Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Jeg synes så langt Wii U er den beste Nintendo-konsollen siden N64, og den kan faktisk bli enda bedre.
Med den lineupen? Wind Waker alene knuser jo hele lineupen her. Skal WiiU slå N64 har de en jobb forran seg med spillene. Nytter ikke lansere 2d Mario spill. Her trengs det noen enorme klassikere for å komme opp på det nivået. Zelda har tapt seg etter, så hva står de igjen med? I mine øyne kun Mario (med mindre de fornyer seg litt. Snart på tide) Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den lineupen? Wind Waker alene knuser jo hele lineupen her. Skal WiiU slå N64 har de en jobb forran seg med spillene. Nytter ikke lansere 2d Mario spill. Her trengs det noen enorme klassikere for å komme opp på det nivået. Zelda har tapt seg etter, så hva står de igjen med? I mine øyne kun Mario (med mindre de fornyer seg litt. Snart på tide)

 

Er ikke enig i at Zelda har tapt seg. Skyward Sword var etter min mening ett fantastisk Zelda-spill. Det eneste negative for meg er beveglseskontrollen. Sorry, Nintendo, men det der var bare slitsomt, og frustrerende. Det funker til sikting men ingenting annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med den lineupen? Wind Waker alene knuser jo hele lineupen her.

Du er klar over at vi ikke er stuck med de spillene som er ute til Wii U nå resten av konsollens levetid? Eine Waker kom ikke ut før ett år etter Gamecube var i butikkene. Den hadde ikke en gang et Mariospill å skilte med til release. Det samme gjelder Wii også. Det eneste spillet den kunne skilte ned var en port av et Gamecubespill - Twilight Princess...

 

Mener å huske det har vært en relativt svak release lineup til de aller fleste konsoller. Her synes jeg Wii U stiller helt OK. Selv om disse er multiplatform så har ingen andre konsoller kunne skilte med "storspill" som Batman, Black Ops 2 og AC3. Dette i tillegg til exclusives som ZombiU (svak på det tekniske, men gir en unik opplevelse i forhold til andre spill nå for tiden). I tillegg så har vi faktisk et Mariospill, selv om dette er 2D.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe et Lego 3DS-spill til en gutt på 7-8 år.

Hvilket Lego-spill er best? Batman, Pirates eller Lord of the Ring? (Han har ikke noe forhold til LOTR, så det blir vel mest stas med Batman eller sjørøvere).

Er det greit å spille disse uten å skjønne mye engelsk?

Hvis du kan bør du absolutt kjøpe Lego Batman 2 til en større konsoll til ham. 3DS-versjonen er nok den beste håndholdte versjonen, men da får han kun brettene på rekke og rad. På de større konsollene får han utforske byen som han vil i tillegg, noe de fleste setter stor pris på. Ellers kan jeg anbefale Lego Batman 1, Lego Star Wars 2, Lego Harry Potter: Years 4 - 7, Lego Indiana Jones og, til en viss grad, Lego Star Wars 3: Clone Wars. Har ikke spilt Lego Lord of the Rings, men har hørt mye negativt om det. Aner lite om Lego Pirates of the Caribbean, men det kan nok være verdt å prøve. Lego Indiana Jones 1 og 2 er også knallspill, men han bør ha et forhold til Indy for å få glede ut av dem.

 

Med den lineupen? Wind Waker alene knuser jo hele lineupen her. Skal WiiU slå N64 har de en jobb forran seg med spillene. Nytter ikke lansere 2d Mario spill. Her trengs det noen enorme klassikere for å komme opp på det nivået. Zelda har tapt seg etter, så hva står de igjen med? I mine øyne kun Mario (med mindre de fornyer seg litt. Snart på tide)

Nintendo 64 hadde bare tre spill da det kom (Super Mario 64, Pilotwings, Star Wars: Shadow of the Empire (ifølge Wikipedia)), men det er fortsatt et av de beste line-upene noensinne. Det sier litt at den solgte veldig mye, og Nintendo solgte nesten like mange kopier av Super Mario 64 som konsoller. ;) Wii hadde en ganske kjedelig lineup, men Wii U har en variert lineup der alle vil finne noe de liker. Det samme gjaldt for så vidt 3DS, selv om den manglet det lille ekstra.

