalen, så mener jeg at dette fortjener en plass på listen, men at det er overvurdert. Siden det var det andre spillet i serien, så var ikke humoren like morsom denne gangen, da den stort sett var gjenbrukt fra eneren, og de få forbedringene som finnes er ikke nok til å veie opp for det. Snes-versjonen er ganske god dog, og så vidt jeg vet er det bare musikken som er forbedret i det som burde vært en overlegen Saturn-versjon. Burde ligget rundt 100.

39. Turtles IV: Turtles in Time - På mandag skrev jeg at Adventures of Batman & Robin var den beste brawleren til Snes, men det var selvsagt fordi jeg glemte Turtles in Time som bare trenger å se seg slått av Streets of Rage 2 på listen over beste brawlere noensinne. Fortjener topp 25.

38. Kirby's Dream Course - Hvis dere har lest noe Iwata Ask, så vet dere at det var Miyamato selv som transformerte dette fra et vanlig golfspill til det ganske unike sluttresultatet vi fikk. Jeg synes likevel spillet er alt for begrenset til at det fortjener en topp 100 plassering - til tross for den kreativiteten som tross alt ligger i det.

37. UN Squadron - Et mer taktisk gameplay gjør dette til en av de beste shmupene noensinne. Ligger greit

36. NBA Jam - Det klart beste sportspillet til snes, og det klart beste sportsspillet fra hele generasjonen. Borte var alle de latterlige reglene som preger basketball, og inn kom et raskt, arkade-aktig gameplay med to spillere på hvert lag og få avblåsninger. Fremdeles det beste basketballspillet etter min mening, ligger riktig.

35. Sim City - En veldig god port som også hadde sin egen Nintendo-sjarme. kan likevel ikke måle seg mot PC eller Amiga-versjonene, og etter min mening bør det derfor ut av listen. Flott musikk dog.

34. Lufia 2: Rise of the Sinistrals - Som Vikingkylling vil skrive under på så er dette et av de mest undervurderte rpg-ene til snes - derfor er det gledelig å se det såpass langt oppe. Jeg har bare spilt det første Lufia-spillet selv, men jeg hadde alltid inntrykk av at del 2 var enda bedre, så blir spennende å se om de finner plass til eneren lengre oppe. Ligger greit.

33. Metal Warriors - En gledelig overraskelse på listen! Dette er et genialt Contra-aktig spill som også er veldig undervurdert i dag. Dog synd at ikke forgjengeren Cybernator er med. Ligger muligens litt høyt, men ikke mye.

32. Legend of the Mystical Ninja - Enda et glimrende undervurdert spill. En kul ting med Goemon-spillene er at de bygger på en mer eller mindre sann karakter fra 1500-tallet i Japan, bare så synd at vi nesten aldri får spillene oversatt til vesten. Ligger omtrent greit.

31. Mega Man X2 - Et glimrende Mega Man-spill, dog spillemessig veldig likt det orginale Mega Man X. Noe av den mest imponerende grafikken på konsollen. Ligger greit.

30. The Lost Vikings - Dette er et spill som i mine øyne er ganske overvurdert. Selve hovedpremisset i spillet er at man har tre ulike karakterer med ulike styrker som man må bytte mellom for å løse gåter, og på papiret er dette både kreativt og kult spilldesign. Dessverre blir spillet fort veldig repetivt, og den stadige byttingen gjør også at spillet får et veldig lavt tempo. Det har også en flerspillerfunksjon, men den er jo helt meningsløs når banene likevel er bygget opp slik at man hele tiden bare trenger å styre en av gangen for å komme seg videre. Fortjener en plass på listen pga at spillet er såpass unikt, men ligger etter min mening alt for høy. Rundt 80 er mer passende.

29. Wario's Woods - Som IGN også skriver så er dette helt likt Nes-versjonen. Har dermed ingenting å gjøre på listen etter min mening.

28. Donkey Kong Country - Dette var en revolusjon når det dukket opp, og er det mest solgte spillet til Snes utenom Super Mario World. Fantastisk prerendered grafikk fra Silicon Graphics, nydelig musikk av David Wise, en fornuftig 2-spillerløsning, og solid gameplay som ligger veldig nært Mario, men har introdusert noen egne ting som rullingen og fokuset på å kaste ting. Største problemet DKC har er dessverre at kameraet er litt for nært, slik at man ikke har like god kontroll som i feks Super Mario World. Dette er likevel en såpass viktig tittel, at selv om mange vil mene at DKC2 er bedre, så er dette spillet det som gjorde alt først - og som etter min mening derfor fortjener høyest plassering. Burde ihvertfall vært topp 15.

