Gå til innhold

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

England har mange magasiner som bare omhandler spill som koster 5-6 pund.. I Norge er disse bladene alt for dyre til at den gjengse gamer gidder å kjøpe dem (150 kr+). Det er der man leser previews av kommende spill i mye større grad enn rotete spillblogger og overfylte gamer-nettsider. Jeg tror grunnen til at slike "sære" spill selger bedre i UK er nettopp fokusen på disse magasinene som NGAMER, Official Nintendo Magazine UK, PC Gamer UK, Edge, masse multiformat blader, stort sett alle gitt ut av Future Publishing. England har nesten alltid vært kilden for datamagasiner, helt tilbake til C64 og Amiga-tiden på 80 og 90-tallet.

Vi som har skjønt det, abbonnerer såklart til 500kr året. Dette er magasiner som har hatt en fast staff i mange år, og folk former en slags connection til sine favorittskribenter over årenes gang.

Det eneste nordiske spillmagasinet som fantes var Svenska Datormagazin, som hadde sin storhetstid fra slutten 80-tallet til midten av 90-tallet, og de flyttet fokusen vekk fra spill og ble rein "Pc world" type blad.

De har nok også et annerledes forhold til gaming, siden noen av 80-tallets mest populære datamaskiner, ZX Spectrum og Amstrad, er engelskproduserte.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ikke glem salige Nintendo-magasinet! Det var fantastisk - og ble faktisk enda bedre da det gikk over til å bli Power Player. Synd det ikke kommer ut i Norge lengre. Har dog lest at en del av de gamle skribentene i dag skriver for det svenske spillbladet Level. Redaktøren deres er Tobias som var han som gjennom sine spalter i Nintendo-Magasinet/Power Player gjorde meg interessert i Final Fantasy i utgangspunktet. De har også en podcast som er verdt å lytte til når Tobias er med.

Ellers er Edge bra ja, liker at de er litt mer strenge enn det som er vanlig, og så digger jeg Retro Gamer selvsagt som er det eneste bladet jeg abonnerer fast på.

Men bra start av Xenoblade, kanskje det er håp om at flere tester det når de ser at det gjør det såpass godt. Om eksempelet Norge er representativt, så er det dog ikke umulig at mange fra andre land handler i England, og at det slik hjelper den engelske plasseringen noe.

Lenke til kommentar

Xenoblade ligger også på 15.de plass på amazon.co.uk nå, men de er utsolgte for spillet. Virker som om det selger ut riktig mange steder, noe som jo er meget positivt!

Forøvrig, Xenoblade kom riktignok på 7. plass på felleslisten, men der er ulike versjoner av et spill på ulike konsoller slått sammen (som Fifa på både Wii, 360 og PS3). Om man bare teller enkeltversjoner av spill, så kom faktisk Xenoblade på tredje plass!

UK individual formats chart – 20 August

1 (1) Zumba Fitness (Wii)

2 (5) The Legend of Zelda: Ocarina Of Time 3D (3DS)

3 (-) Xenoblade Chronicles (Wii)

4 (7) Wii Sports Resort (Wii)

5 (2) Just Dance 2: Extra Songs (Wii)

6 (6) Just Dance 2 (Wii)

7 (10)Mario Kart Wii (Wii)

8 (24)Battlefield: Bad Company 2 (360)

9 (9) Cars 2 (DS)

10(3)DiRT 3 (PS3)

Read more: http://www.metro.co.uk/tech/games/873072-nintendomination-in-uk-charts-as-xenoblade-makes-top-three#ixzz1VljrTmMO

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Ah, visste ikke om Nintendo-magasinet, sikkert fordi jeg bare fokuserte på datamaskiner i min barn og ungdom. Jeg var diehard Commodore-bruker, fra C64 til diverse Amiga-modeller helt til slutten av 90-tallet når amigaen døde som merkenavn.

Først i senere tid (etter fylte 25 år) ble jeg virkelig interessert i konsoller som nes/snes og playstation og xbox. Og ikke minst alle de andre 8/16-bit konsollene jeg fant ut om ved å lese de svære Retro Gamer bladene/bøkene som kommer 1-2 ganger i året.

Lenke til kommentar

Ah, visste ikke om Nintendo-magasinet, sikkert fordi jeg bare fokuserte på datamaskiner i min barn og ungdom. Jeg var diehard Commodore-bruker, fra C64 til diverse Amiga-modeller helt til slutten av 90-tallet når amigaen døde som merkenavn.

