Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store Nintendokaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wii U har veldig liten CPU, men en veldig stor GPU (sammenlignet med ps360) som også kan håndtere fysikk. Den har mye RAM som er treg og en god del rask eDram integrert i GPU'en.

Det er altså sånn en spillkonsoll blir laget i 2012 når prisen i butikken skal ligge på 3000 nok. Jeg regner med at det er bevisste valg av folk som vet hva de driver med, og at grafikken blir veldig bra når vi får spill som utnytter hardwaren fullt ut. Jeg forventer ingen revolusjon, men det ville vi ikke fått om den så var 5x ps360.

Det er helt klart et bevisst valg å bruke samme prosessorarkitektur som på Wii, Nintendos utviklerstudioer har mye erfaring med denne arkitekturen og det betyr lavere utviklingskostnader. Enkel bakoverkompatibilitet og lavere lisenskostnader til IBM hjalp nok også en del. At klokkefrekvensen endte opp på 1.24GHz kommer nok av at 45nm-prosessen åpnet opp for det uten at strømforbruket gikk i taket.

Resten av konsollen er bygget og satt sammen på en slik måte at den vil bli enkel å krympe med nyere prosessnoder, et 64-bit grensesnitt til minnet tar lite plass, og alle sideprosessorene som DSP og JPG-kompressoren kan lett integreres en stor brikke.

Hele konsollen er uansett begrenset av den størrelsen og den begrensede kjølekapasiteten dette medfører, hvis ikke kan du regne med både CPU og GPU ville vært klokket noe høyere.

Lenke til kommentar

Har kun to minuser med Wii U og det er noe svakt batteri på Gamepaden samt noe rotete system på å gi minianmeldelser av spillene du eier.

Ellers så har Wii U innfridd til de grader!

Hvor mange spill endte dere opp med på lanseringen?

Jeg endte opp med 5 spill på disk :)

Jeg endte opp med 10 spill på disk (egentlig 11 men BO2 har ikke kommet i posten ennå) og Trine 2 fra eshop.

Lenke til kommentar

Skal vi se:

Zombi U

Darksiders 2

Tekken Tag Tournament 2

Batman Arkham City Armoured Edition

Nintendo Land

Mass Effect 3 Special Edition

Sonic All Star Racing 2 Limited Edition

New Super Mario Bros 2

Epic Mickey 2

Rabbids Land

og selvsagt Blops 2 som ikke har ankommet ennå.

Endret av waveshaft
Lenke til kommentar

Greit nok att Wii har Wlan men burde for svingende klart å pumpe på en ethernet port

Savner det jeg også. Kan ikke si at den USB til Ethernet greia var særlig god. Har en 40 Mbits linje, og USB til ethernet ga meg maks 1-2 Mbits fart, mens Wifi'en (som er dårlig i mitt hus) ga meg noe av det samme. Aner jeg en flaskehals her?

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan multiplatform spillene vil klare seg ettervert når PS3 og Xbox 720? kommer på markedet. Kan jo bli lit interessant å se.

Blir vel antagelig som PS3/Xbox ws Wii. Wii Uen får meget begrensede versjoner av spillene eller ingen versjon i det hele tatt. De fleste 3.partsutviklere har vel sagt takk og farvel til Nintendo. Har ikke hatt god ståtte på en lang, lang stund.

Lenke til kommentar

Blir vel antagelig som PS3/Xbox ws Wii. Wii Uen får meget begrensede versjoner av spillene eller ingen versjon i det hele tatt. De fleste 3.partsutviklere har vel sagt takk og farvel til Nintendo. Har ikke hatt god ståtte på en lang, lang stund.

Dessverre. CPU-en i Wii U blir sannsynligvis en flaskehals, og muligens RAM også hvis MS/Sony går for GDDR5(Wii U har DDR3 har jeg fortstått).

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke på. Faktisk vil PS4/Xbox720 kun være 10-15% bedre i ytelse, kontra Wii vs PS360X som var mer 50-60%.

Hvorfor tor jeg det? De tørr ikke å lage en maskin til kr 5000,- +/- som kun yter 25% bedre når da feks Wii U kan senke prisen til 2500,- for Premium modellen og ha et stort spill utvalg, og kankje litt nyheter fra 3 parts utviklere.

