Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Og fra JP3 til Avatar er det også en merkbar fremgang. Når vi snakker Avatar, der tror jeg nok vi nærme oss et slags toppunkt for grafikk på tradisjonelt vis. Men det tenkte sikkert folk når de så JP3 eller JP1 også. Noen som vet forresten hvor mye CGI som var i JP1?

Det er helt klart en stor forskjell fra JP3 til Avatar. Men da JP1 kom synes folk det var fantastisk bra laget, men nå er det lett å se hvor falsk den scenen Mala linket til egentlig er. Se spesielt når de står rett ved siden av den svære dinosauren. Det er alt for lett å se at det ikke er noe der i virkeligheten, og at dinosauren er lagt til etterpå. Men som sagt ble det svært forbedret i JP2, og enda bedre i JP3. JP4 har vært bekreftet og avkreftet mange ganger, men så vidt jeg vet er den fortsatt ikke avkreftet etter sist gang den ble bekreftet, og kommer nok i 2014 etter planen. Det blir spennende å se hvordan dinosaurene ser ut da. :)

 

Avatar var et stort sprang forover i CGI, så det blir interessant å se hvordan Avatar 2 blir i forhold. Det er lett å tro Avatar var det siste steget innen CGI og at ting ikke kommer til å bli noe særlig bedre, men det har man trodd mange ganger. Noen som husker da Terminator 2 dukket opp første gang? Effektene var en liten revolusjon på den tiden, ikke så ulikt hvordan Avatar ble mottatt. Det sier litt at effektene absoultt er brukbare den dag i dag, og da snakker vi om CGI som er mer enn tyve år gamle. Effektene på film blir nok bare bedre og bedre, så hvorfor skulle det ikke gjelde i spill også?

 

Når det er sagt er teorien min at effekter i "vanlige" spill kommer til å bli bedre i små steg, men vi vil nok også se flere spill som føles mer og mer som filmer. Metal Gear Solid er kronisk på lange cutscenes, og de vil nok bli bedre og bedre etterhvert. Men det er mange spill som ikke krever at spilleren gjør så mye, så de kan nok utnytte dette til å presse ut bedre grafikk, fordi de ikke trenger å satse så mye på alt mulig annet. Fysikk og AI er strengt tatt ikke så viktig om du ikke spiller noe særlig selv. Tenk bare på spill som Drømmefall, Heavy Rain og så videre. De kan fint kutte ned på ting som krever grafikk- og CPU-kraft, og heller satse på å gjøre grafikken så bra som overhodet mulig.

 

Edit: Lite eksempel på effektene i Terminator 2:

 

http://www.youtube.com/watch?v=fJejZrtVtMc

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fantastisk kor godt Jurrasic Park har holdt seg i forhold til mykje anna som har komt dei siste 19 (!) åra, berre med tanke på CGI.

 

Mykje av problemet med å pushe grensene av grafikk i dag kan vel og komme av at det krevjer enormt med ressursar. Grafikknivået jevnt over vil defor i større grad vere avhengig av gode og effektive utivklarverktøy enn kva som er teknisk mogleg på ein konsoll.

Lenke til kommentar

Forbedringspotensialet for teknologien = forskjellen på data-animasjon og ekte film. Fra ca 20 år siden har denne forskjellen vært nesten null for Hollywood-filmer. Et vanlig publikum ikke kan faktisk ikke se hva som er animasjon og hva som er ekte.

 

Unntaket er kanskje dyr og mennesker, men det har ikke med teknologi og datakraft å gjøre. Begrensningen er arbeidsmengden som må til for å modellere geometri, mimikk og bevegelser.

 

Utvikling av spillgrafikk kan bare gå saktere og saktere fordi gapet mellom datagrafikk og fotorealisme krymper, sett gjennom menneskelig øyne.

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Folk sier ofte i slutten aven konsollgenerasjon at grafikken ikke kan bli så mye bedre. Og frem til nå nylig tenkte jeg nesten det samme. Det forandret seg dog da jeg fikk meg en kraftig gamerpc. Når jeg spiller på ps360 nå er de skarpe kantene og den lave oppløsningen påfallende, spesielt i spill som forsøker å være realistiske.

 

Tror ikke det vil bli et problem for meg i forhold til Wii U, ettersom Nintendo beviste med Wii og Mario Galaxy at de kan få til utrolig mye med utrolig lite. Men det er defintivt forbedringspotensiale fra denne generasjons konsoller, og multiplattformspill vil nok sjelden bli kjøpt på Wii U for min del.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil det ikke være mulig å få et fotorealistisk Call of Duty, men det betyr ikke at fotorealistiske spill ikke kan fungere. Hva med spill som f.eks Gabriel Knight 2? Til tross for at det stort sett bare er filmsnutter er det et av de beste eventyrspillene noensinne. Men dette var så tidlig som i 1995, så hvordan ville det ha sett ut om det ble laget i dag?

