Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Kjedelig. Håper det kommer en fiks raskt.

 

Det der er synd egentlig. Jeg leste en reportasje med en industriveteran, som var i Retro Gamer. Han sa at det beste med overgangen til konsoller fra datamaskiner på 90-tallet, var at man på datamaskinene hadde kommet i en dårlig vane med å gi ut buggy spill. Derav patcher, som jo var ukjent før. Han sa at de strenge kravene fra Nintendo, Sony osv gjorde at slikt ikke ble akseptert, men at nå som bredbånd, stor lagringskapasitet på konsollene og muligheter for patcher var så mye enklere på konsoll, var konsollbransjen på vei ned i den samme hengemyren som man forlot for et tiår siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for å nå milestones/delmål må de på et visst punkt i utviklingsfasen innføre en "feature stop", altså bare slutte helt å jobbe med å implementere nye ting (og også fikse gamle) for å i det hele tatt få et produkt å slippe.

Men de vet om feilene og jobber med dem separat, og derav kommer disse "day one" patchene som er blitt en slik plage i industrien.

 

Litt stusselig at de ikke er playtestet lenge nok til å finne en kritisk bug som gjør spillet umulig å fortsette, da.

 

Det startet tidlig på 90-tallet med at man kunne bestille disketter med patch på fra utvikleren..så har det bare gått nedover siden da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt det samme selv. Nå som konsoller er koblet opp mot nettet er det enkelt for utviklere å være litt slepphendte og bare gi ut en patch eller to. Før måtte de teste spillene før de gav dem ut for å se at de ikke inneholdt feil osv. Liker ikke helt retningen det har tatt. Det er jo vi som kjøper spillet og oppdager problemene det går ut over.

Lenke til kommentar
Litt stusselig at de ikke er playtestet lenge nok til å finne en kritisk bug som gjør spillet umulig å fortsette, da.

 

Tid er penger. Jeg gjetter på at disse utviklerne er under et enormt press for å få spillene ut i hyllene så fort som mulig, og å foreslå en lang playtest er neppe populært. Mer lønnsomt å slippe spillet og slenge på noen patcher underveis; da selger spillet mens man korrigerer det.

Lenke til kommentar

Slenger med noen førsteinntrykk selv.

 

Før release lurte jeg lenge på om Wii U skulle bli en av de første konsollene noensinne (siden N64) jeg ikke kjøpte i releaseuken. Men nysgjerrigheten og lysten av å være "first" tok overhånd og jeg fikk rasket med meg en fra Spaceworld (ZombiU-bundle) på fredag.

 

Oppsett av konsoll gikk smertefritt, for å si det mildt. Noe trege menyer, men oppstart, laging av ID, tilkobling av nettverk og nedlasting av oppdatering var unnagjort på rundt en time (der majoriteten av timen var oppdateringen.) Likte også at det var gamepad-en som informerte om dl, så jeg slo bare av TV-en og tok kontrollen med meg til PCen hvor timen ble kjapt unnagjort.

 

Imponert over hvor lite lag det virker til å være på gamepaden. Å skifte fra menyen på TV til pad og omvendt var jo unnagjort på brøkdelen av et sekund i en animasjon som så pen og flytende ut. Imponert!

 

Nintendoland var morsomt og virker til å være et ganske kult partyspill. Spesielt Luigis Mansion ble testet med flere spillere og det ble mye hyling og hoiing. Nice. ZombiU føltes forfriskende til å være på en Nintendokonsoll. Syntes styringa (altså, rett å slett å bevege fyren) føltes litt keitete i forhold til andre litt mer "smoothe" FPS, men stemningen, integrasjonen av gamepaden, og alt det andre var helt fantastisk. Satt på kanten av sofaen hele tiden og var livredd mesteparten av tiden. Gleder meg utrolig mye til å spille mer.

 

Har ikke fått tid til å prøve Miiverse eller noe annet enn så langt. Gleder meg til å utforske mer av konsollen, og det er det lenge siden jeg har gjort sist.

Lenke til kommentar

Lekt meg med maskinen store deler av dagen og har kost meg!

 

Selve kontrolleren er overaskende bra å holde i og ikke minst bruke. Det er ingen tvil om at Sony og Microsoft må komme med noe likt for det er virkelig så bra.

 

Men det er litt pirk, batteriet er for dårlig,det burde ha vært en bedre trykkfølsom skjerm og selve kvaliteten på skjermen er ganske så dårlig etter dagens standarer.

 

Men det blåser en fort langt i når en starter å spille og en har det gøy. Men det er helt klart rom for forbedringer her slik!

 

Selve OS'et til Nintendo er helt greit, det bruker noe unødvendig lang tid på å laste endel ting og jeg håper dem ordner det etterhvert. Nintendo er igjen alt for dårlig på online biten synes jeg.

