Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Nintendo har da aldri fokusert på å ta over hele markedet?

 

Klart de har prøvd, de har tilmed vært nær ved å klare det, men det er nå en stund siden.

 

Det er nok ikke uten grunn Epick Mickey 2 komnmer til alt av konsoller, men Power of Illusion kun kom til 3DS. Teknisk sett er det ikke noen grunn til hvorfor det ikke kommer til PSVita også, så hvorfor er det ikke der? Okami er også ganke populært og kom først til PS2, så hvorfor kom Okamiden kun til DS, og ikke PSP og/eller PSVita?

 

Først og fremst kom de vel på DS og 3DS fordi disse selger bedre enn Sonys maskiner. I tillegg er ikke en konvertering (den ene eller den andre veien) så enkelt som det er å gå mellom Wii U, PS3 og/eller Xbox 360, da den ekstra skjermen og mangelen på høyre styrespake kompliserer ting. Det var forholdsvis sjelden man så omtrentlig det samme spillet til DS og PSP, og det samme blir vel tilfelle med 3DS og Vita.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3DS er en suksess for øyeblikket, ja. Og den vil nok klare seg greit. (Selv om konkurransen fra smart phones helt sikkert spiser opp marked hver eneste dag som går)

 

Og som jeg nevnte tidligere, jeg har ingen tvil om at Wii U blir en god konsoll. Men mangel på tredjepartsstøtte, dårligere maskinvare og en nyvinninger som ikke har blitt i nærheten av like godt mottatt som Wii-en i sin tid gjorde er alle tegn på en nøktern fremtid for konsollen.

 

Ellers er jeg selvsagt enig i at spill er det viktigste for at en konsoll skal lykkes. Det som er greia nå er at vi hardcore-gamere er drittlei av nåværende konsoller, og vil ha noe nytt og fresht. En konsoll som såvidt er kraftigere, kanskje til og med svakere, enn 7 år gammel hardware er ikke nok til å få blodet til å bruse i årene våre for selve konsollen.

 

Godvilje fra hardcore-crowden er utrolig viktig for en konsolls umiddelbare suksess, det er vi som står i kø utenfor Elkjøp, ikke bestemødrene våre. Et bra salg de første månedene er igjen helt essensielt for å få trejdepartsutviklere til å begynne å utvikle spill for konsollen. Per i dag er det mange av disse som sitter på gjerdet.

 

Jeg understreker at jeg skal ha en Wii U, og kommer til å storkose meg med den. Men jeg er nesten sikker på at Nintendo kommer til å slite litt i bakgrunnen neste generasjon. Spesielt ettersom de virkelig storspillene fra Nintendo selv ikke engang har blitt annonsert enda.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de som skriver at Nintendo ikke kommer til å få de store AAA-spillene på sin konsoll, eller at de, som tilfellet har vært nå ved lanseringen, vil være dårligere enn på konkurrentenes konsoller (selv om de forhåpentligvis blir like gode som på PS360 etterhvert). Derimot så virker utviklingen i Japan for meg å gi litt håp for Wii U, og jeg tror støtten derfra vil bli ganske god.

 

Slik det ser ut nå, så kommer Wii U til å bli en gigantisk suksess i Japan. Den lanseres med et 2D Mario-spill, en beta av Dragon Quest X HD og det kommer et Monster Hunter om noen måneder. Dette er tre av de fem største spillseriene i Japan (de andre er Pokemon og Final Fantasy), og jeg er overbevist om at dette vil gi konsollen en fantastisk start.

 

PS4 er enda et stykke unna, og dessuten er det vel trolig at mange av de tradisjonelle japanske seriene ganske enkelt vil bli for dyre i forhold til sitt salgsgrunnlag på en konsoll hvor utviklingsbudsjettene "vil være omtrent doblet" (ifølge Epic). Samtidig har du en Vita, som definitivt ikke klarer å ta opp arven etter PSP, og en PS3 som er gammel og på vei ut. Spørsmålet for japanske utviklere fremover er - hvilken plattform skal de plassere spillene sine på? Fremdeles er det mye utvikling til PSP og PS3, men spesielt PSP-salget har kollapset, og PS3 gjør det heller ikke veldig bra. Jeg tror mange av de som tidligere har utviklet til PSP eller PS3 vil flytte over til Wii U rett og slett fordi det ikke finnes så mange gode alternativer. Den store jokeren her er selvsagt 3DS, en plattform som dominerer totalt i Japan nå, og som virker å allerede ha overtatt mye av den utviklerstøtten PSP i sine senere år hadde, så ironisk nok kan vi komme i en situasjon der den viktigste konkurrenten til Wii U for japanske utviklere, faktisk vil være Nintendos egne håndholdte.