Om Wii U selger i nærheten av PS360X eller enda bedre som Wii, vil det garantert fange oppmerksomheten til store 3 parts utviklere.

Jeg tror ikke vi får nedskalerte versjoner. Jeg tror vi får en pixel/shader færre og det kan jeg leve med.

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar

En ting jeg stussa litt over, det var ikke noe eldre spill å få kjøpt i eShop. Hadde håpet det var muligmå kjøpe litt eldre spill jeg da..

Var jo et stort utvalg på Wii var det ikke?

Jeg har ingen Wii remotes, så har ikke testa sjæl, men jeg tror du må starte Wii-modus for så å bruke en separat Wii eShop.

En virkelig elegant løsning av Nintendo. :p

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke på. Faktisk vil PS4/Xbox720 kun være 10-15% bedre i ytelse, kontra Wii vs PS360X som var mer 50-60%.

Hvorfor tor jeg det? De tørr ikke å lage en maskin til kr 5000,- +/- som kun yter 25% bedre når da feks Wii U kan senke prisen til 2500,- for Premium modellen og ha et stort spill utvalg, og kankje litt nyheter fra 3 parts utviklere.

Om Wii U selger i nærheten av PS360X eller enda bedre som Wii, vil det garantert fange oppmerksomheten til store 3 parts utviklere.

Jeg tror ikke vi får nedskalerte versjoner. Jeg tror vi får en pixel/shader færre og det kan jeg leve med.

Not sure if serious...

Wii er vel omtrent like kraftig som den originale Xbox, og langt unna 360 eller PS3. Sjansen er stor for at resultatet blir det samme med Wii U. Husk at den billigste 360-modellen kostet bare $50 mer enn Wii første året, og den kom faktisk ut før Wii.

Lenke til kommentar

En ting jeg stussa litt over, det var ikke noe eldre spill å få kjøpt i eShop. Hadde håpet det var muligmå kjøpe litt eldre spill jeg da..

Disse spillene finnes enda - men de er i Wii-butikken, ikke i Wii U-butikken, så du må inn der. Dette lukter hastverkarbeid lang vei, og vil vel forhåpentligvis fikses med en patch etterhvert. Mitt forslag til alle er bare å vente til det.

Angående porter fra PS4/720 så tror jeg Nintendo vil få lite, men for å være ærlig tror jeg ikke egentlig kraften har så voldsomt mye å si her, Gamecube fikk jo heller ikke all verden med porter. Nintendo har den klassiske "bare Nintendo-spill selger på Nintendo-konsoller"-forbannelsen som alle sjefene i spillindustrien abonnerer på - dermed gidder de ikke lage skikkelige porter når de først gjør det, og de opplystet kundene på Nintendos konsoll fortsetter å kjøpe Nintendos egne produkter - hvor det tross alt er lagt ned et skikkelig arbeid. Vi ser dette allerede nå, Fifa og Madden er fjorårets versjonr, Mass Effect 3 koster 60$ men om få dager lanseres hele trilogien på konkurrerende plattformer for $50, Batman har store performance-problemer, Epic Mickey er vistnok helt fucket osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke man kan bruke PCen. Selv bruker jeg en WD Elements 1TB ekstern disk som lagringsenhet.

Har hørt at det er viktig at disken har egen strømkilde.

Edit: Ser du løste det :)

Ja, endte opp med en fra Seagate. Trodde det ville bli noen tusen for den, men en på 2TB kostet jo bare syv hundre spenn. :blush:

Det kommer med tiden. Wii U har jo bare vært ute noen dager, og vi kan allerede laste ned mye inkludert fullversjoner. :)

Endret av Lykketrolling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Not sure if serious...

Wii er vel omtrent like kraftig som den originale Xbox, og langt unna 360 eller PS3. Sjansen er stor for at resultatet blir det samme med Wii U. Husk at den billigste 360-modellen kostet bare $50 mer enn Wii første året, og den kom faktisk ut før Wii.

Not sure if YOU are serious. Du mener seriøst at Wii U ikke er mer kraftig enn den første Xboxen??:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...