27. Tetris & Dr. Mario - Tetris er kanskje det mest geniale spillet noensinne, og Dr. Mario er også et bra spill - men det er ingenting i mine øyne som tilsier at akkurat Snes-versjonene av disse spillene er noe veldig spesielt (bortsett fra at du kan spille de samtidig, men det er ikke nok). Jeg ville derfor ikke hatt de med på listen.

26. Super Star Wars: Return of the Jedi - Som med DKC så synes jeg det orginale Super Star Wars fortjener den høyeste plasseringen av de tre Star Wars-spillene. Dette er et glimrende spill - men da det kom ut hadde vi egentlig spilt det samme spillet to ganger allerede med små forskjeller. Burde ligge rundt 70.

25. Mortal Kombat 2 - Med forbehold om at jeg ikke har spilt Mortal Kombat 9 - her har vi det beste Mortal Kombat-spillet noensinne, og den beste versjonen er tilgjengelig til Snes (til forskjell fra med orginalen). Gameplayet er ikke like dypt som i andre fightere, men universet er unikt, karakterene kule, og voldeligheten var selvsagt helt awesome i 1993. Ligger riktig her.

24. Contra 3: The Alien Wars/Super Probotector - Det beste 2-playerspillet på maskinen - og etter min mening kvalifiserer det til å gi Contra 3 en topp 10-plassering. Spillet resirkulerer en god del fra de to første Contra-spillene, men gjør alt såpass mye bedre og kulere at det bare blir helt fantastisk.

23. Magical Quest Starring Mickey Mouse - Dette er enda et glimrende Capcom Disneyspill med flott grafikk, en kul Mega Man-aktig gameplaygimmick og store, flotte bosser. Dessverre er spillet alt for tregt og lett, noe som trekker det ned litt. Ligger bedre rundt 50. Dette har forøvrig to oppfølgere som holder ganske likt nivå. Det tredje spillet kom bare ut i Japan - før Capcom bragte en GBA-port til vesten for en ca 10 år siden. Vel verdt å skaffe om man var fan av orginalen!

22. Mario Paint - Dette er selvsagt helt genialt - og jeg er helt avhengig av å høre på Mario Paint-versjoner av kjente melodier på youtube, men med tanke på hvor lite jeg selv har fått ut av dette spillet, så vil jeg si at det ligger alt for høyt. Et veldig kult verktøy, men et ikke like bra spill. Bør ligge rundt 80.

21. Super Castlevania IV - Igjen har Konami resirkulert veldig mye fra sine tidligere spill - her det orginale Castlevania - men med herlige Mode 7-effekter, genial remikset og orginal musikk, store sprites og ikke minst muligheten til å slå pisken i åtte retninger (og bruke den til å henge etter i Indiana Jones-style), så føles denne oppgraderingen av Simon Belmonts kamp mot Dracula i det orginale Castlevania faktisk veldig nytt, og det har blitt mitt favoritt-Castlevania noensinne (muligens med unntak av Rondo of Blood), og det er vel fortjent at det ligger såpass høyt. Kunne nesten ligget enda høyere også.

 

20. Super Mario Allstars - Denne samlingen er selvsagt fantastisk, men jeg føler nesten at hvis dette skal være med, så må det ligge øverst, da tross alt ingenting slår en samling av både det orginale Super Mario Bros, Super Mario Bros 3 OG de to ulike versjonene av SMB2 - hvor den ene her ble lansert i Europa for første gang. Siden det er fire Nes-spill med marginale oppgraderinger (seriøst, orginalversjonene ser jo mye mer ikoniske ut), så ville jeg valgt å ta dette ut av listen.

19. Actraiser - Et fantastisk spill hvor du kombinerer et Castlevania-aktig plattformspill med et Populous-aktig gudestrategispill - og hvor dine resultater som "Gud" avgjør hvor mye helse du har i action-delene. Veldig unik, veldig flott, veldig bra musikk, og utrolig nok en veldig god kombinasjon. Jeg vil likevel si at dette spillet er ørlite granne oppskrytt, da spesielt strategidelen av spillet er alt for enkel - samtidig som action-delen heller ikke er veldig utfordrende takket være magien din som bare er sinnsykt overpowered. Ville lagt dette ca ti plasser ned.