 

Dette vil selvsagt ikke gjelde alle serier dog, spill som Resident Evil, Metal Gear Solid og Final Fantasy vil nok fremdeles sikte mot så god grafikk som mulig, og det diskvalifiserer ganske fort Wii U, men jeg tror mange av de middels store japanske seriene - om de skal ha noen fremtid - ikke vil ha råd til å gå PS4/720 og dermed tvinges til å gå Wii U eller Wii U/PS3/360. Dette gjelder series som:

- Tales of

- Ryu ga Gotoku

- Sonic

- Silent Hill

- Ninja Gaiden

 

I tillegg til det meste fra utviklingsstudioer som Grasshopper, Platinium og andre mer nisje-utviklere. Hvis det er riktig, at disse og lignende serier etterhvert vil ha vanskelig for å finne et stort nok publikum på PSP/PS3 (som er på vei ut), samtidig som de vil bli for dyre på den kommende PS4, så er 3DS og Wii U de soleklart beste alternativene som gjenstår - og jeg tror Nintendo vil vinne veldig mye viktig støtte bare på bakgrunn av det.

 

Dermed er det nok riktig som folk skriver at Wii U aldri vil bli stor på AAA-tredjepartsspill, men den har gode muligheter til å få de mer hardcore-spillene fra de litt mindre utviklerne. Dette er forsåvidt det samme argumentet som jeg og andre lanserte da den orginale Wii først ble lansert, men den gang hadde du en PS2 og en PSP som i lang tid fremover fungerte som viktige markeder for disse studioene, en situasjon som i dag er ganske annerledes, hvor Sony sitter med to døde håndholdte, og en PS3 med omtrent halve brukerbasen til PS2. Det virker for meg med andre ord som om Wii U har potensial for å bli en riktig bra konsoll om man er interessert i litt andre ting enn de største blockbusterne.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Siden det er så mye negativitet i pressen, får jeg bidra med et sitat som nok aldri finner veien til dagbladets førsteside:

 

“There have been people doubting the Wii U because they don’t really understand it. I wasn’t sure about the Wii and I was proved wrong, proved wrong by my own people, which I like the most because we sold a lot of Carnival Games. I believe the Wii U offers something special and we will be surprised how consumers will get attached.

 

“There’s nothing in my body, not a single piece, doubting that the Wii U will be successful.”

 

Fra President i 2K Christoph Hartmann.

 

Ellers er det bare å gjøre seg klar Sega-fans, Space Harrier 3DS på vei til 3DS! Dette er et av mine favoritt-arkadespill noensinne, så bare å glede seg!

Lenke til kommentar

Tror Wii U kommer til å gjøre det ganske så bra, men for min egen del er det endel som virkelig ødelegger og gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe på en god stund, ihvertfall.

Samme her.

 

For all del, et nytt og bra 2D Mario er et glimrende lanseringsspill, men jeg venter heller til den neste bølgen med Nintendo-spill til Wii U. Og så krysser jeg fingrene for at Nintendo klarer å implementere et skikkelig DRM-system i mellomtiden. Det som 3DS og Wii U bruker i dag er mildt sagt elendig.