Først i senere tid (etter fylte 25 år) ble jeg virkelig interessert i konsoller som nes/snes og playstation og xbox. Og ikke minst alle de andre 8/16-bit konsollene jeg fant ut om ved å lese de svære Retro Gamer bladene/bøkene som kommer 1-2 ganger i året.

Da forstår jeg. Nintendo-Magasinet startet nesten som et tegneserieblad, med noe spillinformasjon. Jeg fikk det første i posten da jeg var med i den norske "Nintendo-klubben" (som alle med NES fikk medlemskap i vil jeg tro), og så fortsatte det vel å komme ut en gang i måneden i en fire år eller noe slikt med stadig sterkere fokus på spill, og mindre fokus på Nintendo-tegneserier. I 1994 eller 1995 gikk det imidlertid over til å bli et multiformatblad ved navn Power Player, uten tegneserier og med mye sterkere fokus på å være et rent spillblad. Det norske markedet var tydeligvis ikke interessert i dette, så de sluttet å selge det i norske butikker like etterpå. Det var et kult blad, og før internetts tid så var det eneste måten å lese om spill som Final Fantasy, Chrono Trigger og Dragon Quest som aldri dukket opp her til lands, og har nok spilt en viktig rolle i at jeg og mange som meg begynte å importere spill.

nm.jpg

Selv har jeg ikke så sterkt forhold til Commodore, men en av bestevennene mine hadde en av de første Amiga-maskinene, var der jeg ble introdusert for Lucasarts-spillene og en masse annet. Synd de aldri kom seg etter AmigaCD-32.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Fantes det amerikanske Nintendo Power i Norge? Det var tydeligvis et fantastisk blad, med reviews, previews, konkurranser, og fulle game guides med bilde av kartene og alt mulig. Det var regna som esensiellt for nintendo gamere på 80/90-tallet i USA, og han som abbonnerte på NP var stort sett kongen i gata siden det kom game guides til vanskelige spill som Mega Man og Castlevania jevnlig i disse.

Er tilogmed youtube-kanaler som anmelder gamle Nintendo Power-utgaver, Gamester81 bl.a. har flere NP-reviews på sin kanal.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fantes det amerikanske Nintendo Power i Norge? Det var tydeligvis et fantastisk blad, med reviews, previews, konkurranser, og fulle game guides med bilde av kartene og alt mulig. Det var regna som esensiellt for nintendo gamere på 80/90-tallet i USA, og han som abbonnerte på NP var stort sett kongen i gata siden det kom game guides til vanskelige spill som Mega Man og Castlevania jevnlig i disse.

Er tilogmed youtube-kanaler som anmelder gamle Nintendo Power-utgaver, Gamester81 bl.a. har flere NP-reviews på sin kanal.

Nintendo-Power fantes ikke her nei, Nintendo-Magasinet var nok det nærmeste vi kom. Nintendo-Power virker ekstremt mye heftigere, så hvis jeg noengang blir rik skal jeg ta å kjøpe meg alle numrene på ebay :) De finnes som pdf-er rundt omkring dog, vel verdt å skaffe seg om man er interessert i perioden (og det er vel de fleste Nintendo-gamere?). Skal sjekke ut han anmelderen btw!

Lenke til kommentar

PowerPlayer var genialt. Har et par eksemplarer liggende fra 1996/97. Det var virkelig tider. Husker jeg leste om Chrono Trigger som jeg noen år senere ble kjent gjennom emulering.

Nå om dagen er det sjelden jeg gidder å betale 100-150 kr. for et blad hvor det meste av informasjonen allerede er kjent gjennom nettet og de ligger ofte kraftig på etterskudd. Var nylig innom Narvesen hvor et blad hadde en preview av Xenoblade Chronicles... Liker retrobladene da, men så altfor dyrt...

Lenke til kommentar

PowerPlayer var genialt. Har et par eksemplarer liggende fra 1996/97. Det var virkelig tider. Husker jeg leste om Chrono Trigger som jeg noen år senere ble kjent gjennom emulering.

Nå om dagen er det sjelden jeg gidder å betale 100-150 kr. for et blad hvor det meste av informasjonen allerede er kjent gjennom nettet og de ligger ofte kraftig på etterskudd. Var nylig innom Narvesen hvor et blad hadde en preview av Xenoblade Chronicles... Liker retrobladene da, men så altfor dyrt...