18. F-Zero - Sammen med sin Gamecube-versjon så er dette mitt favorittspill noensinne. Herlig raskt gameplay, knallhardt, fantastisk musikk og en Mode 7-grafikk som ga oss en 3D-følelse vi aldri hadde sett før i 1990. En klassiker, som burde være topp 10.

17. Super Punch Out - Ikke like bra som Nes-versjonen, men har veldig mange nye karakterer, flotte, store sprites, og utfordrende gameplay. Er likevel litt for begrenset gameplay når man har det som essensielt er et slossespill uten multiplayer, så jeg ville hatt det lengre nede, rundt 40.

16. Donkey Kong Country Returns 2: Diddy Kong's Quest - De fleste mener at dette er det beste DKC-spillet, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Den beste musikken i serien, et system av collectibles som faktisk ga deg noe nytt (seriøst, du har ikke rundet dette før du finner den hemmelige siste verdenen og den ekstra slutten), introduksjonen av Dixie som er den klart diggeste Kong-en å spille med, og en masse flotte kreative baner. Det er likevel to ting som jeg føler trekker dette litt ned, og som i mine øyne faktisk ender opp med å gjøre det til det svakeste av de tre: For det første, så er spillet betydelig dystrere i sin grafiske fremtoning enn både orginalen og sin oppfølger (for ikke å snakke om DKCR til Wii), og i et slikt spill som dette, så synes jeg faktisk det betyr en del for opplevelsen av spillet. For det andre så bruker DKC2 alt for mye tid på spesialbrett, særlig av typen tønne-til-tønne, og selv om det er fint med variasjon, så gjør disse brettenes litt tregere gameplay og 1-feil-død, til at ihvertfall jeg blir sittende å savne de standard plattformbrettene som DKC og DKC3 er fylt opp av. I tillegg så hadde dette selvsagt ikke den samme verdien som orginalen, som tross alt gjorde alt først (dog, det kan selvsagt i enda større grad sies om 3-eren). Ligger litt høyt, burde vært rundt 30.

15. Tetris Attack - Panel de Pon er kanskje det beste puzzlespillet utenom Tetris - og spesielt multiplayeren er fantastisk. Dog, spill heller Game Boy-versjonen, der passer denne spillopplevelsen best (eller enda bedre, Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure!). Jeg ville tatt dette ut av listen, eller ihvertfall langt nedover.

14. Final Fantasy II - Det er ofte Final Fantasy VII som får æren - men i virkeligheten så var det dette spillet som løftet serien opp blant de ypperste i spillverdenen. Her gikk Sakagauchi bort fra den mer åpene D&D-inspirerte stilen fra de tre første spillene, og fokuserte i stedet for alvor på å fortelle en historie. Dermed forsvant mulighetene til å designe vår egen karakter, og vi fikk heller ikke bestemme hvem vi ville bruke til enhver tid, da den dynamiske historien avgjorde det for oss underveis. Slik gikk på mange måter Final Fantasy II eller IV som det vel bør kalles bort fra klassiske rpg-kjennetegn og over til å bli primært et historiefortellende spill - og vi fikk første skritt på veien mot den Final Fantasy-opplevelse vi kjenner fra i dag hvor presentasjonen, historien og den visuelle opplevelsen er det absolutt viktigste. Selv om jeg mener at denne utviklingen gikk for langt fra og med Final Fantasy VII, så klarte Sakagauchi og Amano og lage et spill som hadde akkurat riktig balanse her, og siden historien i tillegg var såpass minneverdig, karakterene såpass dype, og musikken såpass nydelig, så fortjener denne milepælen i spillhistorien en noe høyere plass. Topp 10!

13. Earthbound - Jeg har aldri spilt dette, så jeg skal ikke utale meg for sikkert, men jeg har en sterk følelse av at det har fått litt bedre rykte enn fortjent fordi det er såpass sjeldent som det er. Men for all del, spillet har en veldig unik setting, så jeg gleder meg til å spille det en gang når det kommer på VC (yeah right).