Lenke til kommentar

Har tenkt en del i det siste. Uten å spolere for mye leder Kingdom Hearts: Dream Drop Distance rett opp til Kingdom Hearts 3 (sier dem, men gadd aldri fullført DDD selv). Disney har kjøpt Lucasfilm, og de eier Marvel. Det hadde vært tøft om de hadde dratt den helt ut og gitt oss et Kingdom Hearts i stil med Disgaea, men der vi fikk spille som divere Final Fantasy folk (og da mener jeg ikke idioter som Sora), Indiana Jones, hele Avengers (inkludert Ant Man og Guardians of the Galaxy), X-Men, en drøss folk fra Star Wars og Donald, Mikke og den gjengen der. For ett år siden ville det vært utenkelig, men nå er det en helt reel mulighet for det. Über-awesome eller en skremmende tanke? ;)

Lenke til kommentar

Da har Lens of Truth kjørt en sammenligning av versjonene til Black Ops 2. Og synes ikke Wii U versjonen kom så galt ut. Det ser litt vasket ut i fargene men det kan være som noen nevner i kommentar feltet at dem ikke har justert capturingen korrekt i forhold til Limited RGB som Wii U vist kjører. Tanken på at maskinen kan levere en såpass grei grafikk i lanserings vinduet i form av en port lover jo bra. (Noen som vet hvorfor i huleste jeg ikke får laget mellomrom når jeg skriver her?) http://www.lensoftruth.com/head2head-call-of-duty-black-ops-ii-screenshot-comparison-wii-ups3xbox-360/

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg tror det spørs hva utviklerne er villig til å ofre for å få hva de vil ha. En ting som har vært der siden 3D dagene er at man ofrer framerate eller oppløsning for grafikk(og gameplay, men det er årets unntak), mens i 2D dagene måtte konsollen skyve ut så så mange bilder per sekund eller lide for slowdowns. Siden slowdowns aldri garanterte at den holdt seg, kunne det ikke bli brukt som varig løsning(men leter du lenge nok finner du sikkert spill som faktisk bruker det som effekt).

Saken er vel så enkel som at jeg tror ikke vi får se visuelt bedre spill, fordi det er ikke så mye å forbedre da man glemmer å forbedre oppløsning eller oppdateringsfrekvens i stede for å hive inn +200k polygoner ingen vil se.

Lenke til kommentar

Grafikk kan ikke måles i antall polygoner. Det er lett å få bedre grafikk ved å lage bedre skygger, bedre lys, bedre refleksjon av lys, bedre textures osv og så videre. Ta for eksempel et ansikt. Folk i de aller fleste spill ser kunstige ut, så det er fortsatt veldig mye å hente der. Dette gjelder spesielt når de snakker. Hår ser fortsatt veldig kunstig ut, og ikke minst om vi snakker pels. Kort sagt er det fortsatt ekstremt mye å forbedre visuelt, så jeg tror ikke vi får se en stopp i grafikken på minst fem, seks generasjoner konsoller. Først når spillgrafikk når moderne CGI begynner vi å nå toppen, men selv da er det fortsatt noe å forbedre. Se for eksempel Jurassic Park 1 og sammenlign den med Jurassic Park 3. Det er store forbedringer i CGIen der. Ta så og sammenlig det med grafikken i Jurassic Park-spillet, så skjønner du nok litt mer hvor mye de kan forbedre grafikken. ;)

Lenke til kommentar

Grafikk kan ikke måles i antall polygoner. Det er lett å få bedre grafikk ved å lage bedre skygger, bedre lys, bedre refleksjon av lys, bedre textures osv og så videre. Ta for eksempel et ansikt. Folk i de aller fleste spill ser kunstige ut, så det er fortsatt veldig mye å hente der. Dette gjelder spesielt når de snakker. Hår ser fortsatt veldig kunstig ut, og ikke minst om vi snakker pels. Kort sagt er det fortsatt ekstremt mye å forbedre visuelt, så jeg tror ikke vi får se en stopp i grafikken på minst fem, seks generasjoner konsoller. Først når spillgrafikk når moderne CGI begynner vi å nå toppen, men selv da er det fortsatt noe å forbedre. Se for eksempel Jurassic Park 1 og sammenlign den med Jurassic Park 3. Det er store forbedringer i CGIen der. Ta så og sammenlig det med grafikken i Jurassic Park-spillet, så skjønner du nok litt mer hvor mye de kan forbedre grafikken. ;)

Og fra JP3 til Avatar er det også en merkbar fremgang. Når vi snakker Avatar, der tror jeg nok vi nærme oss et slags toppunkt for grafikk på tradisjonelt vis. Men det tenkte sikkert folk når de så JP3 eller JP1 også. Noen som vet forresten hvor mye CGI som var i JP1?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...