 

http://www.youtube.com/watch?v=NsV6iEE3EVU&feature=relmfu

Lenke til kommentar

Dagbladet har i dag en interessant liten artikkel om krisen i Japan, og selv om den hverken går veldig inn på mekanikkene bak krisen, potensielle løsninger, eller den egentlige forskjellen mellom de ulike kandidatene frem mot valget, så viser den noe av bakgrunnen for at ikke bare selskaper som Nintendo, Sega, Konami, Capcom, Squenix og Sony sliter, men også Panasonic, Toyota, Honda og mange, mange flere.

 

Kort fortalt, har Japan en rekke problemer, men for den eksportrettede teknologiske industrien som spillselskapene er en del av, så er den ekstremt sterke valutaen - yen - et økende problem. Dette fordi de nå må selge varer dyrere i utlandet, for å få like mye yen igjen. En løsning på dette kunne være å senke renten og slik svekke verdien på valutaen - altså legge til rette for høyere inflasjon, men som det delvis går frem av artikkelen - så virker den japanske sentralbanken uavhengig av politikerne og setter slik renten etter et inflasjonsmål på rundt en prosent. Den tidligere statsministeren fra det konservative partiet har sagt at han ønsker å ta direkte politisk kontroll med rentesettelsen om de gjenvinner makten - noe som er interessant da dette er politiske virkemidler en vanligvis først og fremst forbinder med venstresiden. Uansett får vi håpe at Japan etter valget neste måned får en regjering som evner å gjøre noe med landets problemer, både de som er i forhold til spillindustrien og alle de andre.

 

Edit: Jeg rotet voldsomt i den første posten jeg skrev, så jeg reforumlerte den

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det er direkte trist å se på hvor mye mange av disse selskapene sliter. Nintendo får kanskje mye tyn for hvor konservative de har vært mtp maskinkraften til Wii og Wii U, men de hadde nok slitt mye mer dersom de hadde gått for en high-end konsoll slik som MS og Sony.

 

Får håpe at Japan klarer å fikse valutaproblemet før noen av disse selskapene går under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det store flertallet av disse tech-hungrige kritikerne (som sannsynligvis aldri ville kjøpt en Nintendo-konsoll uansett forøvrig), glemmer at Nintendo er et helt annet selskap enn MS og Apple, og hvis vi ser på Sony, så ser vi jo også hvor gale det kan gå om en ikke fullstendig lyktes med en slik filosofi.

Lenke til kommentar

Jeg tror forøvrig den sterke yenen og den svake dollaren kan vise seg å bli den kanskje aller viktigste faktoren i hvem som vinner neste generasjons konsollrace, da MS som et amerikansk selskap vil kunne tilate seg mye lavere pris på et lignende produkt i verdens største konsollmarked (USA) enn det Sony og Nintendo kan. Her har vi også bakgrunnen for den relativt stive prisen på Wii U, og at Sony fremdeles sliter med å komme i pluss på sin spillavdeling.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om Sony, og jeg skriver dette her heller enn Playstation-kafeen slik at jeg forhåpentligvis slipper beskyldninger om trolling, så er de nå nedgradert til såkalt søppel-status, altså BBB-, noe som vil gjøre det vanskeligere og dyrere for dem å få lån, og som altså gjør at de går en enda mer usikker fremtid i møte. Det samme skjedde forøvrig med Panasonic.

 

Kilde: Financial Times (krever abonnement for tilgang)

 

Dette er nok også bakgrunnen for Sonys ganske så triste behandling av den åpenbart vanskeligstilte Vita, og gjør at jeg er ganske skeptisk til deres muligheter for å selge PS4 med tap - i så fall spørs det nok om de ikke også på hjemmekonsollmarkedet går en vanskelig fremtid i møte. Meget trist for et selskap som har levert noen av de beste konsollene noensinne og ga industrien en meget nødvendig vitamininnsprøyning for 15 år siden (selv om jeg fremdeles er litt bitter for at de dro Sega ned).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony er et såpass stort selskap at de burde være i stand til å snu på trenden. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan de skal klare det, men jeg tviler ikke på at de blir nødt til å ta mange vanskelige avgjørelser i tiden som kommer.

 

Jeg er forresten ikke enig med deg om at det var de som dro ned Sega. Sony var kanskje en medvirkende faktor, men Sega har egentlig bare seg selv å takke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må innrømme jeg er litt skuffet over at CPUen er dårligere i en wiiu sammenlignet med 360/PS3.