 

Wind Waker er sikkert et bra spill, men det er ikke launch game. ;)

Lenke til kommentar

Med den lineupen? Wind Waker alene knuser jo hele lineupen her. Skal WiiU slå N64 har de en jobb forran seg med spillene. Nytter ikke lansere 2d Mario spill. Her trengs det noen enorme klassikere for å komme opp på det nivået. Zelda har tapt seg etter, så hva står de igjen med? I mine øyne kun Mario (med mindre de fornyer seg litt. Snart på tide)

 

Wind Waker knuser hele lineupen - for deg

Nytter ikke lansere 2D Mario spill - for deg

Zelda har tapt seg - for deg

Det er bare Mario som står igjen - for deg.

 

Ville vært glimrende for diskusjonen her og andre steder hvis du kunne lære deg å skille mellom subjektivitet og objektivitet. Det er helt greit å mene det du mener - selvsagt! Men du skriver som om dette er en sannhet alle er enig i, når faktum jo er det motsatte - mange mener Wind Waker er det svakeste 3D Zelda-spillet (inkludert meg), mange elsker 2D-Mariospill (inkludert meg), mange mener Zelda har styrket seg (inkludert meg), og mange mener nettopp det som er bra med Wii-generasjonen er at Nintendo i stor grad har utvidet sitt repertoar (inkludert meg).

 

Angående selve saken, så er jeg selvsagt ikke enig i at Wii U er den beste Nintendo-noe som helst, men så har den også bare vært ute en uke. Vi får se om noen år.

 

Og her er den virkelige super-objektive sannheten om Nintendos konsoller (for å gjøre det du gjør):

 

Snes>Nes>>>>>>Wii>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>N64>>>>>GC

 

Kanskje denne er linket før:

http://www.hardware....er/wii-u/114963

 

[url=

 

Er det virkelig så ille?

 

Det er ihvertfall tregt, men har blitt litt bedre føler jeg. Dette er uansett konsollens største problem så langt.

 

Wii U har vel en helt grei lanseringslineup. Dårligere enn NES, SNES og N64, men vel så bra som GameCube, PlayStation 1-3 og Xbox 360. Hvor man plasserer Xbox og Wii spørs vel litt hvor glad man er i Halo og Wii Sports, men de titlene hadde unektelig bred appell.

 

Jeg skal ikke gi noen vurdering av dette, men mener du japansk, amerikansk eller europeisk lansering her? Akkurat det har ganske mye å si for hvor god disse ulike lanseringene var.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Her er forresten den europeiske lineupen til 360, for sammenligningens skyld:

 

Amped 3

Call of Duty 2

Condemned: Criminal Origins

FIFA 06

GUN

Kameo: Elements of Power

Madden NFL 06

NBA Live 06

Need for Speed: Most Wanted

Perfect Dark Zero

Peter Jackson's King Kong

Project Gotham Racing 3

Quake 4

Tiger Woods PGA Tour 06

Tony Hawk's American Wasteland

 

Wii U holder seg brukbart mot dette ihvertfall.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gi noen vurdering av dette, men mener du japansk, amerikansk eller europeisk lansering her? Akkurat det har ganske mye å si for hvor god disse ulike lanseringene var.

 

Europeisk. Bryr meg ikke så mye om hva de andre markedene får, det som har noe å si for meg (og de fleste nordmenn, ville jeg tro), er hva vi kan spille på lanseringsdagen.

 

Wii U holder seg brukbart mot dette ihvertfall.

 

Ja, jeg vil si den er et par hakk bedre enn det der.

Lenke til kommentar

Nja, 360 sine spill var vel en smule mer interessante på den tiden, enn WiiU sine er i dag, om ikke med så veldig mye.

 

Vanskelig å sammenligne siden sjangersammensetningen er ulik, men Condemned=ZombieU, Kameo=NSMB, Perfect dark=NintendoLand(se bort ifra sjanger på den siste lol). I tillegg hadde 360 PGR som et betydelig trekkplaster. CoD2 var riktignok på PC, men på den tiden var det å spille et bra CoD spill på konsoll, kanskje tilogmed på en ny HDTV, stort.