Jeg er generelt enig med dette, dog om man abonnerer, så får man Retro Gamer for ca 60 kroner per nummer, som fremdeles er litt i overkant, men går greit. Ellers kjøper jeg Edge en sjelden gang, men enig i at de er alt for dyre når man får all informasjonen på nettet ja.

Hvilke Power Player-blader har du? Jeg har de fire første, og har lett i flere år etter scans av de senere, uten hell dessverre :( Chrono Trigger skrev Tobias om i sin rpg-blogg husker jeg, lurer på om det var i samme nummeret (det fjerde) som de anmeldte Final Fantasy III (VI), Breath of Fire og Illusion of Gaia/Time. For en tid!

Lenke til kommentar

Har nr. 7/95 (Mortal Kombat 3, stor preview av CT og SoM 2) og nr. 2/96 (N64-preview, Sega Rally m.m.).

Kan sikkert scanne hvis det er av interesse...

Vekker virkelig nostalgiske følelser å se i de gamle spillbladene. Første gang jeg så Super Mario 64 i et blad er f.eks. et syn jeg aldri glemmer... Skal aldri kaste de gamle bladene :)

Endret av kilik
Lenke til kommentar

For min del er ikke poenget med blader at de skal ha anmeldelsene FØRST, men kvaliteten på skribentene, som gjerne er proffe skribenter og har vært spilljournalister i 10-20 år. Det er noe helt annet å lese en anmeldelse skrevet av f.eks. Kieron Gillen (som jobbet fast i Pc Gamer UK i rundt 10 år, fikk en BAFTA award for skrivestilen sin for noen år siden), enn å skumme gjennom en video review på Gamespot, selv om disse har blitt veldig gode etterhvert.

Man har heller ikke med seg PC'n i senga, og det er der jeg leser mest.

Gillen har desverre trukket seg bort fra games journalistikk og skriver historier for Marvel nå, hovedsaklig X-men.

Han og flere andre PC Gamer-ringrever starta bloggen http://www.rockpapershotgun.com, som har fått flere priser for fantastisk journalistikk og morsomme artikler. Flere av dem har sidejobber i andre konsollbaserte blader også. Engelske journalister har så herlig sarkastisk humor at selv amerikanere abbonerer på de engelske bladene foran US-versjonen.

NGamer er et eksempel på nintendo-blad som scorer høyt hos meg pga morsomme journalister og festlige bildetitler i artiklene. Det kan jeg gjerne lese gjennom mange ganger og fortsatt finne noe jeg ikke så sist gang eller en lengre artikkel jeg ikke gadd å lese.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg er generelt enig med dette, dog om man abonnerer, så får man Retro Gamer for ca 60 kroner per nummer, som fremdeles er litt i overkant, men går greit. Ellers kjøper jeg Edge en sjelden gang, men enig i at de er alt for dyre når man får all informasjonen på nettet ja.

Det er bare det at jeg leser så utrolig mye om spill hver dag på nett at med spillblader i tillegg føler jeg det blir litt mye av det gode. Dessuten, for prisen av et spillblad på Narvesen får man et halvt år gammelt kvalitetsspill på Play.com.

Men 60 kroner for Retro Gamer er faktisk ikke så ille, så det skal jeg vurdere. Jeg liker det bladet (i tillegg til åpenbare nostalgiske grunner) nettopp fordi det ikke avhenger av nyheter og previews som man får minst én måned før på nettet.

For min del er ikke poenget med blader at de skal ha anmeldelsene FØRST, men kvaliteten på skribentene, som gjerne er proffe skribenter og har vært spilljournalister i 10-20 år. Det er noe helt annet å lese en anmeldelse skrevet av f.eks. Kieron Gillen (som jobbet fast i Pc Gamer UK i rundt 10 år, fikk en BAFTA award for skrivestilen sin for noen år siden), enn å skumme gjennom en video review på Gamespot, selv om disse har blitt veldig gode etterhvert.

Jeg er i grunn enig. Kvaliteten på artiklene i f.eks. Edge overgår 99% av spillsidene der ute. Likevel, jeg ser ofte spillblader på Narvesen har forhåndstitter av spill hvor jeg allerede har rukket å skumme gjennom et par anmeldelser av det ferdige spillet på nettet. Da har toget gått for min del. Det samme gjelder nyheter, f.eks. er det uinteressant å lese om om annonseringer fra E3 i august-nummeret all den tid man faktisk så konferansene live på nettet.