12. Mega Man X - Det første forsøket på å fornye Mega Man - en prosess som i dag har gått så langt at Capcom måtte relansere seriens røtter i 2008 for å gjenvinne entusiasme - er et glimrende spill, og etter min mening det nestbeste Mega Man-spillet som er laget (etter MM2). Spesielt dash-manøveren gjør at man kan sette sitt eget tempo på brettene - alltid en fordel i spill - og det økte fokuset på oppgradering gjør at det gir mening å spille brettene flere ganger. Dessuten, i hvilke andre spill dukker Dr. Light opp i Ryu sin Keikogi for å lære X å bruke en Hadouken, Klassisk! Ligger greit her.

11. Secret of Mana - Nydelig musikk, fantastisk grafikk, og en orginal trespillerfunksjon gjør dette episke action-rollespillet til et av de aller beste til snes. Likevel, for meg så var det alltid best å spille dette alene, da den rolledelingen trespillere nødvendigvis måtte utføre alltid førte til at noen måtte spille en kjedelig rolle (healer). Spiller bærer dog preg av å ha flere steg i rpg-leiren enn i actioneventyr-leiren, noe som gjør at det er svakt med puzzles, og mange fiender har angrep som kvikke reflekser likevel ikke kan gjøre noe med - noe som er ufattelig irriterende når man sammenligner med feks A Link to the Past. Likevel, et klassisk spill, som etter min mening bør ligge rundt 20.

10. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars - Dette spillet klarte noe så utrolig som å lage et interessant spill ut ifra det - tross alt - relativt kjedelige og historieløse universet til Mario. Selv om historien ikke er den dypeste, og baserer seg en del på humor, så var det måten Square realiserte The Mushroom Kingdom som gjorde dette spillet så bra. Landet var fult at orginale karakterer, morsomme bi-historier, og flotte omgivelser - samtidig som vi fikk konsollens kanskje beste lydspor. Dessverre er ikke gameplayet veldig avansert, og ofte litt for lett. Ligger litt for høyt, men ikke mye.

9. Star Fox/Starwing - Det første skikkelige 3D-spillet for de fleste av oss introduserte også et av Nintendos kuleste universer. Star Fox spiller like godt som det gjorde i 1992, men jeg må si at gameplayet likevel føles litt begrenset sammenlignet med moderne 3D-shootere. Grafikken har definitivt sin sjarme, men den har heller ikke tålt tidenes tann alt for bra. Musikken derimot, er fremdeles latterlig bra, og det gjør dette til et perfekt spill å spille i små doser. Likevel, dette er ikke like godt som det en gang var, så etter min mening ligger det litt for høyt her. Burde ligger rundt 30.

8. Super Mario Kart - Det er vanskelig å argumentere mot suksessen til Super Mario Kart - den første skikkelige spin-ofen fra Marioserien, men jeg har aldri likt orginalen. All vanskelighetsgraden i dette spillet kommer av at du ikke ser mer enn en meter fremfor deg - og da synes ikke jeg det kreative, våpenbaserte gameplayet er nok til å løfte dette spillet så langt opp som det ligger her. Snakker vi Super Mario Kart 64 derimot, da snakker vi fantastisk spill. Jeg ville plassert SMK rundt 25.

7. Super Mario World 2: Yoshi's Island - Enda et spill som jeg synes ligger litt for høyt. Det positive med Yoshi's Island er det som kanskje er den flotteste grafikken på hele konsollen, et nydelig lydspor fra Koji Kondo, og en kreativ feeling som ingen andre spill på konsollen gir deg (og som får deg til å spørre akkurat hva Tezuka og Miyamato røyker når de kommer opp med spilldesign). Likevel, det viktigste i et plattformspill er gameplayet, og etter min mening så er ikke Yoshi's Island godt nok der. For det første så er hoppingen flytende og ikke så god som i hverken DKC eller SMW. Videre, så er mange av de nye mekanikkene til Yoshi (som eggkastingen) egenskaper som skaper et tregere, og ofte, kjedeligere gameplay (til forskjell fra hvordan kappen og Yoshi selv økte tempoet i SMW). Dessuten så representerer spillet en vending bort fra presis plattforming og over til å samle alt mulig unødvendig (som jo ble normen på N64), da vanskelighetsgraden om du ikke samler er veldig lav. Dessuten var det mest sannsynlig det dårligste designvalget i historien å la Baby Mario skrike så jævlig. Fortjener å ligge rundt 25.