 

I det hele tatt hadde 360 en fordel fordi den var starten på en størrre omveltning, og lanseringen sto seg derfor bedre enn spillene kanskje isolert sett skulle tilsi, da 360 også hadde flere store titler som Oblivion, GRAW og GeoW, annonsert ved lansering.

 

Noen vil kanskje si Paden til WiiU er nok, men i mine øyne kunne WiiU trengt et par ekstra titler mtp. at selve konsollen stort sett er en variasjon av 360/PS3, selv om det på ingen måte er en dårlig lansering.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Nja, 360 sine spill var vel en smule mer interessante på den tiden, enn WiiU sine er i dag, om ikke med så veldig mye.

 

Vanskelig å sammenligne siden sjangersammensetningen er ulik, men Condemned=ZombieU, Kameo=NSMB, Perfect dark=NintendoLand(se bort ifra sjanger på den siste lol). I tillegg hadde 360 PGR som et betydelig trekkplaster. CoD2 var riktignok på PC, men på den tiden var det å spille et bra CoD spill på konsoll, kanskje tilogmed på en ny HDTV, stort.

 

I det hele tatt hadde 360 en fordel fordi den var starten på en størrre omveltning, og lanseringen sto seg derfor bedre enn spillene kanskje isolert sett skulle tilsi, da 360 også hadde flere store titler som Oblivion, GRAW og GeoW, annonsert ved lansering.

 

Noen vil kanskje si Paden til WiiU er nok, men i mine øyne kunne WiiU trengt et par ekstra titler mtp. at selve konsollen stort sett er en variasjon av 360/PS3, selv om det på ingen måte er en dårlig lansering.

 

Når er ser på hva som er annonsert fremover, hadde 360 en klar fordel, men den sammenligningen du gjør hvor Perfect Dark Zero og Nintendoland, og Kameo og New Super Mario Bros U liksom utjevner hverandre, legger seg bare inn i en lang rekke pussige påstander fra deg om Nintendo- og Nintendo-spill. Det er selvsagt helt greit at du personlig ikke er interessert i disse spillene, men om vi forsøker å gjøre noenlunde objektive vurderinger av en lanseringer, så er det klart at Nintendoland spesielt er en betydelig sterkere tittel enn Perfect Dark Zero. Dog, dette er lett å si i dag, og var kanskje ikke like lett å se den gangen. Om fem år vil mange av oss muligens si det samme om Zombi U.

 

Min mening er at 360 hadde fordelen av mange annonserte spilll som feks Gears, men ser en på det som er ute dag 1, så er det en svak lansering. Bare Project Gotham Racing er virkelig bra, og det har som Nintendoland ganske begrenset appell. Men det er klart, i en grafikkhungrig industri ser Wii U sin lansering svak ut, og siden Nintendo heller ikke har lyktes med å vise spesielt mange interessante måter å bruke Gamepaden på, så er hypen som feks 360 hadde (pga grafikk), PS3 hadde (pga merkenavn) og Wii hadde (pga kontroll) ikke tilstedeværende, og det ser vel heller ikke ut som maskinen vil få en slik hype fremover heller. Da sitter vi igjen med spillene, så får vi håpe ihvertfall de leverer.