Så kort oppsummert er spillblader best på retro og mer dyptgående, tidløse artikler og anmeldelser, mens på de mer aktuelle sakene og forhåndstittene knuses de av nettet.

Jeg kjenner til Gillen. Han har også skrevet en god del for Eurogamer, en side som ofte har ypperlige anmeldelser og artikler på linje med de beste bladene. RPS er for lengst bookmarked.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Nå går det rykter om at Xenoblade for det meste er utsolgt i både Frankrike (hvor det ble sendt 38 tusen eksemplarer til første dag) og i England (som fikk et betydelig lavere antall, ca 10 tusen kanskje), og siden vi vet at det samme er situasjonen her i Norge, så er det vel ikke umulig å tenke seg at det kommer et nytt opplag - og at spillet har en sjanse til å nå 70-80 tusen første måned. Det ville i så fall være meget imponerende for et slikt spill, så vi kan bare håpe.

Har nr. 7/95 (Mortal Kombat 3, stor preview av CT og SoM 2) og nr. 2/96 (N64-preview, Sega Rally m.m.).

Kan sikkert scanne hvis det er av interesse...

Vekker virkelig nostalgiske følelser å se i de gamle spillbladene. Første gang jeg så Super Mario 64 i et blad er f.eks. et syn jeg aldri glemmer... Skal aldri kaste de gamle bladene :)

Hadde vært genialt om du hadde giddet å scanne det! Jeg er en suckers for slike ting :) Enig i at det er sykt koselig å se i. Gir en helt annen stemning enn å lese artikler fra i dag også, da vi den gang ikke viste hvordan ting ville gå.

Damn, dubba til norsk jo!

http://kotaku.com/5833195/never-count-nintendo-out

En veldig bra artikkel om hvorfor man aldri skal skrive bort Nintendo fra hardware/software industrien, selv om mange mener deres dager er talte med tablets og ipads.

Det var absolutt en interessant artikkel, og jeg er helt enig i konklusjonen. Det er for mye stolthet og kreativitet i Nintendo til å avskrive dem foreløpig. Dog, de lider under å ikke ha en større avdeling å støtte seg på, og hadde de vært en mer generell elektronikkleverandør så kunne vi jo også ha sett for oss brukbare Nintendophones etterhvert - men per i dag så er vel ikke det så realistisk om ikke 3DS tanker totalt - noe ihvertfall jeg tviler på med den meget fornuftige prisnedsettelsen.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Hehe, jeg var hjemme på barndomsrommet i sommerferien (har ikke vært der på 10 år siden det er på andre siden av landet og foreldrene mine bor et annet sted nå). Der fant jeg stabler med gamle Datormagazin og CU Amiga og Amiga Format. Leste reviewen av Monkey Island 2 f.eks., eller Elvira Mistress of the Dark (first person CRPG på Amiga)..fantastisk digg å bare bla gjennom gamle datablader. På 90-tallet kosta engelske datablader bare 50-60 kroner heldigvis.

Datormagazin hadde sånne programmerings-skoler i bladene sine. Kunne lese C-Skolan #23 f.eks. og fortsatt ikke skjønne bæret :) Husker jeg satt i timesvis og skrev av Basic-programmer fra datormagazin, fikk en eller anna error og måtte finlese koden for å finne tallet som var skrevet feil av.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hehe, jeg var hjemme på barndomsrommet i sommerferien (har ikke vært der på 10 år siden det er på andre siden av landet og foreldrene mine bor et annet sted nå). Der fant jeg stabler med gamle Datormagazin og CU Amiga og Amiga Format. Leste reviewen av Monkey Island 2 f.eks., eller Elvira Mistress of the Dark (first person CRPG på Amiga)..fantastisk digg å bare bla gjennom gamle datablader.

Datormagazin hadde sånne programmerings-skoler i bladene sine. Kunne lese C-Skolan #23 f.eks. og fortsatt ikke skjønne bæret :)

Kult! Hva skrev de om Monkey Island 2 da?

Jeg fikk heldigvis med meg de viktigste tingene da jeg flyttet hjemmefra, så jeg har alt tilgjengelig på gamerommet om jeg skulle komme i det nostalgiske hjørnet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...