 

Dem gjør opplevelsen sosial og spennende med MiiVerse men feiler ganske så totalt med online spill opplevelsen.

 

Et godt eksempel er Nintendo Land, hvorfor i huleste har ikke det mulighet for å spille online? Mega tabbe ifra Nintendo mener nå jeg.

 

Tilbake til Nintendo Land, det er noe av deg beste jeg har spilt på lenge av slike mini spill. Om en er noen som sitter å spiller sammens så er ikke latter og hyl langt unna....perfekt!

 

Black Ops 2 er så lang rimelig katastrofe online da det er rundt 1000 personer som spiller å ikke 800 000 spillere som på fks X360. Lyst å spille hardcore eller noe annet en core team deathmatch? Vel da burde du ha god tid...

 

Grafikk messig ser det ganske så likt ut, litt røffere i kantene kanskje.

 

ZombiU var som jeg forventet, sært,skummelt som fy og skikkelig vanskelig. Med andre ord perfekt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Får ikke utforsket konsollen skikkelig før på onsdag, men kanskje jeg også hiver meg på online og mii da. Pleier sjelden å ta meg bryet med online, men virker jo litt artig akkurat dette. Laget meg en bruker i full fart igår før jeg måtte gå, så det er nå i orden ihvertfall.

 

Tok forresten bare 10-15 min å komme dit jeg var i ZombiU da jeg møtte glitchen, men da løp jeg og gadd ikke utforske. Er enig med Larzen at det er litt vanskelig. Spesielt hvis du slår av siktehjelp og spiller på normal. Skal ikke så mye til før du dør da. Og når det kommer 3-4 zombier på en gang blir det fort hektisk.

Lenke til kommentar

Vel, for å nå milestones/delmål må de på et visst punkt i utviklingsfasen innføre en "feature stop", altså bare slutte helt å jobbe med å implementere nye ting (og også fikse gamle) for å i det hele tatt få et produkt å slippe.

Men de vet om feilene og jobber med dem separat, og derav kommer disse "day one" patchene som er blitt en slik plage i industrien.

 

Litt stusselig at de ikke er playtestet lenge nok til å finne en kritisk bug som gjør spillet umulig å fortsette, da.

 

Man kan sikkert teorisere det ned til 1 punkt:

-Inget hardt krav om at det ikke skal være spillbart på launchday. Lurer på om problemet ville ha forsvunnet vis man ikke fikk lov å slippe patcher for enn 2 måneder etter launchday?

Dog, er det ikke verdt å merke at det sies Retro ikke klarte å slippe ut sitt Gamecube spill fordi de hadde store interne problemer? Mye av problematikken rundt launchday er vel i samme gaten for andre selskap.

Lenke til kommentar

Spillet er 15GB å laste ned, og nå har jeg 11GB ledig. Selv om jeg hadde slettet alt jeg har på harddisken, eller hva det nå er den lagrer på, vil det fortsatt ikke være plass til å installere det. Ergo er jeg nødt til å kjøpe ekstern harddisk. Kjipt. Burde i det minste ha fått en advarsel om det før jeg kjøpte spillet. Jeg lette litt rundt på eShop, men fant ikke filstørrelsen på noen spill noen steder. :( Eller er dert muilg å bruke PCen som lagringsplass for Wii U?

 

Tror ikke man kan bruke PCen. Selv bruker jeg en WD Elements 1TB ekstern disk som lagringsenhet.

Har hørt at det er viktig at disken har egen strømkilde.

 

Edit: Ser du løste det :)

Endret av Amored
Lenke til kommentar

Det har vært litt snakk om den "svake" cpu-en i Wii U på bakgrunn av en hacker som har funnet ut at klokkehastighetene bare er 1.2 GHZ (360 ligger på 3.2GHZ). Nå viser det seg at samme hackeren vistnok vet at neste Xbox, "Durango", bare ligger på 1.6GHZ, en informasjon han kom ut med fordi han følte den relativt lave klokkehastigheten til Wii U ble tatt helt ut av kontekst. Poenget er: Klokkehastigheter betyr ingenting alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wii U har veldig liten CPU, men en veldig stor GPU (sammenlignet med ps360) som også kan håndtere fysikk. Den har mye RAM som er treg og en god del rask eDram integrert i GPU'en.

 

Det er altså sånn en spillkonsoll blir laget i 2012 når prisen i butikken skal ligge på 3000 nok. Jeg regner med at det er bevisste valg av folk som vet hva de driver med, og at grafikken blir veldig bra når vi får spill som utnytter hardwaren fullt ut. Jeg forventer ingen revolusjon, men det ville vi ikke fått om den så var 5x ps360.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...