Lenke til kommentar

Siden vi likevel er i gang med dette, så vil jeg si hovedproblemet akkurat nå til Wii U ikke egentlig er lanseringen, men at det er veldig lite spill annonsert for neste år. En ting er at neste generasjons Xbox-spill ikke kommer, det er det av maskinvare-begrensninger ganske forståelige grunner til, det som gir mer grunn til å være skeptisk er at hverken vanlige PS360-spill blir annonsert for den, eller at det dukker opp nye spill fra enten Nintendo eller andre utviklere. Jeg er egentlig ikke så veldig overrasket over den manglende tredjepartsstøtten siden Nintendo har slitt med dette i 16 år, men det er jo likevel skuffende, og jeg tror vi kan si med ganske grei sikkerhet at om det fortsetter slik så går vi mot en ny gamecube-generasjon hvor Nintendo har en ok plattform med en del gode spill, og kanskje litt bedre salg enn den gangen, men i det store og det hele er irrelevante i spillindustrien. Jeg vet heller ikke hvorvidt de vil lyktes med å faktisk skape de nødvendige nyvinningene i sine serier når de bare har Gamepaden å jobbe med. På Wii gikk jo dette litt av seg selv for mange spill takket være den geniale Wii Remoten, men blir spennende å se hva de får til denne gangen. Mye ligger nok og faller på om Wii U vil dominere Japan så totalt som en del lanseringsspill vel kan lede oss til å tro - i så fall burde støtten bli brukbar. At Sony i tillegg fort kan ta seg en Dreamcast, er også en x-faktor som kan få positive konsekvenser for spillbiblioteket til Wii U. Vi går ihvertfall noen meget spennende, men ikke nødvendigvis oppløftende, år i møte.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne bringe inn litt nøkternhet når det kommer til 3DS. Jeg er enig i at denne maskinen hadde en grusom lansering, og jeg mener fremdeles biblioteket er helt elendig. Der DS hadde en hel haug av 16-bits rpger som Dragon Quest, Final Fantasy, Etrian Odyssey, Fire Emblem osv, og en masse glimrende 2D-plattformere fra både gamle og nye serier, så er 3DS blitt enda en sånn plattform hvor utviklingen har gått over til 3D, og de mindre prosjektene ser ut til å havne på mobiltelefoner med kontroller som overhodet ikke gir dem noe spillbarhet. Dermed er bredden i bilioteket veldig mye dårligere enn det var på DS, og dette kommer heller ikke til å forbedre seg. Hvor mange sprite-baserte, billige plattformspill er under produksjon til 3DS? Hvor mange enkle Snes-style rpg-er er på vei? Hvor mange pek- og klikkeventyrspill? De spillene som gjorde DS til den beste plattformen siden Snes er ingen steder å se, og jeg mener hovedårsaken er at Nintendo - motsatt av hva mange kritikere sier - gjorde maskinen for kraftig og slik gjør utviklingen av enkle, billige spill for vanskelig. Riktignok er det noen slike spill tilgjengelig nedlastbart, men den jevne kunde ser ikke dette, disse spillene trenger synlighet i butikker for at spillbiblioteket skal se bra ut, og det vil dessverre ikke komme. Selv det nye Castlevania-spillet ser ut som et hack & slash og er i 3D i stedet for et metroidvania i 2D :(

 

Angående salget til 3DS, så er det meget, meget bra i Japan hvor maskinen har spill som kommer ut. I vesten er det svakt - og blir stadig svakere. Den har solgt mer enn DS så langt etter antall uker, men der DS startet tregt for å så ta seg opp, så går 3DS motsatt vei - og i januar vil de krysses - og DS vil for alltid ligge foran 3DS. Bare for sammenligningens skyld, så sent som i 2010 solgte DS noe slikt som 1.5 millioner maskiner i November alene i USA. Denne novemberen solgte 3DS ca en halv million. Forskjellen er slående, og sier alt. 3DS går en meget mørk fremtid i møte her i vesten om ikke Nintendo kan klare å få ut mer software. Når julesalget frontes av Paper Mario og Professor Layton - og bare det, da vet du at noe er galt.

 

Alt er ikke bra med 3DS, og alt er slett ikke bra med Wii U. Begge maskinene mangler dog ikke først og fremst heftige specs, de mangler jevnlige utgivelser av brukbart til bra software. Blir spennende å se hvorvidt Nintendo evner å ordne dette fremover.

Lenke til kommentar

Som konsoll er 3DS (spesielt XL) nesten perfekt, men ja, den trenger sårt flere spill her i vesten. Men jeg vil ikke gå så langt som å si den er døende. Nintendo er fullt klar over hvordan 3DSen gjør det her i vesten, men jeg vil tippe de bare har hatt hendene fulle med Wii U. Nå da den er ute kan de igjen fokusere mer på selve spillene til begge konsollene. Denne julen blir litt trist for 3DSen, men vi får se hva som skjer over nyttår og på E3 til sommeren. :)

 

Btw Castlevania: Mirror of Fate er riktignok i 3D, men gameplayet er gode, gamle 2D plattformer. :) Er ikke helt sikker om det blir Metrovania eller Order of Ecclesia, men bra blir det nok uansett. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=KFd5dUhvGf4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...