 

Ikke at det betyr allverden, men allikevel.

 

"THQ has clarified comments made by one of the developers of upcoming first-person shooter Metro: Last Light about the Wii U CPU.

This week 4A Games' chief technical officer Oles Shishkovtsov told NowGamer: “[The] Wii U has a horrible, slow CPU” by way of explaining why a Wii U version of Metro wasn't in the works.

Yesterday Eurogamer spoke with THQ's Huw Beynon, who works full time as a representative of 4A Games and Metro, to expand on Shishkovtsov's comment.

 

“I think there was one comment made by Oles the programmer - the guy who built the engine,” he said.

“It's a very CPU intensive game. I think it's been verified by plenty of other sources, including your own Digital Foundry guys, that the CPU on Wii U on the face of it isn't as fast as some of the other consoles out there. Lots of developers are finding ways to get around that because of other interesting parts of the platform."

 

Her er en test med mass effect 3

 

xbox 360 vs wii u vs ps3

 

wii u kommer på andre plass. Den er lang, men veldig interessant lesing. Dog er jeg som sagt litt redd for CPUen, med denne linjen hentet fra siden

 

"In only one area do we see PS3 pull ahead of the Wii U: walking through the hospital in the Citadel, we see frame-rates drop to an alarmingly low level on the new Nintendo console. The beefed up amounts of non-player characters appear to be the culprit here and this does lend some weight to the notion that lack of CPU power in the Wii U does pose some serious challenges for developer"

 

http://www.eurogamer...-wii-u-face-off

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Grafikk kan ikke måles i antall polygoner.

 

Den "tekniske" biten av grafikk måles i polygoner, antall shader pass, lys, skygger, etc. Dog, FPS stabilitet, antall FPS og oppløsning er punkt man ofte hopper over når man prater om den tekniske biten.

Du har også småting, som antall objekter på skjermen(egentlig irrelevant da det finnes PS2 spill hvor de klarte å hive inn antall objekter tilnærmet tallgrensen). Mange spill prøver offrer FPS og oppløsning bare så de kan få litt bedre pressestøtte da de kan komme med overskrifter som "teknologisk gjennombrudd" i de verre tabloidfortolkningene. Problemet er at det ser ikke bedre ut enn andre spill, og de kunne heller ha offret litt for 60fps.

 

Dog, fotorealism er et idiotisk mål å sikte etter. Det er litt å hente der, men de fleste klarer ikke å hente de gode tingene med fotorealisme. I stede har de "ledere" som går for å lage halvbakte filmer med store kopiering av andre spills mekanismer i en smørje.

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg er litt skuffet over at CPUen er dårligere i en wiiu sammenlignet med 360/PS3.

 

Ikke at det betyr allverden, men allikevel.

 

(............)

Her er en test med mass effect 3

 

xbox 360 vs wii u vs ps3

 

Det var interessant. I følge de som har dissikert Wii U kan det se ut som om GPU'en virkelig er betydelig kraftigere enn i de andre konsollene (3x så mange transistorer gjenspeiler ytelsen i grove trekk ). Betydningen av mye, treg ram pluss edram virker ikke å være rett frem å vurdere, men jeg har en følelse av at dette vil funke veldig bra når utviklerne blir kjent med konsollen. Det ser virkelig ut som om CPU'en er elendig. Forundelig å lage en sånn flaskehals når resten tross alt er såpass brukbart.

 

Jeg må allikevel si at det er mer enn bra nok til fantastiske spillopplevelser, og jeg synes totalpakken virker super. Jeg blir bare litt bekymret for tredjepartsstøtte på sikt, selv om det neppe blir så ille som med Wii.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony er et såpass stort selskap at de burde være i stand til å snu på trenden. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan de skal klare det, men jeg tviler ikke på at de blir nødt til å ta mange vanskelige avgjørelser i tiden som kommer.

Sony har en lei tendens til å låne litt vel mye fra Nintendo, noe vi ser for eksempel med Move-kontrolleren og Sony Smash Bros. Men dette kan bli en fordel når de lanserer neste konsoll. Alle tror det vil være PS4, og at den vil gjøre som før og fortsette å være den kraftigste og dyreste konsollen på markedet. Hva om de heller gjør som Nintendo og lager en Wii-basert konsoll? Da mener jeg selvsagt ikke å kopiere Wii direkte, men hva om de lager en konsoll som er bare hakket over Wii U? Den kan være billig å produsere og billig å selge, så selv om den ikke vil være flere lysår foran Wii U vil den være bra nok og billig nok for de fleste (ikke minst familier, som Wii i sin tid), så de kan bruke den til å tjene raske penger for å finansiere en ekte PS4 om ett år eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...