6. Super Street Fighter 2 Turbo - Dette er et pussig valg fra IGN. Ikke fordi det ikke er et awesome spill - men fordi Super Street Fighter 2 Turbo aldri ble utgitt på Snes (det kom derimot ut på 3DO). Derimot så fikk vi Super Street Fighter 2 og Street Fighter 2 Turbo, og begge to har sine fordeler. Turbo har etter min mening bedre balansert gameplay, og den økte hastigheten gjør det også noe mer atraktivt. I Super så er spesielt Chun-Li og E Honda litt bedre enn de burde, men samtidig så har vi fire nye karakterer, mye bedre grafikk, og nyinnspilt musikk. Siden jeg er en stor fan av Cammy (hvem er vel ikke det?) og T. Hawk (som dessverre også er litt for god), så ville jeg valgt Super, og jeg må si at det ligger greit her.

5. Super Mario World - Mitt favorittspill til Snes, og ligger derfor litt lavt :) Men jeg forstår godt plasseringen her, da SMW tross alt ikke er et like unikt spill som de fire som følger. Likevel, etter min mening så er dette det spillet med best leveldesign i historien, mest interessante og givende hemmeligheter, kuleste powerups og best kontroll. At det i tillegg hadde en dynamisk oververden som ble påvirket av hvilke brett man hadde klart var bare toppen på kransekaken her, og jeg håper virkelig at neste spill i NSMB-serien blir New Super Mario World. Ligger greit, men jeg ville hatt det øverst som den beste versjonen av det beste spillet - Super Mario Bros - noensinne.

4. Final Fantasy III - Final Fantasy IV (II) og VII var nok mer betydnignsfulle enn VI (III), men etter min mening er det dette som er det suverent beste. Her har vi en historie som holder samme høye nivå som FF IV, uten å gi deg følelsen av at du reiser rundt uten mål og mening som i FFVII, samtidig som karaktergalleriet er det beste og mest velutviklede i noe Final Fantasy-spill, og alle karakterene har egne motivasjoner og sidequests som gjør at du faktisk blir kjent med de. Vi har også den verste (og beste) antagonisten i noe spill, den flotteste musikken, og noen av de mest minneverdige scenene som Opera-scenen, øyeblikket verden går under, og kanskje ikke minst når Celes får tilbake håpet. Gameplayet er også bedre balansert enn i både FFIV og FFVII, da espersystemet gjør at de valgene man tar faktisk betyr noe - til forskjell fra med Materia-systemet hvor man når som helst kan bytte materia fra karakter til karakter med alle egenskapene. At siste oppdrag tvinger deg til å bruke 12 av de 14 karakterene gjør også at man er nødt til å være mer strategisk i forhold til hvem man bruker underveis i spillet, og etter min mening så gjør alle disse tingene til at Final Fantasy VI er det japanske rollespillet med ikke bare den beste historien, musikken og karakterene noensinne, men også et av de med best gameplay. Kort sagt et mesterverk. Det ligger en plass for lavt, og det er et bedre spill enn Chrono Trigger.

3. Super Metroid - Den beste atmosfæren på Snes, de kuleste bossene og det mest utforskningsbaserte gameplayet. Der både Metroid og Metroid 2 i mine øyne ikke egentlig er så bra spill, så klarte den i dag forhatte Yoshio Sakamoto og hans team her å skape et nesten perfekt spill. Er dessverre litt for kort og enkelt for sitt eget beste, men samtidig er gjennspillingsverdien såpass høy at det egentlig går greit. Ligger en plass for høyt.

2. Chrono Trigger - På en eller annen måte så klarte Square å få med seg både Yuri Horii og Akira Toriyama - sammen med evig-geniale Hironobu Sakagauchi til å lage et allstars RPG - og de lyktes. Det beste med Chrono Trigger etter min mening fleksibiliteten (du kan ta sluttbossen nesten når som helst) og hvordan handlingene dine i ulike tidsperioder påvirker verden i andre perioder - litt som i Day of the Tentacle - og hvordan historier og landemerker endrer seg etter som spillet går frem og du og din antagonist handler i verden. Likevel, spillet ville vært enda bedre om det hadde mer av denne dynamiske verdenen, da jeg dessverre fant den litt underbrukt, og de burde også gitt deg kontroll over plasseringen av dine karakterer på kamp-brettet siden det likevel har en del å si. Dessuten er vanskelighetsgraden dessverre alt for lav. Men Chrono Trigger et fantastisk, og fortjener selvsagt en topp 10 plassering, men andre plass er etter min mening noen plasser for høyt. Frogs musikkthema er forresten awesome.

1. The Legend of Zelda: A Link to the Past - Det er vanskelig å argumentere mot A Link to the Past. Spillet har en (for sin tid) dyp historie, flott grafikk, episk musikk, et langt quest og en masse hemmeligheter. Samtidig så var det her Miyamato definerte hva "Zelda" er for noe, ved å gå bort fra de mer actionorienterte forgjengerne og over i et mer puzzle-basert gameplay i en todelt verden. Det beste med dette spillet er etter min mening likevel hvor god spillkontrollen er. Hverken Illusion of Gaia, Soul Blazer eller Secret og Mana gir deg samme gode kontroll over karakteren din som the Nintendo gir deg i A Link to the Past. Samtidig så er inkluderingen av utstyrbasert gåteløsning en genistrek, som gjør spillet mye mer variert enn alle de nevnte spill. At verdenen er fylt av hemmeligheter, hjertebiter, sidekarakterer og rupees gjør det bare til en sann glede å gå rundt i Hyrule, nynnende til det kanskje mest vanedannende temaet i spillhistorien. En verdig vinner - og min personlige nummer 2.

 

Så da var jeg gjennom alle spillene, og håper noen har syntes det har vært interessant. Jeg har ihvertfall likt å feire Snes-ens 20årsjubileum i vesten på denne måten, så da gjenstår det vel bare å si: Gratulerer til Super Nintendo Entertainment System med 20 år - og måtte de 20 neste være like god mot deg!

 

Har aldri tenkt på at jeg kan kjøpe gamecube-spill til Wii egentlig. Hvilke er esensielle?

 

*søker i youtube på "10 best gamecube games"*

 

Hvis du går noen sider bakover, så laget jeg en liste med noen spill du kan ta en titt på!

 

Edit: Eller jeg kan quote de for deg:

Jeg tror faktisk ikke MvcC2 finnes på gamecube, men mulig jeg tar feil?

 

Noen bra gc-spill som ikke er portet noen steder:

The Legend of Zelda: Wind Waker

Super Mario Sunshine

Killer 7

Prince of Persia: Sands of Time (edit, dette finnes selvsagt i PoP HD-pakken)

Baten Kaitos og Baten Kaitos Origins (ntsc)

Tales of Symphonia

Paper Mario: ttyd

Skies of Arcadia Legends

MGS: The Twin Snakes

Eternal Darkness

 

I tillegg til brukbare ting som:

Viewtiful Joe 1&2

Star Fox Adventures

Rogue Squadron 2&3

Super Monkey Ball 1&2

Luigis Mansion

 

Men viktigst av alle er mitt favoritt gamecubespill som tilfeldigvis også er min favorittracer noensinne:

F-Zero GX

 

Vil også si at det var gøy å se scansene til Kilik, håper vi får mer slikt etterhvert. Jeg har omtrent alle Nintendo-Magasinet, men har dessverre ikke tilgang til scanner selv, ellers så skulle jeg bidratt.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Har GC-controlleren til gamestop, så det er greit. Mangler bare minnekort. Fant mange på ebay til 5-6 pund, men. Vet jo ikke om noen av mine lokale gamestops har noen spill enda heller så. Masse på finn.no såklart.

 

Edit: Hm, eneste fra listene de hadde på nærmeste gamestop var Super Monkey Ball. Det gadd jeg ikke kjøpe.

Og Viewtiful Joe. Pluss jeg må ha minnekort uansett.

 

Etter å ha sett et par youtube reviews av Viewtiful Joe angrer jeg som faen på at jeg ikke plukka det med meg. Det ser EPIC ut. Får ta det på mandag istedet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har GC-controlleren til gamestop, så det er greit. Mangler bare minnekort. Fant mange på ebay til 5-6 pund, men. Vet jo ikke om noen av mine lokale gamestops har noen spill enda heller så. Masse på finn.no såklart.

 

Edit: Hm, eneste fra listene de hadde på nærmeste gamestop var Super Monkey Ball. Det gadd jeg ikke kjøpe.

Og Viewtiful Joe. Pluss jeg må ha minnekort uansett.

 

Etter å ha sett et par youtube reviews av Viewtiful Joe angrer jeg som faen på at jeg ikke plukka det med meg. Det ser EPIC ut. Får ta det på mandag istedet.

 

Begge de spillene er konge, men Viewtiful Joe er i en egen klasse ja :) Oppfølgeren er også ganske bra, men styr unna Red Hot Rumble!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...